Professors Against Plagiarism

استادان علیه تقلب

مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و هدف آن مبارزه با تخلف یا تقلب علمی در دانشگاه است

مقدمه

به‌نام خداوند هستی و هم راستی

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک، پذیرش یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرتد.

ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم. در این بلاگ قصد داریم برخی موارد و روش‌های تقلب‌ را بیان و ضمن آموزش به دانش‌جویان و تلاش برای اشاعه‌ی اخلاق و آداب حرفه‌ای در جمع خودمان‌، مسولان را وادار کنیم تا به مشکل تقلب و ریشه‌های آن واکنش جدی نشان دهند.

۲۱ مرداد ۱۳۸۷

استادان یا پژوهشگران حامی

حمایت

اگر می‌خواهید نامتان به‌عنوان یکی از حامیان ذکر شود، نام کامل و آدرس وبگاه خود را به آدرس ghodsi_AT_sharif_DOT_edu ارسال نمایید و در صورت تغییر گروه حامی ما را مطلع کنید..

تعداد زیادی آدرس بلاگ خود را فرستاده‌اند که متاسفانه امکان استفاده از آن به‌جای وبگاه نیست.

بایگانی مطالب

آخرین نظرات

اعتبار WASET

قاسم جابری پور | چهارشنبه, ۲۲ آبان ۱۳۸۷
باسمه تعالی- در پاسخ به اقدام شایسته دانشگاه خواجه نصیر خوب است همه کمک کنیم تا سایر ناشران بی اعتبار را یافته و اعلام کنیم.
در پی یک مقاله از فهرست مراجع مقاله ای ضعیف به صفحه خانه یک مجله از انتشارات WASET
بخشی از صفحه اول آن را در ذیر میبینید که چقدر معتبر می نماید! لینک کمیته ها را دنبال کردم و یکی از سه کمیته با نام علوم کاربردی را که به نام این مجله بیشتر مربوط بود دنبال کردم. اول از همه فرمی بود که برای عضویت میشد پر کرد به شرطی که دکتری داشته باشید. فهرست اعضای کمیته به ترتیب حروف الفبا آمده است. حدود 130 نفر، که نام انها با حرف اول الفبا شروع میشود، از دانشگاه های عمدتا ضعیف جهان سوم فهرست شده بودند. شاید اگر دانشچویان علاقمند فرم پر کنند به راحتی به لیست اضافه شوند. در همان کمیته با کلمه آزاد (البته با حروف لاتین) جستجو کردم و فهمیدم حدود 50 نفر از دارندگان مدرک دکتری از این دانشگاه در این کمیته هستند.


International Journal of Electronics, Circuits and Systems (IJECS) is a scholarly open access, peer-reviewed, interdisciplinary, quarterly and fully refereed journal focusing on theories, methods and applications in Electronics, Circuits and Systems.

All submitted articles should report original, previously unpublished research results, experimental or theoretical, and will be peer-reviewed. Articles submitted to the journal should meet these criteria and must not be under consideration for publication elsewhere. Manuscripts should follow the style of the journal and are subject to both review and editing.

IJECS covers all areas of Electronics, Circuits and Systems, publishing refereed original research articles and technical notes. IJECS reviews papers within approximately one month of submission and publishes accepted articles on the internet immediately upon receiving the final versions.
Registration:
ISSN: 2070-3988
ISSN International Centre
20, Rue Bachaumont
75002 Paris, France
Commenced: 2007, January

Indexed by Open Science Index (OSI), Google Scholar, Directory of Open Access Journals (DOAJ), EBSCO, Ulrich’s Periodicals Directory, German National Library of Science and Technology and University Library Hannover (TIB/UB), Electronic Journals Library (Elektronische Zeitschriftenbibliothek, EZB), Genamics, GALE-CENGAGE Learning and INTUTE
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۷/۰۸/۲۲
قاسم جابری پور

نظرات (۱۸)

اخیرا یکی از دوستان سایتی رو معرفی کرد با آدرس waset.org که لیست بسیار متنوعی از هزارن کنفرانس بین المللی در ماههای آینده رو در زمینه های گوناگون تهیه کرده بود. طراحی سایت و اطلاعات هر کنفرانس در نگاه اول بی عیب و نقص به نظر میرسید اما جستجوی گوگل در هر مورد، فقط محدود بود به اطلاعات موجود در همین آدرس waset.org
این نکته‌ی شک برانگیز باعث شد در مورد کنفرانس‎های waset جستجو کنم و در کمال تعجب، فهمیدم که waset بزرگترین ارائه کننده کنفرانسهای جعلی در دنیاست و بسیار مایه تعجبه که چطور بعد از کلاهبرداری های متعدد، هنوز در حال فعالیته.
این سایت رو یک کلاهبردار اهل ترکیه، به اسم کمال اردیل در جمهوری آذربایجان ثبت کرده و با کمک دخترش ابرو و پسرش بورا اداره میکنه. هزینه ثبت نام هر کنفرانس 350 تا 500 یورو هست که در مورد تمامی این کنفرانسها، هزینه ها به حساب بانکی در دوبی! به اسم Emirates NBD Bank PJSC واریز میشه.

ویکیپدیا این سایت رو مصداق بارز انتشارات جعلی و کنفرانس جعلی قلمداد کرده:
https://en.wikipedia.org/wiki/World_Academy_of_Science,_Engineering_and_Technology

علاوه بر اون انبوهی از هشدارهای مختلف رو میشه پیدا کرد که نشوندهنده کلاهبرداری بانیان این سایته. به عنوان مثال فردی که در تماس با هتلی که به گفته این سایت محل برگزاری کنفرانس بوده متوجه شده که مسئولان هتل از وجود چنین کنفرانسی آگاهی ندارن:
http://adamchehouri.blogspot.it/2014/03/waset-conference-is-fake.html 

و یا استادی که اسمش رو بدون اطلاعش به عنوان عضو کمیته علمی یکی از کنفرانسها نوشته بودن:
https://networks.h-net.org/node/7636/discussions/16552/alert-concerning-wasetorg

و انبوهی مطالب دیگه که لینکشون رو به ترتیب اینجا میارم:

http://www.panorama.am/en/news/2014/06/24/waset-azerbaijan/256796

https://scholarlyoa.com/2014/08/28/predatory-publisher-organizes-conference-using-same-name-as-legitimate-conference/

http://syntheticremarks.com/?p=4200

http://musicpsychology.co.uk/warning-fake-icmpc-site/

http://utpgee.blogspot.it/2014/11/warning-about-fake-conferences-run-by.html

http://min-eng.blogspot.it/2013/04/are-these-waset-conferences-just-scam.html

http://blogs.sciencemag.org/pipeline/archives/2015/08/18/scams-attended-by-frauds

https://copy-shake-paste.blogspot.it/2012/06/turkish-mock-conferences.html

https://www.sitejabber.com/reviews/www.waset.org

با توجه به موارد بالا شکی نیست که با یک کلاهبرداری حرفه ای در قالب عنوان دهن پرکن World Academy of Science, Engineering and Technology یا به اختصار waset روبه رو هستیم که متاسفانه هیچ مطلبی در فضای مجازی به زبان فارسی در موردش وجود نداره.


۱۵ شهریور ۹۵ ، ۲۲:۳۰ استاد یار دانشگاه آزاد
سرکار خانم سمیه اخوان

فکر می کنم که جناب آقای جابری پور باید بسیار خوشحال باشند که حامی محترمی همانند شما دارند اما در اصل شما از بحث اصلی بنده بسیار فاصله گرفته اید. شما به رده بندی دانشگاه های کشور می اندیشید اما بنده به این می اندیشم که خروجی این دانشگاه های رده اول و رده دوم  چیست؟ پاسخ به این سوال آسان است. افرادی که در دانشگاه های به قول شما رده اول و رده دوم قبول شده اند صرفا حضور فعال تری در کلاس های کنکور داشته اند  و با استاندارد سوالات آزمون های ورودی دانشگاه ها بیشتر آشنا بودند و در نهایت صرفا بهتر تست زده اند!!!! نه لزوما استعداد کافی برای تحصیل در رشته ای را که می خوانند داشته باشند!!! اگر جز این بود اکنون ما باید صاحب صنعت برجسته و تکنولوژِی برتر حداقل در سطح آسیا باشیم نه اینکه اتومبیل های تولید داخل را به یک پنچم قیمت به زور به کشور عراق بفروشیم و یا بلندگوی های پی سی های مان را از چینی ها (البته با مارک ساخت کره) بخریم.
مشکل بنده با همین نگاه از بالا به پایین شماست! دانشگاه رده اول یعنی چه؟ فرق دانشگاه رده اول کشور با رده دوم در چست که حالا بگوییم رده دانشگاه آزاد چیست؟؟ به نظر بنده در همین سالی که در آن زندگی می کنیم (و نه سی سال پیش) ، ابن رده بندی بیشتر جنبه تاریخی و تعصبی دارد تا جنبه علمی و طبق استانداردهای جهانی! در ضمن بنده ادعا ننمودم که در دانشگاه دولتی درس خوانده ام . من دوره دکترا و پستداک را در خارج از کشور تحصیل نموده ام و بیش از 10 سال در اکثر صنایع مادر کشور استاد پروازی بوده ام  اما متاسفانه هم اکنون در همین ایران دانشجویان دوره فوق لیسانس من برای یافتن منابع علمی اصلی یعنی خریداری شده و نه سرقت ادبی  شده، بسیار مشکل دارند و این موضوع به شدت در کیفت تحقیق و نوشتن تزشان تاثیر منفی گذاشته است و موجب آزردگی خاطر بنده شده است. 
درضمن سرکار خانم اخوان، بحث بنده چیز دیگری بود و آن این بود که اکنون زمان آن رسیده است که به جای برند کردن خودمان توسط خودمان و ایراد گرفتن و تحقیر گردن دیگران، کاری کنیم که با همکاری صمیمانه با هم، در فکر برند شدنمان توسط صنعت گران و مخترعان خارجی باشیم.
به آرزوی آن روز....
پاسخ به "استادیار دانشگاه آزاد".  
راستش اینکه شما بعد از 8 سال راجع به این پست کامنت گذاشته اید.  خیلی چیزها از اون موقع عوض شده.  غیر از اینکه به مدرسین دانشگاه آزاد در این پست توهین نشده شرایط زیاد دیگری هم تغییر کرده است.  مثلا در هشت یا نه سال گذشته دانشگاههای مطرح و رده یک و رده دو و حتی رده سه کشور اونقدر استاد گرفتن که دیگه جا برای استخدام ندارن .  یکی از دانشجوهای خیلی خوب خودم بعد از چندین سال از آمریکا اومده ایران و سراغ چند دانشگاه خوب از طریق سامانه وزارت عتف رفته و هیچکدام نخواستند و حالا مجبور شده بره سراغ دانشگاه آزاد.  یعنی سال 87 وضعیت چیز دیگری بود.  احتمالا در آینده نزدیک فارغ التحصیلان بهترین دانشگاههای ایران باید برند سراغ دبیرستانها برای استخدام.  پس اگر شما ادعا میکنید که فارغ التحصیل دانشگاه شریف و امیرکبیر و صنعتی اصفهان و غیره هستید و خارج هم پستداک گذرانده اید و الان دانشگاه آزاد تدریس میکنید خیلی خوب است و برای شما آرزوی توفیق دارم. 
۲۷ مرداد ۹۵ ، ۲۰:۰۲ استاد یار دانشگاه آزاد

دوست گرامی

 

جناب قاسم جابری پور

 

قبل از هر چیز برای شما که اصلا ارزابی سطح سواد خودتان نامعلوم است واقعا متاسفم هستم که استادان دانشگاه آزاد را که در همین مملکت تدریس و پژوهش می کنند با این لحن تحقیر آمیز خطاب می کنید. شما که مدعی مبارزه با تخلف و جعل هستید طبق کدامیک از شاخص ها همه اساتید دانشگاه آزاد را با این لحن غیر علمی وغیر ادبی خطاب می نمایید؟؟ جهت اطلاع حضرتعالی بنده که استاد دانشگاه آزاد شدم، چندین استاد از دانشگاه شریف و امیر کبیر و علم و صنعت بنده را توصیه می کنند.

 اصلا معلوم نیست وظیفه ای این سایت توهین به هم وطنان ایرانی است یا ارزیابی.

دیگر اینکه: ای کاش ما ایرانی ها به جای ارزیابی و در اصل تخریب یکدیگر و تخریب ناشران خارجی، کمی در اندیشه ارزیابی و اصلاح خودمان بودیم!!! و به جای نوشتن یک تیتر بزرگ "اعتبار WASET  " ، یک تیتر خیلی بزرگ تر مبنی بر ارائه گزارش ارزیابی عملکردهای خودمان، شامل: مجلات داخلی، کنفرانس های داخلی، پایان نامه های فوق لیسانس و دکترای داخلی، تولیدات صنعتی داخلی و ... می نمودیم.

 

امیدوارم این وب سایت که مدعی مبارزه با تخلف و جعل است این پیغام را حذف ننماید.

 

استاد دانشگاه آزاد اسلامی و پژوهشگر فوق دکترا از خارج کشور و عضو مرکز نخبگان

به نام خدا

سایت waset برای ارائه مقاله خیلی بهتر از سایت های داخلی است ضمنا راهنمایی هایی که سایت waset برای ارائه مقاله می کند خوب است در کنفرانسهای داخلی اصلا نمی دانیم به چه چیز اهمیت می دهند مثلا ارائه مقاله در دانشگاه ارومیه 2015 اولا برای ثبت نام 200000 پول خواته که غیر قانونی است .دوما به چه چیز اهمیت می دهند معلوم نیست. سایت waset برای ارائه مقاله از تمام کشورها است که خوب است. حال در آینده به خاطر جیب یک عده درون کشور نامعتبر اعلام شود معلوم نیست

از کاری که انجام میدید خیلی ممنون اما بهتره به جای اینکه وقت خودتون رو با پیدا کردن مجلات نا معتبر هدر بدید کنفرانس و مجلات معتبر رو اسم ببرید تا کارهامون رو اونجا سابمیت کنیم. البه یه موضوعی رو هم نباید فراموش کرد که اگه مقاله ای برای اینطور کنفرانس ها یا ژورنال ها فرستاده میشه صرفا دلیل کیفیت پایین اون نیست. اولا که کنفرانس های داخلی خیلی کم هستند و شخصا به عنوان یه دانشجو ترجیح میدم مقاله ام تو یه کنفرانس یا اعتبار پایین تر چاپ بشه اما وقتی می خوام اپلی کنم تو رزومم بنویسم. ژورنال های داخلی هم که عموما اعتبار بین المللی ندارن. از طرفی چون ما ارز نرم افزارهای بدون لایسنس استفاده میکنیم امکان چاپ کار در ژورنال های معتبر نیست هرچند که کار انجام شده بنیه ی لازم رو داشته باشه. پس در برخی موارد این قبیل کنفرانس ها تنهاراه هستند.
متشکر
پس ترجیحا نمی رم
سرکار خانم مهسا
دوستان به طور کامل توضیح دادند و نظراتشان را بیان کردند. هیچ دلیلی وجود ندارد که بتوانیم فرض کنیم این کنفرانس خوب است. به احتمال بسیار زیاد این کنفرانس هم ضعیف است، مگر آنکه خلافش ثابت شود.
من مقالم در یکی از کنفرانس های waset
که در پنگاگ، مالزی برگزار می شود و در کنفرانس "مهندسی در پزشکی"
پذیرفته شده
آیا این مجله غیرمعتبره؟
لطفا زودتر جوابمو بدین چون هزینه اش بالاست و اگر غیر معتبر است ترجیح می دهم اصلا نرم
مرسی
جناب آقای دکتر جابری پور
با تشکر از پاسخ شما، سو تفاهم از آنجا در ذهن من شکل گرفت که یکی از ملاک های نشریات علمی کم ارزش دریافت حق چاپ بسیار بالا و همچنین چاپ تعداد زیادی مقاله از کشورهای تقلب خیز -که متاسفانه به دلیل صرف غلط بودجه پژوهشی ایران رتبه بالایی را در این مورد پیدا کرده است- بود.
نتیجه ای که میتوان از این فرض گرفت این است که هیات تحریریه و داوران این نشریات فقط دچار ضعف علمی نیستند بلکه با هدف به دست آوردن منافع اقتصادی اقدام به پذیرش مقالات ضعیف می کنند و این یعنی تقلب.
به هر صورت امیدوارم رفع سو تفاهم شده باشد.
متاسفانه در گرایش مخابرات میدان جورنال پییر محبوبیت زیادی دارد بطوری که اساتید کاردرست این گرایش هم برای سریع تر پذیرش شدن مقالاتشان این جورنال را انتخاب میکنند.
از مسئولان سایت می خواهم رسیدگی کنند.
۲۶ آبان ۸۷ ، ۱۹:۱۹ قاسم جابری پور
آقای پیامی

نکته شما را دربست می پذیرم. اما منظور من این برداشتی که شما دارید نبود. این که یافته خود مبنی بر این که بر اساس اطلاعات سایت مربوطه فقط 50 نفر با مدرک دکتری و انتساب به دانشگاه آزاد جزو ادیتورهای این مجله هستند کنایه ایست از اینکه مجله هر تقاضایی را برای ادیتور شدن می پذیرد و از این رو کم اعتبار است. دانشگاه آزاد را انتخاب کردم زیرا واقعیت این است که رکورد پژوهشی اساتید این دانشگاه به طور متوسط ضعیف تر متوسط دانشگاه های دولتی است. در ضمن در این پست صحبتی از تقلب نشده است که مورد اعتراض شما واقع شده است.
Salaam. Unfortunately, I don't have such Email, as I have not submitted any paper to this Journal. I got this information from some students. The correct name for that journal is PIER which I hereby correct it.
تصور اینجانب این است که تمام کسانی که نویسنده و خواننده این بلاگ هستند دارای هدف مشترک مقابله با تقلب اند. متاسفانه همواره قشری گری به اهداف خوب و دسته جمعی ایرانیان لطمه زده است. اگر جامعه علمی را به دو قشر دانشگاه آزادی و دانشگاه دولتی تقسیم کنیم و هر گروه دیگری را به تقلب متهم کند چه حاصلی خواهد داشت؟
در ضعیف بودن این مجله شکی نیست ولی آیا این دلیل خوبی است که به دانشگاه آزادی بودن هیات علمی آن استناد نمایید؟ آیا به استناد همین بلاگ اکثر نویسندگان مقالات این مجله از دانشگاه امیر کبیر نبوده اند. آیا دو مورد تقلب پر سر و صدای اخیر که یکی دانشگاه آزاد و دیگری تربیت مدرس نبود .
البته شکی نیست که دانشگاه های دولتی با سابقه علمی بسیار طولانی و بودجه بیشتر، از دانشگاه آزاد قویترند اما آیا در دانشگاه های دولتی فرد متقلب پیدا نمی شود و آیا در دانشگاه آزاد اساتید و دانشجویان قوی و پرکار و درستکار وجود ندارند. امیدوارم اگر قرار است جامعه علمی به دو دسته تقسیم شود دو گروه متقلب و صادق باشد و نه دو گروه دولتی و آزاد.
آقای مهدی، خیلی خبر جالبی است. اگر یک نسخه‌ از ایمیلی که این مجله می‌فرستد را دارید برای من بفرستد. ممنون می‌شوم.
Salaam. Please make also a search about the journal PEER (Progress in electromagnetic reasearch )which is getting very popular among some students and professors to increase the number of their publication. As far I know, when you submit a paper to this journal, you immediately receive an email stating that that you must cite to at least 5 paper from that journal in reference list to get the review of your paper proceeded!!, which means the committee of journal intends to increase artificially their impact factor, and then after one week you receive the acceptance of the paper!!!.
پیدا کردن همه ی نشریات کم اعتبار کاریست وقت گیر و در عمل غیر ممکن. نباید بگذاریم این کار ما را از هدف اصلی که تغییر قوانین در جهت از بین بردن انگیزه های تقلب و آموزش دانشجویان در این زمینه بازدارد.

در مورد این جورنالی که اینجا مطرح کرده اید، به نظر می آید که این جورنال در فهرست آی.اس.آی نیست، بنابراین اعلام عدم اعتبار آن اهمیت چندانی نباید داشته باشد.
ظاهرا عده‌ای استاد پیدا کردن مجلات درِ ِ پیت هستند و هر روز یک مجله جدید پیدا می‌کنند. متاسفانه این افراد بخوبی واقفند که کارشان در مجلات و حتی کنفرانسهای نیمه‌ معتبر داخلی پذیرفته نمی‌شود، پس بجای پژوهش میشود وفت را صرف یافتن این مجلات کرد. سود امتیازی آن خیلی بیشتر است!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی