Professors Against Plagiarism

استادان علیه تقلب

مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و هدف آن مبارزه با تخلف یا تقلب علمی در دانشگاه است

مقدمه

به‌نام خداوند هستی و هم راستی

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک، پذیرش یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرتد.

ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم. در این بلاگ قصد داریم برخی موارد و روش‌های تقلب‌ را بیان و ضمن آموزش به دانش‌جویان و تلاش برای اشاعه‌ی اخلاق و آداب حرفه‌ای در جمع خودمان‌، مسولان را وادار کنیم تا به مشکل تقلب و ریشه‌های آن واکنش جدی نشان دهند.

۲۱ مرداد ۱۳۸۷

استادان یا پژوهشگران حامی

حمایت

اگر می‌خواهید نامتان به‌عنوان یکی از حامیان ذکر شود، نام کامل و آدرس وبگاه خود را به آدرس ghodsi_AT_sharif_DOT_edu ارسال نمایید و در صورت تغییر گروه حامی ما را مطلع کنید..

تعداد زیادی آدرس بلاگ خود را فرستاده‌اند که متاسفانه امکان استفاده از آن به‌جای وبگاه نیست.

بایگانی مطالب

آخرین نظرات

بازی با اعداد را متوقف کنید: مقاله‌ای مرتبط در CACM

محمد قدسی | سه شنبه, ۵ شهریور ۱۳۸۷



مقاله به موضوع شمارش مقاله‌ها به‌جای اهمیت دادن به عمق و کیفیت‌ آن‌ها می‌پردازد، همان مشکلی که ما نیز در داخل به‌شدت از آن رنج می‌بریم‌.
با تشکر از خانم دکتر مرجان سیرجانی برای ارسال آن‌.

برای خواندن مقاله برروی تصویر بالا کلیک کنید.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۷/۰۶/۰۵
محمد قدسی

نظرات (۷)

با سلام و تشکر از این حرکت خوب و واقعا لازم
معرفی این مساله و راه حل هایی که در جاه های مختلف دنیا مرسوم است دانش خوبی می تواند به خواننده ها بدهد که هر یک در حد خود شاید بتوانیم قدمی برای مقابله با این مساله بکنیم. حداقل ممکن دفاع کردن از موردهای مربوط به خود.
اما در مورد این پست من هم فکر میکنم اصولا پنهان کردن و پخش نکردن اطلاعات حتی به نظر از روی مصلحت، کار اشتباهی است و امیدوارم در محیط علمی حداقل فراموش کنیم اصول غلط مصلحتکاری را.
با آرزوی موفقیت .
این یک مقاله در یک مجله‌ی معتبر است. شما و دیگران هم آزاد هستید برداشت‌های مختلف از آن داشته باشید. اما لطفا نگویید که این پست را برداریم چون ممکن است آموزش غلط بدهد. خوانندگان این بلاگ عمدتا دانشگاهی و بهتر از ما متوجه هستند. قطعا آگاهی رساندن از روش‌های تقلب یا تخلف بسیار مفید تر از مخفی کردن آن است..
به نظر من هم اینجا دو تا موضوع تا حدی با هم قاطی شدن. من فکر میکنم تعداد زیاد مقاله بدیهتا چیز بدی نمیتونه باشه چیزی که بده تعداد زیاد مقالات آبکیه. و خوب اینم با نصیحت و پند و اندرز فکر نمیکنم درست بشه فکر میکنم اگر مراجعی که مسئول امتیاز دهی افراد بر اساس کیفیت و کمیت مفالات هستند طوری آگاه باشن که مقالات آبکی براشون ارزش نداشته باشه صرف تولید مقالات آبکی برای یکنفر سودی بیشتر از تلف کردن بودجه نخواهد داشت. ولی در کل مشارکت داشتن در تعداد زیادی مقاله به نظر من نه تنها چیز بدی نیست که یک هنره
در این مقاله کارگروهی رو سرزنش کرده. گفته این افراد فله ای کار می کنن. عمده فعالیت تحقیقاتی توی دنیا به صورت گروهیه. از طرف دیگه می گه که تعداد زیاد مقاله یعنی کار کم عمق. پس تعداد کم مقاله یعنی کار پرعمق. درسته؟ حالا ما هم گفتیم که تعداد کم در حد یعنی صفر یا هیچی. میدونم که منظور نویسنده دقیقا همین نبوده ولی برداشت ما هم خیلی بیراه نیست. :)
اولا به نظر من این مقاله بیشتر میتواند اثر منفی داشته باشد تا مثبت، زیرا که علنا روشهای مختلف تولید مقالات متعدد بدون کار خاصی را آموزش میدهد! و بهتر است لینک آن حذف شود.
ثانیا، به نظر من اگر چه شمارش تعداد مقاله کار نامناسبی است، اما باید دید که راه حل دیگر چیست؟ به نظر من در این مورد بین بد و بدتر، مورد بد انتخاب شده است.
اگر بخواهیم که کیفیت هر مقاله را تعیین کنیم، آنگاه باید به گونه ای یک معیار برای این کار بدهیم. ارائه چنین معیاری خود کار دشواری است. در ضمن اگر هر مقاله بخواهد بر اساس کیفیتش امتیاز دهی شود، آنگاه نقش افراد داور در امتیاز دهی پررنگتر میشود و امکان داوری با اعمال سلایق شخصی (عمدی یا غیر عمدی) بالا میرود. این مورد در کشور ما فکر کنم خود معضل بزرگتری را ایجاد خواهد کرد. به عنوان نمونه، معمولا بسیاری از افراد از نحوه محاسبه های صورت گرفته در جاهای مختلف راضی نیستند، زیرا که اعتقاد دارند داوری درستی صورت نگرفته است.
نکته آخر اینکه همین مقاله نیز در انتها راه حل خاصی را پیشنهاد نمیدهد، تنها میگوید که این کار خوب نیست. خود این مسئله نشان میدهد که ارائه راه حلی برای این مشکل ساده نیست.
من احساس میکنم که این مشکل شبیه مسئله کنکور سراسری است که در حال حاضر تستی است و همه میگویند بهترین روش نیست، اما روش مقابل یعنی بررسی سوابق تحصیلی نیز به نظر موفق نمی آید.
۱- یکی از دلایل تقلب سیاست شمارش مقالات به جای توجه به کیفیت آن‌هاست که توسط آیین‌نامه‌های ارتقا و هیات‌های ممیزه‌ی دانشگاه تشویق میشود. این مقاله این نکته‌ی درست را مورد بحث قرار میدهد.
۲- قرار نیست که هر پستی دقیقا به تقلب مربوط باشد و مثلا همه‌ی رشته ها را در بر بگیرد. این مقاله در مورد رشته ی کامپیوتر بود. ولی خوانندگان با هر سلیقه ای میتوانند انتخاب کنند که آن را بخوانند یا خیر.
۳- حالا کی گفته که به دلیل استدلال‌های این نویسنده، اگر کسی هیچ مقاله نداشت بهتر است؟<

موفق باشید!
به نظرم خوب نمیاد که این دو تا موضوع رو قاطی کنیم. یعنی تعداد زیاده مقاله اگه بده پس هیچی مقاله از همه بهتره. یعنی اگه کسی هیچی مقاله نداره بخاطره اینه که خیلی استاندارداش بالاه. خوب تازه این به تقلب چه ربط داره. شاید یکی خیلی زحمت می کشه و تقلب هم نمیکنه و رشتشم یه جوریه که خوب مقاله می شه نوشت. مثل رشته های تجربی مثل "مواد" و "شیمی" اون وقت چی؟ این بلاگ که مال مهندسی کامپیوتر که نیست.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی