Professors Against Plagiarism

استادان علیه تقلب

مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و هدف آن مبارزه با تخلف یا تقلب علمی در دانشگاه است

مقدمه

به‌نام خداوند هستی و هم راستی

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک، پذیرش یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرتد.

ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم. در این بلاگ قصد داریم برخی موارد و روش‌های تقلب‌ را بیان و ضمن آموزش به دانش‌جویان و تلاش برای اشاعه‌ی اخلاق و آداب حرفه‌ای در جمع خودمان‌، مسولان را وادار کنیم تا به مشکل تقلب و ریشه‌های آن واکنش جدی نشان دهند.

۲۱ مرداد ۱۳۸۷

استادان یا پژوهشگران حامی

حمایت

اگر می‌خواهید نامتان به‌عنوان یکی از حامیان ذکر شود، نام کامل و آدرس وبگاه خود را به آدرس ghodsi_AT_sharif_DOT_edu ارسال نمایید و در صورت تغییر گروه حامی ما را مطلع کنید..

تعداد زیادی آدرس بلاگ خود را فرستاده‌اند که متاسفانه امکان استفاده از آن به‌جای وبگاه نیست.

بایگانی مطالب

آخرین نظرات

آیین‌نامه‌ی اخلاق علمی انجمن فیزیک ایران

محمد قدسی | يكشنبه, ۲ آبان ۱۳۸۹


بر روی تصویر کلیک کنید
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۹/۰۸/۰۲
محمد قدسی

نظرات (۱۰)

http://www.psi.ir/news2_fa.asp?id=2378
اقایان مفخم انجمن فیزیک:
این مصداق چیست؟


arXiv admin note: text overlap with arXiv:1107.1005 by other authors
اطلاع ندارم قبلاً در مورد نرم افزار های پیشرفته پیدا کردن تقلب اینجا بحث شده یا نه، ولی اگر بحث نشده موضوع خوبی هست. اگر نیاز به توضیحات بیشتری بود می تونم هم این نرم افزار ها رو معرفی کنم. ایمیلم برای ادمین قابل دسترسی هست. در صورت نیاز با ایمیل تماس بگیرید. با تشکر
مثل اینکه این وبلاگ هم داره بیات میشه و تعداد پستها میشه ماهی یک بار ان هم مثل کپی ایین نامه.....
فکر نمیکنید بعد از این همه زحمت متروک کردن اینجا حیفه؟
آقای سراج:

آن آقای آمریکایی عضو شورای شهر بوده اند و کاندیدای سنا نه وزیر علوم! اگر هم کپی برداریشان ثابت شود کمترین مجازات پس گرفتن مدرک دکترایشان خواهد بود. آقایان ایرانی هنوز بر سر کار هستند و دریغ از یک عذر خواهی! جناب بهبهانی که طلب کار هم شدند که با 500 مقاله - که البته دروغ است - بهتر از هر کس میدانند که کپی کردن اشکالی ندارد. مقالات این آقای پر مدعا چیزی بیشتر از کپی کاری کلمه به کلمه است. از نظر تیم بهبهانی - زیاری میتوان مقاله پاکستانی را کلمه به کلمه کپی کرد و نتایج را از مقاله اردنی بر داشت. جناب دانشجو که به روی مبارک هم نیاوردند و همکار دانشمندشان طلبکار که اصلا نیچر معتبر نیست! استاد کینژاد هم که کاسه کوزه را سر دانشجوی خود خراب کردند بماند که مقاله را چند ماه بعد در کنفرانس دیگری در دبی ارایه کردند.
استادان کجایید که لیست بی اعتبارها را به روز کنید.
http://ijcst.com
تا حالا فقط یک شماره اش در آمده است. اما باورتان نمی شود چه کسی در آن مقاله دارد؟؟!! پروفسور خودمان اولین مقاله شان منتشر شد! من که هر کدام از جمله هایش را چک کردم از یک مقاله دیگر بیرون زد.

ضمنا اول صبح هم یک کامنت در مورد دیگری در پست مربوط به خودشان گذاشتم که اگر دوست داشتید آن را هم بخوانید.
http://profs-against-plagiarism.blogspot.com/2010/03/blog-post_12.html?showComment=1288207220944
بحث تقلب و دزدی ایده و عدم رعایت کپی رایت فراگیرتر از اونه که یه طرفشو بگیری و بتونی حلش کنی. پایان نامه و تز و مقاله روبحث میکنی و میخوای حلش کنی و ادای دانشگاههای بزرگ دنیا رو در بیاری. ولی قضیه خیلی وسیعتر از اونه.
چندروز پیش توی یکی از سوپرمارکتای ایرونیها رفتم و دیدم یه سریال جدید رو روی سی دی زدن به نام قهوه تلخ. چون فرصت تماشای همشو ندارم کلیات داستانو از صاحب سوپرمارکت پرسیدم. می گفت از نظر کپی رایت هم توی آمریکا ثبتش کرده و پخش غیر مجازش هم پیگرد قانونی داره. یه دی وی دی رو خریدم و یه جلسه از سریال رو نگا کردم. جالبه سریالو از نظر کپی رایت ثبت کرده کلی هم قصه میگه که کپی کردن خیلی بده ولی داستانو از ایرج پزشکزاده کپ زده و اسمی هم ازش نمیاره. تازه خود پزشکزاده هم داستانو از مارک توین کپ زده بوده. دیگه اینکه آهنگ اول سریال رو هم از یکی دیگه قرض گرفته و هیچ نامی از خواننده قبلی و آهنگ ساز و شاعر ذکر نمیشه.
اگه این کارا رو توی هالیوود کسی بکنه بلایی بسرش درمیارن که اون سرش ناپیداس. حالا می بینین که اینا وقتی دانشجو یا استادو از دانشگا برای تقلب بیرون میکنن تازه خیلی ملایم برخورد کردن.
سایت الف، مطلبی درباره استانداردهای دوگانه «نیچر» منتشر کرده است، که می تواند برای بینندگان این وبلاگ مفید باشد:
http://alef.ir/1388/content/view/85350
هر حرکتی که در این زمینه انجام شود فی نفسه خوب است اما باید میزان اثرگذاری آن را نیز سنجید.
بسیار خوب است که نهادهای مستقل و صنفی عهده دار رسیدگی اولیه به تخلفات همکاران خود باشند. اتفاقی که در سازمان نظام پزشکی سالهاست که می افتد. اگر کسی از پزشکی شکایت داشته باشد قبل از مراجعه به دادگاه به سازمان نظام پزشکی مراجعه می کند و سازمان هم سعی می کند عادلانه به پرونده رسیدگی کند و اگر پزشک محکوم شود علاوه بر جریمه های عادی نام وی همراه با رای سازمان در بولتن و وب سایت نظام پزشکی درج می شود تا عبرتی باشد برای بقیه پزشکان.
ای کاش نهادهای علمی هم مانند نظام پزشکی بودند که عضویت در آنها اجباری باشد و رای شان مطاع. طبیعی است که انجمن فیزیک ایران فقط در محدوده اعصای خود دارای قدرت برخورد است. بنده اطلاع دقیقی در مورد این انجمن ندارم اما طبق روال جاری در ایران نسبت اعضای انجمن های علمی به تعداد کل افرادی که در آن زمینه مقاله تولید می کنند (استادان و دانشجویان) اندک است و نیز اعضای انجمن های علمی عمدتا افرادی هستند با سابقه و شناخته شده که احتمال تقلب در آنها کمتر است. با این اوصاف میزان قدرت انجمن های علمی برای برخورد با معزل دزدی فکری کافی به نظر نمی رسد.
از سوی دیگر هیچ نهادی برای رسیدگی به این تخلفات وجود ندارد. اگر من موردی از تقلب را پیدا کردم و یا حتی متوجه ششدم که مقاله خودم سرقت شده است، نمی دانم که باید به کجا شکایت کنم. اگر استادی نتایج زحمات دانشجو را تنها به نام خود منتشر کرد و یا اگر دانشجویی ایده و انرژی استاد را گرفت و بعد تنها به نام خود منتشر کرد چه باید کرد. حتی نمونه های از کشمکش های استاد و دانشجو چند بار به این سایت کشیده شده است.
اگر می خواهیم دانشگاه ها را پژوهش محور کنیم فقط دادن بودجه کافی نیست بلکه باید ساختارهای لازمه را برای این منظور در خورد دانشگاه ها ایجاد کنیم. باید در هر دانشکده شورایی برای رسیدگی به چنین شکایاتی وجود داشته باشد و اگر محکوم به رای آن معترض بود باید شورایی بالاتر در سطح استان و بالاتر از آن در وزارت علوم (برای دانشگاه های دولتی) یا سازمان مرکزی دانشگاه آزاد وجود داشته باشد. باید کسانی که در این زمینه متخلف شناخته می شوند در وب سایت دانشگاه معرفی شوند و به طور رسمی توبیخ گردند. مسلما چنین برخوردهایی بسیار موثر خواهد بود چرا که افراد متقلب معمولا به دلیل نااستواری شخصیت دست به این عمل میزنند و هدفشان برتر شمردن خود از دیگران به واسطه شمار بسیار مقالاتشان است و برای چنین افرادی بدون تردید نام برده شدن در میان دزدان علمی مجازاتی است غیر قابل تحمل. حتی کسانی که سفارش نوشتن مقاله می دهند نمی توانند کاملا مطمئن باشند که مقاله نویس حرفه ای به تعهد خود در مورد قلابی نبودن مقاله پایبند است.
منشور اخلاقی یه دانشگاهی رو هم گذاشته بودین. چی شد برشداشتین؟

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی