Professors Against Plagiarism

استادان علیه تقلب

مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و هدف آن مبارزه با تخلف یا تقلب علمی در دانشگاه است

مقدمه

به‌نام خداوند هستی و هم راستی

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک، پذیرش یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرتد.

ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم. در این بلاگ قصد داریم برخی موارد و روش‌های تقلب‌ را بیان و ضمن آموزش به دانش‌جویان و تلاش برای اشاعه‌ی اخلاق و آداب حرفه‌ای در جمع خودمان‌، مسولان را وادار کنیم تا به مشکل تقلب و ریشه‌های آن واکنش جدی نشان دهند.

۲۱ مرداد ۱۳۸۷

استادان یا پژوهشگران حامی

حمایت

اگر می‌خواهید نامتان به‌عنوان یکی از حامیان ذکر شود، نام کامل و آدرس وبگاه خود را به آدرس ghodsi_AT_sharif_DOT_edu ارسال نمایید و در صورت تغییر گروه حامی ما را مطلع کنید..

تعداد زیادی آدرس بلاگ خود را فرستاده‌اند که متاسفانه امکان استفاده از آن به‌جای وبگاه نیست.

بایگانی مطالب

آخرین نظرات

دعوت از انجمن‌های علمی

PaP-admin | شنبه, ۲۸ مرداد ۱۳۹۱

 تهیه فهرست جامعی از همه‌ی مجلات نامعتبر، کاری تخصصی و دشوار است. این بلاگ نظرات بسیاری را در این رابطه  جمع‌آوری کرده است. برخی از دانشگاه‌ها هم فهرست‌های خود را در محدوده‌ی فعالیت شان اعلام کرده‌ا ند.

به نظر می‌رسد که انجمن‌های علمی و تخصصی در زمینه‌های مختلف بهتر از هر جا می‌توانند حرف نهایی را در مورد مجله‌‌های نامعتبر در زمینه‌ی تخصصی خود بزند.

لذا از همکاران و مسولان عزیز این انجمن‌ها درخواست می‌شود که این موضوع را در دستور کار خود قرار دهند.

بدیهی است که این بلاگ آماده‌ی هر گونه  همکاری  است.

موافقین ۱۳ مخالفین ۱ ۹۱/۰۵/۲۸
PaP-admin

نظرات (۲۲)

پیرو بخشنامه شماره 461354/87 مورخ 27/12/1392 وزارت علوم با موضوع " اعلام فهرست نشریات بی اعتبار مقالات چاپ شده در مجله Life Science Journal طبق بخشنامه از تاریخ 01/01/1392 که از شماره Vol 10,4s است فاقد اعتبار می باشد.
با سلام ایا مجلهLife Science Journal  اعتبار دارد if داره ؟؟؟
با سلام
من اخیرا مطلب شما را دیده ام ولی یکی از راه های شناخت مجلات کم اعتبار شناسایی مجلات خارجی است که ایرانیزه شده اند
نمونه آن مجله آلمانی در اشپرینگر در رشته دامپزشکی که بیشتر از 70 % مقالات ان توسط ایرانیان منتشر می شود. سردبیر آن مقالات با ارزش بسیار پایین را منتشر می کند برای اطلاع بیشتر مراجعه کنید به:
http://www.springer.com/medicine/pathology/journal/580
640 مقاله این مجله از ایران می باشد
http://link.springer.com/search?query=iran&facet-publication-title=%22Comparative+Clinical+Pathology%22&search-within=Journal

سلام

مجله ی جورنال لایف ساینس در آمریکا است و د وستانم در آن مقاله چاپ کرده اند اما هزینه رو از نویسنده میگیره وبرای همه قابل رویت است برعکس مجلات دیگه که پول رو از خواننده میگیره اما با بالا رفتن دلار به نظر من سراغ مجلات کم هزینه تر بروید که در کشور پاکستان ومصر وتایلند هستنند.

سلام

همکاران عزیز

لطفاً این مجله را بررسی کنید فقط تو یک شمارش (لینک و عنوان زیر) 544 تا مقاله چاپ کرده مال کشور چین است وضریب تاثیر هم داره:

عنوان مجله: Life Science Journal
سایت: http://www.lifesciencesite.com

یکی از شماره هاش: http://www.lifesciencesite.com/lsj/life0904/

با تشکر

 

http://www.ic.sciencerecord.com/
این سایت هم جدیدا شروع کرده به ارسال ایمیل به جامعه ی آمادمیک ایران که مطابق دیگر سایت های جعلی، آرشیوی از مقالات بسیار قدیمی برای خود دست و پا کرده، 
http://www.ssdr.sciencerecord.com


خیر ببینید با این کاری که میکنید به نظر من تهیه ی لیست سیاه در این مورد بسیار سخت هست و شاید زمان زیادی صرف اون بشه ولی کاری هست ارزشمند و در خور تقدیر.
ژورنال های زیر را حتما به عنوان ژورنالهای نامعتبر و تقلبی در صفحه اول سایتتان اعلام نمایید:
1- Archives des Sciences
2- Wulfenia Journal
3- Iowa Journal of Science

اگر ژورنال سایت داشته باشد، از سایت تامسون قابل پیگیری است و اگر در سایت تامسون سایت نداشت، حتما بیرون از سایت تامسون هم سایت ندارد، پس مواظب باشید کسی سایتی را به ان ژورنالها نسبت ندهد که حتما تقلبی است، جدیدا این نوع تقلب و اخاذی مد شده است توسط افرادی ظاهرا در خارج از ایران
۱۹ مهر ۹۱ ، ۱۴:۴۲ مهرداد هنرمند
http://www.elixirjournal.org

با آقای قاسم موافقم

قبل از اینکه لیست سیاه برای مجلات غیر معتبر فراهم کنیم باید لیست سفید برای مجلات معتبر تهیه کنیم.

 

http://www.moadele.ir/index.php/fa/2012-09-22-11-37-03/106-2012-08-06-14-47-22
این رو معرفی کنید به اساتید که یا داوران محترم کنفرانس ها که حداقل بتونن قبل از تایید کردن یه سرچ ساه بکنن:
http://weblogina.com/article/microsoft-academic-search
 با سلام

یک راه ساده برای آنکه بفهمیم یک سایت تقلبی است یا نه استفاده از doi مربوط به مقاله است که از سال 2000 رواج یافته است. تمامی ژورنال ها که مایل به دریافت این کد از شرکت CrossRef هستند باید عضو مجمع جهانی ناشران باشند. در این صورت یک کد دو بخشی که بخش اول ثابت و منحصر به فرد و بخش دوم در اختیار ناشر است اعطا می شود. اگر مقاله جدیدی در یک سایت تقلبی مشاهده کردید ابتدا کد doi آن را در باکس مربوط به سایت زیر کپی و پیست کنید
dx.doi.org
سپس دکمه enter را بزنید اگر این کد فعال باشد سریعا به سایت درست انتقال خواهید یافت. 
البته ممکن است این کد فعال نشده باشد که در این صورت می توانید کد مربوط به مقالات اخیر را امتحان کنید. 
یکی از دوستان در مورد این سایت تقلبی نقل قول می کرد که همه صرافان تهران با این سایت آشنا هستند ولی هیچ کدام نمی دانند این حساب متعلق به یک شارلاتان است. ای کاش یک فرد دلسوز در ایران به صراف ها اطلاع رسانی کند.
ناصر
سلام
لطفا اطلاع رسانی کنید.

توضیحاتی در خصوص ژورنال  ARCHIVES DES SCIENCES

با توجه به سیل عظیم خروج ارز از کشور در یک ژورنال تقلبی خواهشا هر چه سریعتر اطلاع رسانی کنید.

این ژورنال الکترونیک معتبر نمی باشد و بابت هر مقاله نیز 550 دلار یا 400 یورو دریافت می کند. البته در ایران کسی متوجه موضوع نیست اما به زودی پاسخ موسسه تامپسون به مکاتبه یکی از دوستان برای شما ارسال می گردد.

دقت کنید ژورنال به صورت چاپی وجود دارد اما عده ای دیگر از سال 2008 سایتی آنلاین را طراحی کرده اند و از نام این ژورنال سوء استفاده می کنند که در سایت اصلی خود ژورنال هم این موضوع ذکر شده اما هموطنان عزیز از این موضوع غافل هستند و روزانه هزاران دلار را به این خانم فریبکار پرداخت می کنند.

قابل توجه است که مقالات بدون هیچ داوری ظرف مدت 5 روز پذیرش می گیرند. این خانم متقلب حداکثر نیز 5 روز به شما فرصت میدهد تا پول را به حساب بریزید و در ایمیل پذیرش به یک نوع تهدید نیز می نماید که درصورت عدم واریز در مدت زمام مذکور پذیرش مقاله شما کان لم یکن تلقی می گردد.


تا آنجا که اینجانب اطلاع دارم مبالغ به بانکی در ارمنستان پرداخت میگردد.

لطفا لینکهای زیر را بررسی نمایید:

سایت الکترونیکی (تقلبی):

http://www.sciencesarchive.com/

ISSN:1661-464X
Index:EMBASE,Ulrich,EMNursing, Compendex,Genamics
Category: Multidisciplinary
2010 Impact Factor: 0.474
Cited Half-life: >10.0
Eigen-factor TM Score: 0.00027
Article Influence TM Score: 0.171
Aims and Scope:
Archives Des Sciences Journal (ADS) aims to publish original work of importance in any field, which will interest readers from more than one discipline. In particular, we are keen to publish work with international audience. Research contributions, which are peer-reviewed, are of three kinds: reviews, articles, and research letters. The format for all of these categories is, of necessity, relatively brief compared with that of more specialized journals.
Country:Switzerland
Publisher:SOC PHYS HIST NATURELLE GENEVE 


در این سایت ضریب تاثیر 0.474 برای سال 2010 ذکر شده در حالی که برای سال 2011 این مقدار 0.296 می باشد:
http://admin-apps.webofknowledge.com/JCR/JCR?RQ=LIST_SUMMARY_JOURNAL

Mark   Journal Title   ISSNTotal CitesImpact
Factor5-Year
Impact
FactorImmediacy IndexCitable
ItemsCited
Half-lifeCiting
Half-life

ARCH SCI

1661-464X

155

0.296

0.410

 

 

>10.0

 

Cited Journal    Citing Journal     Source Data   Journal Self Cites

Journal Information 
Full Journal Title:ARCHIVES DES SCIENCES 
Eigenfactor® Metrics
Eigenfactor® Score
0.00023
Article Influence® Score
0.163
ISO Abbrev. Title:Arch. Sci.JCR Abbrev. Title:ARCH SCIISSN:1661-464XIssues/Year:2  Language:MULTI-LANGUAGEJournal Country/Territory:SWITZERLANDPublisher:SOC PHYS HIST NATURELLE GENEVEPublisher Address:MUSEUM HIST NATURELLE 1 ROUTE DE MALAGNOU CASE POSTALE 6434, CH-1211 GENEVA 6, SWITZERLANDSubject Categories:

MULTIDISCIPLINARY SCIENCES    

Journal Rank in Categories:



جسنجو در تامپسون-رویترز:
http://ip-science.thomsonreuters.com/cgi-bin/jrnlst/jlresults.cgi?PC=MASTER&ISSN=1661-464X

ARCHIVES DES SCIENCESSemiannual ISSN: 1661-464X
SOC PHYS HIST NATURELLE GENEVE, MUSEUM HIST NATURELLE 1 ROUTE DE MALAGNOU CASE POSTALE 6434, GENEVA 6, SWITZERLAND, CH-1211 


    سایت اصلی ژورنال که در سایت تامپسون لینک شده است: (لینک آبی فوق)
http://www.unige.ch/sphn/

و توضیحات در این سایت در خصوص سایت تقلبی:

WARNING:
– The website http://sciencesarchive.com (or http://www.sciencesarchive.com) IS NOT the official website of the journal Archives des Sciences published by the SPHN.
– This website criminally usurps the identity of the official journal, using fraudulent means (false editorial board, false addresses, false publication requirements, etc.) in order to encourage scientists to publish articles through finalcial contribution.
– The SPHN is not liable for any offense undergone by potential authors who would have submitted and published scientific articles via the website mentioned above.



 آنچه که شما در پیغامتان نوشته اید توسط موسسه تامسون انجام می شود دربخش  Master Journal List این موسسه 16979 مجله در تمامی رشته های علمی لیست شده است. ایرانی آن نیز در شیراز است، ISC.

بهترین راه برای شناسایی مجلات بی اعتبار این است که دوستان وزارت علوم سامانه ای را جهت ثبت مقالات منتشر شده ایرانیان در مجلات بین المللی تهیه کنند.
به این صورت مجلات مورد علاقه ایرانیان مشخص می شود، سپس آنها را به یک گروه متخصص چند نفره بسپاریم تا میزان اعتبار آن را بسنجند.
حتی لازم نیست این گروه از متخصصین رشته های مختلف باشند.
 http://scienceparkjournals.org/sri/
Scientific Research and Impact (SRI)
Article-processing charge: Authors or sponsoring body are required to pay an article-processing charge of $430 for each article accepted for publication. Authors may contact the editorial office to request for discount in article-processing charge. A limited amount of waivers for article-processing charges are also available at the editorial judgment. Please note that the membership is only automatically recognized on submission if the submitting author is based at the member institution.

http://scienceparkjournals.org/sri/instructions.htm

نکته جالب

Plagiarism detection: Scientific Research and Impact (SRI) is highly against plagiarism; manuscripts are properly screened and investigated by using duplication-checking software to detect if any part or full manuscript has been published in any journal. Suspected manuscripts with issues of copyright infringement submitted to Scientific Research and Impact (SRI) may not be published except with authentic proof of ownership. Authors are to submit unpublished manuscript with content of originality.

حالا بریم سراغ مقالات
به لینک زیر برید
http://scienceparkjournals.org/sri/Content/2012/April/2012.htm

عنوان اولین مقاله را در گوگل سرچ کنید
Problems of land readjustment process in Turkey
 اولین نتیجه گوگل را دانلود کنید

دو مقاله را با هم مقایسه کنید

Erdem and Meshur, Scientific Research and Impact 1(1): 1-8, April 2012

Scientific Research and Essay Vol.4 (8), pp. 720-727, August, 2009

همین مقاله در سال 2009 چاپ شده است

اونوقت این مجله همانطور که در بالا اشاره شد دم از مبارزه با دزدی ادبی می زند


آنقدر مجلات نامعتبر زیادند که شاید بهتر باشد به دنبال جمع‌اوری لیست مجلات معتبر در هر رشته‌ای باشیم. 

یعنی یک کمیته برای اعتبار مجلات در هر رشته و هر زیر شاخه تشکیل شود از یک لیست قابل قبول شروع کند اگر پژوهشگری ادعا دارد که مجله‌ای جا افتاده است و آن مجله باید در این لیست جا بگیرد آن مجله را به این کمیته معرفی کند. این کمیته ماهیانه جلسه تشکیل دهد و لیست را ماهیانه آپدیت کند یا مجلاتی را از لیست اخراج کند. 

سالیانه هم فهرست مجلات معتبر این کمیته به داوری‌ی یک کمیته‌ی بین المللی و متخصص گذاشته شود که بازنگری کنند واکایی کنند ببینند آیا مجله‌ای نامعتبر در لیست قرار گرفته است یا نه.  هر پنج سال یک بار هم فرایند داوری‌ی داوران بین المللی به نظرسنجی‌ی داورانی بسیار بهتر در سطح جهانی داده شود و نظر آنها نیز سنجیده شود. مثلا در حیطه‌ی فیزیک نظری ما اکنون این توانایی را داریم که از نظر بهترینهای جهانی - در سطح مثلا این جایزه‌ی اخیر سه میلیون دلاری فیزیک بنیادی یوری میلر- هر از پنج سال استفاده‌ای بسزا بکنیم. 
این مدعیان در طلبش بی خبرانند
آن را که خبر شد خبری باز نیامد

سعی در پیدا کردن نشریات کم اعتبار با این روش به این می‌ماند که نیروی انتظامی مامورانی در پیاده‌روها و سر چهارراه‌ها بگمارد تا از مردان سراغ نشانی روسپی‌خانه‌ها را بگیرند تا آنها را شناسایی و تعطیل کند. معلوم است که آنکس که اهل رفتن به این مکان‌ها نیست آدرس آنها را هم نمی‌شناسد و آنکس که هست به زبان نمی‌آورد تا مکان عشرتش تعطیل نگردد. 

اطلاعات مربوط به مجلات کم اعتبار معمولا به سختی پخش می‌شود چون علاوه بر علت فوق حتی متقلبان هم از دادن نشانی آن به یکدیگر اکراه دارند که می‌ترسند سر طرف آنچنان شلوغ شود که با وجود آنکه پول می‌گیرد ولی باز هم ناز کند و ریجکت. در ضمن از آنجا که استادان و دانشجویان تنبل معمولا جذب یکدیگر می‌شود بعید است استادی ضد تقلب از طریق دانشجویانش بتواند تعداد زیادی از ژورنال‌های کم اعتبار را بشناسد. همچنین از کجا معلوم کسی که نشریه‌ای را بی‌اعتبار اعلام می‌کند این نظر را به اشتباه یا از سر بدخواهی و حسادت نداده باشد همانطور که در لیست ژورنال‌های بی اعتبار دانشگاه صنعتی اصفهان (که در همین سایت اعلام شد) چند ژورنال بسیار معتبر حضور داشتند.

انجمن‌های علمی هم مجموعه‌ای هستند که افراد. اگر این افراد پژوهشگران واقعی باشند، فکر و ذکرشان ژورنال‌های ایمپکت بالا و تخصصی است و h-index خودشان و کیفیت کنفرانس های انجمن علمی‌شان است و آنان را با بی اعتبارها کاری نیست. اگر هم چنین نباشد که تکلیفشان معلوم است و خروجی انجمن نیز (با عرض معذرت مثل انجمن کامپیوتر) برگزاری یک کنفرانس سالانه است با داوری‌هایی چنان که افتد و دانی و البته اگر مقاله مربوط به دانشجویان استادان شناخته شده برای انجمن نباشد مردود کردن آن بدون حتی یک کلمه کامنت و دلیل!

اما این تنها دانشگاه‌ها و سایت استادان علیه تقلب نیستند که به پیدا کردن اینگونه ژورنال‌ها علاقه دارند، بلکه خود موسسه ISI نیر خواهان انجام این کار است و موارد بسیاری از اینگونه ژورنال‌ها را از فهرست خود خارج کرده است. انجام این کار مستلزم یک طرح پژوهشی است و به اندازه یک یا دو پروژه کارشناسی ارشد برای دانشجویان رشته کامپیوتر (استخراج اطلاعات) و یا کتابداری می تواند کار داشته باشد.

یک سیستم خودکار بایستی طراحی شود که بتواند ژورنال های مشکوک را پیدا کند. حضور در لیست آی اس آی یا اسکوپوس و دریافت هزینه شرط لازم است ولی کافی نیست (ممکن است ژورنالی دسترسی آزاد باشد، از مقالات پول بگیرد ولی کم اعتبار هم نباشد). پارامترهای دیگری باید در این پژوهش تعریف شوند مثلا بالانس نبودن ملیت نویسندگان مقاله های منتشر شده (مثلا همه ایرانی یا پاکستانی باشند)، دامنه بسیار بزرگ مقالات پذیرفته شده (مثلا پذیرش مقاله در تمام زمینه های کامپیوتر و الکترونیک)، ارجاعات ناچیز از طرف دیگران و ارجاع به خود بالا و دیگر پارامترهایی که پیدا کردن آنها وظیفه پژوهشگران است.

با پیدا کردن ماشینی لیست بزرگی از ژورنال های مشکوک در زمینه های گوناگون، تازه کار انجمن های علمی و متخصصان شروع می شود تا با دو روش ژورنال های بی اعتبار را شناسایی کنند. 1- نظرخواهی از اهل فن (حداقل دو نفر متخصص) برای بررسی کیفی و مقالات منتشر شده در آنها و اظهار نظر در این مورد که آیا این ژورنال کم اعتبار به نظر می رسد یا خیر. 2- تهیه و ارسال مقالات فاقد ارزش علمی. چنین مقاله ای باید دارای از نظر ساختار ظاهری بی نقص از نظر زبان انگلیسی کاملا درست و شیوا و از نظر اصالت کاملا بدون تقلب باشد ولی در عین حال ایده مطرح شده در آن کاملا غیر منطقی یا بسیار ساده و ابتدایی باشد. اگر نشریه ای چنین مقاله ای را بپذیرد یعنی اینکه عملا بدون داوری اقدام به چاپ مقالات می کند. انجام این کار چندان سخت نیست چون بی اعتبارها تخصصی نیستند و مثلا داشتن یک مقاله در زمینه شیمی برای سنجش تمام نشریات مشکوک شیمی کافی است (چون هزینه پرداخت نمی شود، مقاله هرگز چاپ نمی شود و لو نمی رود). 

این گوی و این میدان. کجایند دانشجویانی که دنبال موضوع می گردند و در ضمن می خواهند قدمی در مبارزه با تقلب بردارند.
 کتاب های این سایت کتاب های خوب و معتبری هستند:
http://aryarc.com/post/13

به نام خدا و باسلام

از وبلاگ بسیار خوب و روشنگرتان کمال تشکر را دارم.

من فارغ التحصیل کارشناسی علوم آزمایشگاهی هستم و قصد دارم نگارش یک مقاله را انجام دهم اما از مقاله نویسی در مجلات معتبر ISI چیز زیادی نمی دانم. 

اگر کتاب معتبر و خوبی (ترجیحا) فارسی می شناسید لطفا معرفی کنید.

خیلی ممون

 با سلام

شکی نیست که در تمامی نقاط دنیا انجمن های علمی مرجع خوبی برای اظهار نظر درباره ژورنال های علمی هستند. در کشور ایالات متحده آمریکا انجمن فیزیک خود ژورنال هایی را راه اندازی کرده اند که حرف اول را در زمینه فیزیک می زنند و از نظر ضریب نفوذ به اعداد و ارقام باور نکردنی 17 نیز رسیده اند ولی آیا انجمن ها در کشور ایران صلاحیت اظهار نظر در این مورد را دارند؟

بدون هیچ گونه حب و بغض اجازه بدهید مروری بر وضعیعت بعضی از انجمن ها در داخل کشور ایران بیندازیم و ببینیم که بسیاری از این انجمن ها بیشتر به دفتر کاسبی شباهت دارند و یا واقعا مرجعی برای اظهار نظر هستند. در کشور ایران یکی از وظایف انجمن ها راه اندازی کنفرانس های علمی در زمینه تخصصی خودشان است. انجمن نگهداری و تعمیرات ایران نیز یکی از این انجمن ها است که در کشور ایران فعالیت می کند. اگر به محتوای مقالاتی که در کنفرانس تحت سرپرستی آنها ارائه می شود نگاهی بیندازید ممکن است در مواردی نا خود آگاه یاد همان مقاله ای بیفتید که بعضی برای تمسخر تغییر داده بودند و در سایت شما نیز قرار داشت. جالب اینجا است که در بسیاری از سال ها مقاله برتر در این کنفرانس متعلق به یکی از اعضای فعال این انجمن است که با نگاهی به متن آن متوجه می شویم که بیشتر متن آن از ویکی پیدیا دقیقا کپی و پیست شده است.  

راستی چند انجمن علمی در کشور ایران می شناسیم که ژورنال آنها در ایندکس های معتبر ثبت شده باشد؟ چند تا از آنها خود توانسته اند مجله به قول خود علمی پژوهشی را حتی به موقع انتشار دهند؟ البته نمی خواهم عینک بدبینی به چشم خود بزنم ولی با یک آمار گیری ساده از انجمن های مختلف متوجه خواهید شد که بسیاری از این انجمن ها حتی قادر به انتشار شماره اول ژورنال خود نیز نبوده اند و بسیاری از آنها نیز وقتی سعی کرده اند کنفرانسی به اصلاح خودمان بین المللی راه اندازی کنند تنها از اسم بین المللی یک نفر سخنرانی کلیدی به چشم می خورد که آنهم ایرانی است و ما فقط لطف می کنیم بلیط مجانی برای ایشان می فرستیم که دیدار خود با فامیل را تازه کند. آیا واقعیت غیر از این است؟ اگر یک تحقیق روی مقالات ارائه شده در کنفرانس هایی که توسط بسیاری از این انجمن های علمی انجام دهید متوجه می شوید که مشکلات بسیار زیادی از نظر نگارش اولیه دارند. این دیگر تخصص علمی نمی خواهد کافی است مقالات ارائه شده مثلا در کنفرانس مدیریت را از اینترنت دانلود کنید و ببینید اصول اولیه مقاله نویسی رعایت شده یا نه

در چنین فضایی آیا می توان از این انجمن ها انتظار داشت قضاوت درستی در مورد محتوای ژورنال ها داشت؟ آیا بهتر نیست همان راهی را که سایر دوستان پیشنهاد کردند را پیش گرفت و آنهم تکیه بر استنادات که آی اس آی هم به عنوان یک منبع معتبر به آن نگاه می کند باشد؟ شما اگر نام یک ژورنال معتبر در یک زمینه علمی را داخل گیومه قرار داده و در گوگل اسکولار جستجو کنید متوجه  می شوید که صدها مقاله با تعداد استناد بالای 10 بار مشاهده می کنید. این خود بهترین معیار برای ژورنالی است که مثلا یک دهه فعالیت می کرده است. متاسفانه ما الان ژورنال های بسیاری داریم که زیر نظر همان انجمن ها و دانشگاه های داخلی چاپ می شوند ولی از این امتحان ساده مردود بیرون می آیند. ژورنال استقلال دانشگاه صنعتی اصفهان یک مورد آن بود که قبلا به استحضار رسید. ژورنال های بسیار دیگری در ایران وجود دارند که همین وضعیت را دارند.

انجمن های علمی در دنیا مرجع خوبی برای شروع فعالیت های علمی هستند ولی در صورتی که درست تشکیل شوند و هدف آنها هم فقط علمی باشد نه کاسبی و یا خدای ناکرده فعالیت های سیاسی, متاسفانه در کشور ما حتی اداره انجمن های علمی نیز در بعضی موارد صحیح نبوده و به محفلی برای کسب درآمد تبدیل می شوند. وجود صدها کنفرانس در کشور که در بسیاری  از موارد متولی آنها همین انجمن ها بوده اند و تقریبا هیچ چیز از آن درنیامده خود تاییدی بر این ادعا است که انجمن ها در کشور ایران فعالیت اصلی خود را درست انجام نمی دهند.

ناصر

پاسخ:
برخی از انجمن‌های علمی مانند فیزیک، ریاضی و کامپیوتر از اعتبار بالایی برخودار هستند.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی