Professors Against Plagiarism

استادان علیه تقلب

مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و هدف آن مبارزه با تخلف یا تقلب علمی در دانشگاه است

مقدمه

به‌نام خداوند هستی و هم راستی

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک، پذیرش یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرتد.

ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم. در این بلاگ قصد داریم برخی موارد و روش‌های تقلب‌ را بیان و ضمن آموزش به دانش‌جویان و تلاش برای اشاعه‌ی اخلاق و آداب حرفه‌ای در جمع خودمان‌، مسولان را وادار کنیم تا به مشکل تقلب و ریشه‌های آن واکنش جدی نشان دهند.

۲۱ مرداد ۱۳۸۷

استادان یا پژوهشگران حامی

حمایت

اگر می‌خواهید نامتان به‌عنوان یکی از حامیان ذکر شود، نام کامل و آدرس وبگاه خود را به آدرس ghodsi_AT_sharif_DOT_edu ارسال نمایید و در صورت تغییر گروه حامی ما را مطلع کنید..

تعداد زیادی آدرس بلاگ خود را فرستاده‌اند که متاسفانه امکان استفاده از آن به‌جای وبگاه نیست.

بایگانی مطالب

آخرین نظرات

غیبت در جلسه امتحان

قاسم جابری پور | پنجشنبه, ۱۷ بهمن ۱۳۸۷
بنام خداوند هستی و هم راستی- آقای رامین این نظر را روی پست "سیستم جهشی و چکشی" گذاشته است که هیچ ربطی به آن ندارد. چند نفر از دوستان هم جواب داده اند.

Ramin said...

سلام
ببخشید سؤالی ذهن مرا مشغول کرده است.
اگر دانش‌جویی روز امتحان فراموش کند که بر سر جلسه حاظر شود و سپس از استاد خواهش کند که استاد هر‌گونه مایل است از دانش‌جو امتحان به‌عمل آورد آیا این کار تقلب محسوب می‌شود؟
آیا واقعاً دانش‌جو خاطی است و باید مجازات شود؟
واقعاً و انصافاً دانش‌جو روز امتحان را اشتباه کرده است.
لطفاً زود جواب بدهید.
February 3, 2009 9:01 PM

از همه خوانندگان محترم درخواست می شود اگر سئوالی دارند که پاسخ ]ن را از همه می خواهند و خودشان امکان پست کردن ندارند آن را به یکی از دوستان حامی یا موسسین ایمیل کنند تا اگر تشحیص دادند برای عموم مفید است آن را به صورت یک پست جدید مطرح کنند. اما در مورد غیبت در جلسه امتحان پایانی چند نکته را یادآوری می کنم:
1- درصد نمره امتحان پایانی همیشه بیش از 50 نیست. از این رو ممکن است دانشچو با غیبت در آن امتحان کمتر از 50 درصد نمره را صفر بگیرد ولی از بقیه مواد امتحان مثل میان ترم (ها)، تمرین ها و پروژه نمره کافی برای قبولی در کل درس بگیرد.
2- در قوانین آموزشی تصریح شده است که غیبت در جلسه امتحان به منزله نمره صفر در آن درس است. ولی هیچ ماده ای از این مقررات استاد را موظف به برگزاری امتحان نکرده است. از این مشکلات در آیین نامه کهنه آموزشی دانشگاه ها زیاد است و نمیدانم چرا این دستگاه عریض و طویل وزارت هیچگاه به اصلاح آن اقدام نمی کند. آیا همکارانی که در معاونت آموزشی وزارت به خدمتگزاری مشغولند در دوران تدریس خود این معضلات را ندیده اند؟
3- استاد در هر صورت میتواند به دانشجو در صورت غیبت در امتحان نمره قبولی بدهد حتی اگر درصد امتحان غیبت شده بیش از 50 باشد . مثلا ممکن است به جهتی مثل حاضر جوابی در کلاس، حل تمرین خاصی با ابتکار ارزنده، و یا انجام پروژه عالی به دانشجو امتیاز هائی علاوه بر صد در صد نمره داده باشد.
4- در پاسخ آقای رامین باید بگویم که متاسفانه اگر دانشگاه بخواهد از مقررات فعلی عدول نکند نمره ایشان صفر است. البته من تشویق به نادیده گرفتن مقررات نمی کنم ومعتقدم عمل به قانون ضعیف بهتر است. ولی مسئولین دانشگاه وظائف دیگری نیز دارند از جمله انعکاس مشکلات به تصمیم گیران و قانون گزاران و ارائه پیشنهاد حلال مشکل و پافشاری برای اصلاح بدون ترس از چکش
5- یکی از مواردی که مقررات صعیف و کهنه آموزشی اصلا بحثی از آن به میان نیاورده است آن است که به حذف پزشکی معروف شده است. تنها موردی که در آیین نامه مجوز حذف درس پس از غیبت در امتحان می دهد تبطره 2 ماده 11 است که فثط از موجه بودن غیبت به تشخیص دانشگاه صحبت می کند. اما ببینید چه بازار تقلبی در بین دانشجویان و چند پزشکنما در مورد صدور گواهی های مشکوک و مجوزهای استراحت با عدم امکان حضور در حلسه امتحان وجود دارد. یادم می آید چند سال پیش که بنا بر مسئولیتم آماری از این مجوز ها تهیه کردم حدود 30 در صد آن ها توسط خانم دکتری در سر کوچه دانشکده صادر شده بود و بیماری همه دانشجویان مسمومیت بود!
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۷/۱۱/۱۷
قاسم جابری پور

نظرات (۴)

plz see this link:

http://writecheck.turnitin.com:80/static/home.html
۱۷ بهمن ۸۷ ، ۱۴:۰۷ سید امیر مرعشی
یکی دو مورد در مورد حذف پزشکی یادم آمد که شاید برای شما هم جالب باشد.

در ایام دور دانشگاه تهران حذف پزشکی را بر اساس هر نوع گواهی پزشکی انجام می داد. به خاطر دارم یکی از دوستان به خاطر اینکه خوب درس نخوانده بود، از طریق یک آشنا موفق شد از یکی از بیمارستان های خصوصی تهران گواهی پزشکی بگیرد. و به این ترتیب یکی از دروس خود را حذف کرد.

چند سال پیش، پس از آنکه کلینیک دانشگاه تهران رونق بیشتری گرفت، قانونی تصویب شد که بر اساس آن تنها گواهی پزشکی صادره از کلینیک دانشگاه تهران می توانست برای حذف پزشکی به عنوان مرجع قرار بگیرد. چندی بعد، دست بر قضا در ایام امتحانات، همین دوست ما دچار عفونتی در ناحیه شکم شد. اما پس از مراجعه به مرکز بهداشت دانشگاه به او گفتند: «درسته که باید عمل بشه، اما اگه فکر می کنی ما بهت گواهی پزشکی می دیم اشتباه کردی!» خلاصه، ایشان حدود یک هفته با درد و رنج فراوان (که من شخصا در خوابگاه شاهد آن بودم) امتحانات را گذراند و پس از آن بود که در یکی از بیمارستان های تهران بستری شد و یک عمل جراحی جدی با بیهوشی کامل روی وی انجام گرفت و تا مدتها هم در استراحت مطلق و در منزل بودند.

مثال جالب دیگر، دوستی بود که اهل غرب کشور بود. ظاهراً در زمان کودکی روستای ایشان را در زمان جنگ بمباران شیمیایی کرده بودند. ایشان بعداً نفر اول کنکور ارشد و از برگزیدگان المپیاد دانشجویی شده بود. همین شخص، در ابتدای جلسه امتحان یکی از دروس ارشد ظاهراً به خاطر استرس دچار عوارض مربوط به جراحت شیمیایی شده بود به طوری که فکر کنم از دهان خونریزی کرده و بعد هم انگار بیهوش شده بود، و او را ظاهراً برای استراحت به خوابگاه رسانده بودند. به این ترتیب ایشان ظاهرا برگه حضور و غیاب امتحانی را هنوز امضا نکرده بودند و برگه امتحانی ایشان هم سفید بوده، و گواهی کلینیک دانشگاه هم نداشته! و به این ترتیب برایش غیبت رد کرده بودند. به یاد دارم که ایشان مدتها درگیر این مساله بود، و الان به خاطر ندارم که در نهایت چه اتفاقی برای وی رخ داد. به نظر شما چنین قوانینی که تر و خشک را این طور با هم می سوزانند، نباید بازبینی شوند؟
۱۷ بهمن ۸۷ ، ۱۲:۰۰ سید امیر مرعشی
در آلمان این مشکل به سادگی حل شده است:
هر استاد، زمانی که می خواهد امتحان برگزار کند، دو سری سوال طرح می کند. یک سری از سوالها در زمان امتحان پایان ترم در جلسه امتحان در اختیار دانشجویان قرار می گیرد. به طور معمول همه دانشجویان هم سر جلسه حاضر می شوند و امتحان می دهند.

حال اگر به هر دلیلی یکی از دانشجویان در این امتحان نمره قبولی نگیرد (واقعاً فرقی نمی کند به چه دلیلی: درس نخوانده، روز امتحان مریض بوده، تصادف کرده، یادش رفته، یا اصلاً عشقش کشیده در امتحان شرکت نکند!) آن وقت استاد خود به خود موظف است امتحان را مجدداً برای افرادی که نمره قبولی نگرفته اند برگزار کند.

به این ترتیب نیازی به تقلب در هیچ زمینه ای نیست. حتی اگر دانشجویی به هر دلیلی فرصت درس خواندن را نداشته باشد، از لحاظ عقلانی ریسک تقلب سر جلسه را به جان نمی خرد، چرا که امتحان مجددی و فرصت دیگری به او داده خواهد شد. در این حالت حذف پزشکی و نظایر آن هم تقریباً مفهوم خود را از دست می دهد.

سید امیر مرعشی
‫متسفانه سوع استفاده بی‌رویه از موارد حذف برای دانشجویان محق درد سرهایی را ایجاد می‌کند!

به عنوان مثال بسیاری از دانشجویان در حین انتخاب واحد با مشکل کمبود ظرفیت مواجه می‌شوند درحالی که عده‌ای هر ترم چندین درس را حذف پزشکی می‌کنند.

‫یک مورد هم ترم ما قبل آخر برای من پیش‌ آمد. من قبل از شروع جلسه دچار مشکل شدم و برای من غیبت رد شد و آن درس برای من حذف شد.

‫علارقم نظر مساعد استاد و درخواست من برای حذف نشدن درس به دلیل سوع استفاده‌های زیاد از این موارد من دچار مشکل شدم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی