Professors Against Plagiarism

استادان علیه تقلب

مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و هدف آن مبارزه با تخلف یا تقلب علمی در دانشگاه است

مقدمه

به‌نام خداوند هستی و هم راستی

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک، پذیرش یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرتد.

ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم. در این بلاگ قصد داریم برخی موارد و روش‌های تقلب‌ را بیان و ضمن آموزش به دانش‌جویان و تلاش برای اشاعه‌ی اخلاق و آداب حرفه‌ای در جمع خودمان‌، مسولان را وادار کنیم تا به مشکل تقلب و ریشه‌های آن واکنش جدی نشان دهند.

۲۱ مرداد ۱۳۸۷

استادان یا پژوهشگران حامی

حمایت

اگر می‌خواهید نامتان به‌عنوان یکی از حامیان ذکر شود، نام کامل و آدرس وبگاه خود را به آدرس ghodsi_AT_sharif_DOT_edu ارسال نمایید و در صورت تغییر گروه حامی ما را مطلع کنید..

تعداد زیادی آدرس بلاگ خود را فرستاده‌اند که متاسفانه امکان استفاده از آن به‌جای وبگاه نیست.

بایگانی مطالب

آخرین نظرات

یک مرجع مفید برای مولفان، داوران و سردبیران مقالات نشریات تخصصی

حمید رضا صادق محمدی | دوشنبه, ۱۰ فروردين ۱۳۸۸
با سلام و احترام به خوانندگان گرامی
امروز که در حال آغاز نگارش بخش دیگری از "یادداشتهای یک سردبیر" بودم به مرجع مفیدی برخورد کردم که دریغم آمد معرفی آن به خوانندگان محترم را به تاخیر بیاندازم.
این مرجع که توسط "کمیته اخلاق انتشارات" (Committee on Publication Ethic) تهیه شده شامل 17 فلوچارت است و راهکارهای مواجهه با انواع تقلبهای احتمالی را پیشنهاد می کند. مطالعه این مجموعه می تواند برای مولفان، داوران و سردبیران مقالات نشریات تخصصی در مورد روشها و آداب صحیح از بعد تخصصی آموزنده باشد. با قول مجدد ارائه مجموعه آداب تالیف، داوری و سردبیری مقالات نشریات تخصصی در سلسله نوشتارهای یادداشتهای یک سردبیر، خوانندگان محترم را به مطالعه مجموعه ارزشمند (
COPE Flowcharts PDF, 476 kb) توصیه می نمایم.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۸/۰۱/۱۰
حمید رضا صادق محمدی

نظرات (۲)

۱۱ فروردين ۸۸ ، ۲۰:۰۴ حمید رضا صادق محمدی
در پاسخ به Sedigheh به طور خلاصه باید اشاره کنم مولفان مثلاً باید توجه نمایند چه نوع استفاده از مطالب دیگران و چه نوع ارجاع دهی به مستندات مربوط مجاز است و شائبه ارتکاب تقلب رااز دید داوران و سردبیران از بین می برد. در ضمن در مورد داوران نیز به عنوان نمونه این توجه را به ایشان می دهد که علاوه بر عنایت به ابعاد نگارشی و محتوایی مقالات، ایشان نیز تا حدی باید توجه داشته باشند که در چه حالاتی مسئول تشخیص ارتکاب تقلب در مقاله هستند. همچنین ضرورت آگاهی از جدیدترین تحقیقات در هر عرصه در صورت پذیرش داوری مقالات نیز جزئی از مسئولیت ایشان به شمار می آید. توضیح بیشتر را به یادداشتهای آتی سردبیر موکول می نمایم.
آقای دکتر صادقی لطف کنند و مشخص کنند که مطلبی را که به آن اشاره کرده اند در کدام قسمت می تواند مورد استفاده مولفین و یا حتی داوران قرار گیرد. به نظر من فایل پی دی اف مورد اشاره فقط راهنمایی هایی را به سردبیر ارائه کرده است.
راهنمایی ای که من به داوران و مولفین و سردبیران میکنم این است که قبل خواندن متن، سریع تصمیم در توصیه، رد یا قبول آن مطلب نگیرند و متن آنرا دقیق مطالعه نمایند.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی