Professors Against Plagiarism

استادان علیه تقلب

مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و هدف آن مبارزه با تخلف یا تقلب علمی در دانشگاه است

مقدمه

به‌نام خداوند هستی و هم راستی

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک، پذیرش یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرتد.

ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم. در این بلاگ قصد داریم برخی موارد و روش‌های تقلب‌ را بیان و ضمن آموزش به دانش‌جویان و تلاش برای اشاعه‌ی اخلاق و آداب حرفه‌ای در جمع خودمان‌، مسولان را وادار کنیم تا به مشکل تقلب و ریشه‌های آن واکنش جدی نشان دهند.

۲۱ مرداد ۱۳۸۷

استادان یا پژوهشگران حامی

حمایت

اگر می‌خواهید نامتان به‌عنوان یکی از حامیان ذکر شود، نام کامل و آدرس وبگاه خود را به آدرس ghodsi_AT_sharif_DOT_edu ارسال نمایید و در صورت تغییر گروه حامی ما را مطلع کنید..

تعداد زیادی آدرس بلاگ خود را فرستاده‌اند که متاسفانه امکان استفاده از آن به‌جای وبگاه نیست.

بایگانی مطالب

آخرین نظرات

۳ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۱ ثبت شده است

مقاله‌ی چاپ شده




همان مقاله برای یک مجله‌ی دیگر




نامه‌ی سردبیر مجله‌ی دوم


روزنامه همشهری نوشت:

پلیس در تعقیب اعضای یک باند بین‌المللی است که به بهانه ثبت و انتشار مقالات علمی در یک مجله معتبر آمریکایی دست به کلاهبرداری از استادان دانشگاه‌ها می‌زنند.

سرهنگ حسین‌زاده، رئیس پلیس آگاهی استان اصفهان با بیان این خبر گفت: به‌دنبال شکایت تعدادی از استادان دانشگاه، ماموران پلیس در جریان فعالیت باندی قرار گرفتند که به بهانه پذیرش و انتشار مقالات علمی در یک مجله معتبر آمریکایی دست به کلاهبرداری از استادان و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها می‌زنند. شگرد اعضای باند اینگونه است که با شبیه‌سازی‌ سایت اینترنتی مجله «تگزاس ژورنال آف‌ساینس» اقدام به شناسایی محققان ایرانی می‌کنند که قصد انتشار مقاله در این مجله را دارند. آنها بعد از به دست آوردن مشخصات و پست الکترونیکی این افراد، برایشان ای‌میل فرستاده و مدعی می‌شوند که مقاله آنها بعد از ارزیابی‌های انجام شده از نظر علمی تایید شده و قابلیت انتشار در مجله را دارد اما برای این کار آنها باید مبلغ 600‌دلار به‌عنوان هزینه ثبت و نشر به یک شماره حساب واریز کنند.

حسین‌زاده ادامه داد: محققان و استادان نیز با این تصور که درصورت پرداخت این مبلغ، مقاله‌شان در این مجله معتبر علمی منتشر خواهد شد، از طریق صرافی‌های اینترنتی اقدام به واریز مبلغ به حساب مورد نظر می‌کنند، غافل از اینکه مقاله آنها هیچگاه منتشر نخواهد شد و همه این اقدامات شگردی برای کلاهبرداری است. با شکایت تعدادی از مالباختگان در اداره آگاهی اصفهان، تحقیقات پلیس درخصوص این پرونده آغاز و مشخص شد که اعضای این باند در خارج از کشور فعالیت می‌کنند و پیش از این کلاهبرداری‌های خود را در کشور ترکیه انجام می‌دادند اما در آنجا دستشان رو شد و حالا به کلاهبرداری از محققان و استادان ایرانی روی آورده‌اند.

رئیس پلیس آگاهی استان اصفهان با بیان اینکه سایت شبیه‌سازی‌ شده از سوی کلاهبرداران هیچ ارتباطی به مجله علمی مورد نظر ندارد، یادآور شد: تا‌کنون حدود 20 شاکی که فریب اعضای این باند را خورده‌اند شناسایی شده‌اند و به هموطنان توصیه می‌شود مراقب این ترفند کلاهبرداری باشند و درصورت مواجه شدن با چنین موردی، از پرداخت پول به حساب اعلام شده خودداری کنند.  پرونده این باند در حال حاضر در اختیار پلیس فتا قرار گرفته و تحقیقات تخصصی برای یافتن ردی از متهمان ادامه دارد.

با تشکر از دکتر ناصر سلماسی 
خرید و فروش پایان‌نامه های دانشگاهی جایز نیست.
آیات عظام مکارم شیرازی، صافی‌گلپایگانی، موسوی‌اردبیلی، نوری همدانی، حسینی‌زنجانی و علوی‌گرگانی

 

تقلب در امتحانات حرام است.

 

آیات عظام خامنه ای،  فاضل لنکرانی، بهجت، تبریزی، صافی گلپایگانی مکارم شیرازی و سیستانی
امروز در میان عقلا تجاوز به حقوق ادبی و هنری زشت و قبیح است و قبح این کار مبنای حرمت شرعی دارد. ما تابع اصولیون و فقهایی چون شیخ انصاری هستیم که می گویند اگر عقلا امری را زشت دانستند، حرام است.
آیت الله محقق داماد

اینها نمونه‌هایی از فتواهایی هستند که در مورد تقلب‌های آکادمیک، شامل تقلب در امتحانات و نیز دزدی فکری و خرید پایان‌نامه، صادر شده‌اند. در اینجا قصد دارم به این موضوع بپردازم که: اول آیا چنین فتواهایی می‌توانند تاثیر چندانی بر رفتار جامعه داشته باشد. دوم برای برای کسب بهترین نتیجه چه مقدماتی برای استفتا از مراجع دینی لازم است. سوم جز بیان حرام و حلال، در مورد تکلیف مرتکبان تقلب چه می‌توان گفت. چهارم چگونه باید این احکام و قتواها به گوش مخاطبان برسد.