Professors Against Plagiarism

استادان علیه تقلب

مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و هدف آن مبارزه با تخلف یا تقلب علمی در دانشگاه است

مقدمه

به‌نام خداوند هستی و هم راستی

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک، پذیرش یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرتد.

ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم. در این بلاگ قصد داریم برخی موارد و روش‌های تقلب‌ را بیان و ضمن آموزش به دانش‌جویان و تلاش برای اشاعه‌ی اخلاق و آداب حرفه‌ای در جمع خودمان‌، مسولان را وادار کنیم تا به مشکل تقلب و ریشه‌های آن واکنش جدی نشان دهند.

۲۱ مرداد ۱۳۸۷

استادان یا پژوهشگران حامی

حمایت

اگر می‌خواهید نامتان به‌عنوان یکی از حامیان ذکر شود، نام کامل و آدرس وبگاه خود را به آدرس ghodsi_AT_sharif_DOT_edu ارسال نمایید و در صورت تغییر گروه حامی ما را مطلع کنید..

تعداد زیادی آدرس بلاگ خود را فرستاده‌اند که متاسفانه امکان استفاده از آن به‌جای وبگاه نیست.

بایگانی مطالب

آخرین نظرات

گزارش انجمن معتبر SIAM از چند سرقت علمی

محمد قدسی | جمعه, ۲۲ آبان ۱۳۸۸
مطالعات این انجمن نشان داده که دو مولف هندی (یکی استاد و دیگری دانش‌جو) در ۵ مفاله که برخی از آن‌ها در مجلات و کنفرانس‌های سیام چاپ شده از مقالات دیگر کپی شده است. این گزارش جالبی است و نشان می‌دهد که طرز فکر این دو نفر چه‌قدر به متقلبان بومی ما نزدیک است، استاد میگوید که دانش‌چو بدون اطلاع او و پس از جعل یک ایمیل برای او، مقاله‌ی تقلبی را ارسال کرده (درحالی که خود او در وبگاهش همه‌ی این مقالات را آورده است!‌) دانش‌جو هم همه‌ی مطالب «استاد» را تایید و اقرار می‌کند که خودش متقلب اصلی است و استاد کاملا بی‌گناه! نامه‌ی این دو نفر به سیام خیلی خواندنی است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۸/۰۸/۲۲
محمد قدسی

نظرات (۳)

پنج تا تقلب! این دانشجوی عزیز خیلی خیلی پرکار و سخت کوش هستند!
دقیقاً داستان مشابهی با داستان های تقلب های بیشماری هست که از جانب هموطنان در ژورنالهای مختلف رخ می دهد.. بازهم داستان یک کشور جهان سومی و یک تعداد به اصطلاح محقق جهان سومی تر که اگر من به جای مسئولین اون ژورنال بودم، قطعاً تنبیهی برای اون دانشجو و استاد در نظر می گرفتم که تا ابد به یادشون بمونه سزای سرقت دسترنج علمی دیگران چیه.
مثل همیشه جالب بود.
با خواندن نامه های ارسال شده از طرف متقلبان هندی، شباهتهای زیادی بین دو فرهنگ (ما و هندیان) دیده میشود:
1- تعارف های بیمورد در نامه نگاری
2- غلطهای گرامری در متن انگلیسی
3- آسمان ریسمان کردن و طفره رفتن از پذیرش گناه
4- انداختن گناه به گردن دانشجوی بینوا
5- گرفتن یک دانشجوی وامانده از یک گروه دیگر، فقط محض رضای خدا و برای اینکه مشکل دانشجو حل شود!!
باز هم داستان قدیمی مقاله تقلبی استاد و دانشجو که اگر گرفت هر دو سود می بریم و اگر نگرفت می اندازیم گردن دانشجو.
اما این کار دیگر ساده نیست چرا که با ایمیل دانشگاهی هویت نویسندگان تایید می شود و اینجاست که استاد (با این پیش فرض که همه از پشت کوه آمده اند) مدعی می شود دانشجو یک ایمیل به نام من ساخته! و خودش از آن استفاده کرده است. جواب استاد به این سوال که اگر این مقالات بدون نظر شما ارسال شده اند، لیست آنها در رزومه شما چکار می کنند نیز جالب است.
در هر صورت این متقلبان هندی با همکاران ایرانی خود یک تفاوت اساسی دارند و آن این است که به نامه های ژورنال پاسخ می دهند و نیز شدیدا اظهار ندامت می کنند (از چه می ترسند؟ من نمی دانم.).

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی