Professors Against Plagiarism

استادان علیه تقلب

مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و هدف آن مبارزه با تخلف یا تقلب علمی در دانشگاه است

مقدمه

به‌نام خداوند هستی و هم راستی

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک، پذیرش یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرتد.

ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم. در این بلاگ قصد داریم برخی موارد و روش‌های تقلب‌ را بیان و ضمن آموزش به دانش‌جویان و تلاش برای اشاعه‌ی اخلاق و آداب حرفه‌ای در جمع خودمان‌، مسولان را وادار کنیم تا به مشکل تقلب و ریشه‌های آن واکنش جدی نشان دهند.

۲۱ مرداد ۱۳۸۷

استادان یا پژوهشگران حامی

حمایت

اگر می‌خواهید نامتان به‌عنوان یکی از حامیان ذکر شود، نام کامل و آدرس وبگاه خود را به آدرس ghodsi_AT_sharif_DOT_edu ارسال نمایید و در صورت تغییر گروه حامی ما را مطلع کنید..

تعداد زیادی آدرس بلاگ خود را فرستاده‌اند که متاسفانه امکان استفاده از آن به‌جای وبگاه نیست.

بایگانی مطالب

آخرین نظرات

شغل های جدید!

قاسم جابری پور | چهارشنبه, ۳ مهر ۱۳۸۷
این مطلب را آقای مهندس ازناوه از دانشجویان شریف دانشگاه شهید بهشتی از سایت بالاترین برگزیده و برایم هرستاده اند:
"دانشجویان رشته مهندسی در حال برگزاری امتحان بودند که یکی از دانشجویان پسر، متوجه یکی از سوالات امتحانی نشد بنابراین از استاد مربوط به آن درس که در جلسه امتحان حضور داشت خواستم نزد جوان دانشجو برود تا اشکال وی را رفع کند. وقتی استاد، بالای سر جوان دانشجو رفت، متوجه شد که وی را حتی برای یک مرتبه هم در کلاس درس خود مشاهده نکرده است، در حالی که مشخصات کارت دانشجویی وی با یکی از شاگردانش مطابقت دارد بنابراین ماجرا را با من که مدیر دانشگاه بودم در میان گذاشت و جوان دانشجو را تحویل پلیس دادیم. به دنبال این شکایت، پرونده به مرکز پلیس تهران ارسال شد و جوان دانشجو مورد بازجویی‌های پلیسی قرار گرفت و با اعتراف به جرم خود گفت: در رشته مهندسی فارغ‌التحصیل شده‌ام و در جستجوی کار بودم تا این‌که چند هفته قبل از طریق نیازمندی یکی از روزنامه‌ها آگهی استخدام فوری برای جویندگان رشته مهندسی را خواندم و با شماره تلفن ثبت شده در متن آگهی تماس گرفتم و برای ملاقات با مرد آگهی‌دهنده از شهرستان به تهران آمدم و با وی ملاقات کردم. وی افزود: آن مرد به نام بهنام بیان کرد که وضعیت نمرات درسی‌اش بد است و از من خواست به جای او در جلسات امتحان حاضر شوم و در قبال هر امتحان مبلغ 100 تا 200 هزار تومان دریافت کنم. ابتدا قصد همکاری با وی را نداشتم، اما به خاطر مشکلات مالی و نداشتن کار مناسب قبول کردم و با جعل کارت ملی، شناسنامه و کارت دانشجویی وی در جلسه امتحان حاضر شدم که با هوشیاری استاد مربوطه ناکام ماندم."
در ضمن آقای ازناوه که شرافت علمی ایشان مثال زدنی است در مورد مشابهی در حوزه پژوهش سئوالی را مطرح کرده اند:
به نظر شما هزینه کردن برای انجام تحقیق تقلب محسوب نمی‌شود و شایسته‌ی برخورد نیست؟
البته منظور ایشان پرداخت حق چاپ به مجله های معتبر نیست. مواردی مثل اینکه مقاله را یک نفر می نویسد و دیگری بدون هیچ سهم علمی هزینه ثبت نام در کنفرانس یا چاپ در مجله را، در قبال درج نامش در مقاله، می پردازد موضوع سئوال ایشان است. در حوزه دانشجوئی نیز آگهی رسمی در جراید دیده ایم که به صورت حرفه ای پایان نامه تهیه می کنند. آن هم توسط دانش آموختگان توانا که بیکار مانده اند و هنوز جلای وطن نکرده اند. موارد تاسف بار دیگر بسیار است، از جمله دریافت وجه برای نوشتن کتاب، دادن باج به استاد راهنمای رساله از طریق درج نام وی به عنوان نویسنده اول در حالیکه کتاب قبل از آشنایی آنها آماده چاپ بوده است. درد آقای ازناوه و دانشجویان و اساتید شریف در اینجا و آنجا اینست که همه این ناهنجاری ها و زشتی ها را می بینند و فریادشان در گلو خفه می شود. باشد که این وبلاگ فریاد ها را به جایی برساند. چرا تاکنون یک مقام رسمی و مسئول نظری نداده است؟
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۷/۰۷/۰۳
قاسم جابری پور

نظرات (۷)

بنظر من ضریب تاثیر چون فقط به ارجاعات دو سال قیل توجه دارد خیلی مفید و برای برخی زمینه ها که زمان چاپ و بررسی یک مقاله بیش از یک سال است خیلی کمک نمی کند. بسیاری از ژورنال های معتبر ضریب تاثیر بالای یک ندارند.
به نظر شما رنکینگ های موجود بر مبنای ضریب تاثیر کافی نمیباشد؟ من تصور میکنم این کار قبلا انجام شده. بسیاری از دانشگاههای معتبر بطور ضمنی از اساتید میخواهند مقالات خود را برای مجلات با ضریب تاثیر بالاتر از 5 ارسال نمایند. فکر نمیکنم لازم باشد چرخ از ابتدا اختراع شود.
این مطلب را چندی پیش دیدم، جالب به نظر می آید:
http://ghaaf.blogfa.com/post-55.aspx
گفتم شاید بشود با مسوولان بلاگ کافه علم تماس گرفت و اطلاعات بیشتری راجع به چنین موسساتی گرفت، که تقلب علمی را از دوران نوجوانی در ذهن این طفل معصوم ها نهادینه می کنند.
شاید سوال خوب مطرح نشده باشد، برخی دانشجویان با صرف هزینه( به این معنا که به دوستانشان پولی پرداخت می‌کنند) تا به آن‌ها در انجام تحقیق کمک کنند. منظورم از کمک، کمکی در حد ویرایش مقاله نیست، بلکه در کل پروسه‌ی تحقیق و یا این که چند پروژه‌ی ارشد را در جهت انجام تز دکتری خود به طور کامل به خدمت می‌گیرند و با نام کار گروهی سعی در توجیه خود دارند در چنین حالاتی نام پرداخت کننده وجه نام اول خواهد بود ولو این که کاری که انجام داده است از باقی افراد کمتر بوده
داستان جالبی بود.

سوالی که ایشان پرسیده اند به نظر من درست مطرح نشده است: صرف هزینه کردن برای انجام تحقیق تقلب نیست. بسیاری از اساتید به دانشجویانشان برای انجام تحقیق پول میدهند. چیزی که تقلب است گذاشتن نام خود بر روی کاری است که به طور کامل توسط دیگری انجام شده است.

-محمد
۰۴ مهر ۸۷ ، ۰۹:۳۶ قاسم جابری پور
آقای بیات: اگر آدرس آگهی اصلی را بدهید می توان آن را برای جلب توجه بیشتر مسئولین ذیربط پست کرد.
این مطلب را ببینید

مدرک سازی با رعایت تقوی، جهت کسب درآمد حلال

http://www.abayat.ir/post-79.aspx

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی