Professors Against Plagiarism

استادان علیه تقلب

مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و هدف آن مبارزه با تخلف یا تقلب علمی در دانشگاه است

مقدمه

به‌نام خداوند هستی و هم راستی

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک، پذیرش یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرتد.

ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم. در این بلاگ قصد داریم برخی موارد و روش‌های تقلب‌ را بیان و ضمن آموزش به دانش‌جویان و تلاش برای اشاعه‌ی اخلاق و آداب حرفه‌ای در جمع خودمان‌، مسولان را وادار کنیم تا به مشکل تقلب و ریشه‌های آن واکنش جدی نشان دهند.

۲۱ مرداد ۱۳۸۷

استادان یا پژوهشگران حامی

حمایت

اگر می‌خواهید نامتان به‌عنوان یکی از حامیان ذکر شود، نام کامل و آدرس وبگاه خود را به آدرس ghodsi_AT_sharif_DOT_edu ارسال نمایید و در صورت تغییر گروه حامی ما را مطلع کنید..

تعداد زیادی آدرس بلاگ خود را فرستاده‌اند که متاسفانه امکان استفاده از آن به‌جای وبگاه نیست.

بایگانی مطالب

آخرین نظرات

مصاحبه با شرق (شرق، ۱۰ اسفند ۱۳۹۱)

PaP-admin | پنجشنبه, ۱۰ اسفند ۱۳۹۱

این حاصل مصاحبه‌ی شرق با بنده در زمینه تقلب علمی و این بلاگ است که در ضمیمه شرق مورخ ۱۰ اسفند ۱۳۹۱ چاپ شده است. لازم به ذکر است که اگر امکان ویرایش متن را داشتم، برخی از جمله‌ها را اصلاح می‌کردم تا برداشت نادرست نشود.  البته بهتر بود که این صفحه به عنوان خلاصه‌ای از یک مصاحبه منتشر می‌شد نه به‌صورت مقاله.  برای دیدن صفحه‌ی کامل بر روی تصویر کلیک کنید.


کل ضمیمه‌ی شرق که در ارتباط با تقلب است را می‌توانید از این آدرس بخوانید.



موافقین ۱۱ مخالفین ۳ ۹۱/۱۲/۱۰
PaP-admin

نظرات (۶)

سلام
بنده فکر می کنم هرگز نمی توان از طریق چاپ کتابهای بی فایده جهت ارتقاء و  همچنین چاپ مقالات بی فایده فاقد سایتیشن به علم و دانش دست یافت.
این حرکتهایی که در دانشگاه های ما می شود بیشتر شبیه تظاهر به تولید علم است تا خود تولید علم.
تولید علم شور عشق هیجان و اگاهی نیاز دارد .هدف دوستان ما در دانشگا ها یافتن مجهولات نیست بلکه تولید مقاله جهت ارتقاء و یا چاپ مقاله جهت پذیرش در دوره دکترا داخل یا خارج است.

۱۳۹۱/۱۲/۱۶
آیا «تعداد انتشار مقالات» موجب پیشرفت کشور می‌شود؟

موضوع پیشرفت علمی کشور بارها از سوی رهبر انقلاب مورد اشاره قرار گرفته و به زوایای مختلف این مسئله پرداخته شده است. بررسی محتوای نظرات ایشان در این موضوع نشان از منظومه‌ای فکری دارد که باید به دقت به کلیه‌ی زوایا و ابعاد آن توجه شود. در غیر این صورت ممکن است شاهد برداشت‌های ناقصی در حوزه‌ی نظر و عمل باشیم.

خوشبختانه رشد علمی و فناوری کشور در سال‌های اخیر، امیدهای زیادی در ارتباط با توسعه‌ی آتی کشور ایجاد کرده است. اما شاخص‌های اندازه‌گیری و محاسبه‌ی رشد علمی و فناوری کشور کدامند و این شاخص‌ها با چه دقت و جامعیتی با ما سخن می‌گویند؟

هم اکنون مهم‌ترین شاخصی که برای بیان رشد علمی و بعضاً رشد فناوری کشور به آن استناد می‌شود، تعداد مقالات علمی منتشر شده در مجلات علمی و پژوهشی است. اگرچه برخی معتقدند رشد چشمگیر مقالات منتشر شده از سوی محققان کشور در این مجلات، ناشی از عواملی نظیر افزایش قابل توجه دانشجویان تحصیلات تکمیلی در سال‌های اخیر و اجبار بخش قابل توجهی از ایشان برای چاپ مقالات، اصرار و اتقان آیین‌نامه‌ی ارتقای مرتبه‌ی اعضای هیأت علمی برای انتشار این‌گونه مقالات و سهولت انتشار مقالات در برخی رشته‌های فنی است، اما به هر صورت آمارهای موجود نشان از ظرفیت بالای استادان و دانشجویان و محققان ایرانی برای مشارکت در تولید و انتشار دانش است.

اما توجه به این نکته ضروری است که «تعداد انتشار مقالات»، تنها یکی از شاخص‌هایی است که در ارتباط با مقالات منتشرشده به کار می‌رود و شاخص‌های متعدد دیگری نیز برای نشان دادن میزان کیفیت مقالات، سطح کیفیت مجلات و چگونگی عملکرد محققان در این زمینه تدوین شده و در کشورهای مختلف از آنها استفاده می‌شود. برای مثال شاخص‌های متعددی تعریف شده است که بیانگر «میزان و چگونگی ارجاعات به مقالات» است. لازم است در این‌گونه شاخص‌ها نیز مقایسه‌هایی با سایر کشورها به ویژه کشورهای منطقه صورت گیرد تا بهتر بتوانیم در کنار کمیت، کیفیت مقالات خود را نیز قیاس کنیم.

همچنین سطح کیفی مجلات علمی-پژوهشی و مجلات I.S.I بسیار متفاوت است و طیف گسترده‌ای از مجلات عمیق و وزین تا مجلات بعضاً سطحی و کم‌بنیه را شامل می‌شود. بنابراین باید با احتیاط با آمارهای موجود مواجه شد.

پیشرفت علمی متکثرالوجوه است
از سوی دیگر شاخص‌های مربوط به مقالات، تنها بخش کوچکی از ده‌ها شاخصی هستند که برای مقایسه‌ی وضعیت علمی و فناوری کشورها به کار می‌آیند. علت آن است که توسعه علمی، فناوری و نوآوری در یک کشور آن‌قدر متکثر‌الوجوه و در عین حال با تأثیرات متعددی همراه است که نمی‌توان آن را در یک شاخص خلاصه نمود. به عنوان مثال شاخص‌هایی نظیر میزان اختراعات ثبت شده در داخل و خارج از کشور، تعداد نشان‌های تجاری ثبت شده در داخل و خارج کشور، میزان لیسانس‌ها و حق امتیازهای مبادله‌شده، میزان هزینه‌های تحقیق و توسعه بویژه در شرکت‌های بخش خصوصی، میزان تولید و صادرات کالاهای ساخته‌شده و کالاهای دارای ارزش افزوده‌ی بالا و کالاهای با فناوری برتر و میزان واقعی صادرات خدمات فنی و مهندسی. هر یک از این شاخص‌ها به‌نوعی بخشی از این ابعاد را پوشش می‌دهند. بنابراین برای اطمینان از برتری علمی و فناوری کشور در منطقه، باید وضعیت کشور در ارتباط با این‌گونه شاخص‌ها نیز با کشورهای رقیب بررسی و تبیین گردد. بدیهی است که مقایسه‌ی وضعیت کشور در این‌گونه شاخص‌ها با کشورهای منطقه و رقیب، اهمیتی کمتر از مقایسه‌ی شاخص‌های مربوط به تعداد مقالات علمی ندارد، چراکه شاخص‌های اخیر قرابت بیشتری با تأثیر ملموس دانش در زندگی مردم دارد. همان ارزشی که بارها از سوی رهبر انقلاب نیز مورد تأکید قرار گرفته است.

پیشرفت علمی و مسأله‌ی تجاری‌سازی
در عین حال باید دقت کرد که وزن و اهمیت این شاخص‌ها نیز یکسان نیستند. با توجه به این‌که رویکرد اصلی نظام علمی و فناوری کشور، حرکت در راستای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان و رهاشدن از اقتصاد وابسته به نفت است، یقیناً شاخص‌هایی که بیانگر میزان موفقیت کشور در این زمینه هستند از اهمیت بیشتری برخوردار خواهند بود. این معنا را می‌توان در بیانات رهبر انقلاب نیز دریافت نمود؛ از جمله آن‌که «مسئله تجاری‌سازی خیلی مهم است. یافته‌های علمی و صنعتی باید بتوانند در کشور تولید ثروت کنند ... تا سال ۱۴۰۴ ما باید بتوانیم حداقل بیست درصد از درآمد کشور را از راه صنایع دانش‌بنیان و فعالیتهای تجاری دانش‌بنیان تأمین کنیم؛ یعنى از محل فروش محصولات علمى.»(بیانات در دیدار نخبگان جوان‌، ۸۹/۷/۱۴) بر این اساس انتظار می‌رود شاخص‌های ارزیابی مراکز علمی و تحقیقاتی کشور نیز ارتباط مستقیم و نزدیکتری با این حوزه برقرار کنند. به این ترتیب باید شاخص‌های مربوط به مقالات علمی را با توجه به این منظومه‌ی کلی بررسی نمود.
اصل، حل مشکلات حال و آینده‌ی کشور است. این‌که رویکرد اصلی نظام علمی و فناوری کشور، حرکت در راستای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان و رهاشدن از وابستگی به نفت است، یقیناً شاخص‌های بیانگر میزان موفقیت کشور در این زمینه از اهمیت بیشتری برخوردار خواهند بود.

در کنار شاخص‌هایی که به تبیین وضعیت کشور در مقایسه با سایر کشورها می‌پردازند، ناچار از تعریف معیارها و شاخص‌های بومی و داخلی نیز هستیم. اهمیت این موضوع به‌ویژه در علوم انسانی بسیار بالا است. چراکه بنیان‌های معرفتی در بسیاری از بخش‌های علوم انسانی در جامعه‌ی ما، لزوماً با آنچه در سایر کشورها پذیرفته شده است همخوان و همراه نیست. لذا در این‌گونه موارد نمی‌توان لزوماً چشم به انتشار مقالات و آثار محققان داخلی در مجلات خارجی دوخت. این مسئله البته به معنای نفی ارتباط و تعامل علمی نیست. اما موضوع آن است که نباید همه‌ی راه‌ها را به مجلات خارجی ختم کرد. در این‌جا به‌طور خاص نیازمند شاخص‌های بومی و ملی هستیم.

اصل، حل مشکلات جامعه است
نکته‌ی دیگر این‌که نباید فراموش کنیم که برتری در این‌گونه شاخص‌ها، فرع ماجرا است. اصل، حل مشکلات حال و آینده‌ی کشور است. بیان بسیار صریح رهبر انقلاب در این زمینه راه‌گشا است: «تلاش خودتان را معطوف به نیازهاى کشور کنید ... الان به ما گزارش میدهند که هفتاد درصد مقاله‌هاى علمى ما ناظر به نیازهاى کشور نیست. نمیدانم چقدر این آمار دقیق است، اما به من اینجور گزارش میشود. این همه شما زحمت بکشید، مقاله‌ى علمى تهیه کنید، از این مقالات علمى سى درصد ناظر به نیازهاى کشور باشد، هفتاد درصد نه! خب، انسان احساس خسارت میکند. باید صددرصد کار علمى، تلاش علمى، تهیه‌ى مقاله‌ى علمى ناظر باشد به نیازهاى شما. شما با I.S.I هم بر این اساس همکارى کنید. آنجائى که مقاله‌ى مورد قبول I.S.I چیزى است که شما میتوانید در کشور از آن استفاده کنید، آن را دنبال کنید. ما معیار اساسى در دست داریم؛ معیار ما این است که کشور ما صدها خلل و مشکل و خلأ دارد، میخواهیم اینها را پر کنیم.»(بیانات در دیدار شرکت‌کنندگان در ششمین همایش ملی نخبگان جوان، ۹۱/۷/۱۲)

بر این اساس لازم است در سازوکارهای ارزیابی عملکرد دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و از جمله در آیین‌نامه‌ی ارتقای مرتبه‌ی اعضای هیأت علمی، تغییرات لازم و مقتضی با هدف تقویت انگیزه‌های استادان و دانشجویان و محققان برای شناسایی و حل مشکلات حقیقی کشور صورت پذیرد. مطمئناً چنانچه ملاک ارزیابی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی مبتنی بر میزان حل مشکلات حقیقی کشور طراحی شود، شاهد جهت‌گیری بیشتر این مراکز به این سمت خواهیم بود. در این صورت انتشار مقاله، نه تنها یک هدف، بلکه نتیجه‌ی طبیعی فعالیت‌های محققانه و عالمانه خواهد بود.
http://farsi.khamenei.ir/others-note?id=22137
سلام
من با خانم neda موافق هستم
حتی یک مقاله ی معتبر هم به ژونال معتبر می فرستیم بی تردید آن را ou of Scope تلقی می کنند
سلام

به نظر میرسد ژورنالهای معتبر علمی مقالات ایرانی را out of scope اعلام می کنند و یکی از دلایل به نظر میرسد تقلبهای کم اما پرسروصدای ایرانیها باشد (متاسفانه).

کاش این سایت به انگلیسی، حداقل در سطح اسم حامیان و .... به انگلیسی هم انتشار می یافت که کمی دیدگاه های منفی، تلطیف شود.

به امید گسترش صداقت در کشور

رسول خدا (ص) : هرکه کار زشتی را فاش کند چون کسی است که آن را انجام داده و هرکه مومنی را به کار زشتی سرزنش کند نمیرد تا به آن عمل گرفتار شود. 

پاسخ:
بله در مورد کارهای شخصی کاملا درست است. اما تقلب فقط یک کار فردی نیست و تنها به متقلب ضرر نمی‌رساند بلکه کل جامعه علمی ممکن است از آن متضرر شوند. پس این می تواند یک جرم عمومی باشد. اگر این جرم اثبات شود به نظر من مجرم باید افشا شود این به منظور انتقام از مجرم نیست بلکه برای جلوگیری از ارتکاب آن توسط دیگران است. نقش بازدارندگی این کار بسیار بالاست.
سلام
جالب است که خود خبرنگاری که با حضرتعالی مصاحبه کرده است نیز درک درستی از تقلب نداشته است. زیرا بدون این که اشاره کند این مطلب در واقع یک گفت و شنود است و مصاحبه کننده سوالاتی پرسیده و مصاحبه شونده جوابهایی داده، آمده و همه را در قالب یک مقاله تنظیم کرده و به اسم شما چاپ کرده است. بد تر از آن این که نسخه نهایی را نیز به شما نشان نداده و شما از کیفیت چیزی که قرار است به اسم شما چاپ شود اطلاعی نداشته اید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی