Professors Against Plagiarism

استادان علیه تقلب

مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و هدف آن مبارزه با تخلف یا تقلب علمی در دانشگاه است

مقدمه

به‌نام خداوند هستی و هم راستی

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک، پذیرش یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرتد.

ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم. در این بلاگ قصد داریم برخی موارد و روش‌های تقلب‌ را بیان و ضمن آموزش به دانش‌جویان و تلاش برای اشاعه‌ی اخلاق و آداب حرفه‌ای در جمع خودمان‌، مسولان را وادار کنیم تا به مشکل تقلب و ریشه‌های آن واکنش جدی نشان دهند.

۲۱ مرداد ۱۳۸۷

استادان یا پژوهشگران حامی

حمایت

اگر می‌خواهید نامتان به‌عنوان یکی از حامیان ذکر شود، نام کامل و آدرس وبگاه خود را به آدرس ghodsi_AT_sharif_DOT_edu ارسال نمایید و در صورت تغییر گروه حامی ما را مطلع کنید..

تعداد زیادی آدرس بلاگ خود را فرستاده‌اند که متاسفانه امکان استفاده از آن به‌جای وبگاه نیست.

بایگانی مطالب

آخرین نظرات

لینک به اصل مصاحبه (البته می‌شد بهتر ویرایش کرد)

لینک به کل صفحه شامل مطالب دیگر در مورد سرقت علمی


موافقین ۴ مخالفین ۰ ۹۲/۱۱/۱۸
PaP-admin

نظرات (۲)

بله کیفیت بله
نه کمیت نه
حکایت ISI نیست حکایت کیفیت و کمیت است. ISI به خودی خود چیز بدی نیست.

« اما بهتر است دکترهائی که مدارک آنچنانی گرفته‌اند و بر صندلی‌های مدیریتی تکیه زده‌اند و از دادن یک نظر علمی مقبول عاجزند از عجز بر طبل ISI نکوبند»

خوشبختانه هرچند در امتیازها و ماده‌ها و تبصره‌ها میشود غش کرد اما اعتبار علمی به کیفیت محض هست و با پول و قدرت صرف به دست نمی‌آید.
سخن ISI را در این هفته جناب آقای روحانی گشوده اند و جناب آقای دکتر قدسی هم مطلب دیگری در این باب نگاشته اند. من می خواهم توجه دوستان را به این نکته جلب کنم که هیچیک از این سخنان ناظر بر این نیست که ISI (بخوانید انتشار مقاله در ژورنال‌های معتبر بین‌المللی) چیز بدی است.
جناب رئیس جمهور از دانشگاهیان ایران خواستند به جای آنکه بر مقاله نویسی صرف تمرکز کنند، بر روی موضوعات کاربردی در اجتماع کار کنند. سخن ایشان بسیار درست است. کشور ایران نمی تواند به تولید علم و مقالات ISI خود بنازد وقتی تاکنون چند بار شهروندان اهوازی در جماعتی چندهزار نفری دچار ناراحتی تنفسی شده اند و هنوز کسی نتوانسته علت واقعی آن را پیدا کند.
جناب دکتر قدسی هم گفتند «در برخی دانشگاه ها داشتن مقاله ISI برای دفاع از تز دانشجویان دوره لازم و در برخی دانشگاه ها کافی است بدون آنکه، کیفیت و عمق نوآوری های رساله چندان مورد بررسی جدی قرار گیرد.» در مورد دانشگاه هایی که کافیست فاجعه است چون چنین استنباط می شود که استادان راهنما و مشاور و داوران فاقد توان یا وقت کافی برای فهم رساله و دفاع دانشجو هستند. اما اینکه لازم است، چیز عجیبی نیست چرا که امروزه همه جای دنیا هنگام دفاع لیستی از انتشارات دانشجو نیز ارائه می گردد و عجیب است از یک کار نه یک مقاله ISI، نه یک مقاله اسکوپوس، نه یک مقاله علمی پژوهشی و نه حتی یک کنفرانس انتشار یافته باشد. از همین رو هم در ابتدا نه فقط دانشگاه آزاد، بلکه اکثر دانشگاه های دولتی 2 نمره برای مقاله قرار داده بودند و امروز گرچه خیلی از آنها آن دو نمره را برداشته اند ولی اکثر استادان کماکان کار پژوهشی بدون مقاله را فاقد صلاحیت برای دفاع می شناسند. ISI زدگی بیشتر در مورد مقالات فله ای استادانی که هدفشان تنها رسیدن به مرتبه بالاتر و دانشجویانی که هدفشان تنها پرکردن رزومه بدای پذیرش گرفتن است صدق می کند نه کسی که از او یک عدد مقاله برای دفاع خواسته شده است.

همانطور که مثلا گران بودن قیمت گوشت دلیل آن نیست که می توانیم از فروشگاه شهروند گوشت بدزدیم، چنین امری بدان معنا نیست که چون مقاله برای دانش‌آموختگی لازم است پس ما هم باید به هر روش درست و نادرست و متقلبانه ای برای خودمان مقاله جور می کنیم. مقاله دادن کار زیاد سختی نیست اما به هر حال از مقاله خریدن و یا مقاله چاپ کردن در ژورنال های آبکی سخت تر است.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی