Professors Against Plagiarism

استادان علیه تقلب

مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و هدف آن مبارزه با تخلف یا تقلب علمی در دانشگاه است

مقدمه

به‌نام خداوند هستی و هم راستی

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک، پذیرش یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرتد.

ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم. در این بلاگ قصد داریم برخی موارد و روش‌های تقلب‌ را بیان و ضمن آموزش به دانش‌جویان و تلاش برای اشاعه‌ی اخلاق و آداب حرفه‌ای در جمع خودمان‌، مسولان را وادار کنیم تا به مشکل تقلب و ریشه‌های آن واکنش جدی نشان دهند.

۲۱ مرداد ۱۳۸۷

استادان یا پژوهشگران حامی

حمایت

اگر می‌خواهید نامتان به‌عنوان یکی از حامیان ذکر شود، نام کامل و آدرس وبگاه خود را به آدرس ghodsi_AT_sharif_DOT_edu ارسال نمایید و در صورت تغییر گروه حامی ما را مطلع کنید..

تعداد زیادی آدرس بلاگ خود را فرستاده‌اند که متاسفانه امکان استفاده از آن به‌جای وبگاه نیست.

بایگانی مطالب

آخرین نظرات

منشور و موازین اخلاق پژوهش

PaP-admin | شنبه, ۲۷ خرداد ۱۳۹۱
موافقین ۶ مخالفین ۱ ۹۱/۰۳/۲۷
PaP-admin

نظرات (۱۱)

لطفا بررسی کنید چرا این آیین نامه در دانشگاه شیراز توسط معاون پژوهشی دانشگاه به اعضای هیات علمی اطلاع رسانی نشده است؟ آیا نامه وزارت علوم برای دانشگاه شیراز ارسال نشده است؟
۲۸ آذر ۹۱ ، ۱۴:۵۰ دانشجوی دکتری
سلام
من میخواستم یک اعترفای بکنم. من در دوره ارشد خود بدون اطلاع از موازین اخلاقی چاپ مقالات از مقاله یکی از نویسندگان خراجی مقدار زیادی کپی کردم و مقاله ام را در ژرنال خارجی به چاپ رساندم تا به فکر خودم بتوانم  رزومه ام رو قوی کنم اما بعد از چاپ آن فهمیدم که چه اشتباه بزرگی مرتکب شده ام و از آن مقاله به هیچ وجه نه در رزومه و نه برای کسب موقعیت استفاده نکردم فقط این مقاله الان یک لکه ننگی برای من محسوب میشود. بارها آرزو کردم ای کاش هیچوقت اینکار را انجام نداده بودم چون به هیچ وجه به دردم نخورد که هیچ باعث سر افکندگی من شده است. اما واقعا من از عواقب سرقت علمی آگاه نبودم و ندانسته دست به چنین عملی زدم و اکنون به شدت شرمسار و ناراحتم نه از بایت اینکه در صورت لو رفتن ممکن است عواقبی داشته باشد بیشتر به خاطر عذاب وجدان ناشی از آن است. خواهش میکنم مرا راهنمایی کنید آیا اکنون اعتراف کردن در آن مجله در رابطه با اینکار درست می باشد؟
ممنون می شوم لینک دانلود را اصلاح فرمایید
۲۸ شهریور ۹۱ ، ۰۱:۳۱ دانشجو کارشناسی
 من خیلی دوست دارم این کتاب یا هر کتابی که حقوق و وظایف اخلاقی اعضای یک پروژه علمی رو شرح بده بخونم ، لینک دانلود این پست خطای 404 داد،امکان داره تصحیحش کنید؟
۱۸ تیر ۹۱ ، ۱۷:۱۹ دانشجو اصفهان
 تخلف علمی مخفی ای که در جامعه ما به یک قانون تبدیل شده اینه که نام استاد برای صدور مجوز دفاع باید در مقالات ذکر شود حتی اگر استاد راهنما عنوان مقاله راهم نداند!!!!
مگر تخلف علمی این نیست که مطلبی را به دروغ به نام خود بزنیم پس چرا با قانون کردن این مساله راه تخلف را برای اساتید بی وجدان باز میگذاریم؟؟
دانشجوی دکتری برای یک سری از اساتید یعنی پول و مقاله ای که بی زحمت نصیبشان میشود.
من دانشجوی دکتری یک چنین استادی هستم. هربار برای کار پ‍وهشی به ایشان مراجعه میکردم بهانه می آوردند. آخرین بهانه ایشان را هرگز از یاد نمیبرم. فرمودند :
بنده هیات امنای مسجد امام جعفر صادق(کوی اساتید دانشگاه اصفهان) هستم و ساختمان مسجد از شانس شما نیمه کاره است. اجازه بدهید ساختمان مسجد تمام شود. بعد در خدمت شما هستم. الان دوسال از ان تاریخ میگذرد و مسجد هم هنوز نیمه کاره است!!!!!!!!!!

۱۸ تیر ۹۱ ، ۱۶:۲۷ دانشجوی دکتری دانشگاه اصفهان
تخلف علمی فقط به این موارد خلاصه نمی شود. وقتی استادی اصلا و ابدا در جریان پایان نامه یک دانشجو نیست، در جریان کارهای پ‍وهشی اش نیست و ... و انتظار دارد نام او هم در مقاله دانشجو قید شود آیا این یک تخلف علمی نیست؟؟؟؟ تخلفی که یکی از قوانین کشور اسلامی ماست!!!!!!!! استاد من اصلا موضوعات روز شاخه درسی اش را نمیداند. هروقت از او وقتی برای کارهای پ‍وهشی میخواستم به بهانه ای طفره میرفت. آخرین بهانه اش را هرگز از یاد نمی برم: گفت من هیات امنای مسجد شده ام. ساختمان مسجداز شانس شما نیاز به تعمیر دارد. بگذارید ساختمان مسجد ساخته شود بعد به شما میرسم!!!!! من هم گذاشتم ایشان به ساخت وساز مسجدشان برسند ولی شما بگویید دانشجوی دکتری برای یک سری اساتید یعنی پول و مقاله ای که یامفت به جیب میزنند. تازه جدای از اینها با این همه وجدان کاری !!!!!دم از ایمان هم میزنند!!!!!
با سلام
 من چند ماه پس از  تسویه از دانشگاه  مقاله ای از پایاننامه خودم استخراج کردم و اسم استاد راهنمایی دوم رو به همراه چندتن از اساتید از دانشگاه دیگر را  در مقاله ام  آوردم و در حال حاضر مقاله چاپ شده است. میخاستم بدونم که این کار بدون اطلاع دادن به استاد راهنمای اولم انجام گرفته تخلف هست یا نیست؟؟؟؟
ویا
اصلا الزامی جهت اطلاع دادن به استاد راهنما جهت چاپ مقاله از پایاننامه خود شخص وجود دارد؟؟

 سلام

اینجا سایت اساتید علیه تقلبه .منم دلم می خواد حرفموبدون رودر بایستی  با این که خوذم مدرس دانشگاه  بودم متقلب ترین قشر این جامعه به نظر من های اساتیدند.دوران کارشناسی ارشدم در دانشگاهها علم و صنعت خون دلها خوردم از این تقلبها مقاله های تقلبی گزارش کارهای تقلبی پروژه  های تقلبی و در نهایت ازمونهای دکترای تقلبی و دانشجویان دکترای تقلبی و حالا هم این  امتحان دکترای سنجش و نتیجه های تقلبی افشا گری سروالدین  واخراجش و سکوت تقلبی ااساتید تقلبی و این جامعه علمی تقلبی...........دلم خون شد از این همه بی عدالتی می رم یه جای دیگه یه جای دور شاید برم تو رستوران تو یه کشور دور دست فقیر افریقایی کار کنم شاید ....ولی ترجیح می دم یه کارگر تقلبی باشم نه یه استاد تقلبی.شاید کامنتم تایید نشه اخه اینجا یه وبلاگه با اسم اساتید علیه تقلب ولی شاید اسمشم تقلبی باشه.ایمیلمو نمی ذارم  مبادا تقلبی صورت بگیره فقط یه مشخصه از خودم می دم .کسی که یه زمانی ریاضی می خوند ودلش می خواست یه ریاضیدان بشه ولی با دیدن ریاضیدانهای تقلبی ترجیح داد بعد از 19سال درس خوندن و 6 سال تدریس کنج خونه بشینه و ظرف بشوره تا یه مدرس تقلبی توی این دانشگاههای تقلبی و جامعه علمی تقلبی باشه.

این درد دل یکی از اعضای سابق جامعه علمی بود دوست داشتید تایید کنید نداشتین نکنید.

سلام و احترام

من در زمانی که دانشجو (علوم انسانی) بودم، ناخواسته مرتکب رفتاری شبیه سرقت علمی شدم. مقاله ای انگلیسی از یک نویسنده بزرگ را گرفتم و کوشیدم بر اساس پایه ی آن و تحلیلهای آن، ایده خودم را مطرح کنم. همه منابع آن را دیدم و مطالعه کردم. بعد دوباره بازنویسی کردم و برخی ایده های نویسنده را نقد کردم. و دو-سه بار به همان مقاله اصلی هم استناد کردم. 

حالا بعد از انتشار آن در یک مجله داخلی (ترویجی) عذاب وجدان گرفته ام. نمی دانم چه کنم؟ اقدام من چقدر خلاف اخلاق است؟ چه باید بکنم.

ممنونم

پاسخ:
شما بدون شک باید به مقاله‌ی اصلی ارجاع داده باشید. و گرنه قبول کرده‌اید که کارتان سرقت است. اگر بشه مقاله ی شما را مجله‌ی د اخلی حذف کند، خوب بود اما معمولا چنین امکانی ندارند. شاید بتوان توصیه کرد که این مقاله را از رزومه خود حذف کنید و هیچ گاه درخواست امتیازی بابت آن نکنید. ممنون.
۳۰ خرداد ۹۱ ، ۱۹:۰۸ علی فرهادی
 
سلام و عرض ادب
یک از موارد تقلب ، چاپ کردن یک مقاله در 2 مجله  می باشد
لطفا موارد ذیل را بررسی نمائید

http://www.academicjournals.org/ajb/abstracts/abs2011/15Aug/Ashrafi%20et%20al.htm
http://www.biomedcentral.com/1756-0500/4/547/additional
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22185483

نوییسنده این مقاله، مقاله را در دو جا چاپ کرده است:
1- African Journal of Biotechnology
2- BMC Research Notes
خواهشمند هستم این مقالات را در وب سایت خود درج کنید تا دوستان دیگر که می خواهند مقاله سابمیت بکنند مقاله خود را به دو جا نفرستند
با تشکر
 یکی از سایتهایی که در مورد اخلاق در انتشار مقالات و کارهای پژوهشی فعالیت زیادی داشته است همین سایت PAP است. به نظر می رسد که باید بانیان آئین نامه مذکور از مسئولین این سایت هم کمک می گرفتند.  عمده منابع آئین نامه توسط متخصصین علوم انسانی تهیه شده است (احتمالا به جز  دکتر خاکی صدیق که مهندس برق است). عمده بحث مالکیت معنوی و نقض آن در حیطه مهندسی و تکنولوژی است و عمده تقلب که باعث هتک حرمت ایرانیان می شود توسط مقالات مهندسی است.  اما بهر حال قدم خوبی برداشته شده است و امید است که ویرایش های بعدی آن از مهندسین بیشتر استفاده کنند.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی