Professors Against Plagiarism

استادان علیه تقلب

مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و هدف آن مبارزه با تخلف یا تقلب علمی در دانشگاه است

مقدمه

به‌نام خداوند هستی و هم راستی

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک، پذیرش یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرتد.

ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم. در این بلاگ قصد داریم برخی موارد و روش‌های تقلب‌ را بیان و ضمن آموزش به دانش‌جویان و تلاش برای اشاعه‌ی اخلاق و آداب حرفه‌ای در جمع خودمان‌، مسولان را وادار کنیم تا به مشکل تقلب و ریشه‌های آن واکنش جدی نشان دهند.

۲۱ مرداد ۱۳۸۷

استادان یا پژوهشگران حامی

حمایت

اگر می‌خواهید نامتان به‌عنوان یکی از حامیان ذکر شود، نام کامل و آدرس وبگاه خود را به آدرس ghodsi_AT_sharif_DOT_edu ارسال نمایید و در صورت تغییر گروه حامی ما را مطلع کنید..

تعداد زیادی آدرس بلاگ خود را فرستاده‌اند که متاسفانه امکان استفاده از آن به‌جای وبگاه نیست.

بایگانی مطالب

آخرین نظرات

۴ مطلب در شهریور ۱۳۹۲ ثبت شده است

این روزها تقلب در مقالات علمی برای عده ای دلال سود جو نون و آب فراوان دارد. مقاله‌ی پذیرفته شده و آماده‌ی  چاپ شما را می‌خرند و با  قیمت بیشتری به فردی   می‌فروشند که توانایی نوشتن مقاله را ندارد ولی  برای دفاع و اخذ مدرک  دکتری،  اخذ پذیرش از خارج یا داخل‌ یا ارتقای علمی به شدت به آن نیازمند است. با این معامله  نام این فرد را که کمترین نقشی در مقاله نداشته به عنوان «مولف» به فهرست نویسندگان اضافه می‌کنند. این وسط ظاهرا همه  چیز قانونی است و همه از جمله ناشر مجله سود می‌برند.

یکی از تلاش های این بلاگ در دولت جدید این خواهد بود تا  دفتری در وزارت علوم  در حد  مدیر کل  و با همکاری قوه قضاییه تشکیل شود تا موارد اتهام تقلب علمی دانش‌جویان و اعضای هیات علمی را بررسی و نیز عملکرد این چنین شرکت هایی را دنبال کند و با صدور احکام قضایی مناسب (مانند لغو مدرک، حکم ارتقا یا مجوز کاز و جریمه‌های قانونی دیگر) با این موارد به طور جدی برخورد کند. تلاش ما برای ایجاد چنین دفتری در دوران رییس جمهور پیشین بی حاصل بود (نامه‌ی ارسالی‌). امیدوارم در این دولت بتوانیم این اقدام را سامان دهیم.



رای دیدن کل مقاله بر روی تصویر زیر کلیک کنید. با تشکر از آقای سعید رضایی.

معرفی یک سایت بسیار مفید

ااا پیامی | سه شنبه, ۵ شهریور ۱۳۹۲

وب سایت: plagiarismchecker.net


در این سایت مطالب متنوع و جالبی، همگی در ارتباط با موضوع دزدی علمی، وجود دارد که بسیار خواندنی است و بسیاری از آنها جواب سوالاتی است که تا به حال بارها و بارها در کامنت‌های استادان علیه تقلب پرسیده شده‌اند. به اختصار به چند بخش از این سایت اشاره می‌کنم:


شناخت دزدی فکری (علمی و ادبی) http://www.plagiarismchecker.net/category/plagiarism-2

این قسمت برای آشنایی با مفاهیم پایه دزدی علمی و پاسخ سوالات متداول در مورد آن است. مفهوم کپی رایت و نیز تفاوت دزدی علمی با پاستیژ (تقلید سبک)، بازآفرینی، تضمین و دترنمنت (تداعی)


دزدی علمی در مقالات http://www.plagiarismchecker.net/category/plagiarism-articles

برخی مطالب این بخش: چگونه بدون دزدی علمی پارافریز کنیم، دزدی علمی از خود، دزدی تصادفی، دزدی از دیدگاه معلمان، تفاوت دزدی و ارجاع از منبع.


آیا دزدی علمی، بر خلاف قوانین کشوری است؟ 

http://www.plagiarismchecker.net/category/is-plagiarism-illegal

در این بخش مقالاتی به برخورد قوانین کشورهای مختلف با دزدی علمی پرداخته‌اند. منظور از قانون در اینجا البته قوانین مدنی و جزایی است و نه قوانین داخلی دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی.


اصول رفرنس‌دهی http://www.plagiarismchecker.net/category/referencing


دزدی علمی دانشجویان http://www.plagiarismchecker.net/category/student-plagiarism

چرا دانشجویان تقلب می‌کنند، چگونه استادان راه دزدی دانشجویان را می‌گشایند، حقه‌های جدید دزدی علمی، انواع دزدی علمی.


آخرین اخبار دزدی‌های علمی http://www.plagiarismchecker.net/category/plagiarism-news


موارد درسی جهت آموزش دزدی علمی http://www.plagiarismchecker.net/category/lesson-plan

سرفصل‌ها و نمونه سوالاتی که می‌تواند در تدریس موضوع دزدی علمی به دانشجویان مورد استفاده قرار گیرد. شاید اگر بخشی از ساعات کلاس سمینار به آموزش روش تحقیق و پژوهش (از جمله همین مطالب) اختصاص یابد مفیدتر از آن باشد یک ترم دانشجویان تنها به پای ارائه‌های همکلاسانشان بنشینند.


سیستم‌های دزدیاب 

http://www.plagiarismchecker.net/category/plagiarism-checkers

معرفی دزدیاب‌های رایگان، آیا دزدیاب‌ها به دانشجویان متقلب کمک می‌کنند؟، جلوگیری از دزدی با کار فرهنگی.


نقد و بررسی برخی سیستم‌های دزدیاب

http://www.plagiarismchecker.net/category/reviews


*********************************

پی‌نوشت:

PAP vs. plagiarismchecker


استادان علیه تقلب و سایت فوق‌الذکر در واقع هر دو وبلاگ‌اند. هر دو هم اخبار مربوط به تقلبات روز را پوشش می‌دهند. سابقه کار این وبلاگ خیلی از استادان علیه تقلب کمتر است اما آنچه او دارد و ما نداریم حجم عظیمی از مقالات علمی آموزشی پیرامون موضوع دزدی فکری است. 


روزی که استادان علیه تقلب توسط آقای دکتر قدسی و هفت تن از استادان بنیان گذاشته شد و لیست استادان و دانشجویان حامی روز به روز طولانی‌تر می‌شد پیش بینی می‌شد که با همکاری یکدیگر، سایتی بسیار فعال داشته باشیم. گرچه صرف وجود اسامی حامیان (به لحاظ کمی و کیفی) موجب دلگرمی است که دانشگاهیان ایران دل نگران مشکل دزدی علمی هستند، اما پس از چندی نه تنها فعالیت چندانی از سوی خیلی عظیم هواداران دیده نشد، بلکه به غیر از جناب دکتر قدسی، سایر استادان بنیان‌گذار و پیشرو هم به تدریج از فعالیت‌شان کاسته شد. علت چه بود؟ افزایش مشغله‌های شخصی؟ از دست دادن شوق اولیه؟ ترس از کاسته شدن حرمت استادی (زمانی که در کامنت‌ها با افراد معمولی درگیر بحث با جایگاهی برابر می‌شوند)؟ هراس از خائن شناخته شدن در میان دانشگاهیانی که دلسوز متقلبین‌اند؟ یا هر علت دیگری! به هر حال گسترش دزدی علمی در ایران با میزان فعالیت استادان علیه تقلب نسبت عکس داشته است.


بر ماست که اگر نام‌مان در میان حامیان هست و توانایی‌اش را داریم، در تهیه مطلب برای استادان علیه تقلب بکوشیم. از جستجوی روزمره برای پیدا کردن مطالب گرفته تا انجام گردآوری و تالیف مقالات جدید. حتی ترجمه مقالات وبلاگ plagiarismchecker.net به زبان فارسی می‌تواند یک گام اساسی در این راه تلقی شود. عدم آگاهی و فرهنگ‌سازی موجب می‌شود که سواستفاده‌چیان نهایت بهره را ببرند. در فهرست کشورهایی که بیشترین استفاده را از Viper (یک نرم‌افزار رایگان دزدیاب) داشته‌اند نام کشورهای پر مقاله و نیز پر تقلب در صدر قرار دارد. کشورهایی مثل آمریکا، انگلستان، استرالیا، فرانسه، آلمان، هلند، کانادا، مالزی، رومانی، هندوستان، پاکستان، چین و سری‌لانکا. عدم حضور نام ایران در این فهرست عدم اهمیت به موضوع دزدی علمی در کشورمان را می‌رساند.