Professors Against Plagiarism

استادان علیه تقلب

مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و هدف آن مبارزه با تخلف یا تقلب علمی در دانشگاه است

مقدمه

به‌نام خداوند هستی و هم راستی

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک، پذیرش یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرتد.

ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم. در این بلاگ قصد داریم برخی موارد و روش‌های تقلب‌ را بیان و ضمن آموزش به دانش‌جویان و تلاش برای اشاعه‌ی اخلاق و آداب حرفه‌ای در جمع خودمان‌، مسولان را وادار کنیم تا به مشکل تقلب و ریشه‌های آن واکنش جدی نشان دهند.

۲۱ مرداد ۱۳۸۷

استادان یا پژوهشگران حامی

حمایت

اگر می‌خواهید نامتان به‌عنوان یکی از حامیان ذکر شود، نام کامل و آدرس وبگاه خود را به آدرس ghodsi_AT_sharif_DOT_edu ارسال نمایید و در صورت تغییر گروه حامی ما را مطلع کنید..

تعداد زیادی آدرس بلاگ خود را فرستاده‌اند که متاسفانه امکان استفاده از آن به‌جای وبگاه نیست.

بایگانی مطالب

آخرین نظرات

تولید علم با سرعت نور

قاسم جابری پور | پنجشنبه, ۱۵ بهمن ۱۳۸۸
پولکی های الکی (منظورم همان بی (ببخشید کم) اعتبارهایند) به التماس افتاده اند. جالب است که اعلام کرده اند (به پیام الکترونیکی زیر توجه کنید) که اگر تا 22 ماه های فرد مقاله بفرستید در همان ماه چاپ می شود!! پس تولیدکنندگان علم (به خصوص در جویبار!)بشتابند

Dear prof.,

The Praise Worthy Prize is a publishing House with a particular vocation for the field of sciences. This Company is publishing the International Review on Computers and Software(IRECOS), (www.praiseworthyprize.com/IRECOS.htm ) which is delivered bi-monthly.
I would like to invite you to submit a paper to the Editorial board of the Review for publication.

Unpublished papers and extended versions of papers presented at conferences may be submitted for publication. Full instructions can be found on the web site (www.praiseworthyprize.com/IRECOS_authors.htm).

The Editorial Board guarantees a very short review process. Any accepted paper will be published within two months from the submitted date.

After a manuscript has been accepted, and the author has been notified of acceptance, the author or the author's organization should buy 4 copies of the Review issue (4x40 = euros 160 + shipment costs), to cover part of the publication cost.

Our deadlines are the following:

Manuscript received within 22.03.2010 if accepted, will be published on the March 2010 issue of the Review

Manuscript received within 22.05.2010 if accepted, will be published on the May 2010 issue of the Review

Manuscript received within 22.07.2010 if accepted, will be published on the July 2010 issue of the Review

In order to plan our work, if you intend to submit your paper for the publication on the March Issue of the Review, please, answer this e-mail as soon as possible.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۸/۱۱/۱۵
قاسم جابری پور

نظرات (۸)

چه جالب. در عرض ۸ روز چاپ می‌شه.
۲۸ بهمن ۸۸ ، ۱۱:۰۵ Control Engineering
حیلی خوشحالم از دقت نظر عزیزان
کاملا مشخصه که این ژورنال فاقد هر گونه ارزش علمی بوده و به نظر بنده چاپ مقالات بدون داوری در این ژورنال یا مجله پوچ نه تنها ارزشی نداشته بلکه باعث لکه دارشدن اعتبار خواهد شد

از تمامی دوستداران علم خواهشمندم این انتشارات و ژورنالهای مربوط به آن را تحریم کنند

International review ..
While asking for $$ is an indicator of a low quality publication, the timeframes stated in the email are clearly a typo. You'd expect the March issue be out in the first days of March, so they can't possibly be accepting submissions until March 22
با تشکر از اطلاع رسانی شما،

واقعا آدم نمیداند چه بگوید!

یک سوال داشتم که خیلی هم به این پست مربوط نیست، اگر مسئولین سایت صلاح بدانند شاید بد نباشد یک پست جدا برای این سوال بگذارند و دیگران در قسمت نظرات تجاربشان را منتقل کنند. و اما سوال:

چگونه یک مقاله به زبان فارسی (در زمینه کامپیوتر) را که حاوی شکلهایی است که معلوم است از جایی دیگر کپی شده اند و ظن آن میرود که کل مقاله کپی یا ترجمه از جایی باشد، میتوان داوری کرد. شخصا آرزو میکردم گوگل امکان جستجوی یک شکل را هم ارائه میکرد، که خیلی هم از گوگل دور از انتظار نیست.
تولیدکنندگان علم (به خصوص در جویبار!)!!!یعنی چی؟؟
تولیدکنندگان علم (به خصوص در جویبار!)!!!یعنی چی؟؟
هر دو این مجلات از نوع communications یا letters هستند و هدفشان چاپ سریع گزارش های پیشرفت یا مقالات کوتاه است. این در رشته‌های دیگر هم هست. برخی از این مجلات داوری بسیار مختصری دارند و به همین دلیل ممکن است سریع چاپ شوند. ارزش این مقالات عمدتا خبررسانی سریع از پژوهش های در حال انجام است و جای مقالات پژوهشی عمیق را نمیگیرند.

ما در رشته‌ی کامپیوتر Information Processiong Letters را داریم که اونهم هدفش چاپ سریع نتایج پژوهشی کوتاه است. اما با داوری‌های سختی که دارد کم‌تر ای ۶ ماه جواب نمیدهد.

اما موضوع این ایمیل در این پست خیلی متفاوت است. مگر میشود دست کم سه داور هر سه یک مقاله‌ی علمی را چند روزه داوری کنند. نویسنده هم اشکالات را مرتفع کند و با سه سوت بره زیر چاپ؟

این نشون می‌ده که داوری ای در کار نیست و مشاور «ادیتور» (یا مدیرعامل) این موسسه مقاله ی دریافتی را سریعا نگاه می‌کنه و اگر افتضاح نباشه قبول می‌کنه و در عوض حق ثبت نام خوبی نصیبش میشه.
۱۵ بهمن ۸۸ ، ۱۱:۰۵ سید امیر مرعشی
با سلام. البته سرعت بالای پذیرش مقاله الزاماً اثبات نمی کند که ژورنال بی کیفیت است. برای مثال ژورنال های
Biochemical and Biophysical Research Communications

و
FEBS Letters
هر دو سرعت بسیار بالایی در انتشار مقالات دارند. پذیرش مقاله در اولی معمولاً حدود یک الی دو هفته طول می کشد و در دومی معمولاً 10 تا سی روز. اما با این پولکی های الکی چند تفاوت عمده دارند:
1- چندین سال است که بسیار منظم منتشر می شوند (اولی به صورت هفته نامه و دومی به صورت دوهفته نامه)

2- در هر شماره تعداد زیادی مقاله منتشر می شود.

3- در بین محققان به ژورنالهای خوش نام معروفند. و مقالات مهم زیادی در آنها به چاپ می رسد.

4- تعداد بسیار زیادی از مقالات رسیده را نمی پذیرند. برای مثال، نرخ نپذیرفتن مقالات در "فبز لترز" در سال 1999 حدود 52 درصد بوده است که در حال حاضر بیشتر هم شده است.
http://dx.doi.org/10.1016/S0014-5793(00)01734-8

5- از روی همین مقاله فوق آمار جالبی درباره نویسندگان به تفکیک کشورها می شود دید: فرانسه 146؛ آلمان 210؛ ایتالیا 109؛ ژاپن 324؛ امریکا 195. حالا مقایسه کنید با کشورهای در حال توسعه: ایران 1؛ ارمنستان 1؛ افریقای جنوبی 1؛ کویت 1؛ عربستان 1؛ آرژانتین 4؛ شیلی 4؛ ونزوئلا 1. تو خود حدیث مفصل بخوان!

6- و مهم تر از همه اینکه: این دو ژورنال هیچ پولی برای انتشار دریافت نمی کنند!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی