Professors Against Plagiarism

استادان علیه تقلب

مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و هدف آن مبارزه با تخلف یا تقلب علمی در دانشگاه است

مقدمه

به‌نام خداوند هستی و هم راستی

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک، پذیرش یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرتد.

ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم. در این بلاگ قصد داریم برخی موارد و روش‌های تقلب‌ را بیان و ضمن آموزش به دانش‌جویان و تلاش برای اشاعه‌ی اخلاق و آداب حرفه‌ای در جمع خودمان‌، مسولان را وادار کنیم تا به مشکل تقلب و ریشه‌های آن واکنش جدی نشان دهند.

۲۱ مرداد ۱۳۸۷

استادان یا پژوهشگران حامی

حمایت

اگر می‌خواهید نامتان به‌عنوان یکی از حامیان ذکر شود، نام کامل و آدرس وبگاه خود را به آدرس ghodsi_AT_sharif_DOT_edu ارسال نمایید و در صورت تغییر گروه حامی ما را مطلع کنید..

تعداد زیادی آدرس بلاگ خود را فرستاده‌اند که متاسفانه امکان استفاده از آن به‌جای وبگاه نیست.

بایگانی مطالب

آخرین نظرات

۶ مطلب در مهر ۱۳۹۱ ثبت شده است

علم دزدی، پدیده شوم سال‌های اخیر

ااا پیامی | سه شنبه, ۲۵ مهر ۱۳۹۱

مقاله‌ای از: غلامحسین صدری افشار
نقل از "انتقاد کتاب"، شماره 9 (ضمیمه رایگان فصنامه نگاه‌نو تابستان 1391)
 
از وقتی کسب عنوان‌های علمی و دانشگاهی به وسیله‌ای برای پیشرفت مادی تبدیل شد و چاپ و نشر انواع کتاب‌های راهنمای کنکور و تاسیس آموزشگاه‌های کنکور در شمار مشاغل سودآور درآمد و داشتن «تالیفات» در شمار شرایط ارتقای پایه و رتبه اداری قرار گرفت علم دزدی هم به وجود آمد. یعنی به جای رونق علم با رونق جعل و تزویر روبرو شدیم، با جعل عنوان‌های دانشگاهی و چاپ آثار دیگران و ارائه پژوهش‌های دیگران به نام خود.

البته در گذشته هم کسانی بوده‌اند که به نویسنده یا مترجمی پول داده‌اند تا کتابی را به نامشان بنویسد یا ترجمه کند که اگر هم تلاش ابلهانه‌ای برای برای کسب شهرت بود، دست کم دزدی نبود، چون با توافق دو نفر انجام می‌گرفت و برخی از اهل قلم از همین راه کمبود هزینه‌هایشان را تامین می‌کردند و مشکلات مالیشان را برطرف.

آثارالباقیه یکی از مهمترین اثرهای علمی درباره تاریخ، تقویم، عیدها، و روزهای مذهبی ملت‌های مختلف جهان و درباره آداب و رسوم آنهاست که ابوریحان بیرونی به زبان عربی نوشته و بخاطر اهمیتی که دارد به زبان‌های انگلیسی و روسی هم ترجمه شده است. این کتاب را یکی از فرهیختگان ایرانی به نام اکبر داناسرشت ساه‌ها پیش به زبان فارسی ترجمه کرده است. البته این ترجمه اشکال‌های زیادی دارد، که ترجمه تازه‌ای از آن کتاب را با مراجعه به نسخه‌های خطی و چاپی موجود عربی به توسط اهل فن ضرور می‌سازد و امید است صاحب همتی پیدا شود و این کار را بکند. اما جای تاسف است که به جای این کار شخصی که نمی‌دانم موجود است یا موهوم به نام ع ع که گویا ساکن آستانه اشرفیه است همین ترجمه کتاب را بدون ذکر نامی از مترجم و تحت عنوان «مصحح ع ع» به توسط انتشارات فردوس در سال 1390 منتشر کرده است! معلوم نیست او کتاب را از روی چه چیزی و بر چه اساسی تصحیح کرده است. تنها ادعایش این است که آیه‌های قرآن را اعراب‌گذاری کرده و فهرست اعلام داده است و لغتنامه‌ای با 350 واژه و عبارت مشکل بر آن افزوده است.

شما خیال نکنید که این آقای ع تنها کتاب آثارالباقیه را تصحیح کرده است؛ نه و اشتباه می‌کنید. او بیشتر آثار ادبی ما را به زیور طبع خویش آراسته است! از جمله جهانگشای جوینی، قابوسنامه، کیمیای سعادت، اخلاق ناصری، مرصادالعباد، تاریخ بیهقی، منطق‌الطیر، مخزن‌الاسرار، مرزبان‌نامه، حدیقه‌الحقیقه، چهار مقاله، گلستان، بوستان، قصاید و غزلیات سعدی، نصیحه‌الملوک، اساس‌الاقتباس، سفرنامه ناصرخسرو، دیوان ناصرخسرو، تاریخ بلعمی، دیوان منوچهری، دیوان حافظ، دیوان خاقانی، گزیده غزلیات صائب، کلیله و دمنه، هفت باب حسن صباح، و همه اینها را موسسه نشر فردوش منتشر کرده است بدون اینکه ترس یا شرمی داشته باشد. چرا که ظاهرا محقق و دانشمندی انها را که هر یک حاصل سال‌ها زحمت مصححان دانشمندی چون قزوینی، معین، آرام، همایی، مدرس رشوی، مینوی، گوهرین، دبیرسیاقی و دیگران است، به نام آقایی که هم عزیز خداست و هم زاده علی چاپ می‌کند و وزارت ارشاد هم که هر جا در کتابی واژه شراب یا رقص ببیند از ناشر می‌خواهد تا آنها را حذف کند، کاری به کار چنین «عزیزانی» ندارد!
بیچاره کسانی که در شهر کوران آیینه‌داری می‌کنند.

بینوا کسانی که طعنه خویش و بیگانه را به جان می‌خرند و با فقر و کمبود می‌سازند به امید آنکه آثار گذشتگان را احیا کنند و آیندگان را با آنها آشنا سازند و حاصل کارشان به این آسانی به غارت می‌رود.

پیشرفت فناوری به جای اینکه موجب رونق کار اهل علم شود، اسباب کساد شدن کارشان شده است. دزدان آثارشان را در لوح فشرده به غارت می‌برند و آنان دستشان به جایی بند نیست.اما غارتگران سربلند و فخرکنان که «ترویج علم می‌کنند».

عجب روزگاری است!

نقدی بر «آیین نقد کتاب»

PaP-admin | پنجشنبه, ۲۰ مهر ۱۳۹۱

از: سید محسن اسلامی



کل مطلب را از اینجا بخوانید.

اندیس ها و شاخص های پژوهش علمی

PaP-admin | پنجشنبه, ۲۰ مهر ۱۳۹۱


425px-H-index-en.svg.png (425×425)

در پست قبلی در این لینک (+)، مطلبی عمومی در مورد اندیس ها نوشتم. در آن لینک به شاخص های علمی نیز اشاره کرده بودم که در این پست می خواهم به چند مورد از آنها با کمی توضیحات بیشتر اشاره کنم.


شاخص علمی، تعریف، اهمیت و ضرورت
کیفیت علمی، در ذات خود قابل بیان توسط هیچ اندیسی نیست. هر اندیسی سعی در کمی سازی این کیفیت دارد و تنها می تواند از پنجره محدودی به این موضوع کیفی بنگرد. اما به هر حال ما در دنیای پیچیده و متنوع امروزی ناگزیر به مراجعه به این بیانات کمی از این هویت کیفی هستیم. اندیس های علمی-پژوهشی نشان می دهند (تلاش می کنند تا نشان دهند) که یک اثر پژوهشی (یا یک پژوهشگر) تا چه میزان موفق بوده است. این که این بیان تا چه حدی درست باشد، بسته به کیفیت اندیس و موضوع جامعه علمی مورد بررسی دارد.

تعداد انتشارات علمی
اولین سوالی که چند سال پیش در برخورد با یک پژوهشگر می شد، پرسیدن در مورد تعداد مقالات علمی بود. به هر حال وقتی در جامعه مورد بررسی با تعداد انگشت شماری پژوهشگر مواجهیم که تعداد بسیار محدودی کار پژوهشی منتشر کرده اند، صرف داشتن یک مقاله و در مرحله بعد تعداد این داشته ها مهم می شود. یادم نمی رود که سال 84 با کلی بدرقه و ... با دوستان از تبریز برای ارائه یک مقاله کنفرانس دانشجویی راهی کرمان شدیم. شما فقط روی نقشه تبریز و کرمان را پیدا کنید و به مسیر طی شده توجه کنید. :) نزدیک 15 نفر هم کلاسی از تبریز با اتوبوس به تهران رفتیم و تا عصر معطل خیابان های تهران بودیم تا زمان قطار برسد و بعد ما بعد از 30 ساعت از مبدأ (تبریز) به مقصد (تهران) برسیم برای چه؟ برای ارائه یک مقاله دانشجویی به خیل عظیم مشتاقانی از از جای جای این سرزمین پهناور به هر روشی خود را به کرمان رسانده اند تا ببینید ما چگونه با کنترل کننده PWM برای یک موتور، دنیای علم را تکان داده ایم.

از: Iranian Chemical Engineering Journal, Vol. 11, No. 62, 2012

ماجرای ما، ّISI و ESI

PaP-admin | چهارشنبه, ۱۲ مهر ۱۳۹۱