Professors Against Plagiarism

استادان علیه تقلب

مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و هدف آن مبارزه با تخلف یا تقلب علمی در دانشگاه است

مقدمه

به‌نام خداوند هستی و هم راستی

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک، پذیرش یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرتد.

ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم. در این بلاگ قصد داریم برخی موارد و روش‌های تقلب‌ را بیان و ضمن آموزش به دانش‌جویان و تلاش برای اشاعه‌ی اخلاق و آداب حرفه‌ای در جمع خودمان‌، مسولان را وادار کنیم تا به مشکل تقلب و ریشه‌های آن واکنش جدی نشان دهند.

۲۱ مرداد ۱۳۸۷

استادان یا پژوهشگران حامی

حمایت

اگر می‌خواهید نامتان به‌عنوان یکی از حامیان ذکر شود، نام کامل و آدرس وبگاه خود را به آدرس ghodsi_AT_sharif_DOT_edu ارسال نمایید و در صورت تغییر گروه حامی ما را مطلع کنید..

تعداد زیادی آدرس بلاگ خود را فرستاده‌اند که متاسفانه امکان استفاده از آن به‌جای وبگاه نیست.

بایگانی مطالب

آخرین نظرات

هم اندیشی راهی برای حل سریع مسائل

شادرخ سماوی | سه شنبه, ۲۶ آذر ۱۳۸۷
هم اندیشی یا طوفان مغزی روشی است که با مطرح کردن یک مسئله در جمعی از متخصصین راه حلی را به سرعت تولید می کند و باز دهی آن از این بیشتر است که افراد به صورت انفرادی راجع به آن فکر کنند. برای شروع هم اندیشی مسئولین جلسه توجه حضار را به یک مسئله خاص معطوف می کنند و از آنها می خواهند که مسئله را حل کنند.

در یکی از مراکز مهندسی سمینار کوتاهی در مورد تکنولوژی نسبتا جدید "آر-اف-آی-دی" ارائه می کردم و به این نکته اشاره کردم که از نظر مسائل حفاظتی هم می توان از این تکنولوژی استفاده کرد. مثالی زدم راجع به اینکه اگر برچسب کارت شناسائی شما دارای شماره ای باشد می توانید از همان شماره, برچسب دیگری را روی "نوت بوک" خود قرار دهید و اگر فرد دیگری به اشتباه با "نوت بوک" شما بخواهد از ساختمان مجهز به تجهیزات "آر-اف-آی-دی" خارج شود درب ساختمان به صورت اتوماتیک قفل می گردد و این گونه این تکنولوژی به مسائل حفاظتی کمک می کند. افرادی در جلسه بودند که وقتی بحث تکنولوژی "آر-اف-آی-دی" شروع شد و ساختار کارتهای آن و آنتن و باند فرکانسی و آی سی و غیره که بود در حال چرت زدن بودند ولی وقتی بحث به اینجا رسید که نمی توان به اشتباه نوت بوک فرد دیگری را از ساختمان خارج نمود ناگهان محیطی برای هم اندیشی و طوفان ذهنی به سرعت مهیا گردید. در عرض چند دقیقه افراد مختلف نظرات و راه حلهایی را پیشنهاد کردند و هر راه حل اشکالات راه حل قبلی را تصحیح کرد تا به یک الگوریتم بی نقص برای شکست تکنولوژی "آر-اف-آی-دی" در زمینه مسائل حفاظتی پیشنهاد شد که احتمالا یک مقاله آی اس آی هم می توان درباره آن انتشار داد! سپس از جمع خواستیم که برای رفع این کاستی احتمالی تکنولوژی پیشنهاد دهند. متعاقبا الگوریتم خوبی برای ایجاد چفت و بست و امن کردن تکنولوژی مذکور نیز پیشنهاد شد.

اکنون نیز فرایند هم اندیشی و طوفان ذهنی در جهت دور زدن موانع موجود در انتشار مقالات
آی اس آی نیز درحال شکل گیری است و بخشی از جامعه "دانشگاهی!" در حال ارائه راه حل می باشد. چند روز پیش آقای سلیمی, یکی از خوانندگان این وب سایت, مقاله ای را برایم ارسال کردند که در زمینه "فیزیک کوآنتوم" در یک ژورنال آی اس آی منتشرشده است. مقاله ی دو صفحه ای, دارای چکیده ی یک سطری می باشد و مقدمه یک پارگرافی دارد که در این یک پارگراف به 15 مرجع رجوع شده است. یک پارگراف را هم به مرور کارهای قبلی اختصاص داده اند. سپس یک صفحه هم اثبات یک نامعادله است که با رجوع به کارهای گذشتگان نامعادله اثبات شده است. پنج نفر نویسنده مقاله که در گروه "شیمی" یکی از واحدهای خیلی کوچک و دور افتاده یکی از دانشگاههای غیر دولتی هستند احتمالا به راه حلی در زمینه انتشار مقالات پی برده اند. یازده مرجع از 15 مرجع یاد شده متعلق به همان ژورنالی است که مقاله در آن چاپ شده. 9 تا از مراجع یاد شده متعلق به سردبیر مجله است که حتما خیلی دوست دارد تعداد مراجعات به مقالاتش زیاد باشد.

حال می توان برای جامعه علمی کشور این مسئله را طرح کنیم و راه حل آنرا بطلبیم که چگونه می توان از تولید انتشارات بی ارزش جلوگیری کرد. شاید هم مسئولین جلسه ی هم اندیشی این سئوال را بپرسند که تولید علم به چه معناست و چگونه می توان تولید علم واقعی داشت


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۷/۰۹/۲۶
شادرخ سماوی

نظرات (۷)

۲۸ آذر ۸۷ ، ۱۳:۵۳ قاسم جابری پور
باسمه تعالی

با نظرات ابراز شده در مورد اینکه نباید همه را با یک چوب راند و اینکه در بهترین دانشگاه ها اشخاص ضعیف و در دور افتاده ترین و کم امکانات ترین واحد های دانشگاهی افراد شریف و قوی وجود دارند موافقم. در یکی از بهترین دانشگاه های تهران یک عضو هیات علمی هست که در جمع همکاران خود و دانشجویان تحصیلات تکمیلی معروف است به اینکه از خود هیچ مایه علمی ندارد. کتابی که به اصطلاح تالیف کرده است ترجمه کامل است که آن هم توسط دانشجویان انجام شده است. موضوع مقالات منجر به ارتقاء وی ربطی به رشته دکتری وی یا موضوع دروسی که تدریس می کند ندارد. دانشجویان دکتری وی می گویند که امیدی به اینکه از وی راهنمایی علمی دریافت کنند ندارند. اما ایشان مشاور چند شرکت هستند و برای دانشگاه پول میاورند. در یک دانشگاه خوش آب و هوای تهران یک عضو هیات علمی به خاطر چاپ کتابی که نام او را به عنوان نویسنده اول داشت ولی همه میدانند که دانشجوی دکتری وی کتاب را نوشته است جایزه گرفت. پس خوب و بد همه جا هست. شاید گناه کسانی که در محیط های علمی برتر و پرسابقه تر به اینگونه بداخلاقی های علمی مبادرت می ورزند بیشتر باشد زیرا افراد بالقوه ضعیف تر را به بی بند و باری علمی تشویق می کنند و موجب گسترش این فرهنگ علم برانداز و عالم سوز می شوند.
اما دوستان مطمئنم دکتر سماوی منطورشان توهین نبوده است.

خوب بپردازیم به پیشنهاد ارائه شده در این پست. فکر می کنم کار این وبلاگ تاکنون در بخشی همین ایجاد طوفان یا حداقل نسیم فکری بوده است. شاید وقت آن است که به طور منظم و با موضوع های ریزتر و تفکیک شده به آن به پردازیم. بسم الله آقای دکتر سماوی، عنوان موضوع اول را شما بفرمایید.
در ادامه کامنت قبلی اضافه کنید واحدهای اراک و قزوین و مشهد و اهواز و زنجان و نجف آباد و شبستر!!! که در رشته کامپیوتر دانشجو ارشد میگیرند!؟ در کل نیمه غربی کشور از شمال غرب تا جنوب غرب هیچ دانشگاه دولتی درمقطع ارشد کامپیوتر دانشجو نمیگیرد آنوقت چطور در شبستر دانشجو میگیرند خدا میداند!
دانشگاه آزاد دانشگاه خوبی است ولی فق برای دوره های لیسانس و کاردانی.
متاسفانه تاکنون کارنامه موفقی در تحصبلات تکمیلی نداشته حتی واحدهای بزرگ تهران.
چطور است که دانشگاههایی مثل شریف و تهران و.. با آنهمه اساتید بنام سالانه حدود ده تا پانزده نفر در رشته ای مثل کامپیوتر دانشجو میگریند ولی فقط واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد بیش از 60 نفر برای امسال دانشجوی ارشد نرم افزار گرفته است؟
البته این آمار علاوه بر .احدهای تهران شمال و تهران جنوب آن دانشگاه است!
توی ایران اصلا دوره دکتری مهندسی نباید برگزار شه
توی دانشگاه شریف هم حتی امکان انجام اکثر پروژه های عملی نیست
چه برسه جاهای دیگه و علی الخصوص دانشگاه آزاد
من توی سه چهار شعبه دانشگاه آزاد تا حالا تدریس داشتم
تا به امروز فقط دو نفر دیدم که تا حدودی به دنبال دانش بودند و ظرفیت یادگیری هم داشتند
من به شخصه تا بحال منفعتی از دانشگاه آزاد ندیدم
علاوه بر آن چرا احساس می کنید اگر شخصی دوره لیسانس دانشگاه آزاد بوده و بعد در دوره های تحصیلات تکمیلی قبول شده این نشان دهنده منافع دانشگاه آزاد است
؟
خود دانشجوهای دانشگاههای سراسری خیلی دانشجوهای علم طلبی هستند؟
جز معدودی از دانشجوها بقیه یا برای عنوان , یا برای فرار از کشور , و یا برای اپیدمی مدرک گرایی وارد دانشگاه می شوند
نکته بعدی
حدود سه نفر از دانشجوهای علوم و تحقیقات یک ماه پیش آمده بودند پیش یکی از اساتید شریف و می خواستند بقول خودشان راهنمایی بگیرند که چگونه با کمک یکی از دانشجوهای دکتری ژورنال بدهند
می گفتند که موضوعش مهم نیست فقط چیزی باشه که دو ماهه جواب بده
!
هزینه اش هم خیلی مهم نیست
!
البته این مشکل فقط مربوط به دانشگاه آزاد نیست
بلکه خیلی از دوره های دیگه هم ( مثل طرح آخن - شریف) هم چنین خروجیهایی داده
علاوه بر همه اینها چرا فکر می کنید پذیرش گرفتن از دانشگاههای آمریکایی و کانادایی خیلی چیز مهمیه؟
و نشان دهنده کیفیت آموزشی دانشگاه آزاد؟
توی ایران اصلا دوره دکتری مهندسی نباید برگزار شه
توی دانشگاه شریف هم حتی امکان انجام اکثر پروژه های عملی نیست
چه برسه جاهای دیگه و علی الخصوص دانشگاه آزاد
من توی سه چهار شعبه دانشگاه آزاد تا حالا تدریس داشتم
تا به امروز فقط دو نفر دیدم که تا حدودی به دنبال دانش بودند و ظرفیت یادگیری هم داشتند
من به شخصه تا بحال منفعتی از دانشگاه آزاد ندیدم
علاوه بر آن چرا احساس می کنید اگر شخصی دوره لیسانس دانشگاه آزاد بوده و بعد در دوره های تحصیلات تکمیلی قبول شده این نشان دهنده منافع دانشگاه آزاد است
؟
خود دانشجوهای دانشگاههای سراسری خیلی دانشجوهای علم طلبی هستند؟
جز معدودی از دانشجوها بقیه یا برای عنوان , یا برای فرار از کشور , و یا برای اپیدمی مدرک گرایی وارد دانشگاه می شوند
نکته بعدی
حدود سه نفر از دانشجوهای علوم و تحقیقات یک ماه پیش آمده بودند پیش یکی از اساتید شریف و می خواستند بقول خودشان راهنمایی بگیرند که چگونه با کمک یکی از دانشجوهای دکتری ژورنال بدهند
می گفتند که موضوعش مهم نیست فقط چیزی باشه که دو ماهه جواب بده
!
هزینه اش هم خیلی مهم نیست
!
البته این مشکل فقط مربوط به دانشگاه آزاد نیست
بلکه خیلی از دوره های دیگه هم ( مثل طرح آخن - شریف) هم چنین خروجیهایی داده
علاوه بر همه اینها چرا فکر می کنید پذیرش گرفتن از دانشگاههای آمریکایی و کانادایی خیلی چیز مهمیه؟
و نشان دهنده کیفیت آموزشی دانشگاه آزاد؟
من هم با ادبیات این پست مخالفم.
دانشگاه آزاد هم منافع زیادی برای کشور داشته و هم خیلی از دانشجوهای دوره های تکمیلی دوره لیسانس خودشان را در دانشگاه آزاد بودند. در دانشگاه های خوب آمریکای شمالی هم زیاد هستند که لیسانس دانشگاه آزاد دارند. این جور نیست که همه ایرانی هایی که پذیرش دانشگاه های آمریکا و کانادا را می گیرند فارغ التحصیل چهار یا پنج تا دانشگاه اول ایران هستند. اما باید واقعیت را هم در نظر داشت که الان تمام واحد های کوچیک دانشگاه آزاد دارند دوره تکمیلی راه می اندازند و دانشجو می گیرند بدون اینکه استاد داشته باشند. یک عده با فوق لیسانس به دانشجوی فوق لیسانس درس می دهند. یا اینکه تمام کلاس ها را پنج شنبه و جمعه تشکیل می دهند. دانشگاه پیام نور هم در رقابت با دانشگاه آزاد همین کار را می کنه . گفتن این مطالب شاید درست نباشد . دانشگاه تهران وقتی یک رشته تکمیلی راه می اندازه اگر توی یک درس لنگی داشته باشد از امیرکبیر نیرو می گیره ولی اگر واحد مثلا جولاشهر قهترود دانشگاه آزاد یا پیام نور استاد رشته مهندسی پزشکی نداشته باشه از کجا میاره ؟ دانشجوی آن واحد هم فقط آخر هفته می رود دانشگاه. حالا با این شرایط مهم نیست که مقصر کیه اما می شه انتظار کار تحقیقاتی در سطح جهانی و انتشار مقالات را هم داشت یا باید گفت که کاری که اینها چاپ می کنن لنگی داره. پیشنهاد می کنم که آقایان اساتید در پست های این بلاگ فرهنگ خوب ایرونی را رعایت کنند و سربسته صحبت کنند و به افراد توهین نکنند
من بارها و بارها در این وبلاگ شاهد این ادبیات بوده ام حداقل دوست داشتم افراد فرهیخته ای مانند شما چنین نباشند!
واحدهای خیلی کوچک و دور افتاده یکی از دانشگاههای غیر دولتی ...
یکی از دانشجویان دانشگاه آزاد...
یکی...
شما اگر واقعا بی طرفید چرا فقط نمیگویید
یک دانشجو یا فلان استاد تقلب کرد چرا از
این پیشوندها استفاده مینمایید
من پستی را میبینم که که یکی از
اعضای دانشگاه دولتی...
ولی شما....
مطمین باشید اگر شما ازاین موضع به
دسته ای نگاه کنید دانشگاه های رده اول دنیا هم با همین فکر به شما نگاه خواهند کرد

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی