Professors Against Plagiarism

استادان علیه تقلب

مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و هدف آن مبارزه با تخلف یا تقلب علمی در دانشگاه است

مقدمه

به‌نام خداوند هستی و هم راستی

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک، پذیرش یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرتد.

ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم. در این بلاگ قصد داریم برخی موارد و روش‌های تقلب‌ را بیان و ضمن آموزش به دانش‌جویان و تلاش برای اشاعه‌ی اخلاق و آداب حرفه‌ای در جمع خودمان‌، مسولان را وادار کنیم تا به مشکل تقلب و ریشه‌های آن واکنش جدی نشان دهند.

۲۱ مرداد ۱۳۸۷

استادان یا پژوهشگران حامی

حمایت

اگر می‌خواهید نامتان به‌عنوان یکی از حامیان ذکر شود، نام کامل و آدرس وبگاه خود را به آدرس ghodsi_AT_sharif_DOT_edu ارسال نمایید و در صورت تغییر گروه حامی ما را مطلع کنید..

تعداد زیادی آدرس بلاگ خود را فرستاده‌اند که متاسفانه امکان استفاده از آن به‌جای وبگاه نیست.

بایگانی مطالب

آخرین نظرات

یک نمونه از کپی پایان نامه

محمد قدسی | شنبه, ۱۰ مهر ۱۳۸۹
چکیده انگلیسی دو پایان نامه در رشته شیمی، یکی متعلق به سال 1378 است که در صنعتی اصفهان اجرا و نوشته شده و دیگری 1385 که در دانشگاه تهران کپی و ارائه شده است.





در همین رابطه، یادداشت دکتر محمود تبریزچی از دانشگاه صنعتی اصفهان رابخوانید.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۹/۰۷/۱۰
محمد قدسی

نظرات (۱۳)

"خدا میدونه دسترنج چه تعداد دانشجو اینطور به تاراج داره میره....."
دادا پایان نامه که ارائه شد دیگه هیچ ارزش مادی نداره. (ارزش معنوی داره) و تمامی دانش جویان می توانند با در دست داشتن کارت دانشجویی از اون در دانشگاه اسافده کنند و یا اینکه اگر کمی هم رفاقت بازی کنند می تونند کل پایان نامه رو در قالب PDF بیرون ببرن.
دسترنج مسترنج معنی خاصی نداره. طرف پایان نامه رو داده به دانشگاه و نمره رو گرفته. دیگه خود دانشگاه می دونه چطوری ازش استفاده کنه. اگر راحت و مجانی در اخیار دیگران برای استفاده به عنوان منابع نذارن همین میشه.
http://shop.ali70.com/?p=228
نوشته تمام مقالات به صورت ورد است و شما فقط کافی است اسم نویسنده را عوض کنید و پرینت بگیرید....
نمیدانم مرجعی وجود دارد که بشه با این جور کارهای زشت مبارزه کرد و شکایت کرد یا نه؟
خدا میدونه دسترنج چه تعداد دانشجو اینطور به تاراج داره میره.....
قیافه دزد را به این علت شطرنجی می کنند که ممکن است اشتباه شده باشد و پس از محاکمه بیگناه شناخته شود ولی اینجا چنین فلسفه ای وجود ندارد. و البته منتشر کردن بخشی از پایان نامه و یا لینک دادن به مقاله تهمت زدن محسوب نمی شود. مردم خودشان می خوانند و نتیجه گیری می کنند. در ضمن در ایران نه دادگاهی به این مسائل رسیدگی می کند نه هیچ مرجع دیگری. اگر طرف از آبرویش هم نترسد که دیگر سنگ روی سنگ بند نخواهد شد.
در مقاله سایت الف نکته بسیار جالب دیدم. بیتی از سعدی که (گر چه کمی بی ادبی است و از شعر "روبه بی دست و پای" در کتاب فارسی دبستان سانسور شده است) ولی بسیار با شرایط مرتکبین سرقت علمی انطباق دارد.

چو مردان ببر رنج و راحت رسان
مخنث خورد دسترنج کسان
یه کار خوبی که این بلاگ میکنه حذف نام افراده . توی این پست م نام افراد لاک گرفته شده که نشون میده مسئولای بلاگ هدفشون تخریب افراد نیس و میخوان اصل قضیه رو تقبیح کنن. وقتی همین موضوع رو توی یه سایت معروف دیدم خیلی تعجب کردم. نام همه افرادو نوشتن. حتی دزدرو موقع دزدی که میگیرن تو تلویزیون قیافشو شطرنجی میکنن. حداقل کار اینه که اسامی رو لاک بگیرن.
به گمان من، یکی از پیام هایی که این بلاگ به همراهان می رساند، هشدار به مرگ اخلاق در جامعۀ علمی ایران است.

استادان و دانشجویان گرامی! کلاهتان را بالاتر بگذارید!
بهتر است یک دیبا بیسی در ایران در مورد مقاله ها و پایان نامه ها تهیه شود. مثل دیتا بیسی که در انگلیس است. که حتی به شما می گوید فلان جمله از مقاله یا پایان نامه شما از کدام مقاله یا پایان نامه برداشته شده است.
باید یک دیتا بیسی در رابطه با پایان نامه ها در ایران جمع آوری شود که امکان سرچ داشته باشد. که دیگر این عمل غیر اخلاقی صورت نگیرد.
مثل دیتا بیس بسیار عزیزمی که در انگلیس به کار می رود که حتی می گوید فلان جمله شما از مقاله یا پایان نامه تان از کجا برداشت شده است.
من فکر می کنم اگر به عقب برگردیم و بایگانی ها را وارسی کنیم خیلی از این موارد خواهیم یافت. این دردی را دوا نمی کند. گرچه من باب تذکر بد نیست.
بهتر است به فکر آینده باشیم. البته اساتید محترم اینجا حضور دارند، ولی یک راه کاری که شخصا به کار برده ام، که البته الگو بردای از دانشگاه کنکوردیاست، این است که در هر تکلیف (نمیگویم تز) از دانشجویان خواسته ام صفحه ی جلدی الصاق کنند که علاوه بر مشخصات آن تکلیف، بخشی با این مضمون دارد که دانشجو(یان) تعهد میکنند کار کار خودشان است و مراجع را به درستی ذکر کرده اند.
همچنین باید در دروسی چون «شیوه ارائه» در مقطع لیسانس، درس سمینار در مقطع فوق، یا درس روش تحقیق در مقطع دکتری موضوع دستبرد فکری و راهکارهای پرهیز از آن را بحث کرد. به هر حال این کار به آموزش نیاز دارد.
دست آخر اینکه بعضی همکاران دانشگاهی متاسفانه موضوع را هنوز جدی نمیگیرند. چندی پیش که دیدم یک دانشجوی لیسانس اکثر پایان نامه اش کپی از اینترنت بود و به استاد مربوطه موضوع را متذکر شدم ایشان خیلی راحت گفت، خوب میشود یک نمره به خاطر این کار ازش کم کرد! یعنی احتمالا منظورشان این بود که به جای 20 حالا به ایشون 19 بدهیم! در حالیکه من تو فکرم بود که ایشون باید شدیدا جریمه شوند! ولی ما در دو دنیای متفاوت فکر میکردیم.
یکی از برندگان جایزه‌ی نوبل امسال در سال ۲۰۰۱ یک مقاله با حیوان خانه‌گی اش٫ همستر مورد علاقه‌اش نوشته است. استفاده از حیوانات خانه‌گی به عنوان نویسنده‌ی مقاله در استاندارد اخلاقی‌ی جامعه‌ی فیزیکدانان آمریکا تقلب ارزش‌یابی می‌شود. اما ایشان مقاله‌ی خود را در APS چاپ نکرده است اما به هر حال از غیر اخلاقی بودن کارش چیزی کم نمی‌کند٫ متاسفانه گویا نمی‌توان محکومش کرد اما اخلاقن تقلب در نویسندگان مقاله را انجام داده است و جایی مقاله‌اش را چاپ کرده است که این کار غیر اخلاقی غیر قانونی نبوده است.
پاسخ هدا: استادتان درست می گوید. دقت کنید که گفته نباید دنبال موضوع جدید باشید و نگفته که نباید دنبال کار جدید باشید. مثال: کشف قانون جاذبه توسط نیوتن، ارائه نظریه نسبیت توسط انیشتین و نظریه فازی توسط لطفی زاده نوآوری هایی هستند که موضوع جدیدی را به علم وارد کرده اند. در مقابل ساخت لامپ رشته ای ( که توسط ادیسون قبلا انجام شده) امروزه موضوع جدیدی نیست اما ممکن است شما(مثلا با تغییر جنس رشته تنگستن و یا تغییر گاز درون حباب) بتوانید عمر لامپ را بیشتر کنید و یا هزینه ساخت آن را کم کنید. این می شود ارائه یک کار جدید بر روی یک موضوع قدیمی. برای پایان نامه دکترا و فوق لیسانس کسی نباید ریسک کند و سعی کند اختراع بزرگی را به بشریت ارائه نماید (حتی دانشمندان بزرگ هم برخی طرح هایشان به شکست انجامیده است). به هر صورت اگر استعداد و توان آن را داشته باشید بعد از گرفتن مدرک وقت زیادی برای این کار خواهید داشت.
به خاطر دارم زمانی یکی از اساتیدمان میگفت لازم نیست دنبال موضوعات جدید و بدیع باشید بهتراست یکی از موضوعاتی که طی ده بیست سال گذشته در اروپا و امریکا کار شده را برای کار انتخاب کنید!!!...تصور میکنم اگر این قضیه هم جزو مصادیق تقلب محسوب شود ما رکوردار خواهیم شد...
قرار بود فقط دانشجوای دانشگاهای ضعیف این کارا رو بکنن. این یارو بدجور کپ زده. غلط املاییا رو هم کپی کرده. توی هردو تاشون
therefore رو غلط نوشتن. بامزه س
قابل توجه دوستانی که فکر می کنند این اتفاقات فقط در دانشگاه های کم سابقه و دور افتاده پیش می آید، چون هیات علمی ثابت و مجرب ندارند و دانشجویان ضعیفی را جذب می کنند و ...
البته زمان دزدی 1386 است نه 85.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی