Professors Against Plagiarism

استادان علیه تقلب

مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و هدف آن مبارزه با تخلف یا تقلب علمی در دانشگاه است

مقدمه

به‌نام خداوند هستی و هم راستی

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک، پذیرش یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرتد.

ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم. در این بلاگ قصد داریم برخی موارد و روش‌های تقلب‌ را بیان و ضمن آموزش به دانش‌جویان و تلاش برای اشاعه‌ی اخلاق و آداب حرفه‌ای در جمع خودمان‌، مسولان را وادار کنیم تا به مشکل تقلب و ریشه‌های آن واکنش جدی نشان دهند.

۲۱ مرداد ۱۳۸۷

استادان یا پژوهشگران حامی

حمایت

اگر می‌خواهید نامتان به‌عنوان یکی از حامیان ذکر شود، نام کامل و آدرس وبگاه خود را به آدرس ghodsi_AT_sharif_DOT_edu ارسال نمایید و در صورت تغییر گروه حامی ما را مطلع کنید..

تعداد زیادی آدرس بلاگ خود را فرستاده‌اند که متاسفانه امکان استفاده از آن به‌جای وبگاه نیست.

بایگانی مطالب

آخرین نظرات

صرفه‌جویی علمی؟

محمد قدسی | سه شنبه, ۲۵ فروردين ۱۳۸۸
خبر بسیار کوتاه است و در عین حال مهم. پایان‌نامه از دروس دوره کارشناسی ارشد حذف می‌شود و جای خود را به چند واحد تئوری می‌دهد. اکثر سایت ‌های خبری با دیده تعجب این خبر را درج کرده‌اند. در این مجال جای آن نیست که از گذشته پرسیده شود که این موضوع از چه زمانی مطرح شده و چقدر کارشناسی شده و اصولا از نظر منطقی این کار چقدر به الگوی‌مصرف مربوط می‌شود. بهتر است از آینده‌ای صحبت کنیم که قرار است این طرح در آن عملی شود.
در دنیا تحصیلات دانشگاهی مقدماتی یا undergraduate (شامل دوره‌های فوق‌دیپلم و لیسانس) و تحصیلات تکمیلی یا postgraduate (فوق‌لیسانس و دکترا) کاملا از هم متمایز هستند. مهمترین عامل این تمایز انجام پژوهش است. دانشجوی تحصیلات مقدماتی در کلاس‌های دانشگاه و همینطور آزمایشگاه ‌ها شرکت می‌کند تا بیاموزد چگونه روش‌هایی که پیشینیان برای حل مشکلات ابداع کرده‌اند را به کار گیرد. این دانشجو پس از پایان تحصیل می‌تواند آنچه که آموخته است را در عمل به کار گیرد.
در مقابل شرایط دانشجویان تحصیلات تکمیلی به طور کلی متفاوت است. این دانشجویان –بدون توجه به اینکه چند واحدهای درسی هم می‌گذرانند یا نه- یک کار پژوهشی کامل را تحت نطر استاد راهنمایشان می‌گذرانند و این خود تضمین می‌کند که در آینده به تنهایی قادر به انجام کارهای پژوهشی هستند. کار پژوهشی تنها استاد دانشگاه شدن و مقاله دادن نیست. تمام سازمان‌ها و صنایع بزرگ علاوه بر نیروهای کاردان نیازمند پژوهشگرانی هستند که فعالیت و توسعه سازمان بر پایه کار آنان می‌چرخد.
حال اجرای این طرح چه معایب و چه مزایایی دارد.
معایب:
1- کارشناسی ارشد از رده تحصیلات تکمیلی خارج می‌شود. فرق فارغ التحصیلان لیسانس و فوق‌لیسانس تنها گذراندن چند واحد بیشتر خواهد بود و هیچکدام سابقه پژوهشی جدی نخواهند داشت. همچنین دانشجویان دکترایی که پیش از آن هیچ پژوهشی انجام نداده‌اند، به هیچوجه کارایی مناسبی نخواهند داشت. امروزه تحصیل در مقطع دکترا و فوق‌لیسانس در جهان به سوی تنها پژوهش پیش می‌رود -کاری نداریم که چرا ما عکس حرکت می‌کنیم- و زمزمه اجرایی شدن آن در ایران هم به شنیده می‌شود. تصور کنید چهره دانشجوی دکترای پژوهشی را که برای اولین بار حضور استاد راهنمای خود رسیده است در حالی که اصلا نمی‌داند پژوهش چیست.
2- دیگر محدودیتی برای پذیرش دانشجو وجود ندارد و کلاس‌های پر از دانشجو این بار در مقطع کارشناسی‌ارشد امکان رسیدگی استاد به یک‌یک دانشجویان را سلب خواهد کرد.
3- همه می‌دانیم دانشگاه‌های ایران با سابقه نسبتا طولانی، کادر علمی باسابقه و دانشجویان با استعداد جای خوبی در رنکینگ جهانی ندارند ولی همین جایگاه امروزی هم مرهون مقالات نسبتا زیادی است که در آنها تولید می‌شود. عمده این مقالات حاصل پایان‌نامه دانشجویان کارشناسی‌ارشد است. به بیان دیگر با عملی شدن این طرح مقام دانشگاه‌های ایران به شدت افت نموده از آنچه امروز هست بدتر خواهد شد.
مزایا:
1- مشکل دستبرد علمی و خرید و فروش پایان نامه‌ها که اخیرا تبدیل به دغدغه‌ای شده بود از ریشه –تاکید می‌کنم کاملا از ریشه- حل می‌شود! وقتی پایان‌نامه و مقاله‌ای نباشد دیگر چطور می‌توان در انجام آن تقلب کرد.
2- گفته شده که پایان‌نامه موجب اتلاف وقت استاد می‌شود. اگر این گفته پذیرفته شود –و پژوهش این‌قدر بی ارزش باشد- طبیعتا استادان بایستی مانند معلمین تمام روزهای هفته وقت خود را در کلاس و پای تخته بگذرانند که البته این امر شرایط را برای جذب دانشجوی بیشتر در همه مقاطع دانشگاه‌ها فراهم خواهد کرد.
3- بعید به نظر نمی‌رسد این نکته در مورد دانشگاه‌های قدیمی مصداق داشته باشد اما دانشگاه آزاد و پیام‌نور می‌توانند بدون نگرانی جهت تامین استاد راهنما و مشاور به هر تعدادی دانشجوی فوق‌لیسانس بگیرند- خصوصا مشکل دانشگاه پیام نور که اول دانشجو را گرفته و بعد به فکر تامین استاد افتاده است-
حال با در نظر گرفتن این مزایا و معایب بنده هنوز نمی‌دانم که انجام چنین کاری به صلاح است یا خیر.
پیامی


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۸/۰۱/۲۵
محمد قدسی

نظرات (۲۵)

http://www-mtl.mit.edu/~penfield/pubs/meng-results.html
اگر اشتباه نکنم بسیاری از دانشگاه های معتبر مانند استانفورد هم دوره هایی مشابه با این وضعیت MEng برای کارشناسی ارشد ارائه می کنند.
منتها نحوه ارائه این دوره در ایران جای بحث دارد. به علاوه که دوره دیگری که تنها شامل پایان نامه بوده و اصلا کلاس ندارد نیز قرار است ارائه شود.
با سلام.
من و همسرم در دانشگاه ازاد کارشناسی ارشد ادبیات انگلیسی خوندیم. استاد راهنمای هردوتامون از اساتید بازنشسته دانشگاه دولتی بودند. خدا شاهده ایشون حتی یک پاراگراف در نوشتن پایان نامه به ما کمک نکردند. فعلا خودم در پیام نور تدریس میکنم. در اینجا استاد داریم که به دانشجوی دوره لیسانس گفته بیاین فلان موسسه من خودم براتون پایان نامه رو ردیف میکنم.
۰۴ ارديبهشت ۸۸ ، ۱۰:۱۰ Faramarz Ashenai Ghasemi
با سلام

در انگلیس این انتخاب آموزش محور وجود ندارد. یا پژوهش محور است یا آموزش- پذیرش محور.
در آمریکا هم، اکثر دوستانم کا سالها آنجا بوده اند، می گویند که دانشگاههای قوی سیستم آموزش محور ندارند. اگر این سیستم خوب سات، چرا دانشگاه MIT آن را اجرا نمی کند؟

با احترام
ما در دانشگاه کنکوردیا دو نوع کارشناسی ارشد داریم.
1-M.Sc
که همان کارشناسی ارشد تحقیق-محور با گذراندان چهار درس و انجام یک تز حدود سی واحدی است.
2-M.Eng
که همان کارشناسی ارشد درس-محور است و یازده درس چهار واحدی دانشجو پاس میکند. امکان انتخاب یک پروژه ی شش واحدی به جای دو درس هم وجود دارد.

این موضوع در اکثر دانشگاههای شهر مونترال کانادا و نیز در دانشگاه کالگاری که من اطلاع دارم در جریان است.
بنده فکر میکنم ما نیز بهتر است باز هم به جای تصمیم عجولانه هر دو انتخاب را برای دانشجو باز بگذاریم. البته هر دو هم امکان ادامه تحصیل را برای دانشجو فراهم می کنند ولی بدیهی است دانشجوی تحقیق-محور بهتر می تواند دوره ی دکتری رو به پایان برساند.
دکتر محمد حسینی رئیس دانشگاه پیام نور گفت: مدت زمان طولانی تحصیل دانشجویان دانشگاه پیام نور هزینه های بسیاری را به دانشگاه تحمیل می کند که با برنامه ریزی های انجام شده به دنبال کاهش این مدت زمان هستیم.
منبع:
http://alef.ir/1388/content/view/43994/

و اما دو سوال: آیا ایشان همان قائم مقام وزارت علوم هستند یا یک دکتر محمد حسینی دیگر؟ آیا کاهش مدت تحصیل با کاهش تعداد واحدهای لازم جهت کسب مدرک صورت میگیرد یا با افزایش سقف مجاز واحدهای قابل انتخاب در یک نیمسال؟
روزنامه همشهری با قائم مقام وزارت علوم مجددا مصاحبه کرده است و آقای دکتر محمد حسینی توضیحات بیشتری راجع به حذف پایان نامه داده اند. یکی از سئوالهای همشهری به قرار زیر است:
همشهری: آیا هدف این تصمیم بالا بردن ظرفیت پذیرش دانشگاه‌هاست؟
دکتر محمد حسینی: بله یکی از اهداف همین است، یکی دیگر از هدف‌ها هم این است که ماندگاری دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد کمتر شود و آنها زودتر فارغ‌التحصیل شوند چون الان تقاضا برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد بسیار بالاست، همین امسال 680 هزار نفر برای ورود به این مقطع ثبت‌ نام کرده‌اند. در سال 87 تنها 40 هزار متقاضی از این تعداد جذب دانشگا‌ه‌ها شده‌اند و بقیه نه.
--------------------------------

به نظرم وزارت علوم برای تعیین ظرفیت پذیرش دانشجوی ارشد به پارامترهای بی اهمیتی مثل قابلیت دانشگاهها و بازار کار و نیاز صنایع به فارغ التحصیلان توجهی ندارد و پارامتر اصلی تصمیم گیرشان تعداد متقاضی ورود به دوره است. خوب ما یک میلیون متقاضی دوره لیسانس داشتیم برای همین ظرفیت پیام نور و غیرانتفاعی ها و آزاد و دولتی را رسانده ایم به یک و نیم میلیون نفر. احتمالا تا دو سال دیگر متقاضی ورود به کارشناسی ارشد میشود یک میلیون نفر و ما هم ظرفیت ورود به ارشد را به یک میلیون می رسانیم و بعد هم این بنده خداها همه متقاضی دکترا میشوند و ما هم سالی یک میلیون نفر دانشجوی دکتری میگیرم.
"اما با "professional masters degree" نمیشه ادامه تحصیل داد"

می شود ادامه تحصیل داد، برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری در قریب به اتفاق دانشگاه های خوب ایالات متحده مدرک ارشد به هیچ وجه لازم نیست، مدرک کارشناسی کفایت می کند. افرادی که از شریف برای ادامه تحصیل می آیند معمولا با مدرک کارشناسی وارد دوره ی دکتری می شوند. اینکه حالا کسی مدرک کارشناسی ارشد داشته باشد یا نداشته باشد فرقی نمی کند و تاثیری هم ندارد، اتفاقا من در عمل دیده ام که برعکس، وقتی مدرک کارشناسی از دانشگاه های ایران ندارید و مستقیما می روید راحت تر پذیرش می گیرید.
دوستی گفته: بسیاری دانشگاه های خوب دنیا برنامه هایی دارند به اسم"professional masters degree" که دقیقا شبیه همین کارشناسی ارشد بدون پایان نامه و بدون پژوهش هستند.
این درسته اما با "professional masters degree" نمیشه ادامه تحصیل داد .این رتبه فقط آموزشی است و معمولا برای افزایش اطلاعات افراد مشغول به کار استفاده می شود.
تمام سابقه خبر شامل اصل مصاحبه با قائم مقام وزارت علوم و تکذیب معاون پژوهشی این وزارت و تایید مجدد قائم مقام از سایت خبرگزاری؟؟!!فردانیوز که منبع اصلی خبر بود حذف شد.
هر چند هنوز خبری که در آن قائم مقام وزارت سخنان خود را تایید می کند در همشهری آن لاین موجود است.
http://hamshahrionline.ir/News/?id=83975
۲۶ فروردين ۸۸ ، ۲۲:۴۶ Faramarz Ashenai Ghasemi
با سلام

این کارها همه به سبب سیل مشتاقان ورود به دوره ارشد است. در حالی که اگر عزیزانی که این طرح را پیگیری می کنند، بدانند که در صورت اجرای طرح مزبور، آمارهای تولید علمشان ،که عموماً منحصر به مقالات چاپ شده در ژورنالهای ISI است، از نصف هم کمتر خواهد شد، هرگز دست به چنین اقدامی نمی زدند.
با احترام
خبری که وزارت علوم آن را تکذیب کرد مجددا تایید شد. قائم مقام وزیر علوم ضمن تاکید بر صحت گفته هایش بیان کرد: آن سبکی که آنها منتشر کرده‌اند را تایید نمی‌کنم چون تنها بخشی از مصاحبه مرا به شکل گزینشی منعکس کرده بودند و با حالت تمسخر با آن برخورد کرده بودند.
منبع:
http://www.fardanews.com/fa/pages/?cid=80131
خلاصه خبر 26 فروردین ایرنا:
1- معاون پژوهشی وزارت علوم مصاحبه قائم مقام وزارت علوم را تکذیب کرده اند و گفته اند که پایان نامه حذف نمی شود.
2- به بعضی دانشگاه ها مجوزداده اند که پایان نامه حذف شود
3- خبر اعلام شده در خبرگراریها از قول قائم مقام وزارت علوم اشتباه است. (منظور از خبرگزاریها گافنیوز نیست)
خوشبختانه در تکذیبیه وزارت علوم بر نکات درستی تاکید شده است. و اما این تکذیبیه تا چه حد قابل اتکا است زمانی که خبر یک ماه پیش خبرگذاری مهر (که جناب مرعشی لینک آن را ارسال نموده اند) می گوید:
رضا عامری قائم مقام آموزشی وزارت علوم در گفتگو با خبرنگار مهر: 14 دانشگاه برتر کشور می توانند اقدام به پذیرش دانشجو از طریق روش آموزش محور (بدون گذراندن پایان نامه) کنند.
این خبر هیچ گاه تکذیب نشده است و اصل خبر هم تفاوت چندانی با خبر تکذیب شده ندارد.
دوستان به این مساله اشاره کرده اند که فوق لیسانس آموزشی در دیگر دانشگاه های جهان نیز وجود دارد. کسی منکر این مساله نیست ولی اولا اکثریت دانشگاه ها کدام روش را به کار گرفته اند و جهت گیری آیا به سمت آموزشی شدن است یا پژوهشی شدن. در ثانی هر کشوری شرایط خاص خود را دارد. آیا به نظر شما این طرح آیا غیر از سرعت بخشیدن به پروسه صدور مدرک فایده دیگر در کشومان خواهد داشت؟
همانطور که نوشته اید، این رویداد هنوز روشن نشده است. به هر روی، در خبرگذاری های رسمی، مانند ایسنا و یا ایرنا و یا هر خبرگذاری رسمی چنین خبری قابل دریافت نیست.
و البته این خبر تکذیب هم شده است:

http://www2.irna.ir/fa/news/view/menu-153/8801256377102045.htm

http://news.parseek.com/Search/?q=%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%86+%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87&type=Latest&btnSearch=%D8%AC%D8%B3%D8%AA%D8%AC%D9%88
خبری که در نوشتن این مقاله بدان استناد شده است از قائم مقام وزارت علوم دکتر محمد حسینی این مطلب را نقل نموده و علاوه بر روزنامه سرمایه که لینک آن در نظرات بالا آمد، دارای منابعی است از قبیل:
روزنامه ابتکار
http://ebtekarnews.com/Ebtekar/News.aspx?NID=46073
خبرنامه امیرکبیر
http://www.autnews.us/archives/1388,01,00021141
آینده نیوز
http://www.ayandenews.com/fa/pages/?cid=5717
نوروز
http://norooznews.ir/news/11361.php
رادیوفردا
http://www.radiofarda.com/articleprintview/1608019.html
ایران مالزی
http://iranmalaysia.com/123NewsDetail.aspx?NewsId=18951

و اما در مورد گافنیوز من چنین سایتی پیدا نکردم. فقط سایت آینده نیوز است که خبر تاسیس چنین وب سایتی را منتشر نموده و موضوع این خبر را به شوخی گافنیوز منتسب کرده است. بنابراین قضیه هنوز روشن نشده است.
آنطوری که من شنیده ام مسیری که سیستم آموزشی طی میکند روند قدیمی ای دارد. میگویند زمانی برای استخدام در ادارات دولتی مدرک سیکل اول(9 سال تحصیل) کافی بوده. در آن زمان ارزش خاصی به سه سال آخر دبیرستان (سیکل دوم) میدادند و هر کسی به آن دوره راه نمیافته و هرکسی هم قادر به اتمام آن و اخذ مدرک دیپلم نبوده. الان انتظار میرود که همه مدرک دیپلم داشته باشند و هیچ انتظاری از دارنده این مدرک وجود ندارد. همکارانی که در دهه شصت تدریس میکرده اند میگویند که پروژه لیسانس حدود یکسال طول میکشیده و عموما با نتایج عملی همراه بوده. در آن زمان دوره فوق لیسانس به سهولت میتوانسته به چهارسال برسد که دوسال کامل را دانشجو به تحقیق و نوشتن پایان نامه میگذرانده. خیلی از این فوق لیسانسها به کار تدریس در دانشگاهها با مرتبه مربی مشغول شدند. این افراد که دروس دوره لیسانس را تدریس میکردند بدلیل کارتحقیقاتی ای که انجام داده بودند تسلط و اعتماد به نفس خوبی پیدا کرده بودند که میتوانستند وظیفه تدریس را به خوبی اجرا کنند. حالا نوبت آن است که انتظار ما از دارنده لیسانس به هیچ برسد و انتظار از فوق لیسانس نیز به طبع آن.
آنطوری که من شنیده ام در کشور آمریکا هنوز انتظار زیادی از دارنده مدرک مهندسی وجود دارد. مدرک مهندسی را گویا دانشگاههای آمریکا برای تولید نیروی متخصص صنایع منطقه خود ارائه میدهند (غیراز پنجاه دانشگاه برتر که رسالت کشوری دارند). در آنجا به عنوان بخشی از آموزشی که قرار است صنایع منطقه به فارغ التحصیل لیسانس بدهند دانشگاه حمایت مالی کلی از صنایع منطقه میگیرد و آن آموزشها را درقالب ده تا دوازده درس سه واحدی به عنوان دوره فوق لیسانس ارائه می دهد.
در ایران رسالت دارندگان مدارک مهندسی و فوق لیسانس و دکتری خیلی مشخص نیست. رسالت دارندگان مدرک دیپلم الان چیه؟ وقتی نیاز دانشکده را به یک آبدارچی اعلام کردیم جزء مشخصات داوطلبان داشتن حداقل دیپلم را رئیس دانشکده اعلام کرد. با افزایش بی رویه دانشگاههای غیرانتفاعی-آزاد-پیام نور- و افزایش تعداد دانشجو و صرفه جویی در دوره تحصیل و بزرگ کردن کلاسها برای بقیه مدارک دانشگاهی هم افق خیلی بهتری دیده نمی شود.
آنطوری که من شنیده ام مسیری که سیستم آموزشی طی میکند روند قدیمی ای دارد.
در تکمیل پست قبلی، شاید خواندن این مطلب خالی از لطف نباشد:
http://en.wikipedia.org/wiki/Master%27s_degree
"در دنیا تحصیلات دانشگاهی مقدماتی یا undergraduate (شامل دوره‌های فوق‌دیپلم و لیسانس) و تحصیلات تکمیلی یا postgraduate (فوق‌لیسانس و دکترا) کاملا از هم متمایز هستند."

این موضوع درست نیست. بسیاری دانشگاه های خوب دنیا برنامه هایی دارند به اسم"professional masters degree" که دقیقا شبیه همین کارشناسی ارشد بدون پایان نامه و بدون پژوهش هستند. در آمریکای شمالی خیلی از افراد از ادامه تحصیل در مقاطع بالاترصرف نظر می کنند چون با همان مدرک لیسانس خود در بازار کار از اساتید خود در دانشگاه بیشتر درآمد دارند. این واقعیت است، تا وقتی که صرف گرفتن مدرک به معنی افزایش درآمد برای کار مشابه و بالا رفتن مرتبه و منزلت اجتماعی باشد، مشکل مدرک گرایی در ایران و افرادی که فقط دنبال مدرک هستند و خیلی از مشکلات دیگر سیستم فعلی که در سیستم بوجود می آورند حل نخواهد شد، خودمان بی خود فریب ندهیم.
روزنامه سرمایه خبر مذکور را در تاریخ یکشنبه 23 فروردین چاپ کرده است. فکر نمیکنم که این روزنامه با قائم مقام وزارت علوم آقای دکتر محمد حسینی شوخی داشته است. لینک خبر:
http://www.sarmayeh.net/ShowNews.php?40081

این موضوع شوخی نیست و خیلی از دانشگاهها از مهر ماه سال جاری دانشجوی ارشد بدون پایان نامه خواهند گرفت.
البته امیدوار بودم در این صفحات، خبری بدون تحقیق و بررسی منتشر نشود.
شما را دعوت می کنم به بازدید از:
http://ayandenews.com/fa/pages/?cid=5832
تحت عنوان

؛ مدیر گافنیوز:"حذف پایان‌نامه از فوق لیسانس" شوخی ما بود!؛

؛«در همین راستا چندی پیش به ذهنم رسید که برای نقد رفتار شتاب‌زده و بعضا غیرعقلانی بعضا از مسئولان و مدیران که در سایه‌ شعار "اصلاح الگوی مصرف" طرح‌ها و راهکارهای عجیب و ناعاقلانه‌ای ارائه می دهند، خبری بسازم با عنوان "حذف پایان‌نامه از دوره‌ کارشناسی ارشد برای اصلاح الگوی مصرف" این طرح به قدری خنده‌دار بود که وقتی با دوستانم در میان می‌گذاشتم، به محض شنیدن عنوان آن به شدت می خندیدند.....؛
در دنیا تحصیلات دانشگاهی مقدماتی یا undergraduate (شامل دوره‌های فوق‌دیپلم و لیسانس) و تحصیلات تکمیلی یا postgraduate (فوق‌لیسانس و دکترا) کاملا از هم متمایز هستند. مهمترین عامل این تمایز انجام پژوهش است.

خب این جمله لزوما درست نیست. دانشگاه‌های زیادی (با رنک‌های بالا) فوق لیسانس‌هایی دارن که سال دومش هم فقط درس پاس می‌کنن یا کارآموزی دارن.
۲۵ فروردين ۸۸ ، ۲۳:۰۲ سید امیر مرعشی
سلام.

اخیراً حذف پایان نامه از مقطع کارشناسی ارشد به یک بحث جنجالی تبدیل شده است . بنده، به عنوان دانشجویی که در حین انجام پایان نامه ارشدم در ایران چیزهای زیادی یاد گرفته ام و در عین حال مشکلاتی را هم تجربه کرده ام،معتقدم که پایان نامه در این مقطع می تواند جنبه های مثبت و منفی فراوانی داشته باشد، که بررسی همه جانبه این موضوع بر عهده کارشناسان آموزشی است. اما با توجه به اینکه احساس می کنم متن فوق کمی جانبدارانه نوشته شده است، با اینکه در این زمینه صلاحیت نظردهی ندارم، اما توجه شما را به چند نکته جلب می کنم.

یک: طول دوره کارشناسی ارشد در ایران کاملاً بدون هیچ دلیلی طولانی است. یک دانشجوی خوب، در انتهای مقطع کارشناسی ارشد، دانشجویی است که مقاله داشته باشد. تا یکی دو سال پیش، در بسیاری از دانشگاهها، دادن نمره 20 به کسی که مقاله نداشت از لحاظ قانونی ممنوع شده بود. به این ترتیب اغلب دانشجویان مجبور بودند دست کم دو سال روی رساله خود کار کنند (یعنی تقریبا به اندازه یک رساله دکترا). هنوز هم در بسیاری از دانشگاههای خوب کشور، سطح علمی دانشجوی فوق لیسانس را با «چند تا مقاله...؟»اش می سنجند. حتی بعضی از رشته های دکترای داخل کشور برای پذیرش دانشجو داشتن مقاله را الزامی کرده اند! این در حالی است که مثلاً در آلمان، بسیاری از رشته ها اصولاً به جای پایان نامه، از واژه «کارآموزی» استفاده می کنند. در رشته هایی که انجام پایان نامه الزامی است، دانشجو حق ندارد بیش از 6 ماه روی پایان نامه اش کار کند. به این ترتیب، هدف اصلاً «انجام» یک کار پژوهشی نیست، بلکه «آشنایی» با مفهوم پژوهش است. در اکثر موارد نیز، چنین پروژه ای به مقاله منجر نمی شود.

دو: در بسیاری از کشورها، از جمله امریکا، اصولاً برای ورود به مقطع دکترا لزومی ندارد دانشجو مقطع کارشناسی ارشد را گذرانده باشد یا اینکه سابقه ای در زمینه انجام پژوهش داشته باشد. به طور خلاصه، بنده متوجه نمی شوم دقیقاً در کجای جهان «تحصیل ... به سوی تنها پژوهش پیش می‌رود». برعکس، مثال کشور امریکا نشان می دهد بعضی کشورها به این نتیجه رسیده اند که کل مقطع کارشناسی ارشد (شامل پژوهشی که احتمالاً در پایان نامه اش انجام می شود) اساساً ضرورتی ندارد.

سه: تا جایی که بنده اطلاع دارم، بحث حذف پایان نامه از مقطع کارشناسی ارشد اولین بار در زمستان سال گذشته مطرح شد:
www.mehrnews.ir/NewsPrint.aspx?NewsID=842379
به این ترتیب، مرتبط کردن این موضوع با اصلاح الگوی مصرف به نظر بنده نوعی کج سلیقگی است، چرا که این موضوع را به ذهن متبادر می کند که کل این طرح به صورت یک کار شتابزده و حداکثر یک ماهه است. در حالی که لینک فوق نشان می دهد سابقه این طرح طولانی تر از فروردین ماه امسال است. این موضوع را باید در چارچوب اصلاح نظام آموزشی عجیب و غریب ایران دید تا اصلاح الگوی مصرف. حال، باید این سوال را مطرح کرد که اصلاح نظام آموزشی به این شکل، مفید است یا مضر. که بنده در این زمینه اظهار نظر نمی کنم.

چهار: متاسفانه کشور ما در زمینه نظام آموزشی همواره یک کشور کپی کننده بوده است. در بهترین شرایط، می توانیم فرض کنیم برنامه ریزان بخش آموزش ایران، از مقایسه برنامه های آموزشی کشورهای خارجی، به برنامه ای متناسب با نیازهای کشور دست پیدا کرده اند و آن را برای پیاده سازی در ایران تجویز کرده اند. در مورد مساله پایان نامه ارشد هم شاید بد نباشد کارشناسان ما آیین نامه جدید را به طور کامل منتشر کنند تا بهتر بتوان راجع به احتمال موفقیت آن (با توجه به سابقه برنامه های مشابه در سایر کشورها) اظهار نظر کرد.

موفق باشید.
سید امیر مرعشی
IMPRS-CBSC
اگر ممکن است مرجع اصل خبر را ذکر کنید. من این خبر را در سایت رسمی وزارت علوم و دیگر خبرگزاریهای رسمی پیدا نکردم.
بحث خیلی خوبی را آقای پیامی مطرح کردند. گفته شده است که ننوشتن پایان نامه موجب "کوتاه" شدن دوره می شود و صرفه جویی محسوب میگردد. بحث صرفه جویی بسیار قدیمی است مثلا در مورد خوردن و آشامیدن باید به اندازه نیاز خورد و نوشید و بعد از آن اگر اطعمه و اشربه مصرف کنی اسراف است. ولی در مورد دوره تحصیل چنین چیزی را نمی توان گفت. به طریق استقراء: اگر کم کردن طول دوره به اندازه یک پایان نامه خوب است پس بیشتر از آن هم اگر کم کنیم بهتر است. مثلا اگر دانشجو فقط ثبت نام کند و ما به او مدرکش را بدهیم میدانید که چقدر صرفه جویی شده است؟ دیگر حتی دانشگاه و کلاس و استاد و خوابگاه و سرویس حمل و نقل و دفتر و کتاب و کامپیوتر و آزمایشگاه هم نمی خواهیم.
من فکر میکنم آن آقایی که مدرک دکتری آکسفورد داشت هم قصد کلاه برداری نداشته و داشته روش وزارت علوم را پیاده میکرده.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی