Professors Against Plagiarism

استادان علیه تقلب

مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و هدف آن مبارزه با تخلف یا تقلب علمی در دانشگاه است

مقدمه

به‌نام خداوند هستی و هم راستی

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک، پذیرش یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرتد.

ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم. در این بلاگ قصد داریم برخی موارد و روش‌های تقلب‌ را بیان و ضمن آموزش به دانش‌جویان و تلاش برای اشاعه‌ی اخلاق و آداب حرفه‌ای در جمع خودمان‌، مسولان را وادار کنیم تا به مشکل تقلب و ریشه‌های آن واکنش جدی نشان دهند.

۲۱ مرداد ۱۳۸۷

استادان یا پژوهشگران حامی

حمایت

اگر می‌خواهید نامتان به‌عنوان یکی از حامیان ذکر شود، نام کامل و آدرس وبگاه خود را به آدرس ghodsi_AT_sharif_DOT_edu ارسال نمایید و در صورت تغییر گروه حامی ما را مطلع کنید..

تعداد زیادی آدرس بلاگ خود را فرستاده‌اند که متاسفانه امکان استفاده از آن به‌جای وبگاه نیست.

بایگانی مطالب

آخرین نظرات

آیا ارائه مصداق های تقلب بدون ذکر نام مفید است؟

قاسم جابری پور | شنبه, ۲۳ شهریور ۱۳۸۷
باسمه تعالی- امروز، به درخواست یکی از همکاران، یکی از پست هایم در این بلاگ، که به بیان دو مصداق تقلب پرداخته بود، را حذف کردم. آن همکار محترم نگران این بود که خوانندگان فرض می کنند که مصداق ها از دانشکده ما است و در نتیجه پست کردن آن برای آبروی دانشکده خوب نیست. هرچند که به احترام ایشان درخواستشان را پذیرفتم و عمل کردم، ولی نگرانی ایشان را تایید نمی کنم. آبروی دانشکده را در درجه اول آن می برد که تقلب می کند و این مختص دانشکده ما نیست و خوشبختانه افراد خاطی در جمع ما آنقدر کم اند که به شمارش نمی آیند. بر عکس، ذکر مصداق ها، البته بدون نام و از طرف خود ما، به کسانی که مورد را شنیده اند یاد آور می شود که کلیت دانشکده سلامت است و این خلاف ها را برنمی تابد. به عنوان یک مثال متقابل در یکی از دانشکده ها فردی ترجمه کامل یک کتاب معتبر را به عنوان تالیف خود چاپ کرده است. خبر آن همه جا رفته است. اگر استادان آن دانشکده از این کار اظهار برائت نکنند، که هنوز نکرده اند، آیا نباید آنان را به حداقل بی تفاوتی به این عمل غیر اخلاقی متهم کرد؟ نگرانی من از آن است که کسی تقلب کند و از کار خود پشیمان نباشد و بر عکس از کار خود دفاع کند و باین ترتیب حداقل در حوزه اطراف خود فرهنگ تقلب و "بزن و ببر" را گسترش دهد. به آن همکار محترم می گویم نصیحت کردید و من پذیرفتم در حالیکه خلافی مرتکب نشده بودم. اما آیا اگر خاطی را نصیحت کردیم و به خلافش ادامه داد چه کنیم؟ اگر بدون ذکر نام مصداق را ، از باب "ادب آموزی از بی ادبان" ارائه کنیم شاید از ترس آبرو در رفتارش تجدید نظر کند. آبروی هیچ دانشکده ای با ذکر مصداق های اندک شمار اعمال مغایر با اخلاق علمی نمی رود، بلکه عدم برخورد با خاطی و در نتیجه گسترش فرهنگ تقلب کردن آبرو خواهد برد، البته اگر در آن صورت آبروئی بماند! اگر برخورد نمی کنیم اظهار برائت بازدارنده است و حفظ آبرو می کند. نظر همکاران برایم راهگشا و مغتنم است.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۷/۰۶/۲۳
قاسم جابری پور

نظرات (۲)

درباره این پست و سوال مطروحه باید گفت که در بسیاری از موارد در جواب باید گفت نه
شدیدا توصیه می کنم این پست را بخوانید

http://www.tabnak.ir/pages/?cid=11865
آبرویش را بریز و او را به مردم معرفی کن!
با سلام،
من یکی از دانشجویان دانشکده عمران دانشگاه صنعتی شریف هستم، و اخیرا پس از اتمام کارشناسی ارشد جهت ادامه تحصیل به کشور امریکا آمده ام، متاسفانه آن نوشته ای که از آن صحبت میشود را نخوانده ام و صرفا از ایمیل دکتر ترکیان این سایت را مشاهده کردم اما فکر میکنم توجه به این نکته خالی از لطف نباشد که بدانیم چرا یک دانشجو تقلب میکند، قطعا میزان اینگونه موارد در بین دانشجویان کارشناسی بیشتر از دانشجویان ارشد و همینطور در بین دانشجویان ارشد بیشتر از دانشجویان دکتری است، به نظر بنده علت در تعریف اهداف است، یعنی وقتی برای دانشجو هدفی مشخص وجود دارد سعی میکند به هر نحو به آن برسد، وقتی دانشجویان ما نه براساس علاقه و صرفا بر اساس عرف جامعه وارد دانشگاه میشوند و هدفشان اتمام هرچه سریعتر این دوره است تا به مدرک آن برسند قطعا از تقلب نیز بهره خواهند برد. من دانشجویان بسیار باهوشی در بین هم دوره ای های خودم سراغ دارم که به مراتب از خود من باهوشتر بودند اما هنوز کارشتاسی خود را به اتمام نرسانده اند!من نمیخواهم بگویم همین است که هست و تمام، بلکه می خواهم بگویم شاید بهتر باشد جور دیگری به قضیه بنگریم، به عنوان مثال یکی از دوستان خودم که بسیار باهوش هم بود و از دبستان او را میشناختم با من هم دوره بود، وقتی به دانشگاه آمدیم او علیرغم هوش بالایش افت شدیدی کرد به طوریکه درس ها را مرتبا می افتاد، تا اینکه سال آخر سعی کرد هدفش را تغییر دهد، با او صحبت کردم، شاید او از طراحی بتنی و فولادی خوشش نمی آمد، یا از حمل و نقل و مدیریت، ولی او که حتی در المپیاد ریاضی در دبیرستان مقام کسب میکرد هنوز هم به ریاضی علاقه داشت، خوب پس از شناخت جنبه های دیگر مهندسی عمران، با انگیزه عمل کرد، در کنکور ارشد رتبه تک رقمی آورد و الان یکی دو مقاله در دست چاپ دارد! خوب چه تغییری روی داد، کسی که صرفا با تقلب بالا می آمد، چه شد که این همه عوض شد؟! پاسخ با شما!!

فقط همین را میخواهم بگویم که شاید راه اشتباه است و کافی است هرکس را در راه خود قرار دهیم!! شاید دیگر تقلبی نبینیم!!!!!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی