Professors Against Plagiarism

استادان علیه تقلب

مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و هدف آن مبارزه با تخلف یا تقلب علمی در دانشگاه است

مقدمه

به‌نام خداوند هستی و هم راستی

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک، پذیرش یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرتد.

ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم. در این بلاگ قصد داریم برخی موارد و روش‌های تقلب‌ را بیان و ضمن آموزش به دانش‌جویان و تلاش برای اشاعه‌ی اخلاق و آداب حرفه‌ای در جمع خودمان‌، مسولان را وادار کنیم تا به مشکل تقلب و ریشه‌های آن واکنش جدی نشان دهند.

۲۱ مرداد ۱۳۸۷

استادان یا پژوهشگران حامی

حمایت

اگر می‌خواهید نامتان به‌عنوان یکی از حامیان ذکر شود، نام کامل و آدرس وبگاه خود را به آدرس ghodsi_AT_sharif_DOT_edu ارسال نمایید و در صورت تغییر گروه حامی ما را مطلع کنید..

تعداد زیادی آدرس بلاگ خود را فرستاده‌اند که متاسفانه امکان استفاده از آن به‌جای وبگاه نیست.

بایگانی مطالب

آخرین نظرات

---------
در تاریخ ۳۰ آبان ۸۷ از سوی تعدادی از استادان موسس و حامی این سایت، دو نسخه از این نامه کتباً برای وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و نیز وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارسال شد، اما تا کنون هیچ پاسخی دریافت نشده است‌. حال که با تعویض این دو وزیر دیگر امیدی به انجام اقدامی در قبال این نامه نداریم، آن‌را منتشر می‌کنیم.


جهت اطلاع، تعدادی از همکاران نامبرده امضای الکترونیکی خود را فرستادند که در پایان نامه دیده می‌شود. بقیه که در دستر‌س بودند اصل نامه‌ی نهایی را خود امضا کردند.


برای دیدن متن کامل نامه بر روی تصویر بالا کلیک کنید
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۰/۰۹/۲۲
محمد قدسی

نظرات (۵)

هیچکس ادعا نکرده که سخنگوی رسمی دانشگاه است ولی نوشتن عنوان شغل یا موقعیت تحصیلی کاری است کاملا متداول و قانونی همانطور که وقتی مقاله منتشر می کنیم برای آوردن نام دانشگاه در کنار نام خودمان از رییس دانشگاه کسب اجازه نمی کنیم.
خواهش می‌کنم وقتی درخواستی عمومی را امضا می‌کنید دقت کنید که نمی‌توان خود را منصوب به دانشگاه یا مرکزی علمی و مخصوصا جایی دولتی دانست. تنها می‌توان آن را به صورت یک شهروند امضا کرد. هر امضایی که اسم دانشگاه را حمل می‌کند یا نیاز به منصوب شدن به دانشگاه را داشته باشد باید از ساختار پایین درون دانشگاه شروع کند و تمام فرایندهای تصمیم سازی در آن انجام گیرد و در صورت موفقیت در این روند, دانشگاه به صورت رسمی به آن اعتراض کند. یک فرد نمی‌تواند نامه‌ای را امضا کند و اسم محل کار خود را به امضا بچسباند. هر شهروندی البته می‌تواند هر فرمی که دلش خواست را با اسم خود امضا کند. یک دانشجو نمی‌تواند تقاضایی را مطرح کند و اسم دانشگاه خود را به تقاضا بچسباند. تنها حق دارد به صورت شهروند نامه‌ای را امضا کند.
البته بی انصافی است بگوییم اقدامی در قبال این نامه انجام نشده. روسای دانشگاه ها جمع شدند و مجموعه ژورنال های الزویر را از درجه اعتبار ساقط کردند... حالا که یادی از این مساله شد متن یک ایمیل را اینجا منتقل می کنم برای دوستانی که شاید هنوز در جریان قرار نگرفته باشد:

سلام دوستان،

احتمالا در جریان مصوبه وزارت علوم ایران برای تحریم پایگاه انتشارات الزویر هستید، تصمیمی که می تواند برای جامعه دانشگاهی ایران تبعات بسیار منفی داشته باشد. طوماری مستدل در اعتراض به این تصمیم توسط جمعی از دانشگاهیان آماده شده ، از شما دعوت می کنم با رفتن به لینک زیر آنرا امضا نمایید:
http://elsevier.feedbackiran.org
چند نکته در اهمیت اعتراض به این تصمیم و مفید بودن بالقوه این نامه لازم به ذکر است:
1- هرچند که بعضی این تصمیم را جدی نمی گیرند و لغو سریع آنرا بدیهی می
گمارند، با توجه به تصمیم رسمی وزارت علوم در جلسه ای با حضور سران چندین
دانشگاه ریسک لغو نشدن بسیار زیاد است و فشار جامعه دانشگاهی در
جهت تغییر این سیاست موثر خواهد بود.
2- این اعتراض جنبه سیاسی ندارد چرا که در درون ایران وبسایتها وروزنامه هایی از جناح های مختلف به آن اعتراض کرده اند و لذا نگرانی ایبرای امضا کنندگان نامه به همراه نخواهد داشت. در ضمن تاکنون بیش از 4000 نفر که عمدتا ساکن ایران و بعضا اساتید دانشگاههای ایران هستند این نامهرا امضا نموده اند.
کار امضا چند ثانیه بیشتر طول نمی کشد. لطفا علاوه بر امضای نامه نسبت به ترغیب دوستان خود به امضا نیز اقدام کنید.

با تشکر،
سلام,

شاید لازم باشد اتحادیه‌ای صنفی - در گام اول اتحادیه‌ی استادهای دانشگاههای تهران در رشته‌ای خاص و بعد در رشته‌های دیگر در شهر تهران و سپس در تمام کشور- تاسیس گردد.

اتحادیه از قدرت کافی برخوردار است تا حتی وزیر یا دولت را برای مطالبات صنفی و به حق خود به مذاکره با خود فراخواند و از ابزارهایی برای تحقق خواسته‌های خود نیز برخوردار است.

در مقابل انجمن علمی و جمع‌های متشکل از دانشپیشه ها تنها می‌توانند نظرات خود را به مسیولان ارایه دهد و امید داشته باشند نظرات خوانده شوند و به نامه‌هایش پاسخ داده شود.

بود انجمنهای علمی بسیار زیبا و خوب است. این انجمنها باید باشند و حفظ گردد و افزایش نیز بی یابند. اما متاسفانه در چند دهه ی گذشته من یادم نمی‌اید به نظرات علمی توجهی در خور توجه شده باشد یا حتی زحمت پاسخگویی به آنها داده شده باشد. احساس می‌کنم لازم است هم اندیشی و حرکتی شروع شود تا اتحادیه ی اساتید دانشگاههای ایران بینانگزاری شود: شبه-اتحادیه‌ای که دغدغه‌ی علمی و صنفی - امیدوارم بیشتر علمی- داشته باشد. جمعی که در صورت تشکیل بتواند نیروی چشمگیر در معین کردن وزیر علوم گردد مستقل از این که چه جناحی یا تفکری قدرت سیاسی را در دست گرفته است باید ساختاری بوجود آید که رشد علمی کشور از نوسانات سیاسی‌ی کشور جدا گردند. رشد علمی و حرکت به سوی بهتر شدن نباید متوقف گردد. تشکیل اتحادیه‌ی استادهای دانشگاههای ایران یکی از بهترین انتخابها - اگر نه تنها گزینه- برای مواظبت و گسترش رشد علمی می‌باشد.
خیلی خوبه که احساس مسئولیت به این والایی دارید ولی یه نکته که به موضوع ربطی نداره و لی به علم و استاندارد ربط داره:

شما از فونت غیر فارسی تایمز بره یک نامه رسمی فارسی استفاده کرده بودید که اصلا برای یک عده استاد قابل قبول نیست.

یکی از چیز هایی که در کنار تقلب خصوصا از اساتید کامپیوتر ایراد می گیریم اینه که چرا به استاندارد های جهانی توجهی نمی کنن و یک سری دروس فسیل تدریس می کنند.

نتیجه چنین تدریس های بی فایده ای خصوصا در رشته فناوری اطلاعات, می شه همین استفاده کردن از فونت انگلیسی در متن فارسی.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی