Professors Against Plagiarism

استادان علیه تقلب

مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و هدف آن مبارزه با تخلف یا تقلب علمی در دانشگاه است

مقدمه

به‌نام خداوند هستی و هم راستی

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک، پذیرش یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرتد.

ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم. در این بلاگ قصد داریم برخی موارد و روش‌های تقلب‌ را بیان و ضمن آموزش به دانش‌جویان و تلاش برای اشاعه‌ی اخلاق و آداب حرفه‌ای در جمع خودمان‌، مسولان را وادار کنیم تا به مشکل تقلب و ریشه‌های آن واکنش جدی نشان دهند.

۲۱ مرداد ۱۳۸۷

استادان یا پژوهشگران حامی

حمایت

اگر می‌خواهید نامتان به‌عنوان یکی از حامیان ذکر شود، نام کامل و آدرس وبگاه خود را به آدرس ghodsi_AT_sharif_DOT_edu ارسال نمایید و در صورت تغییر گروه حامی ما را مطلع کنید..

تعداد زیادی آدرس بلاگ خود را فرستاده‌اند که متاسفانه امکان استفاده از آن به‌جای وبگاه نیست.

بایگانی مطالب

آخرین نظرات

دفتر ریاست جمهوری  قرار بود کلیپ زیبای تبلیغاتی زیر را  که توسط توسط آقای حسین دهباشی تهیه شده بود    قبل از گزارش عملکرد ۱۰۰ روزه‌ی دولت از صدا و سیما پخش کند. متاسفانه این کار الگو برداری (بدون ذکر منبع) از یک کلیپ تبلیغاتی برای رییس جمهور اوباما در کمپین سال  ۲۰۰۸  است که جایزه‌ی Emmy اون سال را برد (لینک‌). امیدواریم که دفتر دکتر روحانی نسبت به رفع این اشکال اقدام لازم را انجام دهد.  برای دیدن کلیپ ها بر روی ان ها کلیک کنید (البته با فیلتر شکن!).


پ.ن: در این لینک متن زیر در پایین آمده است که به نحوی این مشکل را جبران می‌کند:

Inspired by the "Yes We Can" video, this piece was produced by Hossein Dehbashi for the 100th day of the Government of Prudence and Hope, featuring Hassan Rouhani's first speech as President of the Islamic Republic of Iran. This video was an initiative taken by the artists (without the President's knowledge) to immortalize President Rouhani's emotional speech, where he expresses hope for peace, friendship and progress. Only at the later stages was the video shown to President Rouhani.

This melodic piece is the first time ever for a chorus to sing along with a formal speech by a prominent Shia cleric and high ranking Iranian politician. Featuring musical instruments on video and singing by women are prohibited by Iran's state television. The fact that President Rouhani's personal website decided to feature this video was a great and notable step to break this taboo and support Iranian artists. http://www.rouhani.ir/event.php?event...

To pay tribute and celebrate Iranians from all backgrounds, parts of the video are in Kurdish, Balochi, Azeri and Arabic.

  • Category

  • License

    Standard YouTube License




موافقین ۲ مخالفین ۱ ۹۲/۰۹/۰۸
PaP-admin

نظرات (۱۶)

۲۶ دی ۹۲ ، ۱۵:۲۰ نگار حجازی

سلام...

واقعا متشکر از این ریز بینی...

تقلب زشته....شت تر از اون تقلب این مدلی از روی کفار

۲۰ آذر ۹۲ ، ۲۲:۳۲ پاپیون_روزنامه نگار آنلاین
درود بر اساتید عزیز_ در حالیکه_ علیه تقلب اند...
بله دقیقا 
من این کلیپ را با دقت دیدم_ ایده اصلی_ همان است و ایده_ کپی شده است ..اما تصور می کنم بهتر است تا بین
کپی این ایده با سرقت ایده ایی علمی  و سو استفاده ی علمی از آن
تفاوت اساسی قائل شد!
تصور بنده ی دانشجو این است که صرف بر موفق بودن آن ایده در ایالات متحده و نتیجه اش برای پرزیدنت اوباما
باعث این"تقلید" شده است
و شاید در حیطه ی فرهنگ و هنر_ اگر صاحب ایده نیستیم_ با تقلید درست
و تکرار..و تکرار و تکامل بخشیدن به آن ایده( البته با ذکر یا اشاره مستقیم یا تلویحی حتا  به منبع اصلی ایده) به "ایده" برسیم
نمونه ی نادرست این نوع تقلید در " فیس بوک"_ ایرانی
توئییتر ایرانی و.... دیده اییم.
ولی شاید کار ستاد تبلیغاتی دکتر روحانی_ در حد مطرح شدن تحت عنوان این وب ( یعنی استادان علیه تقلب) درست نبود.
موفق باشید
پاینده ایران
پاپیون./.

۱۳ آذر ۹۲ ، ۱۲:۳۹ وحید دامن‌افشان
با توجه به اینکه، از این کلیپ به عنوان ابزاری برای اعتراض و مخالفت با کلیپ اصلی استفاده نشده، پس نمی‌شه گفت که این الگوبرداری، Détournement  محسوب می‌شود. پس این کار، تقلب نیست. بنابراین کامنت قبلی‌ام رو پس می‌گیرم.
اطلاعات بیشتر درباره Détournement در وبلاگمhttp://panevis.ir/?p=1084
به نظر من این کار کاملا مصداق فر یوز (استفاده منصفانه  fair use ) پیدا میکنه.. نکته اصلی این است بنیان قانون کپی رایت حمایت از  آفریننده کار است و نه متوقف کردن کار هنری و سبک های هنری. بسیاری از نویسندگان از شکسپیر تا مارتین لوتر کینگ از نویسندگان قبلی خود استفاده(کپی) کرده اند و این اصلا جزیی از مراحل آفرینش اثر هنری بوده و است. اگر قرار بود کپی رایت به این شدت دنبال شود سبک پارودی اصلا به وجود نمیآمد... اصولا تا وقتی اثر شما لطمه مالی به اثر اصلی نمیزند در عالم تجاری مشکلی نخواهد بود و کپی رایت وزنه بیشتری در حفظ منفعت مالی اثر برای صاحب اثر و نه لزوما تولید کننده اش  نسبت به حفظ  مالکیت ایده اثر دارد.
۱۲ آذر ۹۲ ، ۱۵:۱۱ وحید دامن‌افشان
به این کار در دنیای هنر، Détournement می‌گویند که نوعی تقلب به شمار می‌رود. سعی می‌کنم تا فردا صبح، نوشته‌ای در این مورد، توی وبلاگم بنویسم.
۱۱ آذر ۹۲ ، ۰۰:۴۰ فاطمه فتح العلومی
۱۰ آذر ۹۲ ، ۲۱:۲۱ مریم کاتوزیان

افراط و تفریط جزء اساسی فرهنگمونه . وقتی میرسیم دم یه در یه ساعت تعارف میکنیم که نخیر شما بفرمایید ، وقتی توی خیابون رانندگی میکنیم حاضر نیستیم یه اپسیلون کوتاه بیام.

از کلاس اول دبستان یاد میگیریم که تکلیفا رو کپ بزنیم و سرامتحان اگه شد تقلب کنیم و هزار جور کلاه برداری که توی همه جای دنیا خلاف حساب میشه. اما وقتی میرسه به یه کلیپ آهنگ که خودش گفته از یکی دیگه الهام گرفته ، یه دفعه مشمئز کننده میشه و همه صداشون در میاد. اگه غیر این بود عجیب بود.

تدبیری دیگر باید . به اعتدال امیدی نیست.

۱۰ آذر ۹۲ ، ۱۶:۲۷ دکتر توحید عزیزی
آقای دکتر قدسی؛

ممنون از حساسیتی که نسبت به امر نشان دادید. تقلب همیشه مشمئز کننده است، چه در سطوح علمی و چه در سطوح عالیه‌ی سیاسی / هنری.

سپاسگزاریم از پیگیری و ادمه‌ی حرکت بجایی که آغاز کرده اید. انشا الله پیروز و موفق باشید.

جناب پیامی،

بهتر است که سایت به همان حیطه تخصصی خود که تقلب آکادمیک است بپردازد و وارد فیلد وسیع copy right نشود.  ولی فقط در پاسخ به کامنت شما ، کتاب شب سراب مطالب کتاب بامداد خمار را ربوده بود یعنی کاراکترها و داستان را از نویسنده دزدیده و فقط نحوه گفتار را تغییر داده بود. برای همین به اینکار در آن زمان دزدی ادبی گفتند شکایت صورت گرفت.  

برای اینکه بدون مراجعه به قوانین کپی رایت بخواهید در مورد موزیک ویدئو اطلاعاتی کسب کنید می توانید تعدادی قطعه  از country style music video را از سایت یوتوب دانلود کنید و ببنید که چند موضوع محدود و مشابه را با آهنگها و اشعار خیلی شبیه به هم با عنوانهای متفاوت ارائه میدهند.  یعنی تفاوتها از نظر بیننده غیر متخصص بسیار ناچیز است ولی هر کدام از آنها به عنوان یک کار مجزا به فروش های میلیونی دست می یابند. 

به عنوان مثالی که شاید  ملموس تر باشد انواع مختلف OpAmp است که کسی روی کل ایده OpAmp کپی رایت ندارد و صدها ورژن مختلف آن را شرکتهای مختلف ارائه میدهند. از نظر بیننده غیر متخصص به نظر میآید که ایده تقویت کننده ولتاژ با استفاده از تعدادی ترانزیستور تقلید از کار قبلی است ولی متخصصین میدانند که دو آپ امپ مختلف یعنی چه. 

۰۹ آذر ۹۲ ، ۱۱:۵۸ ابراهیم میر
سلام
ایده این کلیپ کاملا کپیست. دوستانی که به قانون کپی رایت ارجاع میدهند لطفاً بحث کپی ایده را مد نظر قرار دهند نه نت موزیک. بدیهیست که نت موزیک عیناً همان نیست بالاخره آقای دهباشی این موضوع را میدانستند. بحث بر سر این است که ایده باید 80 درصد تغییر کند تا بگوئیم در ایده کپی نشده. به نظر شما بین ایده کلیپ آقای روحانی و اوباما 80 درصد تغییر در ایده میبینید؟ که مدعی هستید کپی نیست؟
لطفا تیتر را تصحیح کنید.  دکتر روحانی نه روجانی
جناب پیامی عزیز، 
من در امر کپی رایت متخصص نیستم ولی با مراجعه به منابع برخط میتوان خیلی اطلاعات گرفت.  مثلا راجع به IBM PC و تاریخچه ی آن و اینکه چرا آقای Don Estridge این ساختار را طراحی کرد و اینکه تقلیدی از کامپیوتر اپل بود و نمیتوانستند آنرا Patent  کنند میتوانید به ویکیپدیا مراجعه کنید. شرکت IBM نمیتوانست ساختار کامپیوتر شخصی خود را به ثبت برساند و اگر اینکار را کرده بود مطمئنا از تمام شرکتهای معظم ژاپنی شکایت و ادعای خسارت میکرد.   هیچکس کپی رایت کیبورد را ندارد و هیچکس صاحب امتیاز ایده لپ تاپ نیست.  هیچکس صاحب امتیاز نوع حرکتهای ویدئو کلیپ Gangnam style نیست ولی آهنگ و شعر آن دارای کپی رایت است. 
در سال 2008 هم که آقای اوباما ویدئو کلیپ تبلیغاتی خود به نام Yes we can را طراحی کرد آقای مکین هم میتوانست همین تیپ ویدئو را بسازد.  اینکه در ویدئو سخنرانی اوباما با آهنگ سنکرون شده و خواننده ها متن سخنان او را تکرار میکنند و صحنه ها تغییر میکند هیچکدام قابل ثبت و کپی رایت نیست. اگر بود مطمئن باشید که کسی جرئت نمیکرد سریالهای تلویزیونی با مضمون مشابه را در آمریکا بسازد.  اینکه به نظر شما میآید که شباهتهایی در دو ویدئو کلیپ وجود دارد و ایده کلی مشابه هم هست با نقض کپی رایت متفاوت است.   

پاسخ:
در مورد IBM (گرچه خیلی به بحث اصلی مربوط نمی شود و اپل همیشه شکست های تجاری خود را با گفتم من اول بودم التیام می دهد) دقیقا پورت ها و اسلت هایی که اختراع آی بی ام بوده (و هرگز هم با اپل اشتراکی نداشته) را در پستم نام بردم. در مورد کیبورد هم منظور کیبورد معروف به 101 کلیدی است که مشخصات انحصاری آن دوازده فانکشن کی، و نه کلید کنترلی (scrool lock, pageup, ....) است که بعد از سال 2000 اپل این طراحی را مورد تقلید قرار داد. 
اما در مورد حقوق معنوی گرچه قوانین در کشورهای مختلف فرق می کند اما بررسی شکایات همواره یک امر کیفی است. مثلا چند سال پیش در ایران خانمی که قصه های عامیانه می نوشت داستانی پرفروش منتشر کرد. خانم دیگری چندی بعد آن داستان را ادامه داد. پس از شکایت دادگاه چنین حکم کرد که تمام سود حاصل از فروش کتاب دوم به نویسنده کتاب اول برسد! پیامی
جناب قدسی
با سلام و احترام

من احساس میکنم مسیر وبلاگ داره از رسالت اصلیش فاصله میگیره. بر فرض این که این کلیپ تقلبی هم باشه چه ارتباطی با تقلب علمی داره آخه!!!!؟
خواهشا بیاین رو دغدغه اصلی خودمون تمرکز کنیم یعنی شناسایی ژورنال های بدون اعتباز
پاسخ:
درست می فرمایید. 
۰۸ آذر ۹۲ ، ۲۰:۵۶ ااا پیامی
این کار هم نقض کپی رایت هست و هم نیست.

هست چرا که واضح است که ایده و کار کاملا کپی برداری شده. همانطور که برای تشخیص کپی بودن یک نقاشی، آنها را پیکسل پیکسل مقایسه نمی کنند و فقط نظر خبره‌ای که دو تصویر را می بیند را ملاک قرار می دهند، اینجا هم تهیه موزیک ویدیوی دوم از روی ویدیوی اول کاملا آشکار است.

اما نیست، چرا که مساله کپی رایت آثار هنری از برخی جهات با دستبردهای فکری علمی کاملا متفاوت است. تفاوت اول رفرنس دادن است که در آثار موسیقی و ویدیویی اصلا جایگاهی ندارد. تفاوت دوم اما اینست نقض کپی رایت تنها در صورت شکایت صاحب اصلی اثر موضوعیت می یابد و در صورت رضایت وی جرم و خلافی صورت نگرفته است (مثل آنکه من فردا در اتاق یکی از اساتید را باز کنم و کتابی بردارم. اگر فردا که وی دانست من آن را برداشته ام چیزی نگفت اتفاقی نیافتاده است اما اگر اعتراض کرد من دزدم.) دم دست ترین نمونه گنگم استایل است که چون دانسته شده که سازنده از مقلدین شکایت نمی کند هزارها اجرا از آن در دنیا منتشر شده است. نمونه دیگر هم همین کامپیوترهایی است که ما الان داریم از آنها استفاده می کنیم. این کامپیوتر به عنوان یک اختراع در انحصار IBM است و به طور خاص کیبورد با این شکل خاص، پورت های مانیتور و ماوس و کیبورد و سریال و موازی و اسلات IDE و ISA همگی به وی تعلق دارند اما چون بنا را به عدم شکایت از تولید کنندگان مشابه ساز (که آن روزها سازگار با IBM گفته می شد) همه کپی رایتش را زیر پا گذاشتند و جرمی هم مرتکب نشده اند. در مورد این آهنگ هم نخستین گام برای جرم و غیر اخلاقی تلقی کردن این عمل اعلام شکایت و نارضایتی صاحب اصلی اثر است. دقیقا بر عکس مقالات علمی که رضایت و عدم رضایت نویسنده اصلی، هیچ اثری در دزد دانستن کپی کننده ندارد.
آقایی که این پستو گذاشتی (admin!) لطفاً قبل تحمت زدن به دزدی و منشر کردن اون تو ملا عام یکم قانون مطالعه کن. اول واسه اینکه مطمعن شی واقعاً حرفت درسته و اونا نقض کپی رایت کردن و همچنین اینکه کار شما یعنی منتشر کردن این خیر بدون اینکه هیچ مرجع قضایی تایید کرده باشه قانونی هستش یا نیست.
میدونید مجازات تحمت چند ضربه شلاقه؟
همونطور که آقای رضوانی هم گفت این کلیپ نقض کپی رایت نکرده.

جناب آقای دکتر قدسی با تمام احترامی که برای شما قائلم ولی بهتر است که مصادیق و موارد تقلب را در حیطه اطلاعات و تخصص خودتان نگه دارید.  در مورد مقالات و مصادیق تقلب قطعا نظرات شما صائب است ولی در مورد موزیک ویدئو قصه کاملا متفاوت است.   کلیپی که مد نظر شماست و نام تهیه کنندگان آنرا به عنوان متقلبین در این سایت قرار داده اید از دو بخش موسیقی و  ویدئو تشکیل شده است.  حال سئوال این است که آیا موسیقی این کار همان موسیقی و توالی نوت هایی است که در کار آمریکایی وجود دارد؟  اگر تمام یا بخشی از کار دارای توالی یکسان نت ها است (حتی در فرکانس پایین) آنگاه ادعای شما راجع به نقض کپی رایت صحیح است. ولی این چنین نیست.  دوم اینکه آیا بخش ویدئویی کار آمریکایی دارای داستان یا سناریویی بوده که در کار ایرانی کپی برداری شده است؟ 

لطفا عبارت infringement of music video copyright  را جستجو کنید تا مواردی که مصداق این مسئله هست را متوجه شوید که هیچکدام در این ویدئو نقض نشده است. 

از طرف دیگر کار شما مصداق تهمت و افترا است و پیشنهاد میدهم که آنرا از سایت حذف کنید  یا ادعای نقض مالکیت معنوی را حذف کنید و فقط از خوانندگان سئوال کنید که آیا به نظر شما این کار صحیح است یا سئوال کنید که آیا فکر میکنند که تقلب رخ داده است یا خیر.

 (روحانی مچکریم). 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی