Professors Against Plagiarism

استادان علیه تقلب

مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و هدف آن مبارزه با تخلف یا تقلب علمی در دانشگاه است

مقدمه

به‌نام خداوند هستی و هم راستی

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک، پذیرش یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرتد.

ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم. در این بلاگ قصد داریم برخی موارد و روش‌های تقلب‌ را بیان و ضمن آموزش به دانش‌جویان و تلاش برای اشاعه‌ی اخلاق و آداب حرفه‌ای در جمع خودمان‌، مسولان را وادار کنیم تا به مشکل تقلب و ریشه‌های آن واکنش جدی نشان دهند.

۲۱ مرداد ۱۳۸۷

استادان یا پژوهشگران حامی

حمایت

اگر می‌خواهید نامتان به‌عنوان یکی از حامیان ذکر شود، نام کامل و آدرس وبگاه خود را به آدرس ghodsi_AT_sharif_DOT_edu ارسال نمایید و در صورت تغییر گروه حامی ما را مطلع کنید..

تعداد زیادی آدرس بلاگ خود را فرستاده‌اند که متاسفانه امکان استفاده از آن به‌جای وبگاه نیست.

بایگانی مطالب

آخرین نظرات

سرقت مقاله‌ی استاد دانشگاه ریرسون توسط دو ایرانی

محمد قدسی | سه شنبه, ۲۵ بهمن ۱۳۹۰
برای دیدن اصل خبر بر روی تصویر کلیک کنید

توضیح ضروری: آن‌چه در پایین می‌بینید عین خبر «تورنتو استار» است  که به‌صورت گسترده در شبکه‌های اجتماعی و به‌صورت ایمیل پخش شده است‌. جست‌وجوی این‌جانب و تعدادی از خوانندگان برای یافتن اصل مقاله  و مقاله‌ی تقلبی و تایید خبر خیلی موفقیت آمیز نبوده است. به نظر می‌رسد که این دو مقاله موضوع این خبر است::
چنان‌چه می‌بینید چکیده‌ی این دو مقاله دقیقاً یکی است اما مقاله‌ی تقلبی در جایی غیر از آن‌چه در خبر آمده چاپ  و سپس حذف شده است. از همه مهمتر، آن است که  مولف اول  از دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیست.

پ.ن: خوشبختانه تورنتو استار خبر را به صورت زیر اصلاح کرد:

A Ryerson University professor wants harsher punishment for two Iran-based academics who plagiarized his work.

Xavier Fernando said he was shocked to see a “carbon copy” of a research paper he wrote for the Canadian Conference on Electrical and Computer Engineering in 2004 republished four years later in the Journal of Electromagnetic Waves and Applications.

“It’s a complete copy,” said the electrical and computer engineering professor. “Except for the title and the authors’ names, the paper is identical.”

Two of Fernando’s students stumbled across the article while doing research last fall. The stated authors are Mehdi Dehghan and Pouya Derakhshan-Barjoei, both professors at Islamic Azad University, in Iran. Fernando said he found the article upsetting, “because you don’t expect this kind of behaviour.”

Dehghan and Derakhshan-Barjoei did not respond to requests for comment.

Fernando reported the plagiarized work to the Journal of Electromagnetic Waves and Applications. Its editorial board told the Iranian professors they were banned from submitting work for three years, and that their paper had been “withdrawn.”

The punishment doesn’t fit the crime, said Russell Viirre, a Ryerson chemistry professor who found out about the matter from an email Fernando sent faculty. “In my field, this would be an international scandal.”

After a quick Google search, Viirre said he discovered that Dehghan and Derakhshan-Barjoei had plagiarized other articles in the past.

Unlike the professors, students would expect much more severe consequences for copying work without attribution, said Sajjadul Latif, one of Fernando’s masters students who uncovered the plagiarism. “Frankly speaking, I don’t think the punishment is enough.”

Latif, originally from Bangladesh, said guilty students in his home country would be kicked out of university and banned from enrolling in other universities across the country.

At minimum, Ryerson University students will get a mark of zero on the plagiarized assignment. Their academic records and official transcripts may also be stamped with a “disciplinary notice,” which stays until they graduate. Other penalties include failing the course and even expulsion from university

Note: This article was edited to correct a previous version that said Mehdi Dehghan is a professor at Amirkabir University of Technology in Iran.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۰/۱۱/۲۵
محمد قدسی

نظرات (۱۷)

من متوجه شدم اقای دهقان دانشجوی ارشد ازاد این کار را انجام داده و استاد ایشان نیز بسیار از این عمل ناراحت هستند.....

جهت اطلاع افرادی که از اطلاع رسانی تفلب ها در ایران ایراد می گیرند باید گفت که نوشته های زیر شرم آورتر از آن است که سکوت خود را پای مصلحت بگذاریم
Plagiarized reports from Iranian researchers printed by Canadian publisher

http://news.nationalpost.com/2012/03/04/iranian-researchers-plagiarized-material/
نوع خبر رسانی این سایت که قرار بود ترویج دهنده اخلاق آکادمیک باشد بسیار به دور از اخلاق و مایوس کننده است. به نظر می رسد گردانندکان سایت به دنبال چیزهای دیگری هستند
عذرخواهی روزنامه:

http://www.thestar.com/opinion/corrections/article/1131403--news-apology-for-feb-15
۲۶ بهمن ۹۰ ، ۱۰:۲۳ Majid Ghanbarinejad
بسیار خوب، به نظر میاد که این وبسایت قصد تصحیح عنوان خبر رو نداره و الان هم که خود روزنامه تورنتو استار با توضیحات بیشتر خبر رو تصحیح کرد هم قصد بر این نیست که عنوان تصحیح بشه. تا امروز خیال می کردم این وبسایت هدفی جز گسترش آگاهی در مورد بی اخلاقی های دانشگاهی نداره، ولی اینطور به نظر نمی رسه. یک دانشجوی کارشناسی ارشد و یک دانشجوی دکتری عضو هیأت علمی (هر دو در دانشگاه آزاد) مقاله تقلبی منتشر کرده اند، ولی عنوان خبر باید باشه تقلب دو استاد. حقیقتاً که این وبسایت از چشمم افتاد. برای من خود خبر همین وبسایت نمونه ای از بی اخلاقی شد. واقعاً متأسفم...
۲۶ بهمن ۹۰ ، ۰۳:۳۷ Majid Ghanbarinejad
متشکرم بابت اینکه متن خبر رو تصحیح کردید، ولی عنوان خبر هنوز ادعا می کنه دو استاد! نویسنده اول ظاهراً دانشجوی کارشناسی ارشد بوده! حتماً استحضار دارید که چقدر تفاوت هست بین اینکه دو استاد با همکاری هم یک مقاله را کپی کنند با این حالت که یک دانشجوی کارشناسی ارشد مقاله را کپی کند و با البته با بی دقتی و بی مسؤولیتی استاد به تأیید او برساند و مقاله را منتشر کند.
سایت زیر پروفیل کامل نویسنده دوم را نشان می دهد که اتفاقا این مقاله هم در فهرست انتشارات ایشان است.
http://www.naeiniau.ac.ir/Fa/puyaderakhshan.aspx

اگر دقت کنید مشابه موارد قبلی همه مدارج خود را از دانشگاه آزاد گرفته و علیرغم سن کم فهرست بلندی از انتشارات خود را هم ردیف نموده است. همین چند دقیقه پیش با یکی از نزدیکان خود که در دانشگاه آزاد شاغل است صحبت می کردم و می گفتند که اخیرا از طرف دانشگاه آزاد بخشنامه شده که هر عضو هیئت علمی موظف است دو مقاله ISI در سال منتشر کند. وقتی افرادی نا آشنا با علم و دانش در مراکز علمی تصمیم گیر می شوند و چنین تصمیمات ابلهانه ای می گیرند افرادی که نه آموزش درست دیده اند و نه استاد راهنمای درست و حسابی داشته اند و نه امکانات علمی دارند دست به هر عمل غیر اخلاقی می زنند تا خود را حفظ کنند و یا پیشرفت کنند. در ضمن کاش از طرف دانشگاه آزاد اطلاع رسانی شفاف می شد تا مشخص شود برخورد آنها با رسواییهای قبلی چه بوده است؟
با توجه به تماسی که دوستان و دانشجویان سابق آقای دکتر دهقان در دانشکده کامپیوتر امیرکبیر با ایشان داشته اند و صحبت های خود ایشان، به نظر می رسد فرد متقلب فرد دیگری است.

به هر حال، یکی از دوستان با تماس با ناشر خبر و فرد شاکی خواهان تحقیق بیشتر در این رابطه شده است.
TheStar has corrected the article: http://www.thestar.com/news/article/1130885--ryerson-professor-s-work-plagiarized-by-iranian-academics?bn=1

so the paper has nothing to do with Amirkabir. Please remove this post from your blog or post the new version of the article. Thanks
۲۵ بهمن ۹۰ ، ۲۳:۲۸ Majid Ghanbarinejad
تا الان مشخص شده که این مقاله اشتباه داره. کسی که متهمه دکتر مهدی دهقان از دانشگاه امیرکبیر نیست و خوشبختانه تلاشهای بنده و آقای دکتر دهقان که استاد سابق بنده هستند تا الان کمی نتیجه داده و حداقل تصحیحات مختصری روی خبر منتشر شده اعمال شده. ولی این عکسی که شما پست کرده اید این تغییرات رو نداره. من در ضمن متأسف هم هستم برای وبسایت شما که بدون تحقیق کافی دو استاد (که اسم مشابه دارند) در دانشگاه امیرکبیر رو متهم کرده در حالی که کسی که تقلب کرده اصلاً مربوط به دانشگاه امیرکبیر نیست!
من با دکتر دهقان دانشکده مهندسی کامپیوتر تماس گرفتم. ایشان چیزی درباره‌ی این مقاله نمی‌دانستند و آقای درخشان را هم نمی‌شناسند. موضوع مقاله در زمینه‌ی کاری ایشان نیست.
۲۵ بهمن ۹۰ ، ۱۸:۵۰ Mohammad R. Faghani
یه تیکه از عبارت رو سرچ کردم دیدم دقیقاً یکیه :

Abstract|A method for using the popular math package MATLAB
and simulink to simulate the behavior of distributed feedback quantum-
well semiconductor laser diodes using the rate equation that describe
them is presented.
در منبع این خبر به اشتباه نوشته شده دانشگاه امیرکبیر، در حالی که هر دو از دانشگاه علوم و تحقیقات هستند. نویسنده دوم به علت تشابه اسمی با دکتر دهقان دانشگاه امیرکبیر اشتباه شده. چون اولین نتیجه ی جستجوی M Dehghan در گوگل صفحه شخصی ایشونه و اون ها هم عجولانه فکر کردن ایشونه. دکتر مهدی دهقان از اساتید خوب دانشگاه امیرکبیره و زمینه ی کاریش هم هیچ ارتباطی با موضوع مقاله (نیمه هادی ها) نداره و بیشتر در زمینه AdHoc و کلا شبکه کار میکنه. اونقدی هم مقاله داره که نیازی به این کارا نداشته باشه. این هم لینک مقاله مورد ذکر http://www.jpier.org/PIERB/pierb03/08.07120704.pdf
http://livedna.net/?dna=98.828

این پروفایل نویسنده ی دوم است. یک مقاله هم با آقای دهقان دارند ولی اسم ژورنال متفاوت است.
به نظر میاد که یه اشتباه اسمی پیش اومده.

دکتر دهقان که مقاله رو کپی کرده، از دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات(؟) بوده.

مقاله ی کپی شده از وبسایت ژورنال قابل دسترسه:

http://www.jpier.org/PIERB/pierb03/08.07120704.pdf
سلام
من هرچه گشتم نتوانستم اصل مقاله کپی شده را پیدا کنم. در پروفایل دکتر دهقان و دکتر درخشان هم گشتم.
در دانشگاه امیرکبیر 2 استاد به نام مهدی دهقان یکی در دانشکده ریاضی و دیگری در دانشکده مهندسی کامپیوتر هستند. اولی دو مقاله در ژورنال مذکور دارد و دومی هم زمینه کارش با موضوع منطبق است. لطفا اگر کسی اطلاعات بیشتری به دست آورد موضوع را روشن کند تا از بدنامی استاد بی گناه جلوگیری شود.
سلام
من هرچه گشتم نتوانستم اصل مقاله کپی شده را پیدا کنم. در پروفایل دکتر دهقان و دکتر درخشان هم گشتم.
در دانشگاه امیرکبیر 2 استاد به نام مهدی دهقان یکی در دانشکده ریاضی و دیگری در دانشکده مهندسی کامپیوتر هستند. اولی دو مقاله در ژورنال مذکور دارد و دومی هم زمینه کارش با موضوع منطبق است. لطفا اگر کسی اطلاعات بیشتری به دست آورد موضوع را روشن کند تا از بدنامی استاد بی گناه جلوگیری شود.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی