Professors Against Plagiarism

استادان علیه تقلب

مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و هدف آن مبارزه با تخلف یا تقلب علمی در دانشگاه است

مقدمه

به‌نام خداوند هستی و هم راستی

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک، پذیرش یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرتد.

ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم. در این بلاگ قصد داریم برخی موارد و روش‌های تقلب‌ را بیان و ضمن آموزش به دانش‌جویان و تلاش برای اشاعه‌ی اخلاق و آداب حرفه‌ای در جمع خودمان‌، مسولان را وادار کنیم تا به مشکل تقلب و ریشه‌های آن واکنش جدی نشان دهند.

۲۱ مرداد ۱۳۸۷

استادان یا پژوهشگران حامی

حمایت

اگر می‌خواهید نامتان به‌عنوان یکی از حامیان ذکر شود، نام کامل و آدرس وبگاه خود را به آدرس ghodsi_AT_sharif_DOT_edu ارسال نمایید و در صورت تغییر گروه حامی ما را مطلع کنید..

تعداد زیادی آدرس بلاگ خود را فرستاده‌اند که متاسفانه امکان استفاده از آن به‌جای وبگاه نیست.

بایگانی مطالب

آخرین نظرات

راه حل خارج از جعبه برای مسئله تقلب؟

Nader Naghshineh | جمعه, ۱۷ مهر ۱۳۸۸
با سلام
اساسا هنگامی که به مسئله تقلب می اندیشم آن هم در ایران با نوعی دوگویی روبرو می شوم. از طرفی تقلب را امری مذموم می دانیم از طرف دیگر هنگامی که طرف خارجی است برخی آنرا مذموم ندانسته بلکه آنرا حتی توصیه می کنند. از طرفی کمیته تشکیل می دهند تا رتبه دانشگاهشان را یا درTHES-QS و شانگهای بالا ببرند، اما از طرف دیگر در همان دانشگاه، دانشجوی بخت برگشته را که تنها به استاد خود اعتراض کرده است که چنان مورد لطف و مرحمت ( بخوانید تهمت و افترا) قرار می گیرد که با کمال اکراه در بین اعداد اخراج مغزیها فرار گیرد. یا از زیر درب اطاق کارتان دو جلد کتاب، شبانه و در پاکت قهوه ای، به داخل می فرستند که حاوی سرقت ادبی یک استاد از استاد دیگر است. لابد انتظار دارند که چون نام ما در میان حامی های این بلاگ است ملجا و حبلی برای احقاق حق باشیم. اما همانطور که آفای دکتر قدسی قبلا اشاره داشتند، ما فقط یک جمعی هم اندیش هستیم که NGO هم به حساب نمی آییم. در ارزش ما همین بس که پای نامه ای را در رابطه با خطرات سیاهکاری علمی ناشی از تقلب برای وزیر قبلی علوم امضا کردیم و انقدر چشم انتظار جواب (حتی منفی) شدیم که گل بود به سبزه نیز آراسته شد اما جوابی داده نشد.

سان تزو در کتاب خود موسوم به Ping Fa یا هنر جنگ در بحث مربوط به مه جنگ (Fog of War) به روشهایی اشاره دارد که بهنگام رو در رویی با یک حریف قوی با از آنان استفاده می کنید. البته حریف در مورد ما قوی نیست بلکه بی تفاوت و تن آسا (Lethargic) است. آنچه که این وبلاگ بخوبی می تواند برای آن بکار آید، سخنگاهی برای در میان گذاشتن تجربیات و تسهیم راه حلهایی است که در بخشی از سازمانهای متبوع ما عمل کرده است. بسیاری از انجمنهای علمی و سازمانهای نظارتی در جهان از آغازی بسیار کوچک و خاشعانه ای چون ما شروع کرده اند.

هرکدام از ما می تواند در حوزه خود بعنوان کاتالیست تغییر عمل کند. برای نمونه در برنامه درسی من بخشی را در رابطه با اخلاق حرفه ای و تقلب گنجانده ام. یا جمعی از همکاران من، در گروه شرایطی را برای قرار دادن نام خود در مقالات مشترک با دانشجویان برقرار کرده اند.

از طرف دیگر، شبیه ساری وضعیت فعلی حاکی از آن است که اعضای حامی این وبلاگ نیاز دارند که همیشه این مسئله را در جلوی ذهن سیاستگزاران قراردهند. در سینما غیر از جایزه اسکار جایزه ای موسوم به تمشک طلایی وجود دارد ( البته این ترجمه ای محترمانه است، عبارت واقعی آن ناظر بر چیزی است که در کتاب دایی جان ناپولیون ایرج پزشکزاد از آن به صدای .... یاد شده است). چرا ما برای دانشگاه و موسسات ایرانی چنین جایزه ای را در نظر نگیریم؟ البته باید دید که جایزه را به کی باید داد و شرایطش چگونه باشد؟

در عیر اینصورت نباید از آمدن روزی تعجب کرد که شعار "به دانش روان را توانگر کنید خِرَد را ز تن بر سر افسر کنی" در دانشگاهای کشور به "تقلب توانگر کند مرد را، دو چندان کند نمره Thes-QS را" استحاله یابد





موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۸/۰۷/۱۷
Nader Naghshineh

نظرات (۲)

با سلام
به نظر من زمانیکه در یک واحد دانشگاهی ضعیف مثل دانشگاه آزاد ملایر با تقلب آشکار رئیس دانشگاه چندین رشته کارشناسی ارشد بدون داشتن حتی یک هیات علمی واجد شرایط تاسیس می شود و در هر ترم بیش از 40 دانشجو در هر یک از این رشته ها پذیرش می گردد دیگر جایی برای بیان حرف دیگری در رابطه با تقلب دانشجویان باقی نمی ماند.جالب اینجاست که در و دیوار دانشگاه پر از پیام های تبریک رنگارنگ هم شده که من مانده ام که مگر تقلب کردن و تخلف گسترده از قانون تبریک گفتن هم دارد؟ این یک خیانت آشکار به دانشجو و دانشگاه است. همین کارها را می کنند که ارزش علم و دانشگاه را زیر سوال می برند. آخر مگر آموزش عالی این مملکت متولی ندارد که یک فرد که معلوم نیست خود چگونه و با چه ترفندهایی به ریاست یک واحد دانشگاهی رسیده اینچنین با حیثیت دانشگاه بازی می کند و به کرده خود افتخار هم می کند؟؟ چرا جامعه دانشگاهی در قبال چنین اتفاقاتی سکوت می کند؟ وای بر ما که در چنین جامعه مملو از فساد گرفتار شده ایم و جرات هیچ گونه اعتراض هم نداریم.
تفاوت فاحشی که بین دانشگاه های ایرانی و غیر ایرانی ( علی الخصوص آمریکا و اروپا ) وجود دارداین است که قبح تقلب علمی در ایران بسیار پایین تر از دیگر کشور ها است. در ایران ممکن است به دانشجویانی ( و یا شاید هم استادانی ) بر خورد کنید که از تقلب های علمی خود با افتخار با عنوان " زرنگی " یاد میکنند در حالی که اروپا یا امریکا اگراستاد و یا دانشجویی احتمالاً به این کار مبادرت ورزد، همواره سعی میکند که عمل خود را به عنوان کاری قبیح و خجالت آور از دیگران مخفی نگه دارد. دزدی علمی در اروپا و امریکا از دیدگاه من به همان اندازه حساس است که مسائل ناموسی در ایران! حتی صحبت کردن در مورد آن هم تبعات خطرناکی ممکن است به دنبال داشته باشد.
چنین زمینه فکری مهم ترین عامل بازدارنده از ارتکاب عمل دزدی علمی است. همانگونه که تن فروشی در برخی کشورها هم از نظر قانونی و هم از نظر اجتماعی مورد قبول است ( مثل تایلند ) و برعکس در کشوری مثل ایران فوق العاده قبیح و مذموم است. این پیش زمینه فرهنگی / اجتماعی مهم ترین عامل بازدارنده افراد از تن فروشی حتی در اوج فقر مالی است.
مدت زمان بسیار زیادی برای جای افتادن این فرهنگ در ایران مورد نیاز است. وجود وبلاگی مانند این وبلاگ به میتواند پیش قراول این بهبود فرهنگی باشد. استادان و دانشجویان خاطی بایستی از زشتی عمل خود و میزان نفرت همکاران آنها از این عمل قبیح به نوعی آگاه شوند تا به تدریج احتمال وقوع دزدی علمی در ایران کاهش یابد.
بسیار جای خوشنودی است که استادان به نام و خوش سابقه ای مثل شما با همکاری و پشتیبانی دانشجویان مستعد و ممتاز ایران پرچم دار این حرکت شده اید.
ای کاش میشد 2 واحد در بین درس های عمومی به فرهنگ سازی در این زمینه تعلق میگرفت.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی