Professors Against Plagiarism

استادان علیه تقلب

مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و هدف آن مبارزه با تخلف یا تقلب علمی در دانشگاه است

مقدمه

به‌نام خداوند هستی و هم راستی

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک، پذیرش یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرتد.

ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم. در این بلاگ قصد داریم برخی موارد و روش‌های تقلب‌ را بیان و ضمن آموزش به دانش‌جویان و تلاش برای اشاعه‌ی اخلاق و آداب حرفه‌ای در جمع خودمان‌، مسولان را وادار کنیم تا به مشکل تقلب و ریشه‌های آن واکنش جدی نشان دهند.

۲۱ مرداد ۱۳۸۷

استادان یا پژوهشگران حامی

حمایت

اگر می‌خواهید نامتان به‌عنوان یکی از حامیان ذکر شود، نام کامل و آدرس وبگاه خود را به آدرس ghodsi_AT_sharif_DOT_edu ارسال نمایید و در صورت تغییر گروه حامی ما را مطلع کنید..

تعداد زیادی آدرس بلاگ خود را فرستاده‌اند که متاسفانه امکان استفاده از آن به‌جای وبگاه نیست.

بایگانی مطالب

آخرین نظرات

۸ مطلب در فروردين ۱۳۸۸ ثبت شده است

آییننامه ارتقاء اعضاء هئیت علمی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی که توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تهیه گردیده است مشابه بسیاری از کشورهای دیگر به درستی توجه ویژه ای به فعالیت های تحقیقاتی آنان دارد و اگرچه تغییرات ی که اخیر ا در آن صورت گرفته (مانند ارزشگذاری به فعالیت های فرهنگی اساتید ) نگرانیهایی را در خصوص تفسی ر نادرست از اینگونه فعالیت ها و ا متیازات مترتب بر آن ایجاد کرده است ولی هنوز هم فعالیت های پژوهشی اساتید یک بند وتوک ننده در ارتقاء آنان محسو ب می شود. بعلاوه، سیاست های چندساله اخیر وزارت مذکور بر تشویق اساتید به ارائه و چاپ دستاوردهای علمی خود در مجلات و کنفرانس های علمی و پژوهشی استوار بوده و در این راستا بسیاری از دانشگاه ها و مراکز پژوهشی کشور تخصیص اعتبارات تحقیقاتی به کادر علمی خود و حتی اختصاص دانشجویان تحصیلات تکمیلی به آنان را به میزان اینگونه فعالیت ها مرتبط نمودهاند. اگرچه در اساس تردیدی نیست که می باید بسیاری از تحقیقات اصیل (نه الزاما تمامی آنان ) به چاپ مقاله در مجلات معتبر و مرتبط منجر گردند ولی به نظر می رسد که افراط در اجرای این سیاست از یکسو و ویژگی بدل کاری ما ایرانیان از سوی دیگر منجر به کشف و یافتن مسیرهای سادهتر در تحصیل این قبیل امتیازات ردیده است . همزمان با انتشار و چاپ مجلات دارای نمایه در کشورهای همسایه (مانند پاکستان) به منظور رفع مشکلات مربوط به فراغت از تحصیل ISI دانشجویان دکتری و اندوختن امتیازات مربوط به ارتقاء اعضاء هئیت علمی (که شرح آن به نحو مطلوب در این وبلاگ درج گردید) به نظر می رسد کثرت مجلات علمیپژوهشی داخلی به همراه کنفرانسهای علمی مسیر دیگری را فراهم ساخته است تا دوستانی که امکان ، حوصله و یا وقت کافی به حریر مقاله به زبان غیر مادری را نیز ندارند از فرصت ارتقاء و یا حداقل طولانی نمودن رزومه خویش محروم نگردند.

علیرغم افزایش قابل توجه دانشجویان مقاطع مختلف تح صیلات تکمیلی در سال های اخیر این سوال پیش می آید که توان و ظرفیت علمی کشور به واقع چقدر است و اصولا چگونه می توان آن را سنجید و بر اساس آن به نشریاتی مجوز داد که تنها راه بقاء آنان ارتزاق از بودجه های دولتی تخصیص یافته به دانشگاه هاست. همه نیک می دانیم که این مجلات فاقد مشتری به مفهوم تجاری آن هستند و متاسفانه مقالات چاپ شده در آنان حتی در کارهای تحقیقاتی بعدی همان محقق و مولف نیز مورد استناد قرار نمی گیرند. اخیرا بسیاری از دانشگاهها در چهارچوب سیاستهای جدید وزارت علوم در خصوص تخصصی نمودن مجلات علمی به کسب مجوز و چاپ تعداد بسیار زیاد ی مجله اقدام نموده اند و در واقع مجوز چاپ یک مجله آنان به مجلات متعدد و متکثر تبدیل گردیده است. به علاوه، هر ساله دانشگاههای جدیدتر که حیثیت علمی و حتی ارتقاء اعضاء هئیت علمی خود را در گرو چاپ مجله می دانند به لیست بالا بلند نشریات علمی_پژوهشی کشور افزوده می شوند . در خصوص کنفرانس های علمی مشکل حادتر است به نحویکه هرساله تعداد زیادی کنفرانس ، سمینار، همایش و گردهمایی (که راقم این سطور متاسفانه به تفاوت بین آنان آگاه نیست) به صورت عمومی و تخصصی در شکل های عادی و دانشجویی با هزینه های سرسام آور و متاسفانه تاثی رگذاری علمی بسیار اندک برگزار میگردند.

در واقع این سوال پیش می آید که آیا وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در صدور مجوز برای مجلات پژوهشی ظرفیت علمی موجود در کشور را مورد توجه قرار می دهد و اصولا در برگزاری کنفراتس های علمی در کشور آیا نهاد علمی تصمیم گیرنده ای وجود دارد؟ به راقم این سطور حق دهید که به این قبیل فعالیت های به ظاهر علمی به چشم یک پرکننده (فیلر) امتیازات در فرمهای ارتقاء و یا قطور کننده رزومه دانشجویان و اساتید نگاه کند . متاسفانه معتقدم ما ملت بدل کاری هستیم و قادریم با تبعیت ظاهری از قوانین آنان را آنچنان از درون تهی نمائیم که هیچ چیز جزء ظاهری آراسته باقی نماند.

سید حسین امیرشاهی
hamirsha@aut.ac.ir

صرفه‌جویی علمی؟

محمد قدسی | سه شنبه, ۲۵ فروردين ۱۳۸۸
خبر بسیار کوتاه است و در عین حال مهم. پایان‌نامه از دروس دوره کارشناسی ارشد حذف می‌شود و جای خود را به چند واحد تئوری می‌دهد. اکثر سایت ‌های خبری با دیده تعجب این خبر را درج کرده‌اند. در این مجال جای آن نیست که از گذشته پرسیده شود که این موضوع از چه زمانی مطرح شده و چقدر کارشناسی شده و اصولا از نظر منطقی این کار چقدر به الگوی‌مصرف مربوط می‌شود. بهتر است از آینده‌ای صحبت کنیم که قرار است این طرح در آن عملی شود.
در دنیا تحصیلات دانشگاهی مقدماتی یا undergraduate (شامل دوره‌های فوق‌دیپلم و لیسانس) و تحصیلات تکمیلی یا postgraduate (فوق‌لیسانس و دکترا) کاملا از هم متمایز هستند. مهمترین عامل این تمایز انجام پژوهش است. دانشجوی تحصیلات مقدماتی در کلاس‌های دانشگاه و همینطور آزمایشگاه ‌ها شرکت می‌کند تا بیاموزد چگونه روش‌هایی که پیشینیان برای حل مشکلات ابداع کرده‌اند را به کار گیرد. این دانشجو پس از پایان تحصیل می‌تواند آنچه که آموخته است را در عمل به کار گیرد.
در مقابل شرایط دانشجویان تحصیلات تکمیلی به طور کلی متفاوت است. این دانشجویان –بدون توجه به اینکه چند واحدهای درسی هم می‌گذرانند یا نه- یک کار پژوهشی کامل را تحت نطر استاد راهنمایشان می‌گذرانند و این خود تضمین می‌کند که در آینده به تنهایی قادر به انجام کارهای پژوهشی هستند. کار پژوهشی تنها استاد دانشگاه شدن و مقاله دادن نیست. تمام سازمان‌ها و صنایع بزرگ علاوه بر نیروهای کاردان نیازمند پژوهشگرانی هستند که فعالیت و توسعه سازمان بر پایه کار آنان می‌چرخد.
حال اجرای این طرح چه معایب و چه مزایایی دارد.
معایب:
1- کارشناسی ارشد از رده تحصیلات تکمیلی خارج می‌شود. فرق فارغ التحصیلان لیسانس و فوق‌لیسانس تنها گذراندن چند واحد بیشتر خواهد بود و هیچکدام سابقه پژوهشی جدی نخواهند داشت. همچنین دانشجویان دکترایی که پیش از آن هیچ پژوهشی انجام نداده‌اند، به هیچوجه کارایی مناسبی نخواهند داشت. امروزه تحصیل در مقطع دکترا و فوق‌لیسانس در جهان به سوی تنها پژوهش پیش می‌رود -کاری نداریم که چرا ما عکس حرکت می‌کنیم- و زمزمه اجرایی شدن آن در ایران هم به شنیده می‌شود. تصور کنید چهره دانشجوی دکترای پژوهشی را که برای اولین بار حضور استاد راهنمای خود رسیده است در حالی که اصلا نمی‌داند پژوهش چیست.
2- دیگر محدودیتی برای پذیرش دانشجو وجود ندارد و کلاس‌های پر از دانشجو این بار در مقطع کارشناسی‌ارشد امکان رسیدگی استاد به یک‌یک دانشجویان را سلب خواهد کرد.
3- همه می‌دانیم دانشگاه‌های ایران با سابقه نسبتا طولانی، کادر علمی باسابقه و دانشجویان با استعداد جای خوبی در رنکینگ جهانی ندارند ولی همین جایگاه امروزی هم مرهون مقالات نسبتا زیادی است که در آنها تولید می‌شود. عمده این مقالات حاصل پایان‌نامه دانشجویان کارشناسی‌ارشد است. به بیان دیگر با عملی شدن این طرح مقام دانشگاه‌های ایران به شدت افت نموده از آنچه امروز هست بدتر خواهد شد.
مزایا:
1- مشکل دستبرد علمی و خرید و فروش پایان نامه‌ها که اخیرا تبدیل به دغدغه‌ای شده بود از ریشه –تاکید می‌کنم کاملا از ریشه- حل می‌شود! وقتی پایان‌نامه و مقاله‌ای نباشد دیگر چطور می‌توان در انجام آن تقلب کرد.
2- گفته شده که پایان‌نامه موجب اتلاف وقت استاد می‌شود. اگر این گفته پذیرفته شود –و پژوهش این‌قدر بی ارزش باشد- طبیعتا استادان بایستی مانند معلمین تمام روزهای هفته وقت خود را در کلاس و پای تخته بگذرانند که البته این امر شرایط را برای جذب دانشجوی بیشتر در همه مقاطع دانشگاه‌ها فراهم خواهد کرد.
3- بعید به نظر نمی‌رسد این نکته در مورد دانشگاه‌های قدیمی مصداق داشته باشد اما دانشگاه آزاد و پیام‌نور می‌توانند بدون نگرانی جهت تامین استاد راهنما و مشاور به هر تعدادی دانشجوی فوق‌لیسانس بگیرند- خصوصا مشکل دانشگاه پیام نور که اول دانشجو را گرفته و بعد به فکر تامین استاد افتاده است-
حال با در نظر گرفتن این مزایا و معایب بنده هنوز نمی‌دانم که انجام چنین کاری به صلاح است یا خیر.
پیامی


پایگاه ISI و علوم کامپبوتر

Mohammad Amin Alipour | چهارشنبه, ۱۲ فروردين ۱۳۸۸
مقاله Research Evaluation for Computer Science به تازگی در Communication of ACM چاپ شده است. بخش نتایج بررسی اعتبار سنجی پایگاه ISI در علوم کامپبوتر آن جالب به نظر می رسد که به شرح زیر است:


"An issue of concern to computer scientists is the tendency to use publication databases that do not adequately cover CS, such as Thomson Scientific's ISI Web of Science.

The principal problem is what ISI counts. Many CS conferences and most books are not listed; conversely, some publications are included indiscriminately. The results make computer scientists cringe.d Niklaus Wirth, Turing Award winner, appears for minor papers from indexed publications, not his seminal 1970 Pascal report. Knuth's milestone book series, with an astounding 15,000 citations in Google Scholar, does not figure. Neither do Knuth's three articles most frequently cited according to Google.

Evidence of ISI's shortcomings for CS is "internal coverage": the percentage of citations of a publication in the same database. ISI's internal coverage, over 80% for physics or chemistry, is only 38% for CS.

Another example is Springer's Lecture Notes in Computer Science, which ISI classified until 2006 as a journal. A great resource, LNCS provides fast publication of conference proceedings and reports. Lumping all into a single "journal" category was absurd, especially since ISI omits top non-LNCS conferences:

  • The International Conference on Software Engineering (ICSE), the top conference in a field that has its own ISI category, is not indexed.
  • An LNCS-published workshop at ICSE, where authors would typically try out ideas not yet ready for ICSE submission, was indexed.

ISI indexes SIGPLAN Notices, an unrefereed publication devoting ordinary issues to notes and letters and special issues to proceedings of such conferences as POPL. POPL papers appear in ISI—on the same footing as a reader's note in a regular issue.

The database has little understanding of CS. Its 50 most cited CS references include "Chemometrics in food science," from a "Chemometrics and Intelligent Laboratory Systems" journal. Many CS entries are not recognizable as milestone contributions. The cruelest comparison is with CiteSeer, whose Most Cited list includes many publications familiar to all computer scientists; it has not a single entry in common with the ISI list.

ISI's "highly cited researchers" list includes many prestigious computer scientists but leaves out such iconic names as Wirth, Parnas, Knuth and all the 10 2000–2006 Turing Award winners except one. Since ISI's process provides no clear role for community assessment, the situation is unlikely to improve.

The inevitable deficiencies of alternatives pale in consideration:

In assessing publications and citations, ISI Web of Science is inadequate for most of CS and must not be used. Alternatives include Google Scholar, CiteSeer, and (potentially) ACM's Digital Library.

Anyone in charge of assessment should know that attempts to use ISI for CS will cause massive opposition and may lead to outright rejection of any numerical criteria, including more reasonable ones.

"
لینک اصل مقاله:
http://cacm.acm.org/magazines/2009/4/22954-research-evaluation-for-computer-science/fulltext


یک مرجع مفید برای مولفان، داوران و سردبیران مقالات نشریات تخصصی

حمید رضا صادق محمدی | دوشنبه, ۱۰ فروردين ۱۳۸۸
با سلام و احترام به خوانندگان گرامی
امروز که در حال آغاز نگارش بخش دیگری از "یادداشتهای یک سردبیر" بودم به مرجع مفیدی برخورد کردم که دریغم آمد معرفی آن به خوانندگان محترم را به تاخیر بیاندازم.
این مرجع که توسط "کمیته اخلاق انتشارات" (Committee on Publication Ethic) تهیه شده شامل 17 فلوچارت است و راهکارهای مواجهه با انواع تقلبهای احتمالی را پیشنهاد می کند. مطالعه این مجموعه می تواند برای مولفان، داوران و سردبیران مقالات نشریات تخصصی در مورد روشها و آداب صحیح از بعد تخصصی آموزنده باشد. با قول مجدد ارائه مجموعه آداب تالیف، داوری و سردبیری مقالات نشریات تخصصی در سلسله نوشتارهای یادداشتهای یک سردبیر، خوانندگان محترم را به مطالعه مجموعه ارزشمند (
COPE Flowcharts PDF, 476 kb) توصیه می نمایم.

Competition on Plagiarism Detection

محمد قدسی | يكشنبه, ۹ فروردين ۱۳۸۸


CFP PAN'09: 3rd Int. PAN Workshop - 1st Competition on Plagiarism Detection

Satellite workshop of 25th SEPLN Conference on
Uncovering Plagiarism, Authorship and Social Software Misuse

Donostia-San Sebastián, September 10
http://www.webis.de/pan-09

About the PAN Workshop:
The workshop shall bring together experts and researchers around the exciting and future-oriented topics of plagiarism detection, authorship identification, and the detection of social software misuse. The development of new solutions for these problems can benefit from the combination of existing technologies, and in this sense the workshop provides a platform that spans different views and approaches. The following list gives examples from the outlined fields for which contributions are welcome, but not restricted to:

Plagiarism detection:
* plagiarism detection in general, in Web communities and social networks, and cross-language plagiarism
* identifying near-duplicate and versioned documents of all kinds: text, software, image, music, video
* technology for high-similarity retrieval such as fingerprinting and similarity hashing

Authorship identification:
* models for authorship identification, authorship attribution, and writing style
* NLP- and knowledge-based retrieval models to capture personal traits and sentiment
* Web forensics, community fraud, and new Web infringements

Social Software Misuse Detection:
* uncovering serial sharing and lobbying
* monitoring vandalism, trolling, or stalking
* trust, psychological and personality-based user studies, social aspects of Web misuse

Background:

lagiarism analysis is a collective term for computer-based methods to identify plagiarism offense. In connection with text documents we distinguish between orpus-based and intrinsic analysis: the former compares suspicious documents against a set of potential original documents, the latter identifies potentially plagiarized passages by analyzing the suspicious document with respect to changes in writing style.

Authorship identification divides into so-called attribution and verification problems. In the authorship attribution problem, one is given examples of the writing of a number of authors and is asked to determine which of them authored given anonymous texts. In the authorship verification problem, one is given examples of the writing of a single author and is asked to determine if given texts were or were not written by this author. As a categorization problem,
verification is significantly more difficult than attribution. Authorship verification and intrinsic plagiarism analysis represent two sides of the same coin.

"Social Software Misuse" can nowadays be noticed on many social software based platforms. These platforms like blogs, sharing sites for photos and videos, wikis and online forums are contributing up to one third of new Web content. "Social Software Misuse" is a collective term for anti-social behavior in online communities; an example is the distribution of spam via the e-mail infrastructure. Interestingly, spam is one of the few misuses for which detection technology is developed at all, though various forms of misuse exist that threaten the different online ommunities. Our workshop shall close this gap and invites contributions concerned with all kinds of social software misuse.

About the Competition on Plagiarism Detection:
The detection of plagiarism by hand is a laborious retrieval task, a task which can be aided or automatized. The PAN competition on plagiarism detection shall foster the development of new solutions in this respect.

The competition divides into two tracks:
* External Plagiarism Analysis. Given a set of suspicious documents and a set of potential source documents the task is to find all passages within the suspiscious documents which have been plagairized from one or more of the source documents.
* Intrinsic Plagiarism Analysis. Given a set of suspicious documents the task is to detect paragraphs in the documents which have not been written by its main author. source documents are given in this task.

A large corpus of artificial plagiarism containing cases which have been obfuscated and/or translated will be released for the competition. A development corpus, to be used in developing a detection software, will be released two months before the competition starts, a competition corpus will be used to evaluate and compare detection softwares. The former will contain fully annotated plagiarism cases, the latter will not.

The succes of a plagiarism detection software will be measured in terms of its precision, recall, and granularity.

Important Dates:
open Notification of interest for participation
28.03.2009 Release of the development corpus
21.05.2009 Release of the competition corpus
07.06.2009 Submission deadline for the competition
15.06.2009 Notification of competition results
01.07.2009 Submission deadline for the papers
15.07.2009 Notification of reviews
01.08.2009 Submission deadline for final version of the papers
10.09.2009 (afternoon) PAN Workshop

Workshop Organization:
Benno Stein Bauhaus University Weimar
Paolo Rosso Universidad Politécnica de Valencia
Efstathios Stamatatos University of the Aegean
Moshe Koppel Bar-Ilan University
Eneko Agirre University Basque Country

Competition Organization:
Bauhaus University Weimar:
Benno Stein, Martin Potthast, and Andreas Eiselt

Universidad Politécnica de Valencia:
Paolo Rosso and Alberto Barrón Cedeño

Contact:
pan09@webis.de

Information about workshop and competition can be found at

معرفی خبرنامه "روند پژوهش"

محمد قدسی | يكشنبه, ۹ فروردين ۱۳۸۸
با عرض سلام.
چند روز پیش متوجه شدم سایت اسکوپوس یک خبرنامه بسیار جالب داره که دیدنش رو می تونم به همه افراد دانشگاهی توصیه کنم:
http://www.info.scopus.com/researchtrends/
در این وب سایت، یک خبر نسبتاً جالب توجه من رو به خودش جلب کرد. راجع به اینکه شما «چرا به مقالات یک برنده نوبل ارجاع می دهید؟»:
http://www.info.scopus.com/researchtrends/why_9.html
و یکی دو مطلب مرتبط، یعنی «نوبل بردن چطور روند ارجاعات را عوض می کند؟»:
http://www.info.scopus.com/researchtrends/archive/RT4/why.htm
و همین طور «آیا می دانید که...؟»:
http://www.info.scopus.com/researchtrends/INDEX.html#did
به خصوص این مطلب آخر که خیلی کوتاه هم هست واقعاً جالب به نظر می رسه. در این مطلب به 3 برنده جایزه نوبل شیمی در سال 2008 اشاره شده و نشون داده که اچ - ایندکس (h-index) این افراد در سال 2007 به ترتیب 67، 18 و 4 بوده. حالا شما پیدا کنید ارتباط بین معیارهای کمی و «خوب» بودن محقق را!

سید امیر مرعشی

یادداشتهای یک سردبیر، یادداشت ششم: تقلب ترجمه ای

حمید رضا صادق محمدی | دوشنبه, ۳ فروردين ۱۳۸۸
به نام خداوند جان و خرد
با سلام و احترام به خوانندگان گرامی
آن چه تا کنون در سلسله نوشتارهای یادداشتهای یک سردبیر ارائه گردید به بیان انواع متفاوت تقلب در مقالات در حالتی می پرداخت که متن اصلی و مقاله تقلبی هر دو در قالب یک زبان به نگارش درآمده باشند. در این بخش گونه ای از تقلب مطرح می شود که زبان مقاله تقلبی با زبان مقاله اصلی متفاوت باشد، برای تقریب موضوع به ذهن به عنوان مثال حالتی را در نظر آورید که متن اصلی به زبان انگلیسی و مقاله تقلبی به زبان فارسی باشد. در این نوشتار از این نوع تقلب با عنوان "تقلب ترجمه ای" یاد می شود.
به لحاظ تقسیم بندی انواع تقلب، تقلب ترجمه ای در واقع در عرض تقلبهای پیش گفته نیست بلکه در طول آنها قرار دارد، درواقع می توان هر یک از انواع تقلبهای "ناشیانه"، "عمده"، "محتوایی" و "تقلب اقتباسی" (1) را در نظر گرفت که مرحله ترجمه نیز به آن افزوده شده است. لذا باید تمهیدات لازم برای شناسایی آن تقلبها را نیز تا حد امکان برای مقابله با این نوع تقلب بکار برد. آن چه کار را در مورد چنین تقلبی دشوار می سازد آن است که دایره افرادی که به هر دو زبان آشنا باشند و از تخصص لازم برای داوری مقاله برخوردار بوده و آمادگی تقبل مسئولیت داوری را نیز داشته باشند بسیار محدود تر از زمانی است که مثلاً هم متن اصلی و هم مقاله تقلبی به زبان انگلیسی به رشته تحریر در آمده اند. چنین مشکلاتی چند برابر خواهند شد اگر تعداد افراد متخصص در زمینه مقاله مورد ارزیابی کاهش یابد. به عنوان مثال حالتی را فرض کنید که متن اصلی به زبان ایتالیایی و متن تقلبی به زبان فارسی باشد. البته طبعاً تعداد افراد آشنا به این زبانها نیز کاهش می یابد.
از بعد دیگر باید توجه داشت که فرد یا افرادی که اقدام به تهیه مقاله تقلبی از نوع تقلب ترجمه ای می کنند باید تا حدی به هر دو زبان آشنا باشند و همچنین تسلط ایشان به حوزه تخصصی مقاله نسبتاً خوب باشد. بدیهی است مقاله تقلبی حاوی ترجمه ناشیانه حتی از برترین متون تخصصی نیز خیلی زود مشت تهیه کنندگان خود را به عنوان متقلب باز می کند. اصولاً بسیاری از اوقات داوران متخصص که امر داوری را با دقت انجام می دهند می توانند بخشهایی از متن مقاله را که ترجمه شده است شناسایی کنند مگر آن که با یک ترجمه کاملاً حرفه ای یا یک مولف کاملاً ضعیف از بعد کیفیت نوشتاری املایی و انشایی روبرو باشند.
تقلب ترجمه ای معمولاً از متون اصلی تخصصی به زبانهای رایج بین المللی به زبانهایی که کمتر در آن حوزه تخصصی رواج دارند روی می دهند، زیرا معمولاً محققان برجسته سعی دارند مقالات و متون تخصصی با نوآوری مناسب را به زبان بین المللی انتشار دهند. البته عکس این حالت نیز مشاهده شده است که افراد متقلب مقالات خوب به زبانهای دیگر را به زبان انگلیسی ترجمه و به نام خود برای مجلات و یا کنفرانسهای تخصصی ارسال می کنند.
هر چند قصد دارم بحث شناسایی مقالات تقلبی را به یکی از نوشتارهای آتی "یادداشتهای یک سردبیر" موکول نمایم، اما در این مجال ذکر دو نکته در این خصوص خالی از فایده نیست. نخست آن که برای مجلات و کنفرانسهای تخصصی که مقالات را به زبانهای غیر بین المللی منتشر می سازند –نظیر زبان فارسی در حوزه علوم مهندسی- ارائه نمایه مقالات شامل عنوان، نام مولفان، چکیده، کلید واژه ها و ... به یکی از زبانهای بین المللی رایج مثلاً انگلیسی این امکان را فراهم می آورد که هم گستره اطلاع رسانی تخصصی مقالات افزایش یابند و هم مقالات تقلبی که به نوعی تقلب ترجمه ای در آنها استفاده شده است شناسایی شوند (قبل یا بعد از انتشار).
اما نکته دوم، گاهی اوقات در مقالات حاوی تقلب ترجمه ای یا انواع دیگر تقلب دیده شده است که مولف یا مولفان متقلب در مقاله خود به متن اصلی نیز ارجاع می دهند اما نه به گونه ای که به سادگی مشخص گردد نوآوری یا نتیجه مهم مقاله مربوط به آن متن است. ممکن است به نظر آید این عمل از روی ناشیگری انجام می گردد، اما در اغلب اوقات چنین نیست بلکه آنها سعی می کنند با این عمل داوران را فریب دهند. انگیزه ایشان از چنین اقدامی آن است که داور به تقلبی بودن مقاله شک نبرد و گمان کند تحقیقات مولف یا مولفان مقاله تقلبی در ادامه تحقیقات ارائه شده در متن اصلی است.
به امید حق
پانویس:
1- رجوع کنید به "یادداشتهای یک سردبیر" در وبلاگ استادان علیه تقلب.

سال نو بر همه‌ مبارک باد

محمد قدسی | دوشنبه, ۳ فروردين ۱۳۸۸