Professors Against Plagiarism

استادان علیه تقلب

مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و هدف آن مبارزه با تخلف یا تقلب علمی در دانشگاه است

مقدمه

به‌نام خداوند هستی و هم راستی

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک، پذیرش یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرتد.

ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم. در این بلاگ قصد داریم برخی موارد و روش‌های تقلب‌ را بیان و ضمن آموزش به دانش‌جویان و تلاش برای اشاعه‌ی اخلاق و آداب حرفه‌ای در جمع خودمان‌، مسولان را وادار کنیم تا به مشکل تقلب و ریشه‌های آن واکنش جدی نشان دهند.

۲۱ مرداد ۱۳۸۷

استادان یا پژوهشگران حامی

حمایت

اگر می‌خواهید نامتان به‌عنوان یکی از حامیان ذکر شود، نام کامل و آدرس وبگاه خود را به آدرس ghodsi_AT_sharif_DOT_edu ارسال نمایید و در صورت تغییر گروه حامی ما را مطلع کنید..

تعداد زیادی آدرس بلاگ خود را فرستاده‌اند که متاسفانه امکان استفاده از آن به‌جای وبگاه نیست.

بایگانی مطالب

آخرین نظرات

۷ مطلب در تیر ۱۳۹۱ ثبت شده است

مقاله‌ای تقلبی از یک مقام دانشگاهی

PaP-admin | پنجشنبه, ۲۲ تیر ۱۳۹۱

برای دیدن کل مقاله‌ی تقلبی بر روی تصویر کلیک کنید

مقاله‌ی اصلی را از اینجا ببینید

مقاله‌ی تقلبی تک نویسنده است و نمی‌توان مسولیت آن را به دوش یک دانش‌جو انداخت.


با تشکر از فردی که این اطلاعات را برای ما ارسال کرد.

تقلب برای تخریب و تمسخر

PaP-admin | پنجشنبه, ۲۲ تیر ۱۳۹۱

برای دیدن مقاله‌ی کامل بر روی تصویر بالا کلیک کنبد


مقاله‌ی بالا ساخته‌ی   عده ای است که برای تخریب  برخی از نویسندگان یا برای طنز هر کاری را مجاز می‌دانند.  این مقاله به‌صورت ایمیل در فضای مجازی منتشر شده است. اما مقاله‌ی اصلی هیچ یک از خطاهای فوق را ندارد

مقاله اصلی


با تشکر از هاله امین طوسی که مقاله‌ی اصلی را پیدا کردند.




منبع خبر

منبع خارجی

محقق ژاپنی، رکورد جعل مقالات عملی را شکست!

یک محقق ژاپنی رکورد جعل مقالات علمی را با ۱۷۲ عنوان مقاله منتسب به خود طی ۱۹ سال شکست.

دکتر یوشیتاکا فوجی، متخصص بیهوشی دانشگاه توهو از انتشارات گسترده‌ای در حوزه بیهوشی برخوردار است که پس از بررسی‌های یک سایت نظارتی مشخص شد وی تلاش تحقیقاتی چندانی برای تهیه این مقالات از خود به عمل نیاورده است.

دانشگاه توهو اکنون به انتشار نتایج یک بررسی در آثار فوجی پرداخته و دریافته که بسیاری از اطلاعات زمینه‌یی این مقالات ساختگی است.

در این بررسی از ۲۱۲ مقاله منتسب به این محقق تنها در مورد سه مقاله نشانه‌های واضحی از داده‌های پشتیبان شناسایی شده و حداقل ۱۷۲ مورد از مقالات فوجی کاملا بر مبنای اطلاعات ساختگی بوده‌اند.

ظاهرا فوجی مدعی دو سو کور بودن پژوهش‌های خود و انجام آنها در چندین موسسه شده است که می‌تواند پیگیری اطلاعات زمینه‌ای را چالش‌برانگیزتر کند.

وی همچنین برای اطمینان از داشتن نشانه‌هایی از همکاری دیگر موسسات به سادگی امضای آنها را بر روی مقالات خود جعل کرده است.

نتایج جعلی فوجی در دهها مجله با نویسندگانی از موسسات مختلف و شاید منابع متعدد مالی گسترش پیدا کرده بود. این متخصص بیهوشی تنها زمانی مورد سوال قرار گرفت که دبیران مجله Anasesthesia به استخدام یک مشاور خارجی برای بررسی نمونه‌های کار فوجی که مشکلات آنها بسیار واضح بود، پرداختند.

برخی از نتایج منتشر شده وی تنها از شانس یک در ۱۰ به توان ۳۳ برای واقعی بودن برخوردار بودند.

در صورتیکه تمام مقالات جعلی فوجی بازگردانده شوند، وی رکورددار بیشترین تعداد مقاله مرجوع تاکنون را به خود اختصاص خواهد داد که دو برابر موارد پیشین است

با تشکر از بهرام وزیرنژاد

دوستان،

دانشگاه‌های مختلف فهرست‌هایی از مجله‌های کم‌اعتبار تهیه کرده‌اند که در این بلاگ اطلاع‌رسانی شده است. آخرین این فهرست از دانشگاه صنعتی اصفهان است. نظرات متعدد و مختلفی در این مورد مطرح شده است. این بلاگ می‌تواند به دانشگاه‌ها کمک دهد که این فهرست را تکمیل کنند.  تعداد نشریه های نامعتبر یا کم اعتبار متاسفانه در حال افزایش است و برخی موسسات داخلی  هستند که آن‌ها را به‌سرعت شناسایی و به مولفان ایرانی معرفی می‌کنند.


اگر شما علاوه بر فهرست دانشگاه صنعتی اصفهان، مجله‌ای را  می‌شناسید که به نظرتان کم‌اعتبار است، آن‌را با دلایل کافی به‌صورت یک نظر در این‌جا مطرح کنید تا پس از بررسی نظر این بلاگ در مورد آن‌ها اعلام شود.


در مورد هر نشریه، اطلاعات زیر مفید است:


نام نشریه لینک به آن،

زمینه و زمینه‌هایی که در آن‌ها مقاله چاپ می‌کند،

سال انتشار، 

موسسه یا انجمن مربوط (مثلا WSEAS)،

آیا برای چاپ پول دریافت می‌کند؟ چقدر؟ 

مدت زمان داوری (میانگین)،

آیا در آی‌اس‌ای ثبت شده؟ در چه بخشی؟ (مواردی بوده که نشریه ای در یک زمینه‌ی کاملا نامربوط خود را در آی‌اس‌آی ثبت کرده است.

تعداد چاپ نشریه در سال،

میانگین یا حداکثر تعداد مقاله‌های با نویسنده‌ی ایرانی در یک شماره،

impact factor

آیا تجربه‌ی شخصی از چاپ مقاله در آن دارید؟

و ... هر مطلب دیگری که به نظر شما ثابت می‌کند که مجله‌ کم‌ یا بی اعتبار است.


ممنون

چرا با این سایت ها برخورد نمی‌شود؟

PaP-admin | يكشنبه, ۱۱ تیر ۱۳۹۱

این سایت ها مرکز اسناد سرقت شده هستند که با تاسف فراوان در تقلب فراگیر میان دانش‌جویان و برخی دانشگاهیان نقش دلال را بازی می‌کنند. آیا وزارت علوم هیچ نقشی در برخورد با این سایت ها که تعدادشان روزافزاون است ندارد؟ چرا هیچ خبری نیست؟

معرفی یک کتاب

PaP-admin | پنجشنبه, ۱ تیر ۱۳۹۱

با تشکر از علی انصاری