Professors Against Plagiarism

استادان علیه تقلب

مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و هدف آن مبارزه با تخلف یا تقلب علمی در دانشگاه است

مقدمه

به‌نام خداوند هستی و هم راستی

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک، پذیرش یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرتد.

ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم. در این بلاگ قصد داریم برخی موارد و روش‌های تقلب‌ را بیان و ضمن آموزش به دانش‌جویان و تلاش برای اشاعه‌ی اخلاق و آداب حرفه‌ای در جمع خودمان‌، مسولان را وادار کنیم تا به مشکل تقلب و ریشه‌های آن واکنش جدی نشان دهند.

۲۱ مرداد ۱۳۸۷

استادان یا پژوهشگران حامی

حمایت

اگر می‌خواهید نامتان به‌عنوان یکی از حامیان ذکر شود، نام کامل و آدرس وبگاه خود را به آدرس ghodsi_AT_sharif_DOT_edu ارسال نمایید و در صورت تغییر گروه حامی ما را مطلع کنید..

تعداد زیادی آدرس بلاگ خود را فرستاده‌اند که متاسفانه امکان استفاده از آن به‌جای وبگاه نیست.

بایگانی مطالب

آخرین نظرات

در مورد نامه‌ی پردیس علوم دانشگاه تهران

محمد قدسی | سه شنبه, ۱۹ آذر ۱۳۸۷
نامه‌ی پردیس علوم دانشگاه تهران و بحث‌های پیرامون آن جالب و مهم بود. چند نکته:

۱- آیا این نامه اصالت دارد؟ آن‌چه به من ایمیل و سپس پست شد، فاکس یک «نامه‌»‌ی بدون امضاء بود. مگر می‌شود نامه‌ای رسمی بدون امضا باشد؟ اگر دوستانی از اصل نامه کپی دارند ارسال کنند.

۲- این تصمیم پردیس «علوم» دانشگاه مهم تهران که از چند مجله‌ی نامعتبر (مانند مجله‌ی پاکستانی PJBS که ظرف سه سال گذشته بیش از ۸۰۰ مقاله از مولفان ایرانی چاپ کرده است) در گذشته و مجلات دیگری (که برحسب بررسی دوستان این بلاگ به نسبت معتبرند) را فاقد اعتبار اعلام کرده است، تعجب آور بود. از اعضای کمیسیون بررسی مقاله‌های بین‌المللی آن پردیس درخواست می‌شود دلایل خود را اعلام کنند. ما با کمال میل آن‌را منتشر می‌کنیم تا مبادا شائبه‌ی برخوردهای شخصی احساس شود.

۳- هم‌چنین از این‌که این پردیس یکی از مجلات «مهندسی» به نام Proceedings of the IEEE را فاقد اعتبار دانسته، متعجب شدم. خوب بود (چنان چه دکتر مروج در نظر خود ذکر کردند) این تصمیم را پس از مشورت با دانشکده‌ی برق پردیس فنی اتخاذ می‌کردند. اصولا این یک مجله‌ی مروری است و مطابق مقررات موجود، مقالات آن موجب ارتقاء عمودی نمی‌شود. خیلی مایل هستم دلائل همکاران گرامی را در این مورد هم بدانم.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۷/۰۹/۱۹
محمد قدسی

نظرات (۴)

سلام
هیچ مشکلی در اصالت نامه وجود ندارد
مشخص است که نامه در سیستم اتوماسیون اداری دانشگاه نوشته شده است. و در این نامه ها هیچ امضایی وجود ندارد.
عبارت امضا کننده نشان دهنده اینست که نام نوشته شده در مقابل آن، نامه را امضا کرده است.
مطمئن باشید در آینده نزدیک نامه هایی به پردیس های دیگر هم نوشته می شود و برخی مجلات کم اعتبار یا بی اعتبار را که در حیطه کار ان پردیسها هستند اعلام خواهند شد.
پر واضح است که یک ریاضی دان نمی آید در یک مجله زیست شناسی بی اعتبار مقاله دهد باید به او گفت کدام مجله ریاضی بی اعتبار است
با تشکر
حسین اللهیاری
استادیار گروه گیاهپزشکی دانشگاه تهران
دانشگاه تهران میتواند خیلی ساده چاپ حد مشخصی از یک مقاله در یک ژورنال را فاقد ارزش اعلام کند (اگر این امر مذموم است)

-------
من تصور میکنم این مسئله مثل این
است که در محکومیت استاد کره ای صاحب مقاله مشکل دار در نیچر مجله نیچر را فاقد ارزش اعلام کنیم.
اگر همانند برخی از مدارکی که قبلاً سروصدا راه انداخته، غلط نگارشی رو ملاک قرار بدیم، بد نیست علاوه بر فرمت نامناسب نامه به جمله "اعضای محترم هیئت علمی آن پردیس" نیز اشاره شود. امضا که جای خود دارد. مهر/سربرگ نیز وجود ندارد
سلام

نکته قابل توجه این که متاسفانه جناب آفای دکتر قدسی با سیستم اتوماسیون دانشگاه تهران آشنا نیستند. به همین جهت لازم است چند نکته را یادآور شوم:
1- این نامه نه از طرف پردیس علوم بلکه از طرف مدیر کل امور پژوهشی دانشگاه تهران است. و صرفاً بر سربرگ پردیس چاپ شده است اسم آقای دکتر دهقان در پایین نامه آمده است و همچنین می توان اسم ایشان را در سایت دانشگاه (http://www.ut.ac.ir/fa/main-links/administration.htm(.
2- نامه های اتوماسیونی اصولاً فقط در محل صدور امضا می شود و در محل مقصد با نام صادر کننده قابل رویت است. این نامه همان طور که گفتم در پردیس علوم چاپ شده است.

با نشکر

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی