Professors Against Plagiarism

استادان علیه تقلب

مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و هدف آن مبارزه با تخلف یا تقلب علمی در دانشگاه است

مقدمه

به‌نام خداوند هستی و هم راستی

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک، پذیرش یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرتد.

ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم. در این بلاگ قصد داریم برخی موارد و روش‌های تقلب‌ را بیان و ضمن آموزش به دانش‌جویان و تلاش برای اشاعه‌ی اخلاق و آداب حرفه‌ای در جمع خودمان‌، مسولان را وادار کنیم تا به مشکل تقلب و ریشه‌های آن واکنش جدی نشان دهند.

۲۱ مرداد ۱۳۸۷

استادان یا پژوهشگران حامی

حمایت

اگر می‌خواهید نامتان به‌عنوان یکی از حامیان ذکر شود، نام کامل و آدرس وبگاه خود را به آدرس ghodsi_AT_sharif_DOT_edu ارسال نمایید و در صورت تغییر گروه حامی ما را مطلع کنید..

تعداد زیادی آدرس بلاگ خود را فرستاده‌اند که متاسفانه امکان استفاده از آن به‌جای وبگاه نیست.

بایگانی مطالب

آخرین نظرات

ماجرای نامه‌ی دانشگاه تهران

محمد قدسی | سه شنبه, ۲۶ آذر ۱۳۸۷


با پیگیری های به عمل آمده توسط یکی از دانشجویان دانشگاه تهران، به نظر می رسد ماجرای نامه دانشگاه تهران به طور کامل به قرار زیر بوده است. در صورتی که بخشی از ماجرا دقیقاً با واقعیت انطباق ندارد پیشاپیش عذرخواهی نموده و آماده تصحیح جزئیات داستان خواهیم بود.

ظاهراً ماجرا از این قرار است:

ابتدا در اوایل مهرماه، کمیته بررسی مقالات بین المللی دانشگاه تهران تصویب می کند که سه نشریه Proceeding of IEEE ، Tetrahedron Letters و Applied Mathematics and Computation فاقد اعتبار علمی هستند. استدلال های مطرح شده در آن جلسه دقیقاً معلوم نیستند، اما به طور قطع استدلال های کامل و جامعی نبوده اند. به دنبال این مصوبه، در مهرماه امسال نامه ای (به شماره 664755، که همین نامه منتشر شده در بلاگ است و بعداً با شماره 150362 ثبت می شود)، توسط دکتر دهقان، مدیر کل امور پژوهشی دانشگاه تهران، صادر شده است و در آن سه ژورنال فوق به عنوان ژورنالهای فاقد اعتبار معرفی می شوند.

ظاهراً این نامه بلافاصله پس از صدور (و قبل از اینکه منتشر شود) مورد اعتراض معاونت پژوهشی پردیس علوم و همچنین پردیس فنی دانشگاه تهران قرار می گیرد. به همین دلیل، دانشگاه از این دو پردیس تقاضا می کند نامه را منتشر نکنند تا موضوع مورد بررسی بیشتری قرار گیرد.

به فاصله چند هفته، موضوع مجددا در کمیته بررسی مقالات بین المللی دانشگاه تهران بررسی می شود و با استفاده از نظرات پردیس علوم و فنی، به این جمع بندی می رسند کهProceeding of IEEE و Tetrahedron Letters را نمی توان جزء نشریات فاقد اعتبار علمی به حساب آورد. بنابراین، نامه جدیدی (به شماره 185069 /141) صادر می شود و این موضوع در نیمه دوم آبان ماه به اطلاع عموم می رسد.

ظاهراً در آذر ماه، معاون پژوهشی پردیس علوم تغییر می کند، و معاون جدید، به علت آنکه از ماجرا اطلاعی نداشته است، نامه اولیه (صادر شده در مهرماه) را، با توجه به آنکه به قبلاً ابلاغ نشده بوده، از طریق ایمیل اطلاع رسانی می کند. این در حالی است که با توجه به دستور معاونت پژوهشی دانشگاه مبنی بر عدم اطلاع رسانی این نامه، کار نادرستی انجام شده که البته سهوی بوده است. ناگفته پیداست که عملاً حتی با وجود اطلاع رسانی این نامه، نمی توان آن را به عنوان یک دستورالعمل جدید در نظر گرفت، چرا که مصوبه جدیدتری نسبت به آن وجود دارد.

به این ترتیب، در حال حاضر دانشگاه تهران دو ژورنال مورد بحث را دارای اعتبار می داند.





با تشکر از فردی که این مطالب را برای این بلاگ تهیه کرده است.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۷/۰۹/۲۶
محمد قدسی

نظرات (۳)

۲۷ آذر ۸۷ ، ۰۱:۰۶ Undstructured Observations
یک چیزی دستگیر من نمی شود. آیا دانشگاه تهران منبع ذی صلاحیتی برای اعلام اعتبار علمی یک ژورنال است؟ قصد دفاع از این مجلات را ندارم ولی چرا اجازه نمی دهیم بی اعتبار بودن یک مجله از روی کیفیت مقالاتش مشخص شود؟ اساتید محترم به راحتی می توانند با یک نگاه گذرا به یک شماره ی یک ژورنال ارزش علمی آن را ارزیابی کنند.
به نظر من وقتی همه چیز مرجع محور باشد امکان تقلب افزایش میابد.
کسی که در ژورنال بی اعتبار مطلب منتشر کند خود به خود ارزش علمی خود را کم کرده است. مگر این طور نیست؟
عموما وقتی ما در موضع قدرت هستیم به اشتباه خودمان اعتراف نمی کنیم و باید از مسئولین دانشگاه تهران تقدیر کرد که اشتباه را جبران کردند. اگر در همه موارد این جرعت را داشتیم خیلی خوب می شد. حالا دیگه نباید دنبال این بود که چرا دفعه اول اشتباه کردی و حتما قصد و غرض داشتید. یکی از دوستان من را در ایران به اشتباه باز نشسته کردند و تا آخر هم حاضر نشدند حکم را برگردانند حالا بنده خدا مجبور شده بیاد در دانشگاه ریورساید تدریس کنه
اقدام درست دانشگاه تهران برای خارج کردن دو نشریه از این لیست، نباید باعث پاک شدن صورت مسأله بشه. بالاخره یک کسانی این قضیه رو مطرح کرده اند. باید مشخص بشه هدفشون جلوگیری از ارتقاء بعضی از هم دانشکده ای هاشون بوده یا نه؟ باید معلوم بشه که مثلا کسی که نماینده دانشکده علوم در اون کمیته بوده، با دکتر ... که 12 مقاله در تتراهدرون داره رابطه اش چطوریه؟ این طوری، هم اگر خلافی صورت گرفته قضیه روشن می شه، و کمترین کاری که باید کرد اینه که این فرد دیگه عضو اون کمیته نباشه، و هم اگر خلافی نشده، آبروی دانشگاه تهران حفظ می شه.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی