Professors Against Plagiarism

استادان علیه تقلب

مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و هدف آن مبارزه با تخلف یا تقلب علمی در دانشگاه است

مقدمه

به‌نام خداوند هستی و هم راستی

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک، پذیرش یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرتد.

ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم. در این بلاگ قصد داریم برخی موارد و روش‌های تقلب‌ را بیان و ضمن آموزش به دانش‌جویان و تلاش برای اشاعه‌ی اخلاق و آداب حرفه‌ای در جمع خودمان‌، مسولان را وادار کنیم تا به مشکل تقلب و ریشه‌های آن واکنش جدی نشان دهند.

۲۱ مرداد ۱۳۸۷

استادان یا پژوهشگران حامی

حمایت

اگر می‌خواهید نامتان به‌عنوان یکی از حامیان ذکر شود، نام کامل و آدرس وبگاه خود را به آدرس ghodsi_AT_sharif_DOT_edu ارسال نمایید و در صورت تغییر گروه حامی ما را مطلع کنید..

تعداد زیادی آدرس بلاگ خود را فرستاده‌اند که متاسفانه امکان استفاده از آن به‌جای وبگاه نیست.

بایگانی مطالب

آخرین نظرات

اگر ایران بود، همه ی کاسه کوزه ها را سر دانش جوی بیچاره خراب می کردند. کاش در ایران هم شبیه  این برخورد با انبوهی از تقلب توسط استاد و دانشجو می شد. واقعیت آن است که استاد مسوول تخلف احتمالی در مقاله ای است که نامش به عنوان نویسنده درج شده است.

با تشکر از دکتر احسان الله کبیر.




موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۲/۰۸/۰۴
PaP-admin

نظرات (۱۲)

سرکار خانم «مرضیه سادات جوانبخت»:

یک سوال که بخصوص برای دیگر عزیزان نیز نمود پیدا کرده است این است که:
«آیا احادیث و آیات قرانی که حضرتعالی به آنها اشاره فرمودید فقط در مورد آن خانم صدق می کند، تا مسولین سایت به نوعی مجاب شوند و عکس ایشان را حذف نمایند؟ آیا این روایات و آیات شامل حال آن استاد بزرگوار که عکس ایشان هنوز زینت بخش این سایت است، نمی شود؟»

در روایات و آیات قرانی که به آنها اشاره شده است افراد و جامعه مورد نظر به ترتیب عبارتند از: «هرکس درباره مؤمنی مطلبی را بگوید ...» و «در میان مردم با ایمان شیوع یابد ...» ، شما این مطالب را کجا و در مورد چه کسانی به کار می برید؟ 

آیا این مطلب حضرتعالی که: «شما می توانستید به تصویر این خانم را از سایت خود بردارید ولی تصویر استاد در جای خود باشد, آیا این کار سختی بود؟»  نیز برگرفته از آموزه های دینی شماست؟ آیا خداوندی که ستارالعیوب است؛ (نعوذباالله) عادل نیست؟ شما که ستارالعیوب بودن خدا را می بینید آیا عادل بودنش را فراموش می کنید؟

در کل با فرمایشات حضرتعالی در اینجا و در ارتباط با این مورد بخصوص موافق نیستم. فرموده شما و کار مسولین سایت در حذف عکس شخص مورد نظر، اولا افکار عمومی را از پرداختن به نقد یک کار غیر علمی و  پند گرفتن بازداشت، ثانیا خطای آن دانشجو را در مقایسه با استادی که هنوز عکسش در سایت موجود است دو صد چندان کرد. 

مسولین سایت با حذف تصویر دانشجوی مورد نظر در واقع اصول خود را زیر پا گذاشتند که مبتنی است بر این که «... هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. » و نیز این که «ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم.»

ای کاش می توانستیم دنیای بسیار کوچکمان را به دنیای بزرگتری گسترش دهیم که افراد بیشتری در آن جای داشته باشند ... باورهای مان را برای نسل بشر یکسان بدانیم نه برای هم کیش و هم وطن .... موید و سربلند باشید
۲۳ آبان ۹۲ ، ۱۷:۵۲ مهرانگیز شرفی
جناب پیامی، حفظ کامل استاندارد ها کار مشکلی است.  عموما استانداردها را با شرایط محیط تغییر میدهیم.  یعنی وقتی میبینیم که اطرافمان همه تقلب میکنند و با اینکار مدرک دکتری را میگیرند و حتی رئیس دانشکده و رئیس تحصیلات تکمیلی دانشکده میشوند سعی میکنیم که کمی از استانداردها بکاهیم و یک جوری خودمان را قانع کنیم که کمی تقلب ایرادی که ندارد بلکه لازم هم هست. و این کاهش ذره ای  استانداردها ما را به سمتی میبرد که شاهد آن هستیم.  البته همه افراد استاندارهایشان را با شرایط تغییر نمیدهند و هستند کسانی که ذره ای از ایده آل های خود پایین نمیآیند و هزینه آنرا نیز می پردازند. (انی لااری الموت الاسعاده ).  
مهرانگیز- 23 آبان 92/ دهم محرم 1435 /
۲۳ آبان ۹۲ ، ۱۳:۵۳ مرضیه سادات جوانبخت
آقای پیامی 

شما فرمودید:

"شخصی که یک مدرک دکترای تقلبی گرفته و ما باید نگران آن باشیم که نیاید در دانشگاه های ما استخدام شود، "

می توانید در این سایت بفرمایید چگونه به این نتیجه گیری رسیدید؟

بله گیریم این فرد در یک مقاله تقلب کرده ولی کجای دکترای ایشان تقلبی شد؟ توجه کنید که دانشگاه واترلو از کسی نمی خواهد برای مدرک دکترای خود مقاله ارائه دهد. 

چه بد توشه ای است دشمنی با خلق خدا (امام علی)

مرضیه سادات
من در جایی نیستم که بخواهم در این مورد قضاوت کنم، اما مقامات دانشگاهی که صلاحیت آن را دارند این کار را کرده اند و این دو نفر را مجرم دانسته اند. این که یک دانشجوی دکترا شاید نداند که کپی کردن کار دیگران اسمش دزدی است توجیهی نیست که هیچ آدم عاقلی آن را بپذیرد. من نمی توانم از کسی که نمی شناسم نفرت داشته باشم اما آنچه نفرت انگیز است تبعیض است. زمانی که وزیر راه و علوم مرتکب تقلب شدند همه کس بر آنها تاختند. اما حالا که یک نفر دیگر دقیقا مرتکب همان جرم شده (و آبروی ایرانیان درستکار را برده) با بافتن آسمان و ریسمان به هم و آوردن چندین حدیث نامربوط، زشتکاری او را بی اهمیت جلوه می دهند.

این «کسانی که دوست دارند زشتیها در میان مردم با ایمان شیوع یابد» چه کسانی هستند؟ مخالفان تقلب یا توجیه کنندگان آن؟ «کسی که خودش را اصلاح نکرده، چگونه می تواند دیگران را اصلاح کند» را نباید با دید فرافکنانه تفسیر کرد وگرنه معنی اش این می شود که: «دزدی کرده، طوری نیست، همه دزدی می کنیم.» اما می‌توان طور دیگری هم تفسیر کرد: «کسی که در زندگی فرصت های زیادی برای ارتقای خود با روش‌های غیر شرافتمندانه داشته ولی همچنان شریف زندگی کرده و می‌کند، حق دارد با ناراستی دیگران هم به مخالفت برخیزد.»

۲۲ آبان ۹۲ ، ۱۷:۱۳ مرضیه سادات جوانبخت
آقای پیامی 

انصاف داشته باش, آیا صرف اینکه این فرد در یک مقاله خود قسمتی از کار شخصی دیگری را کپی کرده مدرک دکترای تقلبی گرفته؟ آیا شما یقین دارید این فرد آگاهانه و عامدانه این کار را کرده ؟ ما انسان ها به این دنیا آمده ایم تا اشتباه کنیم, این جزو خلقت بشریت است. آیا برای یک اشتباه باید برچسب مدرک دکترای تقلبی و بدنامه همیشگی در پرونده یک فرد قرار دهیم؟ 

من از لابلای نوشته های شما خوشه هایی از نفرت نسبت به ایرانی ها می بینم, خدایا تو خود شاهد اعمال و کردار ما باش و راه هدایت را در جلوی ما قرار بده, آمین 
وقتی متقلب دوست ماست،
وقتی متقلب هم دانشگاهی ماست،
وقتی متقلب هم وطن ماست،
وقتی متقلب هم دین ماست.....

متاسفانه استادان علیه تقلب، تبدیل می شود به استادان حامی متقلب. من که شرمنده می شوم وقتی قیافه اسن استاد را روی سایت می بینم. طرف هم جرمش کمتر از دانشجو بود، هم سو استفاده اش کمتر بوده، هم مجازات شده (در حالی که دانشجو مدرکش را گرفته و رفته)، هم آبرویش که به نسبت سن و سالش خیلی ارزش داشته رفته و آخر سر هم عکسش اینجاست و کنارش جای سفید عکس دانشجو.

شخصی که یک مدرک دکترای تقلبی گرفته و ما باید نگران آن باشیم که نیاید در دانشگاه های ما استخدام شود، نه بر عکس. تمام این احادیث که آورده اید ناظر گناهان صورت گرفته در زندگی خصوصی است وگرنه تشکیلات دادگستری باید همین حالا تعطیل شود چون قاتل و متجاوز و قاچاقچی که اعدام می شود و دزدی که دستش قطع می شود، مسلما آبرویش هم می رود. صفحه حوادث و سیاسی و اقتصادی مطبوعات هم باید جمع شود چون آنها هم دارند آبروی خلافکاران را می برند.

با آنکه واکنش ها قابل پیش بینی بود (و در کامنت اول هم نوشتم) ولی باز هم متاسفم.
۱۳ آبان ۹۲ ، ۲۱:۳۲ مژگان میرلوحی
خانم جوانبخت.  دقت بفرمایید که اطلاعاتی که راجع به خانم یاسمن دقیقی (ی. د.  به قول رسانه های ایرانی) در اینترنت و سایت های خبری دانشگاهی وجود دارد قابل delete کردن نیست.  در سایت PaP هم از این خانم به عنوان متقلب یاد نشده و آنچه در ایران به عنوان تقلب منظور میشود با آنچه این خانم انجام داده بود قابل قیاس نیست. این خانم چند مقاله را بدون مرجع گذاری کامل استفاده کرده بوده است ولی کار آنها را به عنوان نتایج تحقیقات خود اعلام نکرده بوده. این کاریست که در ایران خیلی عادی فرض میشود .  پس بهر حال آنچه اینجا و در این سایت انجام شد کار بدی نبود و فقط گزارش مطالب مندرج در سایتهای خبری بود.  قطعا قصد آبروریزی نبوده است.  اگر این خانم قصد مراجعت به ایران را داشته باشد نیز مطمئن باشید که مانعی در این راه نخواهد بود.
۱۲ آبان ۹۲ ، ۱۱:۲۲ مرضیه سادات جوانبخت
حال که مشخص شده استاد راهنمای این فرد نیز در کار خود اهمال کرده و مقاله را مورد بررسی قرار نداده آیا بهتر نیست تصور دانشجو حداقل از سایت های ایرانی برداشته شود؟ من فکر می کنم با رسانه ای کردن تصویر این شخص در داخل ایران این احتمال را که شخص مربوطه به ایران برگردد و خدمتی به کشور خود نماید را به صفر می رسانید. این فرد اشتباهی کرده و تاوان آن را نیز پرداخته است با آرشیو کردن عکس این فرد در اینترنت شما برای همیشه به این فرد سیگنال می دهید که به ایران برنگردد. آیا این امکان ندارد که این فرد بخواهد بر اساس نرم های کشورهای ایران در سیستم آموزش و پژوهش کشور به خدمت درآید؟ شما با این کار که عکس فرد مربوطه را در سایت خود نگه می دارید عملا راه را برای این فرد برای داخل شدن به سیستم دولتی ایران خواهید بست. 

من به شما توصیه می کنم در سایت خود ملاحظه حریم شخصی افراد را بنمایید و در صورت امکان شما را به عیب پوشی توصیه می نمایم. 

عیب پوشی در مقابل عیب جویی قرار دارد و یکی از صفات خداوند، ستارالعیوب بودن اوست.  امیرمؤمنان علی(ع) در این رابطه می فرمایند: «یکی از با ارزشترین کارهای کریمان، «تغافل» از چیزهایی است که از آن آگاهند» (غررالحکم، ص124)

این فرد در گذشته اشتباهی کرده و در حال حاضر به نظر من امکان تکرار آن توسط این شخص وجود ندارد. شما با قرار دادن این عکس در آرشیو خود باعث عیب جویی مکرر از این فرد خواهید شد. انسان ها ی عیب مورد رحمت خداوند قرار نمی گیرند. 
 از امام صادق(ع) نقل شده که فرمود: «من قال فی مؤمن ما راته عیناه و سمعته اذناه فهو من الذین قال الله عزوجل: ان الذین یحبون ان تشیع الفاحشه فی الذین امنوا لهم عذاب الیم (نور، 91) هرکس درباره مؤمنی مطلبی را بگوید که با چشم خود دیده یا با گوش خود شنیده که به وسیله آن عیب جویی کند از کسانی است که خداوند فرمود: کسانی که دوست دارند زشتیها در میان مردم با ایمان شیوع یابد، عذاب دردناکی برای آنان در دنیا و آخرت است» (الکافی، ج2، ص753) عیب جویی بنا بر روایات سبب می شود فرد عیبجو حتماً قبل از مرگش دچار همان عیبی شود که از دیگران گرفته بوده است. (ر.ک: وسایل الشیعه، ج21، ص772). راهکارهایی برای ترک این صفت مذموم وارد شده از جمله اینکه انسان به خود و عیوب خود مشغول باشد و تا عیبی را از خودش برطرف نکرده درباره آن عیب، از دیگران عیب جویی نکند. امام علی(ع) فرمود: «کیف یصلح غیره من لم یصلح نفسه، کسی که خودش را اصلاح نکرده، چگونه می تواند دیگران را اصلاح کند؟» (غررالحکم، ص432)

مبارزه با تقلب کار خوبی است و لی نباید منجر به نابود کردن هویت افراد شود. شما می توانستید به تصویر این خانم را از سایت خود بردارید ولی تصویر استاد در جای خود باشد, آیا این کار سختی بود؟

من واقعا از مدیران سایت (blog.ir) تقاضا می کنم نسبت به این چنین فعالیت هایی تجدید نظر نمایند.

مرضیه سادات 


پاسخ:
عکس برداشته شد. اما در لبنک اصلی هست.
خانم میرلوحی
این قضیه مربوط به دانشگاه واترلو هست و این خانم هم اخراج نشد. تابستان گذشته دفاع کردند و مدرک دکترای خود را گرفتند.
این پست مربوط به مجازات استاد راهنمای ایشان است!
۰۸ آبان ۹۲ ، ۱۶:۰۸ مژگان میرلوحی
جناب پیامی.  در اینکه این خانم یاسمن دقیقی کار بدی کرد و جزای آنرا با اخراج شدن دید که شکی نیست. فقط اینجا بحث سر این است که بخشی از این مسئولیت به عهده استاد راهنما بوده  که در دانشگاه واشنگتن (فکر کنم UW یعنی واشنگتن) به حق اینکار صورت گرفته است و استاد مسئولیت را با چهار ماه تعلیق پذیرفته است.  و بحث سر این است که همین واقعه اگر در ایران رخ داده بود استاد به سهولت و حق به جانب میگفت که من خبر نداشتم و دانشجو مقاله را ارسال کرده است.  حتی استاد راهنما میتواند بگوید که اصلا محتوای مقاله را نخوانده است . 
(با توجه به تجربه پست های مشابه قبلی عرض می کنم) لطفا به چنین موضوعاتی صرفا با دید آکادمیک نگاه کنید و با دید ناسیونالیستی افراطی کامنت نگذارید: اگر کسی هموطن ماست هیچ لزومی ندارد که ما عمل نادرست او را توجیه کنیم.
۰۶ آبان ۹۲ ، ۱۷:۳۱ فرشاد خلیلی
آقای دکتر کبیر
نکته بسیار حساسی را مطرح کردید.  استاد راهنمای دوران دانشجویی اینجانب همه جا با افتخار خاطره ای را تعریف میکرد که یکی از دانشجوهای او در جلسه دفاع ارشد متقلب شناخته شده بود زیرا یکی از داورها میشود که رساله او ترجمه یک گزارش فنی است.  هیچگاه ندیدم که ایشان مسئولیت بخشی از این تقلب را به عهده بگیرند که چرا خود ایشان متوجه اینکار نشده بوده اند و به  دانشچو  اجازه دفاع دادند. اگر استاد راهنما خودش موضوع تحقیق را مشخص کند و طی یکسالی که دانشجوی ارشد قرار است تحقیق کند پیگیر پیشرفت کار باشد و برحسب نیاز به او فیدبک بدهد آیا ممکن است که داشجو بتواند یک گزارش فنی را از اینترنت پیدا کند و ترجمه آنرا به عنوان پایان نامه جا بزند؟  پایان نامه باید محصول مشترک فکر استاد و دانشجو و  اجرای دانشجو باشد. به همین ترتیب مقالات علمی.  یعنی مگر میشود دانشجو مقاله ای را بیاورد و استاد حداقل کلیات موضوع را اشراف کامل نداشته باشد؟   البته تا چند سال پیش استادان برای وقت نگذاشتن برای دانشجو خیلی بهانه ای نداشتند ولی الان همه از تعداد زیاد دانشجوی تکمیلی مینالند (از حق التدریس البته کسی نمینالد!)
بهرحال همانگونه که فرمودید مسئولیت ارائه مقاله و پایان نامه و رساله و کیفیت همه آنها اول بر دوش استاد راهنما و بعد برعهده دانشجو است. 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی