Professors Against Plagiarism

استادان علیه تقلب

مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و هدف آن مبارزه با تخلف یا تقلب علمی در دانشگاه است

مقدمه

به‌نام خداوند هستی و هم راستی

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک، پذیرش یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرتد.

ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم. در این بلاگ قصد داریم برخی موارد و روش‌های تقلب‌ را بیان و ضمن آموزش به دانش‌جویان و تلاش برای اشاعه‌ی اخلاق و آداب حرفه‌ای در جمع خودمان‌، مسولان را وادار کنیم تا به مشکل تقلب و ریشه‌های آن واکنش جدی نشان دهند.

۲۱ مرداد ۱۳۸۷

استادان یا پژوهشگران حامی

حمایت

اگر می‌خواهید نامتان به‌عنوان یکی از حامیان ذکر شود، نام کامل و آدرس وبگاه خود را به آدرس ghodsi_AT_sharif_DOT_edu ارسال نمایید و در صورت تغییر گروه حامی ما را مطلع کنید..

تعداد زیادی آدرس بلاگ خود را فرستاده‌اند که متاسفانه امکان استفاده از آن به‌جای وبگاه نیست.

بایگانی مطالب

آخرین نظرات



توضیحات اضافی از سوی این بلاگ:
. یکی از نشریات فاقد اعتبار موجود در این لیست
Tetrahedron Letters
است که سابقه انتشار طولانی دارد و توسط الزویر هم چاپ می شود و پول هم نمی گیرد. با این حال به عنوان نشریه بی اعتبار معرفی شده است. بنده لیست تعداد مقالات ایرانی چاپ شده در این ژورنال را از اسکوپوس استخراج کرده
ام که در نوع خود جالب است

2008

2007

2006

2005

2004

2003

2002

2001

2000

49

44

40

28

27

26

19

12

5

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۷/۰۹/۱۶
محمد قدسی

نظرات (۱۲)

As a junior faculty member at Tehran University it often seems to me that the Academic Auditing board often attempts to try the limits of our amazement regarding what I rather call the post-destination paradox.

IEEE and Tetrahedron being blacklisted as non-credible sources is quite a decision. I may concur with my esteemed colleagues thatPerhaps the decision has been made because of blocking a special person(s) progress. But please do consider the fact that such things are inevitable given the fact that the Iranian Science is currently facing an Identity Crisis brought about by the number crunchers at the Ministry of Higher Education. I remember when I had my first paper while studying at Sharif University of Technology. My Impulse then was to share my findings. Nowadays, I no longer have that impulse rather I am a member of the pack rat scrambling for a piece of the cheese dangling at the end of a string by powers-that-be. I shall take this matter up with Dr. Jafari the vice-chancellor of Research at Tehran University. I would appreciate your input.
Dr. Jalali has presented a hypothesis that should be taken into account seriously. He said: "Perhaps the decision has been made because of blocking a special person(s) progress ...". If it is true, this means that some people are abusing their power to suppress other people in the same university. I would say, this is much worse than plagiarism, and one should report the case to the Research Council of the UT. At least, the people behind this list should provide clear reasons why "Tetrahedron Letters" is not a "good" journal, while all Pakistanian, Indian, Turkish, African,... journals are supposed to be "good".

I should also emphasize that in more than two third of the papers that are affiliated to UT and published in "Tetrahedron Letters", a constant name is repeated. I just hope that the whole story is just "explainable", and I hope that this list is not simply a means of taking revenge.
I think by bringing up the names of Proceedings of IEEE and Tetrahedron Letters in the list of low-quality media is risky. The reason is that both have a long history. Perhaps the decision has been made because of blocking a special person(s) progress ... Let us be careful, we have not the authority to disgrade these historically attractive journals.
۱۸ آذر ۸۷ ، ۰۱:۴۵ سید امیر مرعشی
با سلام

اساتید و سروران بحث های مفیدی انجام دادند. به نظرم می آید برای روشن شدن این قضیه بهترین کار برقراری تماس با اساتید کامپیوتر (اساتید علوم کامپیوتر در پردیس علوم و اساتید مهندسی کامپیوتر در فنی) و پرس و جو درباره علت این تصمیم است. باید دقیقا روشن شود منظور از همچنین
Proceeding of IEEE
چیست.

از آنجا که این بحث بیشتر به یکی از موارد مطرح شده در این نامه معطوف شده است، احساس می کنم باید زوایای دیگر این موضوع نیز بررسی شود. نخست، در این لیست «سیاه»، علاوه بر نشریه فوق، نام ژورنال
Tetrahedron Letters
نیز دیده می شود. دانشگاه تهران بر اساس معیارهایی (که قطعا مهمترین آنها نظرات اساتید بزرگوار شیمی در دانشگاه تهران بوده)، به این نتیجه رسیده اند که این ژورنال در داوری دقت لازم را به عمل نمی آورد و در نتیجه فاقد اعتبار است. از طرفی در سالهای اخیر پژوهشگران ایرانی زیادی برای چاپ مقاله در این ژورنال هجوم آورده اند، که این خود می تواند یکی از عوارض بیماری در سیستم داوری این نشریه باشد. با این حال، لازم است عرض کنم این ژورنال از شناخته شده ترین نشریات رشته شیمی می باشد، و ضریب تاثیر آن هم 2.6 است که قطعا از متوسط ژورنال های رشته شیمی بالاتر است. درباره مقبولیت این ژورنال در بین شیمی دانان، شاید بد نباشد بدانید تا کنون بسیاری از مقالات کلیدی و تاثیرگذار علم شیمی در این ژورنال چاپ شده اند. جالب است بدانید مثلا اوسامو شیمومورا (برنده جایزه نوبل شیمی در سال 2008) در این ژورنال دست کم 6 مقاله چاپ کرده است. به این ترتیب با قرار گرفتن این ژورنال در لیست سیاه، باید نتیجه گرفت که مقالات ایشان هم فاقد اعتبار علمی هستند! به نظر بنده این طور نیست. این جانب معتقدم مشکلی که در اینجا با آن مواجه هستیم آن است که سیستم سنجش علم در دانشگاه تهران از راه شمارش تعداد مقالات امتیازدهی می کند. بنابراین، به مجرد اینکه احساس می کند نشریه ای در داوری سختگیری لازم را به عمل نمی آورد با زدن انگ «فاقد اعتبار» آن را وارد لیست سیاه می کند، تا مطمئن شود برخی اساتید کارهای کم ارزش خود را به عنوان مقاله آی اس آی به معاونت پژوهشی تحویل نمی دهند. حال ممکن است مقالات بسیار خوبی هم در این ژورنال چاپ شوند، اما دیگر در شمارش به حساب نمی آیند.

از طرف دیگر، مشاهده می کنید کماکان نام ژورنالهای هندی و پاکستانی و غیره در این لیست دیده نمی شود. سوال من این است که تهیه کنندگان این لیست سیاه بر اساس چه معیاری تصمیم گرفته اند که این سه ژورنال را در لیست سیاه قرار دهند در حالی که حتی یک ژورنال هم از آسیا و آفریقا در این معیارها صدق نمی کنند! این هم یکی دیگر از مشکلات چنین لیست هایی است.

البته قبول دارم که معاونت پژوهشی این حق را دارد که برای اعطای امتیاز مجموعه ای از نشریات قابل قبول را به اساتید معرفی کند. با این حال تاکید می کنم که معاونت پژوهشی با این کار فقط کار خودش را راحت کرده است و به جای سنجش وضعیت پژوهشی اساتید و به طور کلی دانشگاه، خیلی ساده به یک دستگاه غیرهوشمند تبدیل شده، که از یک طرف تعدادی «کاغذ» به عنوان ورودی دریافت می کند و از طرف دیگر امتیازها یا به قول خودشان پاداشهای محاسبه شده را در خروجی نمایش می دهد. چیزی که در اینجا مطرح نمی شود آن است که اساتید اصلا چه نقشی در اجرای پروژه داشته اند. یا مثلا موضوع کار اساتید چیست. یا آنکه این پژوهش چه سودی برای مملکت داشته است. در اینجا فقط و فقط «تعداد» مهم است.

بنده معتقدم تنها راهی که برای رهایی از مشکلات در سنجش علم وجود دارد، همان طور که قبلا هم عرض کردم، حرکت به سمت معیارهای کیفی به جای معیارهای کمی است. به این ترتیب، نه امتیازی به مقاله های بی ارزش منتشره در نشریات خارج از این لیست تعلق خواهد گرفت، و نه مقالات خوب منتشره در چنین ژورنالهایی (نظیر مقالات پرفسور شیمومورا!) مورد جفا قرار می گیرند.

سید امیر مرعشی
That's very much strange! imagine that Proceedings of IEEE is not a high quality journal. As far I know, this journal is one of the most difficult journal to publish a paper there! How have they make such decision. There is no doubt that this is a wrong decision! I wish I had a paper in this no-quality journal!!!!!!
۱۷ آذر ۸۷ ، ۱۳:۱۹ محمد قدسی
نظری از دکتر کاظم مروج:
بسمه تعالی
مدتها بود بنا داشتم تا تذکری بنویسم و ارسال نمایم.
صبر پیشه کردم تا شاید از روی احساس چیزی ننویسم.
مشاهده نامه پردیس علوم دانشگاه تهران نتنها برایم عجیب وحیرت انگیز بود بلکه برآنم داشت تا اگر چندکلامی بنویسم.
دوستان به کجا میرویم؟
تنها حرفی که می تواند دور از احساس باشد این است که آن دوستانی که کارشناسی کرده اند و
IEEE Proceeding
را درمیان دیگر مجلاتی که اینجانب شناختی ز آنان ندارم به عنوان مجله فاقد اعتبار علمی اعلام کرده اند بسیار عجولانه و غیر کارشناسانه اقدام کرده اند.
سؤال این است که بهترنبود بدون تعصب از همکاران پردیس مهندسی به ویژه دانشکه برق همان دانشگاه پرس وجو میکردند؟
امید است که انشالله نظرات کارشناسی خود را از روی تعقل همراه با حوصله و بررسی همه جوانب انجام دهیم.
اینگونه نباشد چون فردی مدعی است که از دانشگاهی چون آکسفورد دکتری افتخاری دارد، داننشگاه آکسفورد را فاقد اعتبار بدانیم.
خود حدیث مفصل بخوان ازاین مجمل
والسلام

Kazem Moravvej
http://adsl.modares.ac.ir/
۱۷ آذر ۸۷ ، ۰۴:۰۱ شادرخ سماوی
ژورنال اول ذکر شده در نامه دانشگاه تهران همان
Proceeding of ieee
است که از سال 1906 میلادی چاپ می شده است و عموما مقالات مروری و یا آموزشی را توسط افرادی چاپ می کند که در فیلد خود صاحب نام هستند. در یک پایگاه داده که نشریه مذکور را تا سال 2003 داشت فقط سه مقاله از ایران بود که متعلق به سالهای 1354 تا 1356 بودند.
عموما مجموعه مقالات چاپ شده توسط کنفرانسهای آی تریپل ای را
Proceedings
می گویند که در انتهای لغت حرف اس وجود دارد . من حدس می زنم که همانگونه که یک نفر در کامنتهای فوق این دو را اشتباه گرفته بود, در دانشگاه تهران هم این موضوع را اشتباه گرفته اند. البته رد کردن تمام مجموعه مقالات کنفرانسهای ای تریپل ای خیلی فاجعه آمیز است. خوب است که دوستان دانشگاه تهران پیگیر شوند
کسی میداند دلیل این که ژورنال Proceedings of the IEEE نامعتبر سناخته شده چیست؟ اگر اشتباه نکرده باشم ضریب تاثیر آن در ۲۰۰۷ برابر ۳/۸ بوده است.
۱۷ آذر ۸۷ ، ۰۰:۳۶ محمد قدسی
Proceedings of the IEEE یک مجله‌ی انجمن
IEEE
هست. این نامه این مجله را می‌گوید و نه کنفرانس‌های
IEEE
که مجموعه مقالات آن تحت عنوان
IEEE Proceedings on ...
چاپ می‌شود. درست است که هستند کنفرانس‌های ضعیفی که نام این انجمن را برای کسب اعتبار استفاده می‌کنند. اما به هر حال مقالات در این کنفرانس‌ها در ایران موجب ارتقا یا کسب مدرک دکتری نمی‌شود.
البته همه می‌دانیم که کنفرانس‌های بسیار معتبر زیادی هم توسط این انجمن برگزار می‌شود.
۱۶ آذر ۸۷ ، ۱۹:۴۲ شادرخ سماوی
البته من مطمئنم که منظور آقای دکتر مرعشی این است که چون ژورنال
Tetrahedron Letters
کم اعتبار بوده است تعدادی از ایرانی هایی که دنبال انتشار مقالات کم ارزش بوده اند در آنجا مقاله چاپ کرده اند. به این دلیل این توضیح را می دهم که از متن ارائه شده این برداشت می شود که دانشگاه تهران به دلیل اینکه تعداد زیادی مقاله ایرانی در مجله مذکور چاپ شده بوده است به این نتیجه رسیده است که مجله کم اعتبار است
۱۶ آذر ۸۷ ، ۱۹:۰۲ 6p0105361f592e970b
یه نکته اینکه

حالا از الان نگرانن که نکنه در مجله
Proceeding of IEEE
که اتفاقا طبق آمار
ISI
با
IF 3.??
اوله بین تمام مجلات مهندسی برق
(که البته ما که نمی دونیم, میگن گفتن اینم ملاک نیست)
نکنه کسی مقاله بده!!!

این یکی دیگه از اوناش بودا!!! بابا جان حالا بذار طرف زایمان کنه, بچه قد بکشه بعد سر اینکه دکتر بشه یا ... بحث کنید.

راستی یه معیار دقیق بدون مو لای درز بافتید برای مجلات؟
سخته نه؟ خب اگر راحت بود اونایی که همیشه فکر میکنیم احمقن از همون اول میگذاشتن جای ضریب تاثیر.
۱۶ آذر ۸۷ ، ۱۸:۴۰ 6p0105361f592e970b
چون ما ایرانی ها اصولا ثابت کردیم که ذاتا نمی تونیم راحت بگیریم بخودمون و به قول معروف:
easy going
باشیم یه اشکالی هست که نمی بینم ولی باید بگم چون اگر نگم می میرم یا بقیه میگن من غصه دار میشم

یادتونه تون نامه ای که مثل این اومد و چقدر از فارسیش ایراد بحق گرفتند علمای فارسی شناس مهندس.

حالا من میخوام به این یکی گیر بدم:

اصولا اگر امتیاز = پاداش بود دیگه نیاکان زحمت نمی کشیدن که یه واژه بی مصرف درست کنن که

پاداش رو با عرض پوزش معمولا توی فیزیک و پزشکی و ... به جانواران تحت آزمایش میدادن
البته شاید دانشگاه تهران هم بخواد به استاداش پاداش بده واسه مقالات

آقا خود دانید ما گفتیم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی