Professors Against Plagiarism

استادان علیه تقلب

مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و هدف آن مبارزه با تخلف یا تقلب علمی در دانشگاه است

مقدمه

به‌نام خداوند هستی و هم راستی

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک، پذیرش یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرتد.

ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم. در این بلاگ قصد داریم برخی موارد و روش‌های تقلب‌ را بیان و ضمن آموزش به دانش‌جویان و تلاش برای اشاعه‌ی اخلاق و آداب حرفه‌ای در جمع خودمان‌، مسولان را وادار کنیم تا به مشکل تقلب و ریشه‌های آن واکنش جدی نشان دهند.

۲۱ مرداد ۱۳۸۷

استادان یا پژوهشگران حامی

حمایت

اگر می‌خواهید نامتان به‌عنوان یکی از حامیان ذکر شود، نام کامل و آدرس وبگاه خود را به آدرس ghodsi_AT_sharif_DOT_edu ارسال نمایید و در صورت تغییر گروه حامی ما را مطلع کنید..

تعداد زیادی آدرس بلاگ خود را فرستاده‌اند که متاسفانه امکان استفاده از آن به‌جای وبگاه نیست.

بایگانی مطالب

آخرین نظرات

تقاضا برای اظهار نظر درباره یک ژورنال ISI

Faramarz Ashenai Ghasemi | سه شنبه, ۷ دی ۱۳۸۹
با سلام
ممنون می شوم اگر اطلاع دقیقی از ژورنال زیر دارید، بنده را مطلع سازید:


ژورنال مزبور دارای IF=1.75 است. اما کمی بودار است. توجه شما را به تعداد کثیر نویسندگان ایرانی آن جلب می کنم! و تازه اینکه تقریباً اکثر مقالات را می توانید به رایگان دانلود نمایید!
بی صبرانه منتظر پاسخ شما عزیزان هستم.
با احترام
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۹/۱۰/۰۷
Faramarz Ashenai Ghasemi

نظرات (۵)

۲۴ دی ۹۰ ، ۰۲:۲۳ ایزدبانو
اینکه تعداد نویسندگان ایرانی زیادی در ژرونال می بینید، اصلا معیار خوبی برای عدم صلاحیت ژورنال نیست و با این جمله صرفا به محققان ایرانی توهین می شه! یکی از معیار های مهم بررسی reviewer های ژورنال و سوابق کاری آنهاست.
در ضمن دانلود رایگان هم معیار خوبی برای رد صلاحیت علمی ژورنال نیست، چون در حال حاضر بسیاری از publisher ها دارند سیاست هایی رو در جهت ترویج رایگان علم و دردسترس قرار دادن علم برای همه علاقمند از جمله دانشجویان کشورهای جهان سوم در نظر می گیرند، تا امکان دانلود رایگان رو برای همه فراهم کنند. بسیاری از این ژورنالها هزینه ای را که دانشگاهها و موسسات تحقیقاتی باید بابت آبونمان ژورنال پرداخت کنند، حذف می کنند -دسترسی رایگان همگانی- اما برای تامین هزینه های خود، از مولفین یا affiliation آنها هزینه چاپ را دریافت می کنند. بسیاری از این ژورنال ها IF های مطلوبی دارند و در سطح علمی بالایی هم هستند.
******
این رو هم اضافه کنم که این توضیحات کلی در مورد دلایل شما بود، وگرنه من خود ارشیو مقالات یا سوابق تک تک ریویوئرها را بررسی نکردم.
سلام.

من کمی علاقمند نانو تکنولوژی و بیو تکنولوژی هستم. و چندین مقاله از این ژورنال خوانده ام. مقالات خوبی دارد. لازم است ذکر کنم به نظر من نویسندگان مقالات این ژورنال حدود 10 درصد ایرانی هستند و در این ژورنال اساتید برتر ایرانی هم مقاله دارند. در کل بعید می دانم ژورنال بدی باشد. راستش من تا کنون 2 مقاله فرستادم ولی هردوی آن ریجکت شد:-(
موفق باشید
سلام، در مورد اعتبار علمی این ژورنال ها از آنجایی که در شاخه کاری شما قرار دارند (و بنده تخصصی در آن ندارم) قضاوت شما ملاک است اما نکته ای به نظرم می رسد.

میان ژورنال های کم اعتبار و به کلی بی اعتبار باید تمایز قائل شویم. همانطور که در درس دانشجوی ضعیف و قوی هست (که یکی با نوزده و نیم و دیگری با دوازده درس را پاس می کند) در پژوهش هم دانشجوی قوی و ضعیف وجود دارد و اگر دانشجوی ضعیفی کاری انجام داده ولی کارش (به دلیل کم کاری یا کم استعدادی) درخشان نیست ولی بی ارزش هم نیست چاره ای نیست جز اینکه به او توصیه شود مقاله اش را به یک ژورنال متوسط بفرستد.
ژورنال متوسط یا کم اعتبار مقالات را داوری می کنند اما با آسانگیری بیشتر ولی ژورنال ها و کنفرانس های بی اعتبار هر مطلب بی معنایی را بدون داوری و به صرف پرداخت پول چاپ می کنند. نمونه اش را هم چندی پیش در همین جا دیدیم. کنفرانسی که مقالاتی را پذیرش نموده بود که تنها حاوی عکس های مستهجن بودند!

البته درخواست پول برای چاپ مقاله و در مقابل به رایگان عرضه کردن آن دلیل قطعی برای بی اعتبار شمردن ژورنال نیست (گرچه سو ظن را بالا می برد) خصوصا که چندی است گوگل اسکولار به سرعت مقالات موجود در سایت های دانشگاهی را ایندکس می کند و از این طریق تقریبا می توان همه مقالات را به رایگان دریافت کرد.

در استادان علیه تقلب از کلمه "ژورنال های کم اعتبار" به صورت محافظه کارانه ای برای "ژورنال های بی اعتبار" استفاده شده است ولی با وجود این محافظه کاری تاکنون چندین بار مشکلاتی پیش آمده است. این هم از غرایب روزگار ماست که اگر به تجهیزات یا سرویسی نیاز داشته باشیم به دلیل عدم وجود نماینده در ایران و با هزار مشکل روبرو می شویم اما اگر در یک وبلاگ از یک ژورنال خارجی انتقاد شود، بلافاصله سر و کله نماینده رسمی آن پیدا می شود!
۰۹ دی ۸۹ ، ۲۲:۴۵ Faramarz Ashenai Ghasemi
با سلام
ممنون از پاسخ تان، اما توجه شما دوست گرامی را به چند مطلب جلب می کنم:
1) کلیه مقالات این ژورنال را به رایگان می شود دانلود کرد! پس ژورنال چگونه سرپاست؟ با هزینه پرداختی توسط نویسندگان مقالات؟
2)از برخی از نویسندگان؛ دهها مقاله مشابه به چشم می خورد! شباهت تنها در نام مقاله نیست، چند تا را دانلود کنید تا به شباهت در متن نیز پی ببرید. براستی با این همه شباهت، Contribiutionاین مقالات در چیست؟
با احترام
ظاهرا که مشکلی ندارد. هم در Scopus ایندکس شده هم در Web of Knowledge. فقط ظاهر سایتش کمی از مد افتاده و بی ریخت است. خصوصا با این آهنگ پس زمینه اش. در مورد علت زیاد بودن نویسندگان ایرانی پست قبل گویاست. این ژورنال ها و بسیاری ژورنال های مانند این حداقل کیفیت را دارند اما اینکه یک ژورنال واقعا یک ژورنال تراز اول است یا نه، نه با ایندکس شدن، نه با IF (خودارجاعی و ارجاع به روش نان قرض دادن) و نه به هیچ معیار کمی دیگری نمی توان اظهار نظر کرد.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی