Professors Against Plagiarism

استادان علیه تقلب

مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و هدف آن مبارزه با تخلف یا تقلب علمی در دانشگاه است

مقدمه

به‌نام خداوند هستی و هم راستی

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک، پذیرش یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرتد.

ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم. در این بلاگ قصد داریم برخی موارد و روش‌های تقلب‌ را بیان و ضمن آموزش به دانش‌جویان و تلاش برای اشاعه‌ی اخلاق و آداب حرفه‌ای در جمع خودمان‌، مسولان را وادار کنیم تا به مشکل تقلب و ریشه‌های آن واکنش جدی نشان دهند.

۲۱ مرداد ۱۳۸۷

استادان یا پژوهشگران حامی

حمایت

اگر می‌خواهید نامتان به‌عنوان یکی از حامیان ذکر شود، نام کامل و آدرس وبگاه خود را به آدرس ghodsi_AT_sharif_DOT_edu ارسال نمایید و در صورت تغییر گروه حامی ما را مطلع کنید..

تعداد زیادی آدرس بلاگ خود را فرستاده‌اند که متاسفانه امکان استفاده از آن به‌جای وبگاه نیست.

بایگانی مطالب

آخرین نظرات

وبلاگ بازبینی عملکرد اساتید

قاسم جابری پور | دوشنبه, ۲۵ شهریور ۱۳۸۷
امروز متوجه شدم وبلاگ جدیدی با عنوان فوق شروع به کار کرده است. به سهم خود از این حرکت استقبال میکنم. امیدوارم پست کنندگان همیشه حرمت تمام اساتید خود را نگهدارندو فقط به نکات منفی نپردازند و سعی نکنند به صورت غیر مستقیم استاد مربوطه شناسائی شود که در ان صورت از ارزش کار آنان کاسته خواهد شد. در ستون درباره وبلاگ آمده است:
درس معلم ار بود زمزمه‌ی محبتی
جمعه به مکتب آورد طفل گریز پای را
همواره اساتید مورد احترام اقشار جامعه بوده و هستند. اساتید با عملکرد خوب خود بستر رشد و تربیت را فراهم می‌آورند. عملکرد یک استاد تنها به درس دادن، امتحان گرفتن و تصحیح اوراق خلاصه نمی‌شود. هدایت و رشد صحیح دانشجویان نیازمند در نظر گرفتن مسائل دیگری مانند برقراری عدالت بین دانشجویان، پرهیز از برخورد ناصحیح، عدم اعمال نظر شخصی در سنجش دانشجویان و نظایر آن است. چه بسا اساتید معروفی که با در نظر گرفتن این جنبه‌ها دارای عملکردی ضعیف هستند.
در حال حاضر، در دانشگاه‌های کشور هیچ روش اصولی برای سنجش و بازبینی عملکرد اساتید با توجه به جنبه‌های یاد شده وجود ندارد. این وبلاگ مکانی برای دانشجویان است که عملکرد اساتید خود را به نقد کشند و زوایای مختلف عملکرد نامناسب آنها را ارائه دهند. امید است این زمزمه محبت تا بودن آواز باد و باران در زمانه در ذهن‌مان باقی بماند.


لینک: http://studs-review-profs.blogfa.com
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۷/۰۶/۲۵
قاسم جابری پور

نظرات (۴)

با تشکر از محمد مهدیان, آقای دکتر قدسی در این پست سوالی است که خواهش میکنم اگر لازم دیدید بعنوان سوال از اساتید مطرح کنید و آن را به شکلی که صلاح میدانید اصلاح کنید.

آقای جابری, یکی از اساتید متهم شده بود ؟
میتوانید بگوئید چه کسی ؟
مگر اسمی هم برده شده بود در آن پست از استادی ؟

در ضمن بنده با نظر کلی شما و دکتر قدسی هم موافقم, نباید اسمی از کسی برد, چراکه
در اینجا بعلت دلایل مختلفی دانشجویان فرصتهای بسیاری را از دست می دهند (این مثال البته از دانشجویان نیست ولی می توان به مسئله کنکور امسال و نتایج سازمان سنجش اشاره کرد که بر کسی پوشیده نیست که چه شد و در اخبار چه آمد)

پس دیگر لازم نیست دانشجو خود را مشمول بی دلیل فرصت سوزیهای دیگری کند که ناشی از مثلا افشاگری های اوست.

لذا افشاگری لازم نبوده و باز هم از آقای جابری درخواست می کنم بفرمایند نام چه استادی در پست بنده ذکر شده ؟

------------------------

در اینجا,

چرا کسی از دانشجویان دکتری صحبت نمی کند که به واسطه رابطه خوب با فلان مسئول دانشگاه یا دانشکده جای دیگری را گرفته اند ؟ چرا اساتیدی که به استاد دیگری اعتراض می کنند از این نکته چشم می پوشند ؟

دانشجوی کم توان - احتمال بروز تقلب را در مقاطع تحصیلات تکمیلی با این فشار ناشی از انتشار مقاله بسیار افزایش می دهد

آیا این نکته باعث در خطر افتادن موقعیت خودشان می شود ؟؟؟

چرا آقای دکتر ... (... هر کسی می تواند باشد) وقتی در باره دکتر یا مهندس ... می نویسد علمدار صحت و سلامتی است ولی وقتی به معاون دانشگاه یا دانشکده برمیخورد که او هم چنان و چنین کرده حقیر و بی زبان می شود ؟؟؟؟

چرا استاد X برای کوبیدن Y حاضر است حتی برای مدت بعضا طولانی با Z که غرق در تقلب است همصدا شود ؟؟؟؟؟

یک سوالی که فکر کنم رسوا کننده مدعیان باشد :

یک مجموعه شامل یک استاد (که بعضا رفتار ناشایست علمی دارد) و یک دانشجوی بالاتر یا در سطح میانگین کیفیت در دوره تحصیلات تکمیلی داریم

استاد مورد نظر دارای لابی پر قدرتی در دانشکده و دانشگاه است طوری که اگر بدل بگیرد بشود ... (خواهشا از این فرض صرفنظر نشود)

دانشجو حق دارد استاد خود را تغییر دهد, این حق در همه جای دنیا با دلیل آوردن دانشجو محترم است

پس از اینکه دانشجو رفتار ناشایست مذکور را دید, مخفیانه درخواست خود را به جلسه ارائه می دهد ........ استاد مذکور هم در جلسه نیست ولی دارد کسی را در جلسه ! ......

استاد محترم, خود را در جلسه فرض کن, میدانی که دانشجو حقیقتا درست میگوید ...... میدانی که استاد مذکور همانی است که تو تصور می کردی !!! ..... میدانی که او لابی قوی در دانشگاه یا دانشکده دارد ...... شما هم تا الان زندگی بی سر و صدای علمی یک مقاله-یک سال داشته ای .... با کسی هم دعوا نداشته ای !


حالا یک دانشجوی بی استاد داریم (چون استاد اولی اگر هم جلسه درخواست رو رد کنه خودش نمیگذره !!!)


سوال کلیدی : آیا شما حاضرید به او تز بدهید ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
۲۶ شهریور ۸۷ ، ۱۱:۳۶ قاسم جابری پور
محمد عزیز: در یکی از کامنت های وبلاگ استادان علیه تقلب عنوان فضولی به یکی ار استادان پست کننده نسبت داده بودند. این استاد هر خلافی مرتکب شده باشد نسبت دادن علنی چنین عنوانی روا نیست. در همه فرهنگ های متمدن دنیا وقتی قاضی به خاطر جنایت های یک مجرم حکم اعدام میدهد اجازه اهانت به مجرم را ندارد. منظور من از رعایت حرمت استاد در واقع رعایت حرمت انسان است.
من با نظر دکتر مهدیان مخالفم‌.
تشخیص موارد خلاف یک استاد یا هرکس دیگر اصلا ساده نیست و افشای آن ممکن است مانند افشای یک اتهام اولیه باشد که قطعا کاری نادرست است‌. آن‌چه را دانش‌جو یا هرکس دیگری خلاف می‌پندارد، در صورتی قابل افشا است که در جایی اثبات شود و فرد متهم هم بتواند از خود دفاع کند. البته مواری اندکی هم هستند که کاملاً روشن و مستندند و نیازی به اثبات آن‌ها نیست. اما بسیاری موارد این چنین نیست و تشخیص آن‌ها هم مشکل است‌.

اگر دانش‌جو یا هر کس دیگری بتواند به صورت «ناشناس» هر احساسی که در مورد استاد یا هر کس دیگری دارد را در وب بگذارد، آن بلاگ پس از مدتی اعتبار خود را از دست خواهد داد و محلی برای عقده‌خالی کردن خواهد شد و نتیجه‌ای از آن حاصل نمی‌شود. افراد ممکن است از این بلاگ شکایت کنند و بانیان آن‌را به دردسر بیندازند.
من هم بسیار خوشحالم از به راه افتادن این وبلاگ، و برعکس شما امیدوارم که نویسندگان وبلاگ دچار محافظه کاری ناشی از نگرانی از «هتک حرمت اساتید» نشوند و موارد خلاف عملکرد اساتید را با ذکر نام آشکار سازند.

این فکر که آشکار نکردن عملکرد اساتید به صورت علنی باعث نگاه داشتن «حرمت» آنها خواهد شد اشتباه است. در دوره های ما هیچگاه به صورت علنی عملکرد اساتید مورد بحث قرار نگرفت، ولی هنوز هم که 10 سال از زمان دانشجویی در شریف میگذرد عملکرد برخی از اساتید به صورت «جوک» یا «خاطره!» نقل زبانهاست.

-محمد

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی