Professors Against Plagiarism

استادان علیه تقلب

مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و هدف آن مبارزه با تخلف یا تقلب علمی در دانشگاه است

مقدمه

به‌نام خداوند هستی و هم راستی

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک، پذیرش یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرتد.

ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم. در این بلاگ قصد داریم برخی موارد و روش‌های تقلب‌ را بیان و ضمن آموزش به دانش‌جویان و تلاش برای اشاعه‌ی اخلاق و آداب حرفه‌ای در جمع خودمان‌، مسولان را وادار کنیم تا به مشکل تقلب و ریشه‌های آن واکنش جدی نشان دهند.

۲۱ مرداد ۱۳۸۷

استادان یا پژوهشگران حامی

حمایت

اگر می‌خواهید نامتان به‌عنوان یکی از حامیان ذکر شود، نام کامل و آدرس وبگاه خود را به آدرس ghodsi_AT_sharif_DOT_edu ارسال نمایید و در صورت تغییر گروه حامی ما را مطلع کنید..

تعداد زیادی آدرس بلاگ خود را فرستاده‌اند که متاسفانه امکان استفاده از آن به‌جای وبگاه نیست.

بایگانی مطالب

آخرین نظرات

۷ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۲ ثبت شده است

روبروی دانشگاه تهران

ااا پیامی | دوشنبه, ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۲

خیابان نوستالژیک مقابل دانشگاه تهران. یادش به خیر. زمانی بود که تیغ سانسور خیلی تیزتر از امروز بود و کتاب هایی هم که از زیر این تیغ رد می‌شدند به دلیل کمبود کاغذ نایاب بودند اما ..... اما آدم کتابخوان خیلی بیشتر بود. کتابفروشی ها، کتاب دست‌دوم فروش ها و حتی دستفروشان سرشان شلوغ از مشتری های تشنه مطالعه بود. دانشجویان مغازه به مغازه دنبال کتاب‌های درسی نایابشان می‌گشتند تا شاید دست دوم آن را به چند برابر قیمت پشت جلد پیدا کنند و بخرند. مثل امروز نبود که کتابفروشی‌ها پر از کتاب باشد و دانشجویان بگویند همین جزوه استاد بس است کی پول کتاب خریدن را دارد (و در دلشان این باشد که کی حال کتاب خواندن را دارد). مثل امروز نبود که کتابفروش ها فقط کارشان باشد عرضه تست برای کنکوری ها و حل المسائل برای دانش آموزان و  ICDL برای پشت میزنشین‌ها. 

منظره جلوی دانشگاه تهران به اندازه کافی تلخ و دل گیر شده بود. آن قدر تلخ که حتی خوردن نان خامه‌ای دور میدان هم کام را شیرین نمی‌کرد. اما چندی است که این گذر نه تنها تلخ، بلکه تهوع‌آور شده است. دیدن اعلاناتی که جماعت علاف و مدرک‌پرست را فرا می‌خوانند قدم زدن به این خیابان را تکلیفی شاق کرده است.



تا مدتی به خودم می‌گفتم به درک. بگذار دلشان خوش باشد که مقاله چاپ کرده‌اند و فوق‌لیسانس و دکترا گرفته‌اند. پس فردا که استاد و تحلیلگر و سخنران شدند، ملت به ریششان خواهند خندید و آنوقت می‌فهمند که یک من ماست چند من کره دارد. از اینها گذشته این چیزها همه‌های دنیا هست. مگر در کشورهای پیشرفته نیستند موسساتی که برای فروش مدارک تحصیلی دانشگاه‌های «نیست در جهان» تبلیغ می‌کنند، بگذار اینجا هم مدارک جعلی دانشگاه‌های آکسفورد و کمبریج را به مشتی نادان بفروشند.  مگر نیست که در آنجا برخی پول می‌دهند تا دیگران برایشان مقاله و رساله بنویسند تا اسم در کنند. بگذار اینجا هم بدهند تا رتبه بگیرند و دوزار روی حقوقشان برود.

اما مشکل اینجاست که در این زمینه و در ایران دارد کم کم از شور به در می‌شود. گزارش صدای آلمان (زیر) بخشی از این واقعیت را می‌نمایاند. گزارش چند روز پیش بی‌بی‌سی فارسی هم چکیده‌ای است از چند مقاله خبرآن‌لاین (بخوانید: این، این، و این). این مشکل فقط به دانشگاه‌های ایران محدود نمانده، بلکه بخشی از دانشجویان ایرانی خارج از کشور نیز آن داخل گردیده‌اند. با پایین ماندن نرخ ارز سیل دانشجویان ایرانی که زندگی و تحصیل در خارج از کشور را ارزان یافتند، به راه افتاد. با ترقی نرخ دلار به سه برابر در مدت کمتر از یک سال، این گرایش در دانشجویان پدید آمد که هر چه زودتر فارغ‌التحصیل شود و بسیاری این سریعترین راه را با گذر از دکان دلالان مقاله و پایان‌نامه در مقابل دانشگاه تهران پیدا کرده‌اند. 

سازی که امروز برخی مشغول نواختن آن هستیم، فردا صدایش در خواهد آمد. صدایی که نه فقط موجب سرافکندگی جامعه علمی ایران خواهد بود، بلکه زیان‌های بسیار مهیب‌تر به ما وارد خواهد ساخت. امروز به دلایلی که از دست ما خارج است، ارتباط میان دانشگاه‌های کشورمان با دنیا دارد کمتر و کمتر می‌شود. بیایید لااقل به دست خود کاری نکنیم که فردا به حکم ایرانی بودن در خارج از کشور مورد سوظن و پیش‌داوری قرار گیریم و هیچ‌ کدام‌مان نتواند از هیچ دانشگاهی پذیرش یا موقعیت مطالعاتی بگیرد و در داخل کشور نیز استاد بودن و دانشجو بودن و پژوهشگر بودن، افتخار و احترامی نداشته باشد.


How to doctor your doctorate in Iran

PaP-admin | دوشنبه, ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۲

از رادیو آلمان. بر روی تصویر زیر کلیک کنید.


h

با سلام و احترام

بنده وحید دامن‌افشان، مدرس ریاضی در دانشگاه صنعتی کرمانشاه هستم.

همان‌طور که می‌دانید، ناشری به نام Lambert در کشور آلمان وجود دارد که حاصل کارهای پژوهشی دانشگاهیان کشورهای مختلف، از جمله ایران را به بهایی ناچیز دریافت کرده و به صورت کتاب چاپ  می‌کند؛ در حالی که خود، دارای هیچ‌گونه اعتبار علمی نیست. در واقع، نویسندگان به خیال اینکه، این ناشر، یک ناشر سرشناس بین‌المللی است، آثار خود را در اختیار این ناشر قرار می‌دهند و ندانسته مورد سودجویی قرار می‌گیرند.

اخیراً در وبلاگ خودم، پستی در این‌باره نوشته‌ام که چند و چون کار این به اصطلاح ناشر را مشخص می‌کند. حال خواهشمند است در صورت تمایل و صلاحدید، در پست جدیدی از وبلاگ «استادان علیه تقلب»، لینک پست مذکور را درج بفرمایید.

با کمال احترام،

وحید دامن‌افشان


List of Predatory Publishers 2013

PaP-admin | پنجشنبه, ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۲

This website and its new list of the predatory publishers (~400 journals and publishers) may be interesting for the readers and followers of PAP blog. The objectives and goals of the author look like very close to yours.


All the bests
Saeid
Saeid Homayouni, Assistant Professor
Remote Sensing Group, Geomatics Eng. Department
University College of Engineering, University of Tehran


News and Analysis: End of the road for h-index ranking

PaP-admin | پنجشنبه, ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۲

متن کامل

صفحه اول ، صفحه دوم

با تشکر از دکتر م رضا هرمزی نژاد



 

تحریم برخی از مقاله‌های ایرانیان

PaP-admin | يكشنبه, ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۲



مجله های بی اعتبار از دید دانشگاه صنعتی شریف

PaP-admin | شنبه, ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۲

این فهرست در دست تکمیل است.


لینک