Professors Against Plagiarism

استادان علیه تقلب

مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و هدف آن مبارزه با تخلف یا تقلب علمی در دانشگاه است

مقدمه

به‌نام خداوند هستی و هم راستی

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک، پذیرش یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرتد.

ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم. در این بلاگ قصد داریم برخی موارد و روش‌های تقلب‌ را بیان و ضمن آموزش به دانش‌جویان و تلاش برای اشاعه‌ی اخلاق و آداب حرفه‌ای در جمع خودمان‌، مسولان را وادار کنیم تا به مشکل تقلب و ریشه‌های آن واکنش جدی نشان دهند.

۲۱ مرداد ۱۳۸۷

استادان یا پژوهشگران حامی

حمایت

اگر می‌خواهید نامتان به‌عنوان یکی از حامیان ذکر شود، نام کامل و آدرس وبگاه خود را به آدرس ghodsi_AT_sharif_DOT_edu ارسال نمایید و در صورت تغییر گروه حامی ما را مطلع کنید..

تعداد زیادی آدرس بلاگ خود را فرستاده‌اند که متاسفانه امکان استفاده از آن به‌جای وبگاه نیست.

بایگانی مطالب

آخرین نظرات

انتشاراتی درآمدزا برای چاپ مقالات ایرانیان

محمد قدسی | جمعه, ۱۳ آبان ۱۳۹۰

این انتشارات ظاهراً برای جذب مقالات مولفان ایرانی و انتشار آنلاین آن‌ها تاسیس شده است. در یک شماره از یکی از مجلات آن‌ ۵۱ مقاله  (بله ۵۱ مقاله!) منتشر شده است که قریب به اتفاق نویسندگان آن ایرانی هستند. ظاهراً برای چاپ هر مقاله ۵۰۰ دلار ناقابل دریافت می شود. درآمد خوبی است، نه؟!
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۰/۰۸/۱۳
محمد قدسی

نظرات (۱۲)

کامنت جناب دکتر قدسی در مثبت بودن راه انداختن مجله در داخل را خواندم. سوالی که برام پیش آمد این هست که واقعا چه لزومی به راه انداختن مجله جدید هست؟ (اگر زبان مجله فارسی بود باز قابل قبول بود برایم) مثلا در رشته من تعداد زیادی مجله خوب، متوسط، ضعیف و یا بی ارزش وجود داره و هر نویسنده میتونه مقاله اش را به یکی از این مجلات بفرسته. اینکه یک مجله جدید به طور مستقل وارد بشه غیر از هدف مالی چه انگیزه دیگه ای میتونه داشته باشه؟ آیا واقعا هدف موسسان این مجله ارتقای علم است؟ در کنار این همه مجلات قوی و با سابقه که بهترین مقالات را جذب میکنند، هدف موسسان این مجله جدید چه هست؟ آیا باید باور کنیم غیر از نفع مالی هدف دیگری دارند؟
۰۷ اسفند ۹۲ ، ۱۱:۴۶ زارعی نژاد
تنگ نظر نباشید. نوش جانش، مجله خصوصیه و باید پول بگیره. کی گفته که تعداد زیاد مقاله نشانه بی کیفیتی مجله است؟ واقعا که. ژورنالهایی در این رشته وجود دارد که هفته نامه هستند و در هر شماره 30 مقاله چاپ میکند و جزو شش مجله تاپ دنیا در این حیطه است. لابد طبق نظر شما آن هم مجله بیخودی است.

من با این که این ژورنال هر شمارش 50 مقاله دارم مشکلی ندارم

طبیعیه 3 ماه یکبار داره چاپ میشه خب

من با هزینه بالایی که داره میگیره مشکل دارم همشم میگه اپن اکسس هستیم و اینا

برای هر مقاله 600 داره میگیره!!!!!

سلام
بصورت اتفاقی به این ژورنال برخورد نمودم.
http://www.europeanjournalofsocialsciences.com/

ژورنالی است که از سال 2005 آغاز بکار مرده، در حوزه علوم انسانی به چاپ مقاله می پزدازد و در هر ماه حدودا 4 شماره (در ست است هر ماه 4 شماره) چاپ می شود. جهت چاپ مقاله 400 دلار امریکا از نویسنده اخذ میکند و در صورتی که به نویسندگان مقاله ها نگاه کنیم در هر شماره حدود 4-5 گروه ایرانی مقاله در ان چاپ کرده اند. با نگاهی گذارا متوجه می شویم که بخش زیادی از نویسندگان اییرانی اعضای هیات علمی دانشگاه های خوب و مطرح کشور هستند من جمله دانشگاه تهران.
به گمانم تا ساختار ارتقا بر اساس تعداد (و نه کیفیت) مقالات باشد باید هر روز اتظار انتشار ژورنالهایی مانند این را داشته باشیم.
این که یک ژورنال تعداد زیادی مقاله از ایرانیان چاپ کند به تنهایی دلیلی برلی بی اعتباری آن نیست. این کاملاً منطقی است که یک ژورنال در شماره های ابتدایی آن تعداد زیادی مقاله از کشور مبدا خود داشته باشد. مدت زیادی طول خواهد کشید تا این ژورنال مانند هر نوع محصول جدید دیگری به مشتریان ( خوانندگان و مولفان ) جدید معرفی شود. شما در صورتی که به اعتبار این ژورنال شک دارید، بهتر است که از تعدادی افراد صاحب نظر درخواست کنید مقالات این ژورنال ها را بخوانند و مورد داوری مجدد قرار بدهند و کاستی های جدی آنهار را نشان دهند.
نکته مهم دیگر این است که باز نباید از یک ژورنال نوپا انتظار کیفیت بالا داشت. اگر استاندارد قبول مقالات این زورنال جدید به اندازه ژورنال های قدیمی و معتبر همین فیلد باشد دیگر دلیل منطقی برای مولفان برای ارائه مقالاتشان به این ژورنال جدید باقی نمیماند. چراکه اگر تحقیق آنها از چنان ارزش بالایی برخوردار باشد که در مثلاً Management Science چاپ شود دیگر چرا باید آنرا به Management Science Letters ارائه دهند.
قضیه خیلی ساده است. همانطور که یک محصول جدید در ابتدا با تخفیف بالا برای علاقه مند کردن مشتریان بالقوه به فروش میرسد و با گذر زمان و به اصطلاح جا افتادن محصول تخفیف ها حذف میشوند در ژورنال ها نیز به همین شکل است. هنر داوران و ادیتورها است که این پروسه را به درستی مدیریت کنند به طوریکه یورنال همواره رشد مثبت داشته باشند نه اینکه درجا بزند
به نظر بنده این مطلب شما برخلاف بیقه پست های این وبلاگ نادرست و عجولانه بوده است.
با سلام
این پیغام از طرف اینجانب سید جعفر سجادی ارسال می گردد:

دوستان من با دقت تمامی مواردی را که اشاره نموده اید مورد مطالعه قرار داده ام. اجازه بدهید به چند مورد زیر اشاره نمایم.
در ژورنال محاسبات مهندسی صنایع بیشتر مقالات متعلق به خارجی ها است. برای داوری مقالات سعی کردیم از تمامی ملیت ها استفاده کنیم. نرخ قبولی مقالات ما کمتر از 40 درصد بوده است و باور کنید با دقت مقالات را مورد مطالعه قرار دادیم. تمام مقالات را لغت به لغت خواندیم تا جلوی هر تقلب ممکن را بگیریم. نتیجه این شد که مقالات مورد استناد قرار گرفتند. بسیاری از افراد آنها را استفاده کردند.
در مورد مقالاتی که در ژورنال دوم به آن استناد می کنید. این ها اکثرا مطالعه موردی هستند. استفاده از یک تکنیک معروف که در یک زمینه کاربردی استفاده شده اند. ما در این ژورنال ادعا نمی کنیم نویسندگان اختراع کرده اند بلکه آنها یک روش شناخته شده مانند تصمیم گیری چند معیاره را روی رتبه بندی یک موضوع کاربردی استفاده کرده اند. اینها مواردی هستند که با دقت خوانده شده اند و دوستان بسیاری به ما کمک کرده اند. ما از تمامی دلسوزانی که مایلند مانع ترویچ هر گونه تقلب و یا کار غلط باشند تشکر می کنیم و مایلیم از نقطه نظرات شما نیز استفاده کنیم. من با دکتر قدسی هم در تماس بوده ام و مایلیم بهبود کار را مد نظر قرار دهیم. به همین خاطر سعی در مشارکت سایر ملیت ها را نیز داشته و داریم و برای همین جایزه ای نیز در نظر گرفته ایم.
دوستان هدف از این کار های علمی تجارت نیست اگر باور ندارید همین جا از همه دوستان در زمینه مهندسی صنایع دعوت می نماییم تا مقالات ارزنده خود را بدون هزینه برای ما ارسال نمایند تا به دقت مورد بررسی و داوری قرار گرفته و در صورت قبولی چاپ شوند.
برای مدیریت محترم سایت یک فایل زیب شده فرستاده می شود تا ایشان پی به تعداد فراوان مقالاتی که مردود شده اند ببرند.
با احترام
سجادی
پس از چند ایمیل با موسس این انتشارات که از استادان دانشگاه علم و صنعت است، خواستم به نظرات قبلی ام در این پست اضافه کنم. متاسفانه چند روزی که به دلایل نامعلومی سایت این موسسه در دست رس نیست.

۱- این که گروهی از استادان ایرانی چند مجله راه بیندازند و مستقل از منابع مالی و امکانات دولتی/دانشگاهی و فقط با دریافت هزینه از مولفان این کاررا انجام دهند، در مجموع کار بسیار مثبتی است و باید مورد تشویق و حمایت جامعه علمی قرار بگیرند، البته

به شرط مهمی

که این مجله اعتبار علمی خود را فدای درآمدش نکند. متاسفانه در وضع موجود به نظر می‌رسد که این موسسه (شاید به ناچار) بیش تر به جنبه مالی اش می‌اندیشد.

۲- برای این کار باید هیات داوران آن از اعتبار علمی کافی (دست کم در داخل) برخوردار باشد و مقالات به خوبی داوری شوند.

۳- به نظرم سایت ناشر باید باانتشار
اطلاعاتی چون درصد پذیرش مقالات و میانگین زمان داوری، جامعه علمی داخل را نسبت به کیفیت کار خود قانع کند.

۴- به نظرم انجام کار با کیفیت خوب در ایران اصلا درآمدزا نجواهد بود. به خصوص که با شناختی که از داوران ایرانی دارم که معمولا برای داوری وقت کافی نمی گذارند و پرداخت هزینه‌ی داوری هم لزوما به ارتقاء داوری نمی‌انجامد.

۵- به نکته ی قبل اضافه کنم که ظرفیت داوری «قابل قبول‌» داوران ایرانی بسیار محدود است، بنابراین داشتن ۵۱ مقاله فقط در یک شماره از یکی از این مجلات (هر چند سه ماه یکبار چاپ شود) به نظرم اصلا امکان پذیز نیست. استفاده از داوران خارچی خوب هم تنها پس از کسب اعتبار ممکن است.

۶- بنابراین نتیجه ای که از این نکات می گیرم آن است که به نظر من

برپایی یک موسسه انتشاراتی با کیفیت در ایران که تنها با دریافت «هزینه‌ی جاپ» از نویسندگان مقالات پذیرفته شده اداره شود از نظر اقتصادی ممکن نیست.


۷- کاش از سوی این موسسه پاسخی به این نظرات ارسال شود.
Dear Friends
Just look at http://scientific.thomsonreuters.com and then you can judge. that is so simple considering that there is no any records for this journal.
So that is why most of the authors are from Iran, India and .. .
and about:
محتوای علمی مناسب
I think you must say "convenient payment"
and finally do you think that my last article in Applied Catalyse 2 (We were 6 people who had worked on it for 1 year) has just "محتوای علمی مناسب"
It seems that Mr/Mrs Editor is addicted to it
دوست عزیزی که به نام ادیتور کامنت گذاشته اند و ظاهراً به دلیلی مایل به افشای هویت خودشان نیستند: تقلب فقط کپی کردن مقاله نیست و تقلبهایی که در مورد داوری و انتشار مقاله صورت می گیرد را هم شامل می شود. من فقط یک سوال دارم: با توجه به اینکه تولید علمی ایران کمتر از 0.2 درصد جهان است، می شود ایشان یا هر فرد دیگر توضیح بدهند که با چه مکانیسمی در مجلات این سایت بیش از 80% نویسندگان ایرانی هستند. این اتفاق در مورد مجلات دانشگاهی داخل ایران اتفاق می افتد چون در دسترس هستند و تبلیغ برایشان می شود ولی آیا این مجله ها هم چنین وضعیت دارند؟
جالب است که 8 مقاله از یک نفر است!!!
آیین نامه‌ی ارتقا اساتید از سطح استادیاری به دانش‌یاری و دانشیاری به استادی تمام باید تغییر کند. جایزه دادن به مقاله ی چاپ شده قابل قبول است اما تغییر سطح تنها بر اساس تعداد مقالات چاپ شده غیر قابل است.

به نظر من برای گذر فاز از هر سطح به سطح دیگر متقاضی باید سه تا از بهترین مقالات خودش را ارایه دهد و کمیته ای با معیارهایی علمی بر اساس آن سه مقاله در مورد گذر فاز او تصمیم بگیرد. این تغییر کوچک در آیین نامه ی ارتقا اساتید باید باعث شود که افراد سعی کنند کاری خوب انجام دهد به جای آنکه بینهایت خشت گل بزنند.
این ژورنال تنها مقالاتی را به چاپ می رساند که از محتوای علمی مناسب برخوردار باشد. جالب است بدانید این ژورنال مقالاتی دارد که طی یک سال و نیم گذشته 9 بار مورد استناد توسط سایر نویسندگان غیر ایرانی قرار گرفته است. اگر شک دارید در گوگل اسکولار نام ژورنال را جستجو کنید. ایرانی ها در بسیاری از ژورنال های معتبر نیز درصد بسیار بالایی مقاله داشته اند. اکثریت ژورنال های داخل کشور ایران که خود را بین المللی خطاب می کنند مقالاتشان متعلق به ایرانیان است.
اگر نگاهی به نویسندگان این مقالات بیندازید متوجه می شوید که تا به حال از 22 ملیت مختلف بوده اند. بسیاری از افراد دارای رتبه های علمی بالا از اقصی نقاط دنیا در این ژورنال مقاله چاپ می کنند اگر شک دارید رزومه نویسندگان را ببینید.

شما علیه تقلب فعالیت می کنید. اعضای هیئت تحریریه این ژورنال در مورد تقلب علمی بسیار حساس هستند. اگر مورد تقلب دیدید لطفا به آنها بگویید تا علیه نویسندگان اقدام نمایند.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی