Professors Against Plagiarism

استادان علیه تقلب

مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و هدف آن مبارزه با تخلف یا تقلب علمی در دانشگاه است

مقدمه

به‌نام خداوند هستی و هم راستی

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک، پذیرش یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرتد.

ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم. در این بلاگ قصد داریم برخی موارد و روش‌های تقلب‌ را بیان و ضمن آموزش به دانش‌جویان و تلاش برای اشاعه‌ی اخلاق و آداب حرفه‌ای در جمع خودمان‌، مسولان را وادار کنیم تا به مشکل تقلب و ریشه‌های آن واکنش جدی نشان دهند.

۲۱ مرداد ۱۳۸۷

استادان یا پژوهشگران حامی

حمایت

اگر می‌خواهید نامتان به‌عنوان یکی از حامیان ذکر شود، نام کامل و آدرس وبگاه خود را به آدرس ghodsi_AT_sharif_DOT_edu ارسال نمایید و در صورت تغییر گروه حامی ما را مطلع کنید..

تعداد زیادی آدرس بلاگ خود را فرستاده‌اند که متاسفانه امکان استفاده از آن به‌جای وبگاه نیست.

بایگانی مطالب

آخرین نظرات

استعفای وزیر دفاع آلمان به دلیل سرقت علمی

آرش | دوشنبه, ۲۳ اسفند ۱۳۸۹
وزیر دفاع آلمان، کارل تئودور زو گوتنبرگ، به دلیل کپی کردن قسمتهایی از پایان نامه اش کناره گیری کرد. ایشان که تا این اواخر کاندیدای احتمالی صدارت عظمی هم به شمار می رفت، از مدرک PhD هم محروم شده است. او در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که از کلیه سمتهای دولتی اش کناره گیری می کند. این اتفاق پس از آن رخ داد که بیش از 20000 شخصیت علمی آلمانی به خانم آنگلا مرکل نامه نوشتند و از اینکه او هنوز در سر کارش است انتقاد کردند. خانم مرکل در حالی به حمایتش از او ادامه داد که حزبش درگیر سه انتخابات ایالتی پیش رو بود. با اینحال وزیر دفاع در برلین اعلام کرد که "با وجود اینکه از صدر اعظم به خاطر حمایتش ممنون است، دیگر نمی تواند فشارها را تحمل کند". این اشرافزاده 39 ساله بعد از آن تحت فشار قرار گرفت که یکی از اساتید دانشگاه برمن پایان نامه سال 2006 او را با کمک اینترنت مورد بررسی قرار داد. نتایج حاکی از این بود که در این پایان نامه قسمتی از یک مقاله روزنامه کلمه به کلمه کپی شده است و همچنین پاراگرافی از یک گزارش وبسایت سفارت امریکا بدون ذکر منبع مورد استفاده قرار گرفته است. سرانجام دانشگاه بایروت که دکترای او را داده بود، تصمیم گرفت که وی "وظایف علمی را به طور قابل ملاحظه ای نقض کرده است."
منبع خبر: BBC 
بعد التحریر: داستان (به جز پایانش) یک مختصر آشنا می زند!
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۹/۱۲/۲۳
آرش

نظرات (۱۶)

با سلام و احترام  خدمت مدیریت سایت استادان علیه تقلب
پس از سکوت شما در برابر تقلب علمی آقای حسن فریدون (!!) تمام اعتمادم به سایت شما از بین رفت .

با عرض سلام و ادب خدمت دوستان و اعضای محترم
خدمت شما اساتید بزرگوار و دانشجویان ارجمند مساله ای را مطرح میکنم، درباره سرقت علمی آقای حسن روحانی، ریاست محترم جمهور جمهوری اسلامی ایران.
متاسفانه ایشان، در رساله دکتری خود، به سرقت علمی از آثار دیگران روی آورده است. تا آنجا که شکایت برخی چون آیت الله کلانتری عضو خبرگان رهبری و دانشیار دانشگاه شیراز را در پی داشته است.
بسیار جالب توجه است، که آقای روحانی در چند دوره ای که نماینده مجلس گردیده، بدون داشتن مدرک فوق لیسانس و دکتری خود را دکتر معرفی نموده است.
چند سال پیش در مواجه با مرحوم کردان، مجلس وقت به درستی ورود پیدا کرد. اما امروز مجلس را چه شده است که درباره پرونده علمی برادر رئیس جمهور، آقای حسین فریدون، سکوت اختیار کرده و در مورد رساله دکتری خود رئیس جمهور خود را به بی هوشی زده است!
از آن بدتر، واکنش جامعه علمی کشور و اساتید و دانشجویان است. واقعا چه بر سر کشور و جامعه علمی آن رفته که باید تن به این پدیده شوم داده و با ریاست جمهوری مواجه باشد که رساله وی سراسر سرقت علمی است.

ذکر این نکته قابل توجه است، که این رفتار و برخورد اگر در کشورهای دیگر به درستی انجام می شود، پشتوانه ای برای مجامع دانشگاهی و علمی آن محسوب می شود، و در هر سطحی چنین تقلبی صورت گیرد با آن برخورد می شود. چنانچه در همین نوشته وب به موردی در کشور آلمان اشاره شده است.
اما روی سخن با اساتیدی است که پرچم مبارزه با سرقت علمی را به راستی و درستی برافراشته اند. اساتید و دانشجویان بزرگوار، شما به امتحان بزرگی مبتلا شده اید. حال وقت آن است تا نشان دهید که این راه و این هدف، در همه حال ارزش خود را حفظ میکند. در این مقطع مهم، ر سطح ریاست جمهوری با چنین پدیده ای روبرو هستیم که علاوه بر از بین رفتن اعتبار جامعه علمی کشور، عزت و آبروی کشور هم در میان است.
لذا واکنش شما اساتید و دانشجویان در این باره میتواند قدمی بزرگ در راستای مبارزه با سرقت علمی باشد.
با تشکر
محمدی

سلام.

بسیار عالی.

اما آیا صدر اعظم آلمان حاضر است از کمک به تروریست ها و کشتار مسلمان در گوشه گوشه جهان، عذرخواهی کند. زیاد از حد به این ادعاهای مضحک و بی ارزش دل خوش نکنید. البته و صد البته موضوع سو استفاده ی برخی مثلا حزب اللهی ها از شرایط کشور را هم نادیده نمی گیریم. و اعتقاد دارم جواب سختی پس خواهند داد. لکن غرب آنقدر در بی اخلاقی و فساد غرق است که موارد این چنینی فقط نوعی ژست انسانیت است. ببینید این آدم تا حالا چقدر ثروت و موقعیت داشته است.

 

به نظرم دلیل اصلی   بی سوادی اساتید دانشگاه هاس  یا بی قیدیشونه  اگه ی ذره سخت بگیرن کار درست میشه   هی میگن شریف شریف شریف  تو کامپیوتر و همه رشته ها حرف اول رو میزنه  ما که یه خروجی درست از شریف ندیدیم تو کامپیوتر همه پروژه هاشم چرتو پرت  معلوم نیس چیکار میکنن  دیگه وای به حال دانشگاه های دیگه برسه

با مشاهده متن متوجه شدم که تقلبی که وزیر کرده در جامعه علمی ما تقلب بسیار کوچکی است. تا به حال نشده که در جلسه دفاع پایان نامه ای حاضر شوم و چنین تقلب هایی را نبینم. چه جالب که برای تقلب به این کوچکی چنین واکنش بزرگی در آن کشور نشان داده می شود.
بعد اونوقت شما که انقدر دغدغه مبارزه با سرقت علمی دارید ،
 هیچ نظر یا موضع گیری نسبت به پرونده سرقت علمی جناب دکتر روحانی در تز دکترایشان ندارید و کپی و پیست بدون ذکر منبع بیش از 3 خط از کتاب یک فرد دیگر در چکیده تزشان ندارید ؟!
@ محمد اسد زاده
گویا دفعه اول ه  که این سایت رو نگاه میکنید.  نه؟  جناب پیامی خیلی کامنت و پست تا حالا گذاشته.           
 خوندن این کامنت  به قول قدیمیها یه کم sense of  hummer نیاز داره. این کامنت جناب پیامی شوخی حساب میشه.
 ایام عزت مستدام. 
۰۱ شهریور ۹۲ ، ۱۷:۲۰ محمد اسدزاده

به نام خدا

دیدگاه های دوستان عزیز را مطالعه کردم. برایم بسیار جالب بود. از میان نظرات مطرح  شده، نظر دوست گرامی، آقا یا خانم پیامی برایم بسیار درخور توجه مینمود. این دوست عزیزمان عیوب بزرگ جامعة علمی و سیاسی کشور را نمی بینند، اما عیب کوچک وزیر دفاع جمهوری فدرال آلمان پیش چشمانشان بزرگ جلوه میکند!

دوست عزیز! بقول آن شاعر شیرین سخن: عیب کسان منگر و احسان خویش / دیده فروبر به گریبان خویش.

ای عزیز! رسوایی بیش از این که در ایران اسلامی؛ کشوری که داعیة صداقت پیشگی و عدل و انصاف مردمانش گوش فلک را کر کرده است، وزیر کشور با مدرک دکترای جعلی وارد کابینه میشود؟ گوتنبرگ کاری مشابه کار خیل عظیم دانشگاهیان کشور ما کرده است. آیا شما جایی در دنیا سراغ دارید که وزیری با مدرک جعلی بر سر کار بیاید و آنگاه که اسرارش از پرده برون افتاد، بازهم پافشاری کند و ادعا بکند که مشکل از من نیست؟! گوتنبرگ هرکه بوده و هر کاری کرده... بماند. اما یک خصلت وی بسیار درخور توجه است و آن صحبتهای وی پس از رسوایی بزرگی است که در روزنامه سراسری زوددویچه تسایتونگ منتشر شد.

ای عزیز! کلام تعمق برانگیز شما مرا با خود به جایی برد که این آیه شیرین و خواندنی از کلام الله مجید را پیش چشمم دیدم: مالک روز جزا میفرماید: أَتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَتَنسَوْنَ أَنفُسَکُمْ وَأَنتُمْ تَتْلُونَ الْکِتَابَ أَفَلاَ تَعْقِلُونَ؛ آیا مردمان را به نیکی دعوت و خود را فراموش میکنید؟ حال آنکه کتاب [خدا] را مى‏خوانید؟ آیا [هیچ‏] نمى‏اندیشید؟!

آقا یا خانم پیامی عزیز! من از شما و تمامی دوستان دلسوز این آب و خاک خواهش میکنم... خواهش میکنم در مباحثات علمی، قدری منصف باشیم و نخست خودمان و عیوب بی حد و حصرمان را نیک ببینیم و پایش کنیم و بعد به سراغ عیب همسایگان برویم.

زیاده عرضی نیست؛ باقی بقایتان

محمد اسدزاده

خیلی وزیر بی عرضه ای بوده این جناب وزیر دفاع. می آمد  کشور ما و یک دوره ی چند ساعته در رابطه با راهکارهای پررو شدن می گذراند تا مجبور به استعفا نشود.
"پیامی" حتما داری شوخی می کنی دیگه.
http://youtu.be/Tw9bvLQm1qw

آقایان علیه تقلب گوش بدهند
قسمت مهم این خبر آن 20000 امضاست که آقای وزیر را به پاسخگویی خواسته اند. اگر در ایران هم دانشگاهیان عالیجنابان متقلب را به پاسخگویی می طلبیدند شاید دست کم شاهد یک معذرت خواهی بودیم.
ماجرای گوتنبرگ را شنیدید؟
http://4divari-mani2.blogspot.com/2011/03/blog-post_09.html
من که اصلا باورم نمی شود. مگر می شود وزیر تقلب بکند. ببینید کار دانشگاه های غرب به کجا کشیده است که وزیرشان هم تقلب می کند آنوقت وقتی می گویند تمدن غرب همین روزها از هم می پاشد بعضی افراد نفهم مسخره می کنند. آقا راستی تکلیف این رتبه یندی معنوی دانشگاه های جهان چه شد. ما الان دو ماه است روزی صد مرتبه سایت وزارت علوم را چک می کنیم تا این رتبه بندی را ببینیم. این فرنگی ها آمده اند دانشگاه های خودشان را که در آن چیزی جز تقلب و بی بند و باری و بی معنویتی در آن پیدا نمی شود قاطی دانشگاه های ما کرده اند و تازه دانشگاه های ما را هم گذاشته اند ته جدول. خجالت هم خوب چیزی است.
سلام-کاری که شما انجام می دهید واقعا جای تقدیر دارد اما زمانی که یک استاد دیپلمه دانشجویان را تشویق به نوشتن مفاله از صحیفه سجادیه می کند و به آنها می گوید با این کار بدون آزمون وارد دروه ی فوق لیسانس می شوید(در هر رشته ای) شما انتظار دارید دانشجویی که نفر آخر دوره ی خود بوده و به این سبب وارد مقطعی بالاتر شده آیا راهی آسان تر از تقلب می بیند؟
سلام-کاری که شما انجام می دهید واقعا جای تقدیر دارد اما زمانی که یک استاد دیپلمه دانشجویان را تشویق به نوشتن مفاله از صحیفه سجادیه می کند و به آنها می گوید با این کار بدون آزمون وارد دروه ی فوق لیسانس می شوید(در هر رشته ای) شما انتظار دارید دانشجویی که نفر آخر دوره ی خود بوده و به این سبب وارد مقطعی بالاتر شده آیا راهی آسان تر از تقلب می بیند؟

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی