Professors Against Plagiarism

استادان علیه تقلب

مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و هدف آن مبارزه با تخلف یا تقلب علمی در دانشگاه است

مقدمه

به‌نام خداوند هستی و هم راستی

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک، پذیرش یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرتد.

ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم. در این بلاگ قصد داریم برخی موارد و روش‌های تقلب‌ را بیان و ضمن آموزش به دانش‌جویان و تلاش برای اشاعه‌ی اخلاق و آداب حرفه‌ای در جمع خودمان‌، مسولان را وادار کنیم تا به مشکل تقلب و ریشه‌های آن واکنش جدی نشان دهند.

۲۱ مرداد ۱۳۸۷

استادان یا پژوهشگران حامی

حمایت

اگر می‌خواهید نامتان به‌عنوان یکی از حامیان ذکر شود، نام کامل و آدرس وبگاه خود را به آدرس ghodsi_AT_sharif_DOT_edu ارسال نمایید و در صورت تغییر گروه حامی ما را مطلع کنید..

تعداد زیادی آدرس بلاگ خود را فرستاده‌اند که متاسفانه امکان استفاده از آن به‌جای وبگاه نیست.

بایگانی مطالب

آخرین نظرات

موافقین ۲ مخالفین ۲ ۹۲/۱۰/۲۳
PaP-admin

نظرات (۲۳)

۱۷ بهمن ۹۲ ، ۱۳:۰۲ شاهین نجفی
دوست عزیز سعید شفایی
مجله معتبری هست  در SCI هستش

با سلام خدمت شما بزرگواران

متاسفانه همه این چیز هایی که در مورد برخورد با متخلفان گفته می شود فقط یک شعارند. من خودم نمونه ای از اعضای هیات علمی را می شناسم که در طول هیات علمی خود کاری غیر از انتحال انجام نداده است و نمونه ای از کار ایشان در آدرس http://ensafnews.com/index.aspx/n/2285 انتشار یافته است. من حاضرم تمام اسناد و مدارک انتحالی بودن کارهای ایشان به هر نهادی که طالب باشد ارایه دهم. جالب است بدانید که علی رغم ارایه آنها به دانشگاه ایشان، مسئولان دانشگاه از قرار اطلاع، اولا به دنبال شناسایی ارسال کننده اسناد مدارک به عنوان مجرم بوده اند و دوما ایشان را چون شاکی خصوصی ندارد از هر گونه بازخواستی مبرا دانسته اند حالا آیا شما بازهم انتظار دارید که من باور کنم با تقلب و دزدی در حوزه علم برخورد می شود!! نه همه اینها تحت عنوان مبارزه با دزدی یا نمی دانم استادان علیه تقلب طنز تلخی هستند در جامعه ما.

اگر قرار است همچون جایی برای رسیدگی وجود داشته باشد مطمئن باشید افرادی از قبیل این فرد را با سابقه درخشان انتحال در مصدر آن قرار می دهند همانطور که الان مسئولیت هایی از این دست دارد. زهی جای تاسف. متاسفم برای وطنم. برای دانشگاه هایمان و برای دانشگاهی که او سالیان متوالی به ناروا از بیت المال و بودجه آن ارتزاق کرده و به مردم خیانت کرده است

سلام. دوستان صاحب نظر، لطفا در مورد این ژورنال نظر بدند:
international journal of information technology and decision making

با تشکر.
۱۲ بهمن ۹۲ ، ۱۷:۰۳ سعید شفایی
سلام. دوستان صاحب نظر، لطفا در مورد این ژورنال نظر بدند:
international journal of information technology and decision making

با تشکر.
۱۰ بهمن ۹۲ ، ۱۲:۲۶ شاهین نجفی
سلام
می خواستم بدونم مرجع بین المللی برای شکایات و اطلاع رسانی درباره تقلب کجاست ؟
لطفا پاسخ بدید

با سلام خدمت آقای یاوری

خدمت مسئولین سایت اسم و مشخصات فرد رو نوشتم شاید از لحاظ اخلاقی خوب نباشه در سایت نمایش داده بشه بخاطر اون نذاشتن از سایتم اسمشونو حذف نکردن شاید دلایل برا دوستان قانع کننده نبوده به هر حال وظیفه‌ی من بود بگم کسی که دم از عدم سرقت علمی میزنه چه سایت خودش چه سایت دیگران نباید مقاله که با همکارش داره رو فقط به اسم خودش تو سایتش قرار بده اونم نه یدونه بلکه 4 مقاله

باتشکر

به نام خدا

با تشکر از مطالب خوب شما. متاسفانه بیشتر مطالب شما در باره انتشار مقالات در نشریات نامعتبر است ، حال آنکه اخیراً دیده میشود که برخی با ارسال مطالب غالبا بی کیفیت در انتشاراتی های نامعتبری مانند  NOVA و  Lambert و in-tech-open-access اقدام به انتشار کتاب می نمایند و از انتشار این کتابها برای ارتقا علمی استفاده مینمایند. من در گوگل سرچ کردم و دیدم که حجم عظیمی مطالب علیه این انتشارات وجود دارد. آیا اطلاع دارید که واحد ارزشیابی وزارت علوم چه موضعی در این خصوص دارد؟

آقای محمدی
لطفا نام اون حامی رو ذکر کنید.

با سلام

اگه شما یه زمانی با استادتون مقاله بدین و بعد از مدتی به دلیل اینکه ایشون رو استاد راهنمای خودتون انتخاب نکردین آیا این به ظاهر استاد حق داره اسم شما رو از مقاله ای که در اصل نویسندش شما هستید و فقط به نا به عرف اسم استاد اول میره حذف کنه؟

این آقا الان تو سایت شما یکی از حامیای سرقت علمی شده!!! تو سایت خودشم اسم این دانشجوی بدبخت رو از 4 مقاله مشترک که 3تاش ملی و 1 دونه ژورنال بین المللی بوده حذف کرده اگه ضروری باشه بگین تا اسمش با سایتشو بگم نگا کنید؟؟

نکته آخر اینه همین اقا اکثرا مقالاتشو در ژورنالهای بی کیفیت به چاپ رسونده تا بتونه عضو هیئت علمی بشه بعد پایان نامه ارشدشو توسط یه ناشر سودجو که دوستمون وحید دامن‌افشان در وب سایتشون مفصل توضیح دادن چطور انتشاراتی است بصورت کتاب چاپ شده و زیر سایه همین مقالات ما دانشجوها و اینجور چیزا تازه عضو هیئت علمی شده متاسفانه.

لطفا پس از بررسی برای حفظ اعتبار وبلاگ اسم ایشون رو درصورت تمایل حذف کنید

باتشکر

پاسخ:
نام را به ما ایمیل کنید. 
با سلام. بنده در حال حاضر 4 سایت را میتوانم به شما معرفی کنم که به وضوح توسط یک فرد اداره میشوند. جعلی بودن آنها نیز با توجه به شباهت بسیار زیادشان واضح است. تمام جملات استفاده شده در لینک ها یکسان هستند. بسیار واضح است. چنانچه مایل باشید به خدمت شما ارسال می نمایم.
سلام. اگه امکان داشته باشه یه لینک به سایتتون اضافه کنید که محققان بتونن یه سری سایتای تقلبی رو به همه معرفی کنن. مثلاً تحت عنوان سایت های جعلی. من به شخصه چندین سایت جعلی رو سراغ دارم. ایشالا که امکانش باشه.
پاسخ:
پیشنهاد خوبیه. اما معیار «سایت جعلی» چیست؟ توضیح دقیق نیاز است.
مجله   INTERNATIONAL JOURNAL OF ACADEMIC RESEARCH بی اعتبار نیست.

سلام

این ادرس ژورنالیه که میگم

http://waset.org/Publications

اتفاقا یه مقاله براشون فرستادم خیلی با جزئیات بررسی کرده بودند

بعد یک هفته از ارسال ایرادهای گرامری و تمپلیتی رو برام فرستادن بعد رفع اون یک ماه بعدش پذیرش اومد. رایگان هم است. تعداد هیئت داورانشم خیلی زیاده ایرانی هم داره مثلا از دانشگاه سمنان، کاشان، دانشگاه آزاد و ... تو لیست جدید نشریات نامعتبر که قرار نداره

این ژورنال دوستمونم لطفا بررسی کنید که در بالا گذاشته بودن منکه دیدم مشکوکه http://www.ijar.lit.az/index.php البته من صاحب نظر نیستم ولی مشتاقم بزرگواران عزیز اطلاعاتی در اختیار بگذارند

پاسخ:
ژورنال‌های waset کلا کم اعتبارند.
جواب به حسن:

درست است که این یک صفحه از پایگاه تامسون است اما اطلاعات ارائه شده فقط عنوان مجله و عنوان مختصر را نشان می دهد و نشان دهنده اعتبار یک مجله نیست. لازم نیست برای مجله ایمیل بفرستید یک بررسی کوچک در بخش master journal list اطلاعات کاملی را در خصوص مجله در اختیار شما فرار می دهد. البته این نیز برای اینکه بدانید مجله دارای اعتبار است یا خیر کافی نیست. بسیاری از مجلات در تامسون نمایه می شوند، حتی سایت تامسون به انها لینک داده است اما پس از مدتی مشخص می شود که مجله بی اعتبار و حتی در مواردی کلاه بردار است.

بهتر است مقالات مجله را مورد بررسی قرار دهید. آیا ردپایی از ایرانیان در آنجا می بینید (به یکی از دوستان این را گفتم در جواب گفت ایرانیا دارند راهپیمایی می کنند).

مقاله خود را برای آنها بفرستید اگر رد شد. قطعا معتبر است.

در آخر اسم مجله را بفرستید تا بررسی نماییم.

با سلام دوباره خدمت دوستان عزیزم

ممنونم بابت پاسخ سوال قبلی

سوال جدید: من با ژورنالی مکاتبه کردم که در سایتشون نوشته بود نمایه شده توسط تامسون و در جواب لینک زیر را دادند. در این لینک نام این ژورنال وجود داشت آیا این ملاک میتونه باشه اصلا لینک زیر چی هست؟

ممنون میشم حتما پاسخ بدین

indexed by Thomson Reuters / Web of Knowledge : http://images.webofknowledge.com/WOK46/help/WOS/P_abrvjt.html

۲۶ دی ۹۲ ، ۱۶:۴۸ سامان اکبریان
با سلام و احترام

در قسمت Spam ایمیل بنده تبلیغی مبنی بر ارائه ی هر مدرک تحصیلی دریافت کردم که من را به سایت زیر ارجاع داد . که در نوع خود جالب است . خواستم در جریان باشید .

https://sites.google.com/site/karacompanydegree/home

با سلام

نظر دوستان درمورد ژورنال زیر چیست در سایت تامسون هم نمایه است مال کشور آذربایجانه

http://www.ijar.lit.az/index.php

اگه میشه اطلاع رسانی کنید که چطور ژورنالی است کیفیت داره یا فقط پول ملاکشونه اگه بی کیفیت بود حتما در سایت کنار ژورنالهای بی کیفیت قرارش بدین چون نگا میکردم ایرانیا زیاد توش مقاله داشتن باتشکر

حسن عزیز

این روزها سایت های قلابی که هویت یک ژورنال را به سرقت می برند و ادعا می کنند آی اس آی هستند زیاد شده, از طرفی ژورنال هایی هم هستند که به دورغ ادعا می کنند آی اس آی هستند. یکی از راه های درک بیشتر نسبت به صحت ادعای یک ژورنال این است که به لیست آی اس ای نگاه کنید کافی است فایل پی دی اف زیر را از طریق سرچ گوگل پیدا کنید

Expanded Science citation Index PDF

موفق باشید

۲۵ دی ۹۲ ، ۰۸:۴۹ حمید در پاسخ به حسن

حسن آقا سلام

 

به نکته بسیار خوبی اشاره کردی. این یکی از نکاتی هست که در کشور ما به کرات داره ازش سو استفاده میشه. از نظر لیست وزارت علوم ژورنالی آی اس آی هست که ایندکس تامسن expanded داشته باشه ولی این موسسات پژوهشی داخل کشور هر چی ژورنال تامپسون باشه رو آی اس آی اعلام میکنه که کاملا اشتباهه

 

۲۵ دی ۹۲ ، ۰۴:۴۰ مهرداد کبیری
در لیست زیر عنوان تعدادی از مجلات نامعتبر آمده است. واقعا برای وزارت علوم زشته که دلایل آوردن نام این مجلات رو (بدون یک مورد که آن دلیل هم غیر علمیه) ذکر نکرده. تعدادی مجله با ایمپکت نسبتا خوب توی این لیست هست. با عرض معذرت باید بگم اگه این ژورنال ها نامعتبرند، بسیاری از ژورنال های داخلی که به قول جناب زارعی نژاد دوستان با چاپ مقاله دانشجویانشان در آن ها به رتبه های به اصلاح بالای علمی رسیده اند هم کوچکترین ارزش علمی ندارند و تنها نوعی هدر دادن کاغذ محسوب میشند. کاش معیارها رو مشخص کنند و یک نهاد دیگه هم با استفاده از همون معیارها مجله های به اصطلاح علمی - پژوهشی داخلی رو بسنجه (البته بدون شک تعدادی مجله واقعا علمی - پژوهشی در داخل کشور وجود داره)

با سلام

دوستانی که اطلاعاتی در مورد این مطلب من دارن لطفا پاسخ بدن ممنون.

در ژورنالی نوشته شده کهIndexed in Thomson Reuters

آیا مممنظور این نشریه قرار گرفتن در لیست ISI است؟

اگه جواب منفی است پس منظور کجاست؟ (سایت یه دکتر ایرانی مقیم مالزی هم که در این ژورنال فرانسوی مقاله چاپ کرده بود جلوی مقاله نوشته شده ISI-Cited Publication)

باتشکر

۲۴ دی ۹۲ ، ۱۲:۵۱ زارعی نژاد
در این نامه مشخص نشده است که کسانی که با همین مجلات به اصطلاح نامعتبر رتبه گرفتند چه میشوند آیا تجدید نظر میشود؟ آیا اگر نشود واقعا این مصداق عدالت است؟
این جمله یعنی چی دقیقاً؟ "نشریات علمی نامعتبر از جمله مصادیق تخلف علمی هستند." یعنی اگر کسی عمداً یا سهوا مقاله ای در ژورنالهای لیست سیاه وزارت علوم منتشر کند، مجرم است؟!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی