Professors Against Plagiarism

استادان علیه تقلب

مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و هدف آن مبارزه با تخلف یا تقلب علمی در دانشگاه است

مقدمه

به‌نام خداوند هستی و هم راستی

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک، پذیرش یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرتد.

ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم. در این بلاگ قصد داریم برخی موارد و روش‌های تقلب‌ را بیان و ضمن آموزش به دانش‌جویان و تلاش برای اشاعه‌ی اخلاق و آداب حرفه‌ای در جمع خودمان‌، مسولان را وادار کنیم تا به مشکل تقلب و ریشه‌های آن واکنش جدی نشان دهند.

۲۱ مرداد ۱۳۸۷

استادان یا پژوهشگران حامی

حمایت

اگر می‌خواهید نامتان به‌عنوان یکی از حامیان ذکر شود، نام کامل و آدرس وبگاه خود را به آدرس ghodsi_AT_sharif_DOT_edu ارسال نمایید و در صورت تغییر گروه حامی ما را مطلع کنید..

تعداد زیادی آدرس بلاگ خود را فرستاده‌اند که متاسفانه امکان استفاده از آن به‌جای وبگاه نیست.

بایگانی مطالب

آخرین نظرات

تقلب در امتحانات و کمیته انضباطی

پیامی | شنبه, ۱۸ دی ۱۳۸۹
دبیر شورای مرکزی کمیته انضباطی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه بیشترین آمار پرونده های کمیته های انضباطی دانشجویان به تقلب در امتحان اختصاص دارد گفت: در صورت اثبات تخلف، درج نمره 25 صدم یا محرومیت از تحصیل برای دانشجو در نظر گرفته می شود.

حسین شمسیان در گفتگو با خبرنگار مهر، وضعیت انضباطی دانشگاههای کشور را مطلوب دانست و گفت: در حال حاضر با وجود نزدیک به 4 میلیون دانشجو، تعداد پرونده های انضباطی دانشجویان بسیار ناچیز است و این امر نشان می دهد که کار فرهنگی در دانشگاهها به نحو مطلوبی شده است.

وی با اشاره به بیشترین موارد مراجعه به کمیته های انضباطی اظهار داشت: می توان گفت تخلفاتی که در حوزه های امتحانی انجام می شود و به نوعی ما آنها را تقلب می دانیم، بالاترین آمار پرونده های کمیته های انضباطی را به خود اختصاص داده است. دبیر شورای مرکزی کمیته انضباطی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: البته با پیشگیری و تغییر روش در برگزاری آزمونها در سالهای اخیر در این مورد نیز با سراشیبی مواجه هستیم.

وی درباره نحوه برخورد کمیته های انضباطی با دانشجویانی که در امتحان تخلف کرده اند به مهر گفت: اگر اثبات شود که تخلفی در امتحان صورت گرفته است، دانشجو در درسی که در آن تقلب کرده نمره 25 صدم می گیرد دانشجو راه گریزی از آن ندارد و این نمره هرگز از پرونده اش حذف نمی شود. شمسیان اظهار داشت: همچنین اگر دانشجویی سابقه چنین تخلفاتی داشته باشد، مسئولین دانشگاه می توانند از یک تا دو ترم محرومیت از تحصیل را برای دانشجو درنظر بگیرند.

منبع "خبرگزاری مهر"

پی نوشت: این مصاحبه و خبر مانند خیلی از اخبار دیگر هیچ نکته قابل توجه و جدیدی ندارد و شرح همان روشی است که سال هاست برای مقابله با تقلب دانشجویان وجود دارد و در عمل نیز کارایی چندانی ندارد و ناچیز بودن تعداد این موارد هم دلیل دیگری غیر از کار فرهنگی دارد.

امروزه در دانشگاه های ایران تنها تقلب هایی ارزش گزارش به کمیته انضباطی را دارند که مدرک قاطعی برای آنها موجود باشد و عملا این مدرک قاطع تنها نوت تقلب است و سایر تقلب ها مانند صحبت و مشاهده برگه دیگران و یا تعویض برگه ها و استفاده از موبایل و حتی استفاده از کتاب اکثر مواقع به عنوان تقلب قابل ثبت و اثبات نیستند و حتی در صورت وجود مدرک قاطع هم به دلایلی مانند جلوگیری از عواقب سنگین برای دانشجو و اتلاف وقت برای مکاتبات طولانی با کمیته انضباطی، بسیاری موارد با اغماض روبرو می شود.

در مقابل برخورد کاراتری که توسط بسیاری اساتید با تقلب صورت می گیرد این است که اگر در زمان امتحان یا هنگام تصحیح اوراق متوجه تقلب دانشجویان شدند به جای وارد شدن به پروسه پیچیده کمیته انضباطی، برگه فرد متقلب را به گونه ای تصحیح می کنند که فرد متقلب نتواند نمره قبولی کسب کند. شاید خیلی از استادان، و نیز دانشجویانی که کارشان به کمیته انضباطی کشیده شده، عرف مدارس وزارت آموزش و پرورش در برخورد با تقلب را بیشتر بپسندند. جایی که معلم برگه دانش آموز متقلب را پاره و او را از جلسه امتحان اخراج می کرد و دیگر نیاز به طی پروسه ای نبود که بیشتر به دادرسی قتل عمد شبیه است.

به نظر بنده بهتر است در درون هر گروه آموزشی هیاتی برای رسیدگی به تقلب وجود داشته باشد که در آن تنها شهادت شفاهی مراقبان و استادان در مورد تقلب کفایت کند و دانشجوی متقلب نیز تنها از آن درس نمره مردودی کسب کند و این امر در سوابق وی نیز درج نگردد و اما در صورت تکرار تقلب برای سه مرتبه یا تخلفات مهم تر مانند اخلال در نظم امتحان آنگاه پرونده در کمیته انضباطی دانشگاه بررسی شود.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۹/۱۰/۱۸
پیامی

نظرات (۵۳)

۲۹ دی ۹۶ ، ۰۱:۲۶ مهرافرین
باسلام و خسته نباشید. توروخدا جواب بنده رو بدین خیلی ضروریه. میخواستم بدونم کسی  که تقلب کرده و براش تو کمیته انظباطی پرونده تشکیل دادن ایا برای شغل پیدا کردن در اینده دچارمشکل میشه؟؟ یعنی مثلا بخواد اداره ای جایی کار پیدا کنه نمیتونه یا سخت بهش کار دولتی میدن یا اصلا ربطی نداره؟؟ طرف دانشگاه دولتی هم میخونه. ممنون میشم جواب بدین 
با سلام، من چند روز قبل امتحان داشتم خیلی هم خوب نوشتم در حد ۱۸ از سر جلسه اومدم بیرون بعد از یک ساعت که خواسم در ماشینم قفل کنم بیام خونه دیدم پاسخ نامه و سوالا رو با خودم آوردم ، نمی فهمیدم چکار کنم با استادم تماس گرفتم اون میفهمید من دروغ نمی گم، برگه رو سریع رسوندم سر جلسه دادم مراقب اونم صورت جلسه کرد دادن کمیته انظباطی الانم تو کارنامم زده تقلب، هیچ کاری نمی تونم بکنم ، اعتراضی چیزی؟ آیا تو معدل ترمم تاثیر داره؟
سلام من دانشجوی دانشگاه ازادم و اهل تقلب تو هیچ شرایطی نیستم تو زندگیم...یه سوال رو تو برگه کوچیک نوشته بودم و بردم سرجلسه اصلا نیت استفاده ازش رو نداشتم دقیقه اخر امتحان بود به مراقب گفتم فقط یه نگاه بندازم به فرمول ازش اجازه گرفتم خندید چیزی نگفت منم برگه رو دراوردم از جیبم ....همین که در اوردم یه نگاه کردم انداختم زمین ...مراقب بهم گفت بده بندازم سطل اشغال ولی تا از زمین برداشتم دادم بهش ...گفت باید صورتجلسه بشه و ضمینه کنم تقلبت رو ...من زیر بار نرفتم و از جلسه اومدم بیرون ...الان نمیدونم چی میشه. ...خدایش بعضی مراقب ها وجدان نداره من ازش اجازه گرفتم میتونست بگه نه .....الانم حال خوبی ندارم در حد 14 اینا خودم نوشته بودم حالا معلوم نیست بخاطر عقده ای بودن اون مراقب چی میشه
۲۱ خرداد ۹۶ ، ۱۳:۱۱ مدرسه ی صادقین(دبیرستان )تهران پونک بلوار همیلا
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
باسلام میخواستم یک تقلب در امتحانات ترم دوم را گزارش کنم دانش اموزی با نام **** بعد از پایان امتحانات از معلم ورقه ی خود را خواسته و معلم ان ورقه و ورقه ی یک نفر از افرادی که نمره خوبی کسب کرده است را به ان دانش اموز میدهد میخواستم حرفم به مسئول مربوطه برسد این ها همه در مدرسه ی صادقین در تهران پونک.همیلا اتفاق می افتد با حضور معلم ها و مشاور مدرسه که یکی از افرادی است که به این دانش اموز پر و بال داده است به نام سعادتی می  افتد مسئولین پیگیر شود اگر این دانش اموز بار دیگر امتحان دهد مشخص میشود. دانش اموز کلاس دهم است.
خواهش رسیدگی شود.
باسلام.دوستااان خواستم بدونم تقلب اگه مراقب بگیره و خود مراقب کتبا بنویسد هیچ استفاده ای نشده از تقلب اول ساعت گرفته شده ضمیمه برگه امتحانی بشه ،کمیته چه تصمیمی میگیرد ایا در پرونده ثبت میشوود لطفااااااا پااسخ دهیدـ
آموزش و پرورش شهرستان خرمدره دزدن.هر چیزی,رو که به عنوان تقلب  میگیرن مثل ماشین حساب و گوشی و... .حتی بعد از تصحیح اوراق و قرار دادن نمرات در سایت. ماشین حساب یا گوشی موبایل را هرچقدر هم که گرون باشه پس نمیدن. این یعنی دزدی به شیوه ی جدید. یه دانش آموز و یا دانشجو بعد ازاینکه نمره ی صفر رفت تو کارنامش یعنی مجازات تقلبش رو گرفته؛ وبایست گوشی و ماشین حساب بعد از لحاظ شدن نمرات به صاحبان اصلیشان برگردونده بشه ولی این کارو نمیکنن.آموزش و پرورش ده بار رفتم گفتن نمیدیم. هم صفر دادن هم گوشیو پس نمیدن. ماشاالله هرروز دزدی به شیوه های جدید رو یاد میگیرن. یه نفر یه کاری کنه.به رسانه ها اطلاع بدید
اینا همه حرفه
من در دانشگاه علمی کاربردی نگین شهرکرد درس میخونم.
رییس دانشگاهمون هم فقط فکر پوله
در امتحانات ترم قبل بعضی مراقبها به دانشجوها تقلب میرسوندن تا درس را پاس کنند
حتی یکی بچه ها با موبایل از جزوه عکس گرفته بود و موبایل را آورده بود سر جلسه. مراقب هم دیدش اما چیزی بهش نگفت
یکی دیگه مراقب اومد گوشی را ازش گرفت برد پیش رئیس دانشگاه برای صورتجلسه اما خود رئیس دانشگاه اومد گوشی را دانشجو متقلب برگردوند
اینجوری فقط حق ماها که درس میخونیم ضایع میشه با این مترسکهای سر جلسه
من در دانشگاه علمی کاربردی شرکت پروش ماهی نگین شهرکرد درس میخوانم
راسته که تقلب را اثر نمیدن
چندین نقر را خودم دیدم که مراقبها هم کمکشون کردن تا امتحان را پاس کنند
یکی شون با موبایل از جزوه عکس گرفته بود و سر جلسه داشت جزوه را با موبایل میدید مراقب هم دیدش اما چیزی نگفت.
فکر کنم به خاطر کمبود دانشجو دیگه چیزی نمیتونن بگن
خیلی باحال شده
مترسکهای سر جلسه امتحان
با عرضه سلام و خسته نباشید 
ببخشید من ترم اخر یعنی ترم چهار هستم و در یکی از امتحاناتم به اسم ایستایی فرمولی رو قبل از امتحان به روی مچم نوشتم ولی قسم میخورم که نه اون فرمول در اون امتحان اومده بود نه من حتی به نگاه کردم ولی مراقب در لحظه ی اخر شک کرد و دستم رو دید و از من خواستن که برگه ی دفاعیم رو برای کمیته انظباطی پر کنم من اینکار رو فقط به خاطر استرس شدید برای اولین بار انجام دادم چون نمیخواستم معدله کله ترم هام از ۱۸پایین تر بیاد ایا کمیته انظباطی درخواست منو برای نادیده گرفته تقلبم و اینکه اصلا تقلب نکردم قبول میکنه ؟استاد همین درسه من خیلی در اموزش درس خون بودن من و همچنین استرسی بودنم رو تایید کردن ایا فایده ای داره ؟
پاسخ به حسن.
اول:   دوست عزیز یه نگاهی به اسم این وب سایت بنداز. 
چی نوشته؟  "استادا علیه تقلب"  یعنی این جماعت مخالف تقلب هستن.  حالا شما دانشجوی هر دانشگاهی میخوای باش.  نباس تقلب کنی.  همین 25 صدم هم که بهت دادن بهتره تا کمیته انظباطی. 
دوم:  قبل از امتحان کسی نگفت "حسن خطرناکه ، تقلب نکن" ؟
سلام من دانشجوی ارشد بهم نمره .025 دادند واسه تقلب بایستی چیکارکنم دارم از فکروخیال می میرم دانشگاه ازادم هستم اینهمه هزینه کردم حالا اینطوری راهنمایی کنید چیکار میتونم بکنم
۰۸ تیر ۹۴ ، ۱۶:۱۸ پاسخ به نصراصفهانی
یکی از دانشجویان زود از جلسه امتحان خارج می‌شود و با بلوتوث از روی جزوه یا کتاب جواب ها را ارسال میکند.  
سلام،من یه امتحان داشتم که در ان امتحان هیچ مشکل و تقلبی در کار نبود ولی بعد از تصیح برگه امتحانی وثبت نمره در سایت دانشگاه متوجه شدم که یه تقلب در برگه امتحانی من ضمیمه شده ومراقب ومسئول امتحان از ان بی خبر هستند فقط یه کارمند بود که همش تو کلاسهای امتحانی دور میزد و با من مشکل داره شاید کار این اقا باشه.حا باید چکار کنم می تونم دنبال کارش باشم یا نه. ممنون
۰۴ تیر ۹۴ ، ۱۸:۳۴ نصر اصفهانی
کمک از متقلبین و مطلعین.  با گوشی تلفن همراه چطوری تقلب میکنند؟؟؟؟؟؟ لطفا توضیح بدهید.   تشکر. 
سلام
دانشگاه ما خیلی داغونه
دانشگاه دولتی هستم
همون اولین ترمم سر جلسه امتحان داشتم با گوشیم تقلب میکردم. مراقب ازم گوشیمو گرفت و دوباره سر جلسه بهم داد گوشیمو ولی برگه امتحان رو ازم گرفت و تقلب و 0.25
الان هیچ مدرکی ازم ندارند و ترم چهارم هستم
میتونم درخواستی چیزی بدم اون نمره تقلب رو حذفش کنم؟
من سالهاست مراقب امتحان بودم. خدا شاهده به هر دانشجویی که مشکل داشت یا سن بالایی داشت کمک کردم. اما همین دانشجوها بعد از امتحان بیرون جلسه ما رو مسخره میکردن و از اینکه فکر میکردن سر ما کلاه گذاشتن لذت میبردن. و اینو با افتخار واسه بقیه تعریف میکردن. همین کارهاشون باعث شد دو بار کمیته انضباطی بشم و حقوقم کسر بشه. خواستم بگم بعضی ها خودشون لیاقت همدردی و کمک ندارن
گرچه الان همه افراد چند تا مدرک دانشگاهی  دارند! ولی خوب شما فقط تنها دانشگاهی هستید!
 دانشگاهی عزیز یک سوال:
اگه همین خانم مریم میرزا خانی خدای ناکرده مشکلی برایشون پیش بیاد ومورد سوئ تفاهم کوچکی قرار گیرند ،شما کل کار ایشون رو می برین زیر سوال؟!!!!!


۰۲ فروردين ۹۴ ، ۲۳:۲۰ از یقین به دانشگاهی
در مقطعی که دیگه تقلب برایش معنی ومفهومی ندارد و شخص ؛تقلب نکرده  ونداشته  وبرنامه ای برای تقلب نداشته !  اما مراقب پاپیج شده وخوشبختانه نتونسته هیچ چیزی بر علیه دانشجو ثابت کنه !
این رو افرادی می فهمن که در سطوح بالاتری باشند چون بعضی دروس حتی اگر به صورت کتاب باز برگزار شوند ؛در صورت بلد نبودن قابل جواب دادن نیست ! یعنی سوالات در سطح بالایی طراحی میشن! نه درسطح حفظ! 
دانشگاهی ؛ شما برداشت های اشتباهی دارین !


سوء تفاهم نشود ما همه یک حرف را میزنیم.  مریم میرزاخانی به دلیل اینکه امکانات داشته است و چون درسهای حفظی نداشته است تقلب نکرده است.  برای کسانی که امکانات ندارند یقینا تقلب حق مسلم است.  به این ترتیب کل جامعه دو بخش است: بخش اول جامعه که تقلب میکنند ولی زرنگتر از آن هستند که گیر بیافتند. بخش دوم جامعه که تقلب میکنند ولی چون وارد نیستند مورد ظن قرار میگیرند.  
پس نتیجه میگیریم که چون نودونه درصد دانشجوها متقلب هستند اگر دانشجوی متقلب تازه کار به دام افتاد نباید به او نمره بیست و پنج صدم داد زیرا روحیه او خراب میشود و تازه ایراد هم از مراقب است که قصد خودشیرینی دارد.  
 شما فقط هرچی دلتون خواست رو تایید میکنید!  با این کارتون باعث شدین بعضی ها فک کنند من از افراد متقلب دارم دفاع می کنم در حالیکه هدف من دفاع از آنهایی است که متقلب نیستند ومورد سوءظن یک مراقب قرار می گیرند ! چون مراقب ها معمولاً هرگز به متقلب واقعی  حتی شک نمی کنند!
تا این حد که مریم میرزاخانی که  تنها با المپیاد ریاضی  وبدون دروس حفظی  با هزار امکانات به اینجا رسیده را مثال بزنند واقعاً برای  شما متاسفم ودیگه وقت خودم رو صرف نظر گذاشتن در وبلاگ شما نمی کنم 
نه مریم میرزا خانی متقلب نیست ؛ شخصی است که به او امکان پیشرفت از اول دبستان تا آخر دکتری  وپرفسوری چه اینجا چه آنجا به او داده شده است ! ودانشمندی دیگر ومستعدتر ؛ با زحمت وبدون امکانات به راه خود ادامه داده است ! شما خودت رو با ایشون مقایسه نکن!
اتفاقاً از نظر من هم تقلب خوب نیست نه در امتحان نه هیچ جای دیگر ! حرف من این است که  افراد متقلب حرفه ای زرنگ تر از این هستند که لو بروند واتفاقا شدیداً از تقلب بدشان می اید  وتنها افراد ی که اهل تقلب نیستند و صادق تر هستند ؛ ممکن است مورد سوء ظن قرار بگیرند !
البته متاسفانه نظراترو حذف می کنن یا کامل نمی گذارن تا سو ء تفاهم ها برطرف شود!

تکرار تبدیل به عادت و عادت تبدیل به حق مسلم می شود. وقتی فردی از دبستان عادت به تقلب می کند و به همین روش پیش میرود و احساس میکند که تنها راه پیشرفت تقلب است ، حق مسلم خود میداند که بدون زحمت درسها را پاس کند . در ذهن الگوهایی و افرادی  را میشناسد که بی زحمت "پیش رفته اند" و مدرک گرفته اند.  تمام جهان را متقلب میبیند.  فکر میکند که مریم میرزاخانی هم با تقلب رفته جلو.  همه دنیا تقلب میکنند.  دانشجوهای هاروارد هم تقلب میکنند.  چرا او تقلب نکند.  حق مسلم او این است که تقلب کند .  اگر کسی مخالف تقلب باشد عجیب است!  درست است دوست عزیز تو باید تقلب کنی چون حق مسلم توست. 
وقتی مراقب با مدرک لیسانس به زور گرفته؛ برای دانشجوی دکتری مشکل تراشی  کند جز عقده چه می تواند باشد! وقتی اکثر امتحانات دکتری سراسر جهان به صورت کتاب باز است !
خصوصاً دانشگاه آزاد که پول می گیرد البته چاره اش انصراف و تحصیل در دانشگاه های معتبر خارج از کشور است آنوقت می فهمن انرژی جریان خونشان از شهریه کی  تامین می شده
چرا  نظرات روبه صورت کامل نمی گذارید وهرچی خودتون دلتون خواست می گذارین ؟ این هم که تقلبه اونوقت شما فریاد" استادان ع تقلب" می زنید؟
پاسخ هایی که برای خانم دانشگاه شناس در سراسر جهان   وامثالهم گذاشته ام رو بی زحمت تایید کنید
حال ببینم آزمونهای هاروارد به چه نحوی است !

 "The exam is completely open book, open note, open internet, etc. However, in all other regards, this should fall under similar guidelines that apply to in-class exams. More specifically, students may not discuss the exam with others—this includes resident tutors, writing centers, etc." The use of etc. has been questioned.
Nearly half of new students starting at Harvard this year have admitted to cheating in their studies before starting at university
...................
این یعنی صداقت! گروهی صادقانه اقرار می کنند و گروهی آگاه  به دنبال حل مشکل  هستند نه مشکل  سازی!
این یعنی مبارزه با تقلب !
نمره 0.25 دادن  ؛ گرچه عقده بعضی را فرو نشاند اما باعث ریشه کن کردن مسئله نخواهد شد ؛









دانشگاه‌ هاروارد قرار است تعدادی از دانشجویان این دانشگاه را به خاطر گمانه‌زنی‌ها درباره تقلب دسته جمعی در این دانشگاه مورد تحقیق قرار دهد.
مسئله مهم این است که احترام به حقوق دانشجو یعنی تحقیق نه اتهام یک مرتبه زدن !!
نه صرف ادعای یک مراقب وعقده های او دانشجو یی را سرکوب کردن !

با این حال جی هریس از معاونان دانشگاه هرگونه احتمال تقلب در این دانشگاه را رد کرد!

مسئله مهم این مطلب هم این است که معاون دانشگاه به خاطر حفظ حرمت دانشگاه خودش هم باشد می گوید نه تقلبی نبوده ! هرچند شواهدی موجود است .
مسلم وجه علمی خودش را با دانشجوی متقلب وبی سواد  درآینده خراب نخواهد کرد اما چه دلیل برای این طرز بیان است!
 یعنی کمک به دانشجو کردن تا اصلاً  متقلب نباشد نه حالا نه هیچ وقت
 نه اینکه مراقب دانشگاه آزاد ؛  به جان دانشجو بیفتد ؛ برای تقلب گرفتن در حالیکه آشناهای خودشون سر همون جلسه امتحان دارند تقلب می کنند!



استادها یی که دکتری رو گرفتین حاضرین به اونچه بهش اعتقاد دارین قسم بخورین یا اگه حرف دروغ بزنید دستگاه دروغ سنج شمارو رسوا می کنه !
که هرگز تقلب نکردین !
در طول مدت تحصیل خودتون از اول تا آخر چی !
حتی اگر یک کلمه باشه !
متاسفانه متقلب به کسی اطلاق میشه که دست وپای تقلب کردن رو هم نداره یا با یک بی احتیاطی اورا به این درجه می رسونه ! ومتقلب های واقعی همیشه منفعت خودشون رو می برن ؛
در شرایطی که هیچ کس از تقلب مبرا نیست ؛ شخص پاکتر وصادق تره که به دام میفته

هیچ شکی نیست که بعضی مراقب ها  ؛ در جلسه امتحان احساس مهمی  می کنن  والبته  هرچه بی سواد تر ؛  بیشتر  این احساس بهشون دست میده ! وعقده های سرکوب شده  دوران تحصیل خودرا به این طریق وبه وسیله  دانشجو ها تخلیه می کنند!

خانمی که فرمودین بقیه دنیا در این مورد ؛ دانشجو را اخراج می کنن ؛ لطفً مدرک ادعای خود را هم قید کنید ! شما که هیچ اطلاعی در مورد شیوه امتحان و قوانین انها ؛  در جاهای دیگر دنیا ندارید ، لطفاً مقایسه بی مورد نفرمایید .  حرف کلی زدن بدون مدرک و دلیل در مورد کل دنیا خیلی جالب است!  از یک دانشگاه به دانشگاه دیگر قوانین فرق می کنه اونوقت ایشون میگین همه دنیا !!  اخراج می کنند !


۱۱ اسفند ۹۳ ، ۱۹:۲۲ سالومه کاتوزیان
استانداردها روز به روز پایین تر می آید و این مسئله دانشگاهی نیست بلکه مسئله ای فرهنگی است .  وقتی بحث تقلب در امتحان پیش می آید صحبت از این می شود که "من که فقط یک سئوال را از روی بقل دستی نوشتم"  یا "من فقط یک تکه کاغذ کوچک برده بودم سر جلسه" یا " من عموما تقلب نمی کنم و فقط بعضی اوقات" .  در بقیه دنیا دانشجو از دانشگاه اخراج می شود و اینجا دانشجو ناراحت است که چرا به او 0.25 داده اند.  طبق معمول مقصر فرد دیگریست نه فرد متقلب.  تقصیر دانشگاه است.  تقصیر مراقب و عقده ای بودن مراقب است.  تقصیر سنگین بودن مطالب درسی است.  تقصیر استاد است که امتحانات مشکل می گیرد.  تقصیر همه است الا تقصیر متقلب.
 مجازات سنگین نمره 0.25 به دانشجو دادن ! در شرایطی که 99% دانشجوها متقلب هستند و ما می دانیم تنها کسانی متقلب شناخته میشن که یا اصلاً و ذاتاً متقلب نیستند وصرف یک بی احتیاطی اورا متقلب جلوه می دهد  یا شخص که اصلاً بلد نیست تقلب کنه؛ به دام میفته ! همه ما می دانیم اشخاصی هستند که استاد تقلب کردن هستند وهرگز گیر نمی افتند !
بنابراین جز ضربه روحی زدن به آن دانشجو پیامد مثبتی ندارد. در بدترین حالت واگر اثبات شد طرف متقلب است درس اورا حذف کنند ؛ تا امید برای ادامه حیات علمی برای دانش جو فراهم بشه ! اینجوری که به طرف نمره 0.25 بدهند فقط هوشیاری اورا برای تقلب در همه حالت  بالا می برن  یا اصلاً ناامید میشه ! باور ندارید در این مورد از روانشناسان آگاه کمک بگیرید  ! از دانشجویان پرسشنامه تهیه کنید ..
در ضمن یک عده مراقب ها هستند که صرف خود شیرینی و گرفتن ترفیع ؛ دست به هر توهین وتحقیر به دانشجو می زنند تا از او تقلب بگیرند و باعث حواس پرتی دانشجوها میشن !
بعضی مراقب های امتحان ؛معتبرترین دانشگاه آزاد ؛ چنان به دست وپای دانشجوها می پیچن که بلکه چیزی از دانشجو پیدا کنند وبرای تقلب صورت جلسه کنند ؛ تا بتوانند پول بیشتری از دانشجوی بدبخت که حتی خودش گرسنه است و با سختی فراوان پول دانشگاه را جور می کند بگیرند  ؛ تا ان حد که  حتی حرمتی برای دانشجوی دختر  و زن که محجبه هم باشد توسط مراقبین مرد رعایت نمی شود . آزاد آزاد عمل می کنند ؛ انگار که چه مجرمی را می خواهند محکوم کنند .  مقطع ارشد به بالا ؛ حجم مطالب بالاست وفهمیدنی است حتی اگر جزوه ها وکتابها را هم ببری اگر بلد نباشی نمی تونی جواب بدی اما تماشایی است ، رفتار مراقبین با دانشجوهای که از 2 الی 8 میلیون هرترم ازشون میگیرن !  انگار که دانشجو؛ حق انها را پایمال کرده تا مدرکی بگیرد....

از تقلب متنفرم. ازینکه میبینم چطور نمره بعضیا با تقلب رشد یدا میکنه ازشون متنفرم میشم.من به تمام کساییک تقلب میکنن میگم که حق بقیه رو ضاییع میکنین. 
با سلام
دانشگاه آزادومقطع دکتری هستم
در اخرین امتحان تحصیلیم چنذ لغت رو روی کارت ورود به جلسه در ابتدای امتحان نوشتم که مطالب حفظی رو فراموش نکنم مراقب همین برگه رو رو صورت جلسه کرد با اینکه استاد مربو به درس منو کاملاً می شناخت و گفتن که ربطی نداره وایشون استفاده ای از این برگه نداشته ورای استادصورت جلسه شد و رفت کمیته انظباطی ؛برگه رو برای تصحیح به استاد مربوطه ندادن . حالا با توجه به اینکه مراقب کاسه داغ تر از آش بود واینو صورت جلسه کردن. آیا ممکنه توی پرونده درج بشه یا نمرهم 0.25 بدن البته توی مقطع دکتری آزاد نمرات فریز میشه وجزو معدل نمیره فقط به خاطر هیچی با این همه جزوه وکتاب که خوندم الان گرفتار یه مراقب عقده ای شدم  که کلی کارم عقب می افته .آخر من اصلاً رتبه اول در هنگام ورود وبعد از اون بودم  ونمیشه یه دانشجوی دکتری رو با 4 لغت بی ربط زیر سوال ببرن . البته با این همه پولی که دانشگاه ا زاد می گیره حق داره مزاحمت ایجاد کنه که پول بیشتری بگیره وگرنه باید حرف استاد حجت باشه
۲۲ دی ۹۳ ، ۲۰:۱۰ محمدامین
سلام .ایا دبیری در امتحانات حق پاره کردن برگه را دارد؟ اگر با این موضوع برخورد کرده ایم به چه کسی شکایت کنیم؟ممنون
سلام.
من یه سوال دارم اگه کسی جواب منو بده خیلی ممنون میشم
متأسفانه من در مقطع ارشد قربانی ماجرا شدم... با اینکه برگه تقلب مال من نبود اما زیر میز من بود. من ترم سه ارشد دانشگاه تهران هستم و قصد ادامه تحصیل در مقطع دکتری دارم. اما نتیجه شورا برای تقلب، تذکر کتبی و درج در پرونده بوده و من نمیدونم با این وضعیت آیا شانسی برای قبولی در دکتری دارم؟ آیا این مطلب که در پرونده درج می شود، در مصاحبه برای من مشکلی ایجاد میکند؟
متأسفانه باید گفت تنها 1% از افراد از تقلب مبرا هستند و سایر افراد تمامی مسیرها رو امتحان می کنند. اما منی که تقلب کردن رو بلد نبودم در دام افتادم.
آیا این حق است که دانشجوی ارشد همواره از این اتفاق هراس داشته باشد...
اگر کسی جواب سوال من را میداند برای من ایمیل نماید.
با تشکر....
kopolsh@yahoo.com
۲۲ تیر ۹۳ ، ۲۲:۰۶ علی صدیقی
بله دوست عزیزمسئولین درمرکز جامع علمی کاربردی تهران به قدری  باروسای مراکز هماهنگ هستند اولا می گویند باتوجه به محتوی پرونده که ازسوی مراکز اموزشی ارسال میشود تصمیم درکمیته انضباطی گرفته میشود بنده عنوان نمودم باتوجه به مدارکی که میتوانم ارائه نمایم  به کذب بودن مدارک ارسالی پی خواهید برد می گویند مگراینجا کلانتری شما اینگونه صحبت میکنید مامدارک ارسالی را مطرح میکنیم یا اعلام میکنیم تقلب شده یا نشده.حالا شما بفرمایید چکارکنم
شما میتوانید با حضور در کمیته انظباطی دلایل خود را ارائه دهید. در ضمن امکان اعتراض به رای کمیته انظباطی نیز موجود است
۲۰ تیر ۹۳ ، ۱۹:۱۱ علی صدیقی
با سلام خدمت دست اندرکاران:دوستان به برگه امتحانی بنده 4برگ  بعنوان برگه تقلب ضمیمه شده که حتی روحم ازاین برگه ها خبر ندارد چگونه وبه چه کسی شکایت ببرم  حتی استادم نیز عنوان می کنه من باید با مسئولین مرکز اموزش عالی هماهنگ باشم درغیراینصورت به من احتمال  دادن ساعات درسی کم است لطفا راهنمایی فرمایید
راستی نظر اساتید گرامی در مورد رنکینگ جدیدی که ظاهرا وزارت علوم نیز حمایت میکند چیست؟
http://www.scimagoir.com/pdf/ranking_world10_physical.pdf
در مورد بررسی ریشه های اصلی و برخورد فرهنگی به جای برخورد انتظامی من فکر می کنم این اصطلاح در ایران کاربرد بسیار خاصی دارد. مثلا عده ای به حکومت شکایت می کنند که چرا با کسانی که پوشش خاصی دارند برخورد نمی شود. حکومت فکر می کند که پوشش آنها مشکلی ندارد و نیازی به برخورد با آنها نیست اما در عین حال نمی خواهد این را رسما اعلام کند بنابرین به شاکیان گفته می شود: مشکل پوشش یک مساله فرهنگی است و برخورد چاره اش نیست، باید فقط در این مورد کار فرهنگی کرد. در این مورد اگر یادتان باشد ده پانزده سال پیش تلویزیون و رادیو مرتب از محاسن کمربند ایمنی در نجات جان مسافران می گفتند اما محض رضای خدا یک نفر از این وسیله استفاده نمی کرد، حتی در جاده های بین شهری. اما یک روز تصمیم بر آن شد که این کار فرهنگی متوقف شود و پاسبان های جریمه بدست به مقابله افراد بی کمربند بروند و نتیجه این کار غیر فرهنگی و انتظامی هم کاملا روشن است.

و اما در مورد متفاوت بودن مشکل تقلب در دانشگاه باید اعتراف کنم که من این مطلب را برای پانصد دانشگاه شهرستان و غیر دولتی تهران و همچنین چند ده هزار دانشگاه خارج از کشور که مشکل تقلب دارند و به استناد این لوازم جلوگیری از تقلب می خرند، نوشتم وگرنه از روز روشنتر است که دانشجویان دانشگاه های دولتی دارالحکومه طهران دامان شان از این اتهامات پاک است. درستکاری و اخلاق در دانشگاه های دولتی تهران به گونه ای است که اگر به جای معیار های علمی، علم و اخلاق را ملاک رتبه بندی دانشگاه های جهان قرار می دادند بدون تردید دانشگاه های تهران، شریف، امیرکبیر، علم و صنعت و البته فردوسی مشهد به جای کسب رتبه های پانصد تا دوهزار، در جایگاه یک تا پنج جهان می ایستادند و روی دانشگاه های هاروارد و آکسفورد و کمبریج و ام آی تی را کم می کردند. من این را از خودم نمی گویم. اگر شک دارید اینجا کلیک کنید.
در مورد تقلب دانشجویان هم دقیقا همین شرایط برقرار است. اکثریت دانشجویان متقلب نیستند ولی با این وجود مقابله با متقلبان را کسر شان خود می دانند و با مراقبان امتحانات شدیدا مخالفت می کنند. مثلا در اولین کامنت، خانم بهار، از اینکه مورد ظن قرار گرفته اند شکایت دارند در حالی که مسلما روی پیشانی هیچکس ننوشته متقلب و مراقبان باید به صورت تصادفی دانشجویان را بازرسی کنند کما اینکه در فرودگاه هم روی پیشانی کسی نوشته نشده که تروریست است، البته منکر این هم نیستم که متاسفانه در کشور ما کسانی که پوشش متفاوتی دارند نسبت به همدیگر دشمنی می کنند. اما اگر تقلب در امتحانات به آسانی صورت گیرد چه کسی متضرر می شود. آن شخص مسلما استاد نیست چرا که تقلب حتی می تواند در کارکرد استاد اثر مثبت داشته باشد. هر چه تعداد دانشجویان افتاده کمتر باشد تدریس استاد بهتر بوده است و به همین روست که برخی استادان فقط از مثال های حل شده خود سوال طرح می کنند یا به نحوی دانشجویان را از سوالات مظلع می کنند. اما از رواج تقلب تنها دانشجویانی ضرر می کنند که اهل تقلب نیستند. دوست متقلب شما، از شما کمتر درس می خواند و کمتر شب بیداری می کشد اما نمراتش از شما بهتر است. فردا در ورود به مقطع بالاتر اوست که از شما پیشی می گیرد و اگر هر دو شما متقاضی کاری باشید اوست که کار را می گیرد و حتی وقتی همه فهمیدند که او بی سواد است باز هم کار را به شما نخواهند داد چرا تصور می کنند همه دانش آموختگان آن دانشگاه بی سوادند. اگر استادی سر امتحان خود حاضر می شود و سعی می کند جلوی تقلب را بگیرد، اگر دانشگاه عده ای را به عنوان مراقب استخدام نموده، و اگر تجهیزاتی مانند ضدموبایل و دوربین مداربسته خریداری می شود فقط یک هدف هست: از حقوق دانشجویان درستکار حمایت شود.

اما در مورد نظرات دوستان: نظر من این بود که مجازات تقلب (گرفتن 0.25+کمیته انظباطی+ثبت در سوابق+تعلیق در صورت تکرار) سبکتر شود (فقط گرفتن یک نمره مثلا 4) اما شرایط اثبات آن هم ساده تر باشد. فرض کنید فردا قانون این شود که برای جریمه های رانندگی باید چهار مامور پلیس با هم در دادگاه شهادت دهند. درست است که جلوی تخلفات ماموران پلیس راهنمایی گرفته می شود اما وضعیت ترافیک درهم خواهد ریخت. در مورد حذف امتحان در کلاس های کم جمعیت باید شرایطی فراهم شود که نظر استاد از هر نظر قابل اطمینان باشد ولی الان دانشجویی هست که پس از کشف مقالات تقلبی اش مدعی شده که استاد از من باج خواهی کرده و آدم فرستاده پدر من را کتک زده اند و این ادعا در مطبوعات منتشر شده است. در این شرایط آیا می توان امتحان را حذف کرد؟ در مورد بهبود شوه امتحان مانند طراحی سوال تستی با چند کلید و جابه جایی سوالات، و یا جزوه و کتاب باز بودن امتحان نظر دوستان کاملا صحیح است و با تقلب تا حدود زیادی مقابله کند. لازم است اساتید کتاب ها و مطالبی که در مورد نحوه برگزاری امتحان منتشر شده است را مطالعه کنند.
از روز اولی که این وبلاگ تاسیس شد شعار آن این بود: «مبازره با تقلب علمی در دانشگاه ها چه از سوی دانشجویان و چه از سوی اعضای هیات علمی». تا مروز صدها پست در این وبلاگ منتشر شده است که تقریبا همه آنها به تقلب استادان پرداخته اند که در جای خود بسیار خوب بوده است و اما چرا در کنار آن به تقلب دانشجویان پرداخته نشده است. آیا در کشور ما فقط استادان مرتکب تقلب می شوند و جمیع دانشجویان از این اتهام مبرا هستند؟ آیا تقلب دانشجویان بی اهمیت و تقلب استادان مهم است؟ و یا آیا [از همه مهمتر] جامعه استادان از برخورد با تقلب همکاران خود استقبال می کنند تا حیثیت حرفه ای خود را محفوظ دارند ولی جامعه دانشجویان، حتی دانشجویان درستکار، از برخورد با تقلب دانشجویان حمایت نمی کنند؟

همه ما می دانیم که بازرسی های امنیتی پس از وقاقعه یازده سپتامبر در مبادی ورودی کشورهای غربی شدت گرفته است و بسیاری از مسافران بایستی مراحلی مانند بازرسی دقیق لوازم، بازرسی بدنی، بررسی گذرنامه توسط متخصص جعل، مصاحبه توسط افسر پلیس را بگذرانند. ورود به این مراحل وقت گیر گرچه برای همه محتمل است ولی احتمال آن برای اهالی خاورمیانه، و نه فقط ایرانیان، بسیار بیشتر است. در این زمان است که مسافران ایرانی شروع به غر غر و بعد از آن داد و فریاد می کنند که مگر ما دزدیم یا قاچاقچی یا تروریست که با ما چنین می کنید و مگر مرض دارید که به ما چنین آزار می رسانید. حتی گاه به گاه در اینترنت یا مطبوعات اخباری منتشر می شود که فلان جا مسافران ایرانی را بی حرمت کردند آنها را معطل بازرسی کردند و ماست و دوغشان را مصادره نمودند. من هم مثل خیلی های دیگر بارها و بارها با این شرایط مواجه شده ام. اما هر بار که مراحل تمام می شود از افسر مربوطه تشکر می کنم و اگر او از من معذرت خواهی کند، که معمولا می کند، می گویم که اصلا مهم نیست و من عجله و کار مهمی نداشته ام که معطلی ام باعث خسارت شود و دیدار او برایم باعث خوشحالی بوده است.

اما چرا؟ مسلما من از آنها نمی ترسم و می دانم که مسافران حتی بی ادب ترین و هتاک ترین شان مادامی که مدرکی علیه آنها نباشد از ورود به کشور منع نمی شوند. اما فکر می کنم که واقعا چرا این تعداد از افسران پلیس وقت خودشان را به این کار می گذرانند. آیا هدفشان این است که ما را اذیت کنند؟ اگر چنین است آیا راحت نبود که مثل خیلی از کشورها اساسا به ما ویزا نمی دادند. مسلما هدف آنها این است که کشورشان را از تروریسم، مواد مخدر و ورود مجرمان دور نگه دارند. من هر وقت که در زمان بازرسی حوصله ام سر می رود و دلم می خواهد که بداخلاقی کنم نگاهی به اعضای مختلف بدنم می اندازم و به خودم می گویم دلت می خواهد در زمان اقامتت در این کشور در یک انفجار همه اینها از هم جدا شوند و هر عضوی به گوشه ای بیافتد. پس آرام بنشین و بگذار اینها کار خودشان را بکنند که دارند برای امنیت تو و امثال تو زحمت می کشند.
قبول درس مدار یک یا ریاضی یک رو باید امتحان تستی گرفت. اینها تقریبن درس عمومی هستند. اما چرا حتی درسهای تخصصی‌ی دکتری و فوق که تعداد دانش‌جوها ده یا بیست نفر هستند هم امتحان دارد؟
بهتر نیست به جای برخوردهای انتظامی، به بررسی علت‌های اصلی پرداخته شود؟

به نظر من بسیاری از تقلبات ناشی از انتظارات نادرست از دانشجویان است.

در صورتی که بتوان به جای حفظ مطالب به شکل طوطی‌وار (یا تو دیوار!) قانونی ایجاد شود که دانشجویان اجازه‌ی همراه داشتن چند برگه حاوی فرمول‌ها یا نکات را به جلسه‌ی امتحان داشته باشند، مزایای متعددی خواهد داشت.

اول آن‌که سئوالات باید به گونه‌ای طراحی شوند که با محفوظات صرف قابل پاسخ‌گوئی نباشند و نیازمند درک مطالب و تحلیل آن‌ها، یا تمرین کافی از قبل باشند (که به نظر این حقیر، مهارت‌های اصلی‌ای هستند که باید در یک درس دانشگاهی منتقل شوند)

دوم آن‌که تقلب کاهش پیدا خواهد کرد و نیاز به این همه تعبیرات انتظامی با ایجاد شرایط بی‌اعتمادی، تنش‌های روحی و نیز اشتباه‌های جبران‌ناپذیر در تشخیص تقلب کاهش خواهند داشت.

سوم آن‌که متقلب برای خود، هیچ نوع توجیه اخلاقی ندارد و می‌توان با فردی که در واقع قصد سوء استفاده (مانند نوشتن از برگه‌ی دیگری) را داشته باشد را مورد اشد تنبیه واقع داشت.


چهارم این‌که درس خواندن برای افرادی که حفظ کردن را کار جالبی نمی‌یابند، از حالت شکنجه‌ی روحی به یک کار مفرح تبدیل می‌کند. یک دانشجوه اغلب قادر است تمام محتوای یک درس دانشگاهی را در قالب 2 تا 3 صفحه برای خود خلاصه کنند و استفاده از این خلاصه‌ها در جلسه‌ی امتحان می‌تواند بسیار مفید باشد یا لااقل اطمینان خاطری برای دانشجو باشد. به نظر من اقل سطح فرهنگی و آکادمیک است که دانشجو اضطراب این را داشته باشد که به خاطر عدم توانایی در این که چیزی یادش بیاید دچار کسر نمره شود.

در نهایت باید از اساتید بسیار فهیم و محترم که چنین اجازه‌ای را می‌دهند بابت این‌که یک سطح در فرهنگ آکادمیک جلوتر از بقیه حرکت می‌کنند تشکر کنم.

پی نوشت: در پاره‌ای از موارد نیز تجربه کرده‌ام که در پی اعلام این نوع صحبت‌ها به استاد، به جای پذیرش منطقی موضوع، می‌گوید می‌خواهید امتحان کتاب‌باز باشد؟ اما معنی این حرف در واقع این است که «می‌خواهید با تعداد زیادی مسئله‌ی پیچیده در امتحان باشد و وقتش هم کم باشد که نرسید اصلاً سراغ کتاب بروید؟ یا اصلاً می‌خواهید سئوالات خارج از توان شما رو براتون مطرح کنم؟». در واقع این نوع برخوردها در روابط آکادمیک و انسانی جایی ندارد اما متاسفانه عده‌ی زیادی از دانشجویان با همین رویکرد مواجه می‌شوند.

با معضرت از طولانی بودن
بهتر نیست به جای برخوردهای انتظامی، به بررسی علت‌های اصلی پرداخته شود؟

به نظر من بسیاری از تقلبات ناشی از انتظارات نادرست از دانشجویان است.

در صورتی که بتوان به جای حفظ مطالب به شکل طوطی‌وار (یا تو دیوار!) قانونی ایجاد شود که دانشجویان اجازه‌ی همراه داشتن چند برگه حاوی فرمول‌ها یا نکات را به جلسه‌ی امتحان داشته باشند، مزایای متعددی خواهد داشت.

اول آن‌که سئوالات باید به گونه‌ای طراحی شوند که با محفوظات صرف قابل پاسخ‌گوئی نباشند و نیازمند درک مطالب و تحلیل آن‌ها، یا تمرین کافی از قبل باشند (که به نظر این حقیر، مهارت‌های اصلی‌ای هستند که باید در یک درس دانشگاهی منتقل شوند)

دوم آن‌که تقلب کاهش پیدا خواهد کرد و نیاز به این همه تعبیرات انتظامی با ایجاد شرایط بی‌اعتمادی، تنش‌های روحی و نیز اشتباه‌های جبران‌ناپذیر در تشخیص تقلب کاهش خواهند داشت.

سوم آن‌که متقلب برای خود، هیچ نوع توجیه اخلاقی ندارد و می‌توان با فردی که در واقع قصد سوء استفاده (مانند نوشتن از برگه‌ی دیگری) را داشته باشد را مورد اشد تنبیه واقع داشت.


چهارم این‌که درس خواندن برای افرادی که حفظ کردن را کار جالبی نمی‌یابند، از حالت شکنجه‌ی روحی به یک کار مفرح تبدیل می‌کند. یک دانشجوه اغلب قادر است تمام محتوای یک درس دانشگاهی را در قالب 2 تا 3 صفحه برای خود خلاصه کنند و استفاده از این خلاصه‌ها در جلسه‌ی امتحان می‌تواند بسیار مفید باشد یا لااقل اطمینان خاطری برای دانشجو باشد. به نظر من اقل سطح فرهنگی و آکادمیک است که دانشجو اضطراب این را داشته باشد که به خاطر عدم توانایی در این که چیزی یادش بیاید دچار کسر نمره شود.

در نهایت باید از اساتید بسیار فهیم و محترم که چنین اجازه‌ای را می‌دهند بابت این‌که یک سطح در فرهنگ آکادمیک جلوتر از بقیه حرکت می‌کنند تشکر کنم.

پی نوشت: در پاره‌ای از موارد نیز تجربه کرده‌ام که در پی اعلام این نوع صحبت‌ها به استاد، به جای پذیرش منطقی موضوع، می‌گوید می‌خواهید امتحان کتاب‌باز باشد؟ اما معنی این حرف در واقع این است که «می‌خواهید با تعداد زیادی مسئله‌ی پیچیده در امتحان باشد و وقتش هم کم باشد که نرسید اصلاً سراغ کتاب بروید؟ یا اصلاً می‌خواهید سئوالات خارج از توان شما رو براتون مطرح کنم؟». در واقع این نوع برخوردها در روابط آکادمیک و انسانی جایی ندارد اما متاسفانه عده‌ی زیادی از دانشجویان با همین رویکرد مواجه می‌شوند.

با معضرت از طولانی بودن
دوستانی که این وب سایت رو نگا میکنن طیف وسیعی دارن. از بچه های چندتا دانشگاه تاپ تهران و شهرستان گرفته تا الی آخر. حالا نویسنده این پست اگرچه خودش توی بهترین دانشگاه شهرستان مدرکشو گرفته ولی فعلا توی دانشگاه غیر دولتی درس میده و با تمام تلاشی که میکنه میبینه دانشجوا نه درس میخونن نه حاضرن صادقانه امتحان بدن. یه مشغله اساسی ذهن نویسنده همین مسئله تقلب توی امتحانه. یکی نوشته که اصلن چرا امتحان میگیرید. وقتی نزدیک به 200 نفر توی درس مدار داری میخوای چطور مطمئن بشی که درس رو خوندن. تنها راهش اینه که امتحان تستی طراحی کنی. برای دوستی هم که نوشته وقتی شریف درس میخونده و خانم چادری گیر داده بوده بهش و فکر اپلای کردن توی سرش افتاده، باید بگم اگه کسی هم بهش گیر نمیداد بازم به فکر اپلای میافتاد.
اصلا از این وبلاگ انتظار چنین مطلبی نداشتم. من خودم اوضاع داغون تقلب توی امتحانات دانشگاه رو می دونم اما این که مراقب یا دو تا از بچه ها شهادت بدن که یکی داره تقلب می کنه بیاین بگیرینش بدتره!!!

اون امتحاناتی که بچه ها توش تقلب می کنند به ذات صلاحیت ارزش گذاری بچه ها رو نداره. اونم با دقت ۲۵ صدم!! سیستم به کل غلطی که توی درس های عمومی با کلی دری وری حفظ کرد و توی درس ها اختصاصی خیلی وقت ها اساتید از تمرین ها کتاب سوال میدن که سوال ها از پیش مشخصه و فقط هر کی تونست جواب های همه ی سوال ها رو گیر بیار و به ذهن بسپاره نمره ی بیشتری می گیره!!! من خودم شریف درس خوندم و درس های دانشکده ای داشتم که این طور بوده. برای فوق رفتم یه دانشگاه دیگه که همکلاسی از دانشگاه گیلان و کرمان هم داشتم. چیزهایی که اونا تعریف می کردن به مراتب بدتر بود. مثلا برای درس نسبیت رسما نصف سوالات حفظی بوده!!!!
حالا این وسط یه خط کش شکسته درب و داغون گذاشتن که بچه ها رو باهاش سانت بزنن.. بعد یکی رو بگذارن که برای حرف زدن یه نفر با بغل دستیش ببرتش حراست و کار به عقده گشایی شخصی و غیره هم بکشه؟!
اصلا انگار نویسنده این مطلب درکی از این که مشکل از کجاست ندارند.
ادامه....
در نهایت هم یک صنف دانشجویی باید وجود داشته باشد و در کل مراحل بتواند هم شاهد باشد و هم نظر بدهد و هم اگر که لازم آمد از مجرای مخصوص خود اقدام بکند.
همه‌‌ی این‌ راه‌ها را که آمدیم و اصول اخلاقی و روش‌های همه‌جانبه‌نگر را که جاری ساختیم حالا می‌توانیم برای کسی که با وجود همه‌ی این راه‌ها دست به تقلب می‌زند راحت‌تر حکم صادر کرد و مطمئن بود که هدف نهایی «علیه تقلب بودن» که داشتن جامعه‌‌ای پایدارتر و پیشرونده‌تر است تامین می‌شود و بهتر تامین می‌شود.

‌پی‌نوشت: این کامنت را هم
اینجاhttp://logosoftime.org/shahryar/?p=289
پست کردم
امتحان را حذف کنید. چه معنی‌ای دارد که یک امتحان در پایان ترم تمام شناخت دانشجو را تعیین می‌کند؟ واقعن معنی‌ای دارد؟

این چیز بی‌معنی را نگاه داشته‌اید٫ حذفش کنید.
از این که با نام جعلی نظر می نویسم عذر می خوام. یک بار موقع شنیدن این حرف ها گوشم خجالت کشیده. حالا هم اون قدر از نوشتنشون خجالت می کشم که ترجیح می دم اسمم رو ننویسم.

فارغ التحصیل شریف ام. در یکی از آخرین امتحان هایی که توی شریف دادم، مراقب یک دفعه از پشت سرم دستش رو آورد و جامدادیم رو برداشت که توش رو بگرده. ترسیدم و اعتراض کردم. در جواب چیزی به این معنی گفت که آن کس را که حساب پاک است، از محاسبه چه باک است. دوباره اعتراض کردم که ترس من از اون حرکت ناگهانی بوده و نه گشتن جامدادیم. جواب داد که (عینا نقل قول می کنم) "به ظاهرت میاد این کاره باشی. اگر لازم باشه جاهای دیگه ات رو هم می گردم." و من از اون همه نفرت که یک زن چادری می تونه نسبت به دختری که با روسری میاد دانشگاه داشته باشه ترسیدم. بعد فکر کردم اگر کوچک ترین کار عجیبی توی اون امتحان بکنم، توی درد سر می افتم و برای همین حتی یک لحظه هم سرم رو از روی برگه ام بلند نکردم تا مراقب نتونه چیزی بگه. آخر امتحان که رفتم برگه ام رو بدم، گفت ولی یه چیزی یه جات داشتی، خیلیرفته بودی تو خودت. (با این که ربطی به موضوع نداره، دوست دارم بگم که همون روز بود که مطمئن شدم باید اپلای کنم)

این رو نوشتم که ازتون خواهش کنم به بچه ها رحم کنید! و هرگز دنبال تصویب قانونی که شهادت شفاهی مراقب یا استاد رو برای اثبات تقلب کافی بدونه نباشید. تقلب یک جور دروغه و اگر تقلب بین دانشجوها رشد پیدا کرده، به این معنی نیست که فقط دانشجوها دروغ گو تر شده اند. به این معنیه که کل جامعه به این سمت رفته. مراقب ها و استادها هم بخشی از این جامعه اند. حرف من این نیست که یک مراقب می تونه اون قدر بیمار باشه که عمدا شهادت دروغ بده. ولی ممکنه تنها به خاطر شکی که به یک نفر داره، شهادت بده که تقلب کردنش رو دیده.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی