Professors Against Plagiarism

استادان علیه تقلب

مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و هدف آن مبارزه با تخلف یا تقلب علمی در دانشگاه است

مقدمه

به‌نام خداوند هستی و هم راستی

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک، پذیرش یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرتد.

ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم. در این بلاگ قصد داریم برخی موارد و روش‌های تقلب‌ را بیان و ضمن آموزش به دانش‌جویان و تلاش برای اشاعه‌ی اخلاق و آداب حرفه‌ای در جمع خودمان‌، مسولان را وادار کنیم تا به مشکل تقلب و ریشه‌های آن واکنش جدی نشان دهند.

۲۱ مرداد ۱۳۸۷

استادان یا پژوهشگران حامی

حمایت

اگر می‌خواهید نامتان به‌عنوان یکی از حامیان ذکر شود، نام کامل و آدرس وبگاه خود را به آدرس ghodsi_AT_sharif_DOT_edu ارسال نمایید و در صورت تغییر گروه حامی ما را مطلع کنید..

تعداد زیادی آدرس بلاگ خود را فرستاده‌اند که متاسفانه امکان استفاده از آن به‌جای وبگاه نیست.

بایگانی مطالب

آخرین نظرات

با سلام و احترام

بنده وحید دامن‌افشان، مدرس ریاضی در دانشگاه صنعتی کرمانشاه هستم.

همان‌طور که می‌دانید، ناشری به نام Lambert در کشور آلمان وجود دارد که حاصل کارهای پژوهشی دانشگاهیان کشورهای مختلف، از جمله ایران را به بهایی ناچیز دریافت کرده و به صورت کتاب چاپ  می‌کند؛ در حالی که خود، دارای هیچ‌گونه اعتبار علمی نیست. در واقع، نویسندگان به خیال اینکه، این ناشر، یک ناشر سرشناس بین‌المللی است، آثار خود را در اختیار این ناشر قرار می‌دهند و ندانسته مورد سودجویی قرار می‌گیرند.

اخیراً در وبلاگ خودم، پستی در این‌باره نوشته‌ام که چند و چون کار این به اصطلاح ناشر را مشخص می‌کند. حال خواهشمند است در صورت تمایل و صلاحدید، در پست جدیدی از وبلاگ «استادان علیه تقلب»، لینک پست مذکور را درج بفرمایید.

با کمال احترام،

وحید دامن‌افشان


موافقین ۸ مخالفین ۴ ۹۲/۰۲/۲۵
PaP-admin

نظرات (۱۸)

کلاهبرداری نیست.

ظاهرا دوستانی که مدعی هستند این کار انتشارات Lambert کلاهبرداری است یا با مصادیق کلاهبرداری آشنا نیستند یا فاصله نجومی با دنیای روز دارند.

مسلما روش این انتشارات یک روش کسب و کار جدید است که با شیوه ذکر شده در متن قرارداد پیشنهادی شان همه چیز بوضوح روشن است.

من می خواهم در اینجا به برخی نگرانی ها پاسخ دهم:
1- برخی می فرمایند چنین کتابی داوری نشده است؟ قاعدتا در کشور آلمان رویه داوری تز ارشد و دکتری آنقدر سخت و قانونمند است که تقریبا می توان با اطمینان گفت وقتی تزی مورد تایید کمیته داوران قرار می گیرد داوری لازم صورت گرفته؛ بعبارتی این انتشارات از این فرصت که تز مذکور مورد ارزیابی قرار گرفته است به بهترین شکل بهره برداری می کند و دوباره آن محتوا را داوری نمی کند بلکه به نظر کمیته داوران استناد می کند. اینکه تزهای دانشجویان ما در ایران یا سایر کشورها به درستی داوری نمی شود بحثی مجزا است!

2- کتاب در صورت سفارش چاپ می شود؟ در حقیقت این کار Lambert و ایده جدید بنیان گذار آن این است که حق نشر یک اثر علمی را برای خود محفوظ می دارد و با دریافت سفارش به تعداد مورد سفارش از آن اثر چاپ و به فروش می رساند. مدتهاست قیمت بالای هزینه های چاپ خصوصا در اروپا این کار را متداول و منطقی کرده است.

3- حق نشر کتاب؟ مطابق آنچه در قرارداد این انتشارات در تاریخ ارسال این پیام مشاهده می شود حق نشر انحصاری نیست و کلیه حقوق اثر همچنان در اختیار نویسنده است و در چارچوب آن قرارداد نویسنده به انتشارات مذکور اجازه چاپ آن اثر را در صورت دریافت سفارش می دهد. در آن متن چنین اشاره شده است: 
no commitments - you and only you remain the copyright holder of your work



در انتها لازم می دانم نکته ای را عرض کنم؛ 
اعطای عنوان "بی اعتبار" به هر کار و اثری، ساده است اما آیا اخلاق و انصاف را رعایت کردیم؟ متاسفانه در خصوص این انتشارات تنها مطالب فارسی که مشاهده می شود نهایتا به آقای وحید دامن افشان (کارشناس ارشد ریاضی) که البته اینجا هم خودشان را معرفی کرده اند مدرس دانشگاه صنعتی کرمانشاه! می باشد. با توجه به شناختی که از خودمان (ایرانی ها) دارم و اینکه ایشان تحصیلاتشان در ایران بوده و احتمالا به اندازه حقیر و دوستانی که در آلمان زندگی کرده اند به چنین مواردی آشنا نیست امیدوارم نظر شخصی خودشان را در وب پیج شان اعمال نکرده باشند! اینکه هر کسی با هر درجه ای از راه برسد و یک مثلا انتشارات را زیر سوال ببرد رویه ای محکمه پسندی در دنیا نیست و جزء ایزوله کردن خودمان راه به جایی نمی برد. چه آنکه ممکن است خیلی دوستان بزودی IEEE و سپس ISI را هم بی اعتبار تشخیص دهند! 
سلام
حرف اکثر دوستان اینه که پایان نامه تون رو به این اتشاراتی ندین چون شاید دیگه نشه ازش مقاله داد. ولی چیزی که از من درخواست شده اینه که مقالمو  که تو یکی از ژورنالهای معتبر (الزویر) پذیرفته شده رو بصورت کتاب چاپ کنه. در این صورت چه ضرری میتونه برام داشته باشه؟ با کمال میل میپذیرم. مگه اینکه از نظر قانون کپی رایت مشکلی داشته باشه.
سلام، به نظر بنده هم این موضوع کلاهبرداری که نیست هیچ، اسم ایران و ایرانی را هم در دنیا مطرح میکند. بسیاری از اساتیدی که در انگلیس درس خواندند و به ایران مراجعت کردند از اینچنین ناشرانی برای چاپ پایان نامه خودشان استفاده کرده اند.

بهتر است برخلاف جو حاکم در کشور، به این مسیله با دیدی مثبت نگریست. 
 موفق باشید
۱۸ تیر ۹۳ ، ۱۸:۰۷ دانشجوی ارشد علوم دارویی
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
یکی از راههای جلوگیری از تقلب، معرفی افرادی است که از طریق تقلب به جایی رسیده اند. موفع مرور نظرات این انتشاراتی به نظرم آشنا آمد. با یک جستجو دیدم چرا آشنا است.
یکی از اساتید واحد **** ****** در مقطع ارشد که ریاست واحد **** **** را به عهده دارند، افتخار خود را چاپ کتابی به نام  Handbook of Green Energy میدانند که توسط این انتشارات چاپ شده است و خود را یکی از جوانترین استادیاران میدانند که در حال اخذ دانشیاری است.
خوب حالا مشخص شد این امتیازات از کجا بدست آمده است.
از اینکه اطلاع رسانی میکنید ممنونم

۱۵ تیر ۹۳ ، ۰۸:۴۴ عظیم زاده
انتشارات دیگری در هند نیز هست با نام  SBS Publishers & Distributors Pvt. Ltd. که مطالب شما را به صورت کتاب در می آورد.
یعنی اگر فرض کنیم تز چاپ شده از لمبرت یکبار در دانشگاه توسط ژوری داوری شده، این انتشارات همین داوری را هم ندارد و جالب اینکه بسیاری از اساتید ما امتیازات استادیاری و دانشیاری خود را با همین مطالبی که بصورت کتاب چاپ نموده اند گرفته اند.
جالب اینکه این انتشاراتی هیچگونه فروشی به صورت آنلاین در سایت خود ندارد. یعنی درآمد خود را از وجوه دریافتی از نویسندگان و مولفین بدست می آورد.

 

با تشکر از مطلب خوب آقای دامن افشان. فقط یک سوال از دوستانی که به طرفداری از لمبرت نوشته اند و منتقدین را تنگ نظر، قدیمی، عقب مانده و ... دانسته اند دارم، که البته ظاهرا همگی از این تکنولوژی روز!! استفاده کرده اند. بنظر شما گرفتن 20 تا 50 امتیاز پژوهشی برای چنین انتشاراتی عادلانه است؟

با سلام به بنده هم یک ایمیل زدند دقیقا با همون فرمت 
بدون شک کلاه برداری نیست 
اما نکته اصلی اینه شما دیگه نمیتونید از پایان نامه تون مقاله بنویسید. در حقیقت محتوای کارتون رو به این انتشارات فروختید. 
والله نوشتن مقاله خیلی راحت تر از یک تز کامله 
ارزش مقاله بسیار بیشتر از یک تز تو انتشاراتی با این شمایله. 
دلیلی برای چاپ پایان نامه به صورت کتاب نیست. 

آنچه لمبرت انجام میدهد کلاه برداری نیست.  در اقتصاد امروز ایده ها دارای ارزش مالی هستند. بسیاری از مقالات دارای ایده های جالبی هستند که شاید ارزش مالی زیادی داشته باشند ولی وقتی به صورت فشرده در یک مقاله 5 یا 6 صفحه ای بیان شده اند قابل اطمینان و یا قابل فهم نیستند ولی می توان حدس زد که موضوع خوبی دارند.  خوب یک راه حل این است که یک دانشجوی تحصیلات تکمیلی بگیریم و هزاران دلار خرج او کنیم و موضوع مقاله را بسط دهد  و یک راه حل دیگر این است که از خود نویسنده بخواهیم که بدون هیچ هزینه ای آنرا بسط دهد و یک مدرک مفصل 40 یا 50 صفحه ای در اختیار ما قرار دهد.  شاید چند نسخه از کتاب هم فروش برود و چند ده دلار هم نصیب نویسنده شود.  ولی در کل اطلاعات مقاله نصیب همگان شده است و برای حامیان لمبرت مفید است. 

ناشر کلاه بر دار نیست. به منم پیشنهاد داده و شماره ی isbn هم به کتاب میده. پولیم نمی گیره. هر کس بخواد می تونه پیشنهاد و قبول نکنه. اتفاقا یکی از همکارهای من براشون کتاب نوشته. کتاب خیلی شیک و خوبم چاپ شده با کیفیت عالی.

به من ایمیل زده که فلان مقاله ی جناب عالی از نظر ما جالبه اگر خواستی اونو بسط بده کمتر از 42 صفحه نباشه. البته گفته که داوریم می شه!!!!

به هر حال به نظر من این انتشارات مشکلی نداره.

اگه راست میگین و عرضه اینکارو دارین شما یه انتشارات بزنید و به آلمانی ها ایمیل به زنین و بگین با این کیفیت براتون کتاب چاپ می کنیم. این گوی و اینم میدان

آقای یونس
لمبرت کتاب را مجانی چاپ می کنه و پول نمی گیره. جالبه شما یه جوری نوشتی که انگار رئیس شورای انقلاب فرهنگی هستی که هیچ جا ندیدی تز را چاپ کنند. در تمام اروپا و کانادا تز های فوق لیسانس و دکتری رو می شه چاپ کرد. علتش هم اینه که مثل ایران یه عده ای نرن تز دیگران رو بدزدند و جلدشو بکنند و به نام خودشون بدن به گروه آموزشی.
خیلی خنده داره که ادم سرمایه ی عملی اش رو اپلود کنه برای همه! اون هم توی ایران!
حداقل اگه یه جا چاپش کنه از یه حق معنوی برخوردار میشه.
با سلام
چرا باید چاپ کتاب به عنوان کلاهبرداری تقلی بشه؟ توی ایران چقدر ادم هستند که دارند با هزینه شخصی و با چاپ های دیجیتال کتاب هاشون را بدون داوری چاپ می کنند. حالا چه اشکالی داره که یک اتنشارات خارجی این کار را بکنه؟
در ضمن چاپ تز در خارج از ایران کاملا عرف است و بسیاری از دانشگاه ها تز های دانشجویانشان را چاپ می کنند. بسیاری از این تزهای چاپ شده روی اینترنت وجود داره و در بعضی از دانشگاه ها هم باید کد برای دریافت داشته باشید. تز نیاز به داوری نداره چون حداقل توسط سه استاد خوانده شده.
به نظر من بعضی ها می خواهند با هیا هو خود را تافته ی جدا بافته در علم نشان بدهند و بگویند فقط ما عالم هستیم. چاپ کتاب چاپ کتابه دیگه.
هیچ انتشارات داخلی هیچ کتابی رو داوری نمی کنه و منظورشون از داوری اینه که یه وقتی بگذارند و قبل از قرار داد ببینند آیا کتاب شما فروش میره یا نه.
فقط انتشارات دانشگاهی هستند که کتاب ها را داوری می کنند. با این وضع اقتصادی که توی ایران هست هم هیچ دانشگاهی الان پول برای چاپ کتاب صرف نمی کنه.
واقعا از اساتید انتظار میره با مطالعه بیشتر راجع به مسائل نظر بدهند.
با سلام
به نظر می رسد واقعا کلاهبرداری باشد.
چون چند وقت پیش ایمیل زیر برای بنده ارسال شد. در صورتی که بنده فقط یک مقاله چاپ کرده بودم آنها ادعا می کردند که پایان نامه بنده را دیده اند و می خواهند آن را تبدیل به کتاب کنند. 
خودتان قضاوت کنید.
Dear Mahmood Khosrowjerdi,

I am writing on behalf of an international publishing house, LAP Lambert Academic Publishing.

In the course of a research on the Allameh Tabataba'i University, I came across a reference to your thesis on "Proximity rule and Matthew effect in co-authorships of Iranian medical universities".
We are an international publisher whose aim is to make academic research available to a wider audience.
LAP would be especially interested in publishing your dissertation in the form of a printed book.

A PDF brochure about main aspects of our services can be downloaded via the following link : https://www.lap-publishing.com/information/LAP%20Pamphlet.pdf

Your reply including an e-mail address to which I can send an e-mail with further information in an attachment
will be greatly appreciated.

I am looking forward to hearing from you.

Kind Regards,
Tatiana Melnic
Acquisition Editor

LAP LAMBERT Academic Publishing GmbH & Co. KG
Heinrich-Böcking-Str. 6-8
66121, Saarbrücken, Germany


Handelsregister Amtsgericht Saarbrücken HRA 10752
General unlimited partner: VDM Management GmbH
Managing directors: Thorsten Ohm (CEO), Dr. Wolfgang Philipp Müller, Esther von Krosigk
به نظر من اینکار این ناشر  سواستفاده از ناآگاهی و یا ذوق زدگی عده ای از دوستان نسبت به چاپ تزشان هست. 
واقعا من جایی ندیدم تز را به صورت کتاب چاپ کنند، معمولا از تز مقاله در میاد و آن مقاله ها را چاپ میکنند. واقعا هدف از چاپ کردن تز به صورت کتاب چی هست؟ اگر واقعا تز ارزشمندی دارید و کار تحقیقاتی منحصر به فردی انجام دادید، به راحتی چندین مقاله از محتوای تزتون میتونید چاپ کنید. خود تز را هم میتونید یک جا آپلود کنید که در دسترس همگان باشد. این همه تزهای ارزشمند تو دنیا هست، چند تاشون به صورت کتاب چاپ شدند؟
این کار واقعا خنده دار به نظر میرسه.
ضمنا شما اگر داخل ایران هم پول بدید براتون تز را بصورت یک کتاب چاپ میکنند و تحویلتون میدند. ولی واقعا فایده این کار چی هست؟
خدمت ناشناس بالایی که گفتند در این انتشارات یک کتاب به چاپ رساندند و خیلی هم عالی بود، دقیقن میشه ذکر کنند هدف از این کارشون چه بوده؟ منظورم پول دادن برای چاپ شدن تزشون به صورت کتاب هست.

در داخل ایران هم به یک سری از انتشاراتی ها اگر هزینه چاپ را بدهید برایتان تزتان را کتاب میکنند و تحویلتان میدهند. به همین راحتی. چرا راه دور میرید و به ناشر آلمانی پول میدهید؟
سلام
وقتی از من در کشورم همایت نمیشود بنده مجبور به تن دادن به چنین ناشرانی هستم . بنده یک کتاب در سال2012 در این انتشارات بچاپ رساندم . خیلی هم عالی بود و بهتر است شما هم از این تنگ نظری ها و بخل ورزی ها دست بردارید
۱۳ خرداد ۹۲ ، ۰۹:۳۳ مسعود محمدی
با سلام هنگامیکه إز نویسندگان و أسانید إیرانی حمایت مادی و معًنوی نمی شود و ناشری خارجی به اینکار می پردازد چه اشکالی دارد
۳۰ ارديبهشت ۹۲ ، ۲۳:۳۱ کارشناس خبره

سال ۲۰۱۳ سال پیشرفت و اعتدال در علم است. من با کار این ناشر موافقم چون هر ناشر بزرگ روزی کوچک بوده است و بزرگ زاده نشده است. من چند کتاب به ناشرین داخلی سپردم همگی گفتند پول نمیدهیم بلکه پول هم میگیرند. همچنین تبلیغ و فروشش بر عهده نویسنده است. نشر مجازی و در صورت نیاز مخاطب کاغذی یک سبک نشر مدرن و جا نیافتاده در ایران است. دلیلی نمیشود اگر پورسانت به شما ندادند پس کلاهبردار است. راستی شما که مخالفید چرا کتب خودت را توسط ناشر دانشگاه تبریز منتشر نمیکنید؟ دو سال داوری ناجوانمردانه و در نهایت درج اسم یکی که فقط اسمش استاد رسمی دانشگاهه در ابتدای نام شما در روی جلد کتاب. کدام مورد را میپسندید؟ من با روش مدرن انتشار یافته ها موافقم. میخواد المان باشه میخواد ایالات متحده باشه هر جا باشه. کلاهبرداری این نوع سبک انتشار در ایران نیست و ان نوع مدرن خارجی است؟ نقاشی مهدکودک هم بدهید ناشر متقلب المانی اعتبارش بیشتر است تا به اصطلاح تز ارشد و دکتری ایرانیان. شما یک یافته از تز ارشدت ارائه کن که در نیچر منتشر کردی بعد بیا بگو اینها دزدیه. من رفدار این ناشر نیستم اما موافق نظرات شما هم نیستم که میگی اقا پون پورسانت نداده و خیلی ساده چاپ کرده و …. کلاهبرداریه !!! نه جانم هر چیزی قیمتی دارد هدف هر ناشری مشخص است . مخاطب مجبور نیست کتاب این ناشر را بخرد و اگر خرید پس برایش مهم بوده که پول برایش داده است. قرار نیست همه ناشیرین دنیا در سه تا ناشر جمع بندی شوند. و بقیه کلاهبردار معرفی شوند. من چند کتاب به ناشر دانشگاههی دادم و فقط گفتن بودجه نداریم و چاپ نمیکنیم و خب انرا منتشر نکردم. اگر بدهم ان ناشر از نظر شما ایا کتاب من بی ارزش است؟ شما میخواهید کتاب منرا بخرید؟ مجبور نیستید از دید همه مخاطبین ناشرین نظر بدهید چون همه نوع انتقاد به شما خواهد شد. خلاصه کنم صحبتم که: اعتبار ناشر نیاز به گذر زمان است و نیاز به فروش ان و اگر بعد از مدتی فروشش بالا رفت و از کتب این ناشر ترجمه و رفرنس در کتب دانشگاهی و مقالات بین المللی چیزی درامد. انوقت ان ناشر معتبر است. اما اگر ان ناشر سطح کاریش ضعیف بود خب در رده ناشر کم اعتبار قرار میگیرد. فقط یک مثال بزنم واضع و روشن شوید . بنده مقاله ای نوشتم در یک ژورنال هلندی اما قسمت بحث مقاله نداشتم و داوران گفتند باید نظرت را بنویسیو من هم تمام کتب معتبر را دیدم اما مناسب حالم نشد و دست اخر به ناشرین ضعیف مراجعه کردم و منابعی یافتم که بسیار بکارم خورد و از انها بحث مقاله را نوشتم و داوران ان ژورنال که یکی هم برنده جایزه نوبل شیمی بود هم انرا تایید کرد. درنتیجه نمیشه گفت اگه ناشر ضعیفه ان حتما کاهبرداره و نهایتا کتبش دزدی و بی ارزشه.

به نمی رسد که در این امر کلاهبرداری ای وجود داشته باشد، بلکه در برداشتی که از خدمات این موسسه داشته اید، سو تفاهم وجود دارد. بدون شک ژورنال ها و نیر کتاب هایی که برای پذیرش مقاله و فصل اعلان می دهند و کارها داوری می کنند دارای ارزش و امتیاز علمی هستند اما هیچ نفع مادی از آنها به پژوهشگر نمی رسد.

در مقابل هستند کسانی که تصور می کنند رساله شان، کتاب شان و به طور کلی نتیجه خلاقیت و کار علمی شان قابل فروش و کسب درآمد است، اما توان مالی چاپ و بازاریابی کتاب را در تیراژ گسترده ندارند. چنین ناشرانی این فرصت را برای نویسندگان پدید می آورند که آثار خود در معرض فروش قرار دهند و اگر کارشان مورد استقبال قرار گرفت از منافع مالی آن برخوردار شوند.

منظور از عرضه در 800،000 کتابفروشی هم این است که این تعداد کتابفروشی از طریق سیستم آن لاین خود (که ممکن است اینترنتی یا مستقر در مغازه باشد) سفارش را دریافت می کنند و کتاب را به دست مشتری میرسانند و الا عرضه فیزیکی کتاب در این تعداد کتابفروشی نیاز به چاپ آن در تیراژ میلیونی دارد که معقول نیست.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی