Professors Against Plagiarism

استادان علیه تقلب

مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و هدف آن مبارزه با تخلف یا تقلب علمی در دانشگاه است

مقدمه

به‌نام خداوند هستی و هم راستی

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک، پذیرش یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرتد.

ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم. در این بلاگ قصد داریم برخی موارد و روش‌های تقلب‌ را بیان و ضمن آموزش به دانش‌جویان و تلاش برای اشاعه‌ی اخلاق و آداب حرفه‌ای در جمع خودمان‌، مسولان را وادار کنیم تا به مشکل تقلب و ریشه‌های آن واکنش جدی نشان دهند.

۲۱ مرداد ۱۳۸۷

استادان یا پژوهشگران حامی

حمایت

اگر می‌خواهید نامتان به‌عنوان یکی از حامیان ذکر شود، نام کامل و آدرس وبگاه خود را به آدرس ghodsi_AT_sharif_DOT_edu ارسال نمایید و در صورت تغییر گروه حامی ما را مطلع کنید..

تعداد زیادی آدرس بلاگ خود را فرستاده‌اند که متاسفانه امکان استفاده از آن به‌جای وبگاه نیست.

بایگانی مطالب

آخرین نظرات

جناب آقای دکتر الستی

رئیس محترم مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور

باسلام

احتراماً در بازگشت به نامه‌های مورّخ20/6/1387 حضرتعالی مبنی بر معرّفی وبگاه Scimago، بدینوسیله اطّلاعات لازم به پیوست تقدیم می‌شود. امیدوار است که مطالب ارائه شده، در راستای معرّفی قابلیّت‌ها و اعتبار آن وبگاه مفید واقع شود.


در ابتدا لازم به توضیح است که وبگاهِ SCImago، متعلّق به یک گروه پژوهشیِ مربوط به دانشگاه گرانادا در اسپانیا است که با استفاده از اطّلاعاتِ مقاله‌ها و نشریّه‌های نمایه‌سازی شده در پایگاه Scopus، به ارزیابی و تحلیل نشریّه‌ها و تولیدات علمی کشورها و حوزه‌های موضوعی مختلف می‌پردازد. بخش‌ عمده‌ای از تحلیل‌هایی که توسّط این وبگاه و به منظور ارزیابی نشریّه‌ها صورت می‌پذیرد، از الگوریتم PageRank الگوبرداری شده است و در واقع سعی می‌کند قابلیّت پیدایی (Visibility) نشریّه‌ها را در پایگاه Scopus از سال 1996 به بعد نشان دهد.


شایان ذکر است که الگوریتم PageRank، توسّط موتور کاوش Google نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و در واقع به عنوان یکی از علائم تجاری Google به شمار می‌رود که پروانة ثبت اختراعات آن، با شمارة 6.285.999، در ادارة ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا و به نام دانشگاه استنفورد به ثبت رسیده است. هدف اصلیِ PageRank به عنوان یک الگوریتم تحلیل پیوندهای اینترنتی، "اندازه‌گیری" اهمّیّت نسبی یک مدرک در هر مجموعه (مثلاً در یک وبگاه یا یک نشریّه) است و به همین دلیل، این وبگاه، هر مدرک را بر اساس پیوندهایی که از سایر مدارک دریافت کرده است، به صورت عددی وزن‌دهی می‌کند. پایه و اساس آماریِ این الگوریتم، توزیع احتمالاتی است. در توزیع احتمالاتی، برای هر احتمال اعدادی بین صفر و یک در نظر گرفته می‌شود. بنابراین،‌ احتمال 0.5 در این الگوریتم به این معنی است که برای وقوع یک چیز، به میزان50% شانس وجود دارد. به بیانی دیگر، 50% احتمال وجود دارد که یک شخص با کلیک‌های تصادفی که انجام می‌دهد، به مدرک مذکور هدایت شود. با توجّه به افزایش توجّه به روش‌های وب‌سنجی در مطالعات علم‌سنجی، اخیراً الگوریتم PageRank به عنوان یک جایگزین برای شاخص «ضریب تأثیر» که توسّط «مؤسّسة اطّلاعات علمی» مورد استفاده قرار می‌گیرد پیشنهاد شده است و به دنبال آن‌ نیز برای نخستین بار، این الگوریتم در وبگاه eigenfactor.org به مورد اجرا درآمده است. به این ترتیب، وبگاه eigenfactor.org، یکی از اوّلیّن وبگاه‌هایی است که برای تعیین میزان اعتبار هر نشریّه، به جای شمارش صِرفِ جمع استنادهایی که به یک نشریّه صورت گرفته است، «اهمّیّت» هر استناد را بر اساس روشِ PageRank در نظر می‌گیرد.


هم‌اکنون وبگاهِ SCImago، به عنوان یکی از وبگاه‌های مورد استفاده در مطالعات «وب‌سنجی»، بیش از پیش مورد توجّه متخصّصان علم‌سنجی قرار دارد. یکی دیگر از دلایل اهمّیّت یافتن این وبگاه، گزارش‌های آماری مختلفی است که با فورمتی کاملاً کاربرپسند و قابل انتقال به نرم‌افزارهای تجزیه و تحلیل آماری نظیر Excel در اختیار قرار می‌دهد و امکان مقایسه و تجزیه و تحلیل وضعیّت تولیدات علمی کشورها، موضوع‌ها، سازمان‌ها و دیگر شاخص‌های علم‌سنجی را فراهم می‌سازد.


در نهایت باید اذعان داشت، هر چند این وبگاه نشریّه‌های تحتِ پوششِ پایگاه Scopus را که هنوز درصد قابل توجّهی از آن‌ها از نظر Peer Review بودن از اعتبار لازم برخوردار نیستند به عنوان مبنای تجزیه و تحلیل خود قرار می‌دهد، امّا از طرفی دیگر، به دلیل قابلیّت‌های نرم‌افزاری مفیدی که در اختیار دارد و همچنین به دلیل توانمندی‌هایی که در بخش بازیابی و انتقال اطّلاعات آن وجود دارد، روزبروز بر اهمّیّت آن افزوده می‌شود و بنا به پیش‌بینی بسیاری از متخصّصان علم‌سنجی، در آینده‌ای نه چندان دور، به عنوان رقیبی جدّی برای «مؤسّسة اطّْلاعات علمی» به شمار خواهد رفت.


گفتنی است که «گروه علم‌سنجیِ مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور»، در بخش‌هایی از طرح تحقیقاتی خود در طرح تحوّل علم و فنّاوری کشور که در راستای تدوین نقشة جامع علمی کشور ارائه داده است، علاوه بر این که تجزیه و تحلیلِ اطّلاعاتِ پایگاه‌های «مؤسّسة اطّلاعات علمی» را مبنا قرار داده است، بر اساس اطّلاعات وبگاه Scimago نیز به تجزیه و تحلیل اطّلاعات پرداخته و نتایج آن را به عنوان اسناد پشتیبان، به گروه تلفیق ارسال کرده است.

با آرزوی توفیق‌های الهی

عبدالرضا نوروزی چاکلی

مدیرگروه علم‌سنجی

23/6/1387

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۷/۰۶/۲۵
محمد قدسی

نظرات (۶)

باید به این نکته هم توجه شود که کمیته بررسی مقالات یک عضو هییت علمی از افراد عادل که فقط و فقط معیارهای علمی را مد نظر دارند انتخاب گردند. تبدیل شدن پرونده ارتقا یک استاد به صحنه انتقام جویی شخصی یا اعمال قدرت، در شان یک دانشگاه نیست.
آقای مرعشی
متاسفانه بحث اعتبار نمایه ها وقتی مهم می شود که مبنای ارزش گزاری بر تحقیقات اعضاء هیئت علمی دانشگاه ها و در نتیجه رتبه بندی دانشگاه ها باشند. بحثی که من دارم این است که اگر هر سیستم نمایه سازی که مورد تایید وزارت علوم است شامل نشریات بی ارزش باشد نحوه ارزشیابی فعالیت های پژوهشی غلط خواهد بود چرا که به اعتبار نمایه شدن، ارزش چاپ مقاله در یک مجله کم ارزش و یک مجله وزین همسان خواهد بود در این صورت همچنان با این مشکل مواجهیم که تعداد مقالات منتشره از سوی ایران افزایش ولی ارزش تحقیقات منتشر شده کاهش می یابد و دلمان خوش است که در سیستم جدید رتبه دانشگاه های ایران بالا رفته اند. من اساسا موافق اعتماد به هیچ یک از این سیستم های نمایه سازی نیستم. اگر بناست اعتبار یک کار پژوهشی سنجیده شود باید در حوزه تخصصی خود بررسی شود. چه بسا مجلات عمومی که در سیستم آی-اس-آی هم نمایه شده و دارای ضریب تاثیر بسیارند چون محدوده وسیعی از خوانندگان را می پوشانند و چه بسا مجلات تخصصی بسیار معتبرتر که پون در یک حوزه محدود فعالیت می کنند ضریب تاثیر پایینی دارند و یا حتی در نمایه های آی-اس-آی ظاهر نشده اند.
هدف من سنجیدن اعتبار هیچ سیستم نمایه سازی بطور منفرد نیست. منظور من دقیقا زیر سوال بردن ارزشیابی تحقیقات بر اساس این نمایه هاست.
دوست عزیز، نمایه شدن در یک فهرست خوب، یک نشریه کم اعتبار رو معتبر نمی کنه. به همین ترتیب، نمایه کردن یک نشریه بی اعتبار هم باعث کم اعتبار شدن یک سیستم نمایه گر نخواهد شد. برای مثال، نشریه
World Applied Sciences Journal
توسط آی اس آی هم نمایه شده، که خودتون می تونید چک کنید
http://scientific.thomsonreuters.com/

اما در کم اعتبار بودن این نشریه تردید زیادی وجود نداره، و در این بلاگ هم از اون به عنوان نشریه بی اعتبار یاد شده.
آیا می تونید بگید در اعتبار آی اس آی می توان شک کرد؟
جواب من اینه که: بله! همون طور که در کامنت بالا گفتم: "انتشار مقاله در نشریاتی که توسط این دو پایگاه یا پایگاه های دیگر نمایه می شوند، به خودی خود هیچ ارزشی ندارند، و در نتیجه وزارت علوم و سایر نهادهای ذی ربط باید به دنبال معیارهای دقیقتری برای امتیازدهی به پژوهش ها باشند."

سید امیر مرعشی
من کلیه نشریات
scopus
را بررسی نکردم ولی با یک نظر اجمالی و کلی بر لیست ارائه شده و با مشاهده نمایه شدن نشریاتی مثل
WSEAS
می توان به اعتبار آنها و در نتیجه دلایل بالا رفتن رتبه ایران در این رتبه بندی شک کرد.
I am impressed and encouraged on multiple levels: that there is a "gorooh e elm-sanji" for Iranian universities, that they pay attention to the discussions on this blog, and that they seem to know what they are talking about.
با تشکر از اطلاعات سودمند شما در این زمینه.
جهت اطلاع باید عرض کنم که به طور کلی
Scopus
ادعا می کند نشریاتی که در این پایگاه نمایه می شوند، نشریات داوری شده
(peer reviewed)
هستند.
لطفا لینک زیر را ببینید
Scopus in Detail: What does it cover?

معیارهایی که برای بررسی کیفیت داوری توسط پایگاه های مختلف در نظر گرفته می شود معمولا بسیار شبیه است اما می تواند متفاوت هم باشد، و شاید دلیل تفاوت مجموعه
نشریات نمایه شده توسط دو پایگاه
هم همین باشد ISI و Scopus

البته دو استثنای مهم نیز در اینجا باید ذکر شوند. یکی این که در تلاش می کند scopus حال حاضر
نشریات قدیمی را نیز نمایه کند، که در این صورت نمی توان صد در صد به این موضوع اطمینان داشت که مقالات در گذشته و در نشریات قدیمی نیز به درستی داوری شده اند. مورد دوم نشریات غیر داوری شده یا کم داوری شده ای است که به صورت آن لاین هستند مانند
ArXiv.org و CogPrints
و این پایگاه آنها را نیز نمایه می کند، اما نکته این است چنین مطالبی در یک بخش کاملا جداگانه از این پایگاه قرار دارند و طبیعتا در شمارش تعداد ارجاعات هم در نظر گرفته نمی شوند. به هر حال این دو موضوع به هیچ وجه باعث نمی شوند که در صحت اعتبار نشریات جدیدی که در این پایگاه نمایه می شوند تردیدی ایجاد شود.

همچنین، این امکان وجود دارد که نشریه جدیدی را برای نمایه شدن در این پایگاه پیشنهاد کنید که پس از چند ماه نتیجه این پیشنهاد از طریق ایمیل اعلام می شود.
Scopus Title Suggestion

این جانب تا کنون چند نشریه دقیقا داوری شده و نیز چند نشریه با کیفیت داوری پایین (!) را برای نمایه شدن به به این پایگاه پیشنهاد داده ام. جالب آنکه نشریاتی که کیفیت پایین داشتند بدون استثنا همگی در فرایند بررسی رد شدند، و تنها یکی دو نشریه نسبتا خوب برای نمایه شدن در این پایگاه پذیرفته شدند. به این ترتیب شاید بتوان گفت که این پایگاه کیفیت داوری نشریات را نیز تا حدود زیادی مد نظر قرار می دهد.

، ISI شاید به این ترتیب بتوان گفت که مهم ترین برتری
قدمت و به دنبال آن شهرت و مقبولیتی است که در سراسر دنیا پیدا کرده است، چرا که سالها پیش از اینکه دیگران به فکر ایجاد پایگاه های مشابه باشند اقدام به نمایه کردن نشریات نموده است. نکته ای که در اینجا باید در نظر داشت آن است که انتشار مقاله در نشریاتی که توسط این دو پایگاه یا پایگاه های دیگر نمایه می شوند، به خودی خود هیچ ارزشی ندارند، و در نتیجه وزارت علوم و سایر نهادهای ذی ربط باید به دنبال معیارهای دقیقتری برای امتیازدهی به پژوهش ها باشند.


سید امیر مرعشی
IMPRS-CBSC

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی