Professors Against Plagiarism

استادان علیه تقلب

مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و هدف آن مبارزه با تخلف یا تقلب علمی در دانشگاه است

مقدمه

به‌نام خداوند هستی و هم راستی

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک، پذیرش یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرتد.

ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم. در این بلاگ قصد داریم برخی موارد و روش‌های تقلب‌ را بیان و ضمن آموزش به دانش‌جویان و تلاش برای اشاعه‌ی اخلاق و آداب حرفه‌ای در جمع خودمان‌، مسولان را وادار کنیم تا به مشکل تقلب و ریشه‌های آن واکنش جدی نشان دهند.

۲۱ مرداد ۱۳۸۷

استادان یا پژوهشگران حامی

حمایت

اگر می‌خواهید نامتان به‌عنوان یکی از حامیان ذکر شود، نام کامل و آدرس وبگاه خود را به آدرس ghodsi_AT_sharif_DOT_edu ارسال نمایید و در صورت تغییر گروه حامی ما را مطلع کنید..

تعداد زیادی آدرس بلاگ خود را فرستاده‌اند که متاسفانه امکان استفاده از آن به‌جای وبگاه نیست.

بایگانی مطالب

آخرین نظرات

۵ مطلب در مرداد ۱۳۹۲ ثبت شده است

فهرست مجله های نامعتبر وزارت علوم، تیر 1392

PaP-admin | دوشنبه, ۲۸ مرداد ۱۳۹۲

Look out for Bogus Impact Factor Companies

PaP-admin | شنبه, ۱۹ مرداد ۱۳۹۲

From: Link

The proliferation of predatory open-access publishers has created several new and expanding markets. One of these is the market for journal rankings. Because few predatory publishers are able to earn legitimate journal rankings, companies have emerged that — for a fee — award bogus impact factors to low-quality journals.

Predatory publishers compete intensely among themselves for the article processing charges that authors pay. Authors are their customers, and they want to get as much money from them as possible. In this competitive market, publishers want to stand out from the crowd and attract the author fees. One way to effectively earn these fees is to boast high journal rankings. Many predatory publishers lie about having an impact factor, but this tactic is easily confirmed as fraudulent. These new companies will, for a fee, bestow a high and “official” impact factor on their clients’ journals. Here are three of the companies

سه‌شنبه ۲۵ دی ۱۳۸۶ - ۱۳:۵۰
ایسنا:
دکتر منصوری با تاکید بر این که آمار مقالات و مستندات علمی تنها یکی از شاخص‌های ارزیابی وضعیت و رتبه‌ علمی کشور بوده و نمی‌توان به صرف رشد مقالات نمایه شده در سال‌های اخیر مدعی کسب رتبه‌های برتر علمی در رشته‌های مختلف شد، اظهار داشت: کسب رتبه‌های برتر علمی جهان مستلزم مشارکت فعال دانشمندان ایرانی در ده‌ها طرح‌ علمی بزرگ بین‌المللی است که با همکاری کشورهای مختلف جهان از جمله برخی کشورهای منطقه در حال اجراست.

دکتر رضا منصوری، استاد فیزیک دانشگاه صنعتی شریف و عضو شورای پنج‌ نفره «فرهنگستان علوم جهان سوم» در گفت‌و‌گو با خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) با ابراز خرسندی از توجه روزافزون دانشگاه‌ها به رشد تولیدات و مقالات علمی و رویکردهای مثبت ایجاد شده در این زمینه اظهار داشت: گرایش فزاینده دانشگاه‌ها به افزایش آمار تولیدات علمی بین‌المللی روند امیدبخشی است و مطمئنا دانشگاهیان به خوبی تشخیص می‌دهند که با چه دیدی باید به ISI توجه کرده و به چه نقدهایی در این زمینه دقت کنند و نگرانی چندانی درباره نقدها و مخالفت‌هایی که خارج از دانشگاه‌ها حتی در زمینه علوم انسانی پیرامون رشد مقالات ISI مطرح می‌شود وجود ندارد چرا که تاثیر چندانی در دانشگاه‌ها نخواهد داشت.

وی در عین حال به برخی برخوردهای افراطی در مبنا قرار دادن ISI اشاره و اظهارکرد: این که با مبنا قرار دادن تنها یک شاخص مثلا وضعیت مستندات علمی نمایه شده در ISI مدعی کسب رتبه علمی برتر منطقه باشیم اشتباه محض است؛ چرا که ارزیابی علمی تولیدات و جایگاه علمی و فن‌آوری کشور مستلزم بهره‌گیری از مجموعه‌ای از شاخص‌ها است. کما این که سابقا در معاونت پژوهشی وزارت علوم، 16 شاخص مختلف را برای سنجش میزان تولیدات علم کشور و تعیین جایگاه علمی و فن‌آوری ایران در نظر گرفته بودیم که مقالات بین‌المللی یکی از آنها بود.

دکتر منصوری در تبیین این شاخص‌ها خاطرنشان کرد: تعداد این شاخص‌ها به نظر ما بستگی دارد ولی به هر حال چند شاخص مهم وجود دارند که باید مدنظر قرار بگیرند همچنان که در بحث رتبه‌بندی دانشگاه‌ها وقتی بحث قرار نداشتن دانشگاه‌های ایران در فهرست‌ دانشگاه‌های برتر دنیا مطرح شد در ابتدا مسوولان برخی دانشگاه‌ها به شدت با این مساله مخالفت می‌کردند و معتقد بودند که این شاخص‌ها درست نیست و برخی دانشگاه‌های ایران جزو دانشگاه‌های برتر جهان هستند ولی امروز می‌بینیم که دانشگاه صنعتی شریف افتخار می‌کند که طبق شاخص‌های بین‌المللی در رتبه حدود 530 قرار دارد و مطمئنا در مورد وضعیت علمی هم به این نتیجه می‌رسند که شاخص‌های مختلف موثر در آن را بپذیرند.

معاون پژوهشی وزیر سابق علوم تصریح کرد: یکی از شاخص‌های دیگری که در ارزیابی وضعیت علمی کشور باید مورد توجه قرار گیرد، میزان مشارکت در پروژه‌های بزرگ علمی بین‌المللی است که مثلا 20، 30 کشور دنیا در آنها مشارکت دارند. وقتی در چنین پروژه‌هایی مشارکت نداشته باشیم قطعا جزو 20، 30 کشور علمی دنیا نخواهیم بود. در حال حاضر بیش از 100 پروژه علمی بین المللی در رشته‌های مختلف وجود دارد که گاه بیش از 30 کشور در هر یک از آنها مشارکت دارند و وقتی ما در 20، 30 درصد این پروژه‌ها نباشیم قطعا رتبه سی ام دنیا را به دست نیاورده‌ایم و ارزیابی این مساله هم کار چندان پیچیده‌ای نیست.

دکتر منصوری خاطرنشان کرد: در طول پنج، شش سال گذشته تنها سه پروژه داشته‌ایم که نه تنها تعداد آنها را افزایش نداده‌ایم، بلکه بخشی از آنها به دلیل عدم پیگیری وزارت علوم متوقف شده است. وقتی ارتباطات علمی ما با دنیا چنین وضعیتی دارد، چطور می‌توانیم ادعای کسب رتبه‌های علمی برتر دنیا را داشته باشیم؟

وی در بیان برخی دیگر از شاخص‌های ارزیابی وضعیت علمی کشورها به تعداد مجلات علمی داخلی نمایه شده در مراجع بین المللی مثل ISI، تعداد انجمن‌های علمی فعال و حجم قراردادهای صنعتی دانشگاه‌ها که حکایت از ارتباط علم و فن‌آوری دارد، اشاره کرد و گفت: باید تلاش کرد که ایران در تمام این شاخص‌ها پیشرفت کند و زمانی که در وزارت علوم بودیم پیگیری می‌کردیم که کشور به مرور در تمام شاخص‌های علم و فن‌آوری رشد کند و با چنین روشی است که می‌توان رتبه ایران را در منطقه و جهان مشخص کرد.

عضو هیات علمی دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف در خصوص بحث الحاق ISC (پایگاه استنادی علوم ایران و جهان اسلام) به ISI و افزایش چشمگیر آمار مقالات بین‌المللی ایران با امضای تفاهم‌نامه با مسوولان ISI خاطر نشان کرد: موسسه اطلاعات علمی (ISI) برای پذیرفتن مقالات، تک تک مجلات را بررسی و امتیازبندی می‌کند؛ لذا در صورت آغاز فرایند مذاکره ISC با ISI پیوستن به آن حداقل 10 تا 20 سال طول می‌کشد و در صورت عقد قرارداد هم، تمامی مجلات مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ لذا اتفاق خاصی نمی‌افتد.

وی در گفت‌و‌گو با ایسنا تصریح کرد: اگر رشد علمی به افزایش تعداد مقالات بود که با مقداری خرج کردن، در یک چشم به هم زدن ممکن می‌شد. این طور نیست که اگر فرضا تعداد مقالات ما از هفت هزار مقاله به 70 هزار مقاله افزایش پیدا کند، کشور به پیشرفت علمی برسد و توجه دنیا را برانگیزد چون شاخص‌های دیگر را هم می‌شناسند و به صرف افزایش در این شاخص اهمیت نمی‌دهند. ما در حال حاضر در بدیهی‌ترین مسائل علمی که مشارکت در پروژه‌های علمی است ضعف داریم و از شش سال پیش که دو، سه پروژه علمی بین‌المللی را آغاز کرده‌ایم نه تنها آن‌ها را افزایش نداده‌ایم؛ بلکه بخشی از آنها را تعطیل کرده‌ایم همچنان که قسمتی از ارتباطات ما با «سرن» سال گذشته به دلیل عدم پیگیری وزارت علوم متوقف شد و همکاری ما با «سزامی» هم رو به تعطیلی می‌رود.

وی تصریح کرد: این در حالی است که ترکیه از سال‌ها پیش در عمده پروژه‌های علمی اروپا به عنوان عضو یا ناظر شرکت دارد ولی ما حتی در یکی از آن‌ها هم نتوانسته‌ایم مشارکت کنیم.

دکتر منصوری در ادامه در پاسخ به این سوال که با توجه به شاخص‌های متنوع موجود در ارزیابی وضعیت علمی کشورها، ایران از این لحاظ از چه جایگاهی در منطقه برخوردار است، اظهار کرد: ابتدا باید منطقه را به درستی تعریف کرد که دقیقا چه کشورهایی جزو آن هستند و البته کسب رتبه دوم در منطقه هم اتفاق جدیدی نیست و یکی، دو دهه است که مقام دوم منطقه را در اختیار داریم چون غیر از ایران و ترکیه بقیه کشورهای کوچکی هستند. البته کسب رتبه اول منطقه که در سند چشم‌انداز هدف‌گذاری شده، هدف خوبی است ولی باید توجه داشت که رقیب سرسختی مثل ترکیه داریم که به سرعت بودجه پژوهشی‌اش را افزایش می‌دهد و از پاکستان هم نباید به صرف پایین بودن مقالاتش غافل شد چون در برخی زمینه‌ها بسیار قوی تر از ما عمل می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال، در طول سه، چهار سال گذشته با تلاش بسیار توانسته‌ایم عضو یکی از انجمن‌های بین‌المللی در زمینه علوم خلاء که در صنعت هم بسیار مهم است، بشویم اما وزارت علوم حتی از انجمن خلاء ایران برای پرداخت حق عضویت در حد 200 دلار در سال حمایت کافی نمی‌کند اما پاکستان بسیار زودتر از ما عضو آن انجمن شده بود و در چندین انجمن‌ علمی دیگر هم عضو است که ما هنوز برای عضویت در آنها هم دست به کار نشده‌ایم، لذا کسب جایگاه اول منطقه هم هدف باارزشی است که به سادگی قابل تحقق نیست. 

هینداوی یکی از پر سود ترین ناشران

PaP-admin | جمعه, ۴ مرداد ۱۳۹۲

مقاله‌ی کامل



Hindawi Publishing Corporation is one of the world’s largest scholarly publishers — and one of the most profitable.

Interviewed in September, 2012, Ahmed Hindawi, the majority owner of the company, revealed, “Our results for the first half of 2012 show revenues of $6.3m with a net profit of $3.3m.”


Potential, possible, or probable predatory scholarly open-access publishers

PaP-admin | پنجشنبه, ۳ مرداد ۱۳۹۲