Professors Against Plagiarism

استادان علیه تقلب

مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و هدف آن مبارزه با تخلف یا تقلب علمی در دانشگاه است

مقدمه

به‌نام خداوند هستی و هم راستی

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک، پذیرش یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرتد.

ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم. در این بلاگ قصد داریم برخی موارد و روش‌های تقلب‌ را بیان و ضمن آموزش به دانش‌جویان و تلاش برای اشاعه‌ی اخلاق و آداب حرفه‌ای در جمع خودمان‌، مسولان را وادار کنیم تا به مشکل تقلب و ریشه‌های آن واکنش جدی نشان دهند.

۲۱ مرداد ۱۳۸۷

استادان یا پژوهشگران حامی

حمایت

اگر می‌خواهید نامتان به‌عنوان یکی از حامیان ذکر شود، نام کامل و آدرس وبگاه خود را به آدرس ghodsi_AT_sharif_DOT_edu ارسال نمایید و در صورت تغییر گروه حامی ما را مطلع کنید..

تعداد زیادی آدرس بلاگ خود را فرستاده‌اند که متاسفانه امکان استفاده از آن به‌جای وبگاه نیست.

بایگانی مطالب

آخرین نظرات

استاد هم در تقلب سهیم است!

محمد قدسی | پنجشنبه, ۱۸ خرداد ۱۳۹۱
می‌دانیم که تمامی نویسندگان یک مقاله که چاپ می‌شود در منافع و تبعات احتمالی منفی آن سهیم هستند و یکی نمی‌تواند گناه خطا در مقاله را به دوش دیگری بیندازد و از خود رفع مسولیت کند. درست است که در ایران اکثر کار مقاله را دانش‌جو انجام می‌دهد. اما استاد با قرار دادن نامش به عنوان یکی از نویسندگان مقاله (یا پذیرش انجام این کار توسط دانش‌جو) می‌پذیرد که از نظر علمی به درستی مقاله و نیز رعایت اخلاق حرفه‌ای در آن اطمینان دارد و اگر خلافی در مقاله کشف شود در آن سهیم است و باید پاسخ‌گو باشد. قاعدتا اگر دانش‌جو با تقلب مدرکی را اخذ کرده یا استاد ارتقا یافته باشد باید باز پس گرفته شوند.

مقاله‌ی اصلی. برای دیدن کل مقاله کلیک کنید
.
مقاله تقلبی
صفحه‌های دیگر: ۲ ۳ ۴ ۵ ۶ ۷ ۸ ۹
نامه‌ی سردبیر


 جزییات تقلب در نامه‌ی یکی از نویسندگان مقاله‌ی اصلی به استاد مولف مقاله‌ی تقلبی

توجیه دانش‌جو
توجیه استاد


و آخرین نامه‌ی استاد به دانش‌جو
موافقین ۸ مخالفین ۰ ۹۱/۰۳/۱۸
محمد قدسی

نظرات (۱۸)

بعضی از استادان فقط می خواهند که دانشجو چند برگ کاغذ به عنوان مقاله ژورنال بیاورد و نام استاد را هم در لیست نویسندگان نوشته باشد و ادعا کند که کار جدیدی انجام شده و ارزش مقاله شدن دارد.  ان وقت جناب "استاد" به مقاله نگاه می اندازد و آنرا ورق می زند و دوباره به لیست اسامی نگاه می کند و ادعای دانشجو را تایید می کند.  شاید ایرادی هم از یکی از جداول یا منحنی های مقاله بگیرد که مثلا بهتر است که فونت بزرگتر استفاده کنی. 
می بینید که اگر هم تقلب می شود عمدتا مقصر استاد است. 
اینم خیلی جالبه
یه مقاله در سه ژورنال

http://www.hindawi.com/journals/jchem/2012/820971/abs/

سلام
شاید نظر من رو روی سایت نذارید
اما میخواتم بگم
نمیتوانید و درست نیست از نظر اخلاقی به بهانه اطلاع رسانی به افراد یا گروهی توهین کنید
اگر اقایون دکتر به جای انکه اسم شرکت ها را ببرند سواد خودشان را در زمینه های چاپ مقاله بالا میبردند دیگر دانشجویان نیازی به این اطلاع رسانی های یک سویه و بعضا همراه با غرض ورزی شخصی نداشتند
مشکل اینجاست که نمیدانیم باید از کی یاد بگیریم و انهایی را که یکی دو قدم جلوتر از ما هستند رو به جرم دانسته هایشان محکوم میکنیم
۱۷ آذر ۹۱ ، ۰۵:۰۴ وهاب صمدی بخارایی
معمولاً وقتی رسوایی های این چنینی اتفاق می افتند، اساتید خیلی راحت پا پس می کشند و همه چیز رو به گردن دانشجوها می اندازند!
البته منظورم به طور خاص این مقاله نیست. مورد خیلی جالبش جلسه های دفاع پایان نامه دکترا یا فوق لیسانسه که وقتی استاد می بینه هیچ اشرافی به مطالب مندرج در تز دانشجوش نداره و داورها هم دانشجو رو به باد انتقاد گرفتند، در یک لحظه تغییر موضع می ده و خیلی راحت عدم کفایت دانشجو رو اعلام می کنه تا خودش رو تطهیر کنه!
سلام

چرا مقالاتی را که در تاریخ 24 خرداد معرفی کردهام را به عنوان تقلب بروی سایت نمی گذارید
خود نویسنده اصلی هم Kim از نویسنده شکایت کرده است
لطفا این مقاله را هم بررسی کنید
به نظر من هم آموزنده است و هم می توانید از نویسنده اصلی کمک بگیرید
که از نظر حقوق مشکل نداشته باشد
 یک پیشنهاد در مورد مقاله های کپی شده

برای اینکه وقت عزیزان هم گرفته نشود بهتر نیست مقاله هایی که شک دارید را برای خود نویسنده اصلی (نه متقلب) بفرستید و از آنها بخواهید بررسی کنند

یا از این نرم افزارها استفاده کنید و درجه شباهت آنها را اعلام کنید
اگر صداقت دارید. در باره مدرک آقای احمد توکلی از لیسانس تا دکتری تحقیق کنید.
 سلام
لطفا این ژورنال رو ببینید،ادعا کرده ای اس ای است ولی به نظر فقط ایرانیها توش چاپ میکنن
 چرا در گذاشتن مقالات تقلب بر روی سایت گزینشی انجام می شود
مثلا مقاله ای که در نظر علی 24 خرداد معرفی شده بر روی سایت کذاشته نمیشود
می توانید به نویسنده اصلی مقاله ایمیل بزنیم که آیا این مقاله کپی مقاله اوست یا خیر
بدین ترتیب بار مسولیتی آن نیز برای مسولین سایت کمتر می شود
پاسخ:
هدف ما مچ گیری و افشای متقلبان نیست. مواردی که به درستی آن صددرصد اطمینان داریم و از نظر ما بیش‌تر آموزش دهنده هستند منتشر می‌کنیم‌. از نظر حقوقی هم بسیار باید محتاط بود.
نامه های ارسالی بین نویسندگان مقاله اصلی و مجرمین  یا نامه ارسالی توسط سردبیر به مجرمین یا پاسخ های آنها قاعدتا توسط داور افشا نشده است که ایرانی بوده یا نبوده باشد. داور تا قبل از انتشار مقاله درگیر است و به داوری علمی مقاله می پردازد و با سردبیر در ارتباط است و اگر قرار بود که داور متوجه این دزدی می شد که دیگر مقاله به مرحله چاپ نمی رسید. قاعدتا مقاله بعد از چاپ لو رفته است و به احتمال زیاد نویسندگان اصلی مقاله که در موتورهای جستجو به دنبال کارهای مشابه می گشته اند با مقاله دزدی مواجه شده اند. 
بهر حال از آقای دکتر قدسی باید بسیار تشکر کرد که این مدارک را در معرض دید عام گذاشته اند.  بسیاری از ناشران اساسی مثل اشپرینگر، مقالات ایرانی ها را به سهولت و بعضا توسط خود سردبیر رد می کنند چون احساس می کنند که احتمال تقلب و دزدی در این مقالات وجود دارد. گروه کوچکی از این باصطلاح دانشگاهیان شرایط را برای دانشگاهیان واقعی سخت کرده اند و باید هرآنچه می توان در پاک کردن نام دانشگاه انجام داد.  مجدد از تلاشهای این سایت تشکر میکنم.
پاسخ:
این نامه ها برای موسسین این سایت هم ارسال شده بود. پس نامه ی خصوصی نبودند
با تشکر از شما بابت وبلاگ مفیدتان.
 جناب "مقاله" مثل اینکه متن نامه ها را درست نخوانده اید. مقاله تقلبی در شماره 2 از جلد 2 از نوامبر سال 2011 مجله چاپ شده و یکی از مولفان مقاله اصلی از طریق یکی از خوانندگان (readers) ار تقلب آگاه شده. بنابراین به سردبیر (Editor) نامه زده و شکایت کرده. مقاله داوری شده و چاپ شده بوده. مدعی و شاکی ، مولف اصلی و سردبیر (Editor) است نه داور. من نشانه ای از داور(reviewer) اینجا نمی بینم. شما هم به نظر زیاد به  زبان  انگلیسی مسلط نیستید. در ضمن این موارد باید علنی گفته شود تا کسی به این راحتی مقاله مولفین بیچاره را ندزدد.
  گر امکان دارد اصل مقالات زیر نیز در سایت و مقایسه آنها نیز گذاشته شود
و آنها نیز به عنوان تلقب معرفی بشوند

A New Cluster Validity Index for Fuzzy Clustering Based on Similarity Measure, RSFDGrC 2007, LNAI 4482, pp. 127–135, 2007.

A cluster validation index for GK cluster analysis based on relative degree of sharing, Y.-I. Kim et al. / Information Sciences 168 (2004) 225–242
تلاش شما برای رسوا کردن نویسندگان متقلب مقال ستودنی است؛ اما
مطمین نیستم افشا کردن نامه‌های خصوصی میان نویسندگان مقاله و داور مجله قانونی٬ اخلاقی یا حتی لازم باشد. فکر می‌کنم اکثر مجله‌های علمی معتبر سیاست و مرام‌نامه‌ی مشخصی برای افشا نکردن چنین مکاتباتی دارند. من اگر جای گردانندگان مجله بودم دیگر مقاله‌ای را برای  داوری  که این مکاتبات را افشا کرده‌است نمی‌فرستادم. فکر نمی‌کنم این خطای داور مقاله قابل چشم‌پوشی باشد. 
در ضمن از  مهارت  انگلیسی داور پیدا است که چندان به این زبان مسلط نیست و حتی می‌توان حدس زد که فارسی زبان است. 
یکی از مشکل‌های اساسی حال حاضر تحصیلات تکمیلی در ایران عطش شدید دانشجویان برای انتشار مقاله با هدف دستیابی به درجات بالاتر (مقطع دکتری یا اپلای کردن) است. نتیجه این مورد چاپ مقالات متعددی است که یا از نوآوری و ارزش علمی کافی برخوردار نیستند و یا دارای مشکلاتی مانند تقلب علمی هستند. من به شخصه این مورد را در دپارتمان مهندسی دانشگاه خودمان به وفور مشاهده می‌کنم که دانشجویان ترم اول و دوم ارشد بدون داشتن پشتوانه علمی لازم و اغلب اوقات ضعف در زبان انگلیسی دست به نگارش مقالاتی می‌زنند که در نگاه خواننده آگاه به بازیچه‌ای فکری بیش شبیه نیستند و دارای مشکلات تلقب علمی متعددی هستند.
 فکر کنم که در همه دنیا دانشجوی تحصیلات تکمیلی قرار است که کار تحقیق و حتی نوشتن مقالات را انجام دهد ولی این نیست که استاد به مقاله نگاه نکند و آنرا برای چاپ ارسال کند.  اگر استاد موضوع را خود طراحی کرده باشد و در روند کار دانشجو هم بوده باشد و جلسات ادواری باهم داشته باشند مگر ممکن است که مقاله تقلبی ارسال شود.
دست‌کم در دوره‌های فوق‌لیسانس پژوهش محور، شاید یکی از مهم‌ترین اهداف استاد، آموختن اسلوب پژوهش و مسایل مرتبط با آن من‌جمله اخلاق در پژوهش و اخلاق آکادمیک است. تا زمانی که برخی اساتید راهنما به این باور نرسند که عنوانشان یک عنوان تشریفاتی صرف نبوده و یا به غلط‌ گیری املایی محدود نمی‌شود، توقع زیادی از خروجی‌های دانشگاه نخواهد رفت.
وقتی همه می خوان زورکی مقاله بدن همین میشه!
انگلیسی جناب دانشجو متقلب بسیار بهتر از جناب استاد متقلب می باشد!!
جناب استاد گویا از سرویس ترجمه ماشینی گوگل برای نوشتن نامه استفاده کرده است!
ضمناً توجیحات دانشجو و علی الخصوص استاد! بسیار مضحک است!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی