Professors Against Plagiarism

استادان علیه تقلب

مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و هدف آن مبارزه با تخلف یا تقلب علمی در دانشگاه است

مقدمه

به‌نام خداوند هستی و هم راستی

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک، پذیرش یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرتد.

ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم. در این بلاگ قصد داریم برخی موارد و روش‌های تقلب‌ را بیان و ضمن آموزش به دانش‌جویان و تلاش برای اشاعه‌ی اخلاق و آداب حرفه‌ای در جمع خودمان‌، مسولان را وادار کنیم تا به مشکل تقلب و ریشه‌های آن واکنش جدی نشان دهند.

۲۱ مرداد ۱۳۸۷

استادان یا پژوهشگران حامی

حمایت

اگر می‌خواهید نامتان به‌عنوان یکی از حامیان ذکر شود، نام کامل و آدرس وبگاه خود را به آدرس ghodsi_AT_sharif_DOT_edu ارسال نمایید و در صورت تغییر گروه حامی ما را مطلع کنید..

تعداد زیادی آدرس بلاگ خود را فرستاده‌اند که متاسفانه امکان استفاده از آن به‌جای وبگاه نیست.

بایگانی مطالب

آخرین نظرات

بامدادخبر – لیلا اسفاری: فرید زکریا از سردبیران خوش‌نام مجلهٔ «تایم» و مجری و مفسر سرشناس برنامه جی.پی.اس (GPS) در شبکه‌ی «سی.ان.ان» (CNN)، به اتهام دزدی ادبی به مدت یک ماه از کار در هر دوی این رسانه‌ها معلق شد.

به گزارش روزنامه‌ی آمریکایی هافینگتون پست، زکریا متهم شده در یادداشتی با عنوان «کنترل اسلحه در آمریکا» که در ستون ثابت خود در تایم منتشر کرده، بخش‌هایی از مقالهٔ «ژیل لپور» (Jill Lepore) درباره «اِن.آر.اِی» (انجمن ملی اسلحه آمریکا) را کپی کرده است. یادداشت لپور در هفته‌نامه‌ی «نیویورکر» منتشر شده بود.

در همین حال، روز جمعه (۱۰ آگست-۲۰ مرداد) زکریا به این دزدی ادبی اعتراف کرد. او در متن عذرخواهی خود که در «آتلانتیک وایر» (The Atlantic Wire) منتشر شده نوشته است: «خبرنگاران به پاراگراف‌هایی از مقاله من در تایم اشاره کرده‌اند که شباهت بسیاری به پاراگراف‌هایی از نوشته‌ی «ژیل لپور» در نیویورکر دارد. آن‌ها درست می‌گویند. من اشتباه وحشتناکی کردم. من دچار خطای بزرگی شدم و کاملا تقصیرکارم. من بی‌پرده از ژیل لپور، از ویراستارانم در تایم، و از خوانندگانم عذرخواهی می‌کنم.»

مجله‌ی تایم در پاسخ گفته که عذرخواهی فرید زکریا را پذیرفته است: «آنچه او انجام داد نقض استاندارد‌های ما بود زیرا ما شرایطی برای نویسنده گان ستون‌ها در تایم داریم که از این قرار است: نوشته‌ها باید واقعی و اصلی باشند، و نه تنها زاویهٔ دید بلکه تمام کلمه‌هایی که روزنامه‌نگاران استفاده می‌کنند متعلق به خودشان باشد. در نتیجه ما ستون فرید را برای یک ماه به حالت تعلیق در می‌آوریم تا بررسی‌های بیشتر انجام دهیم.»

سی.اِن.اِن نیز در اقدامی مشابه اعلام کرد که با بازنگری در آخرین پست وبلاگ زکریا در وب‌سایت این شبکه، به این نتیجه رسیده‌اند که‌‌ همان دزدی ادبی در نسخه کوتاه‌تری که وی در آخرین پستش نوشته بود وجود دارد. سی.ان.ان پس از پاک کردن پستِ زکریا، وی را به مدت یک‌ماه برای انجام بررسی‌های بیشتراز کار در این رسانه معلق کرد. 

این بار اول نیست که زکریا محکوم به سرقت ادبی شده است. پیش از این در سال ۲۰۰۹، روزنامه‌نگار دیگری به نام «جفری گلدبرگ» (Jeffrey Goldberg) فرید زکریا را به دزدی ادبی متهم کرد. وی می‌گوید زکریا مطلبی را بدون آوردن منبع از او نقل قول کرده است که نوعی دزدی ادبی به شمار می‌آید. 

دزدی ادبی در آمریکا جرمی بسیار جدی است و طبق قوانین این کشور، مقاله‌ها و نوشته‌ها سرمایه ادبی هستند و حق کپی‌رایت در موردشان اجرا می‌شود. جنجال‌هایی که بعد از این دزدی ادبی ایجاد شده به هیچ‌وجه به نفع روزنامه‌نگار برجسته‌ای هم‌چون فرید زکریا که جایزه‌های بسیاری نیز برده، نیست و باید دید که «تایم» و «سی.اِن.اِن» چه تصمیم‌هایی درمورد زکریا در آینده خواهند گرفت.

منبع اصلی

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۱/۰۵/۲۱
PaP-admin

نظرات (۷)

 بعد از عذرخواهی فرید زکریا و بعد از گذشت یک هفته از محکومیت یک ماهه او حکم تعلیق او لغو شد.
تولید یک خبر با ترجمه یک خبر خارجی بدون ذکر منبع خبر در بسیاری از سایت های خبری ایران رایج است. به راحتی با گشتن در سایت های خبری میتوانید بساری از خبرهای ترجمه شده بدون منبع را ببینید. به عنوان مثال این خبر ترجمه دقیق و کلمه به کلمه این  است.
 من فکر می کنم مدیر این سایت در بسیاری موارد در ارسال خود کمی عجله می کند, راستی چند نفر می دانند ایشان هندی تبار هستند؟ من جدا فکر می کنم اگر یک تحقیق دقیق روی تقلب کشور های مختلف انجام شود مقالات بسیاری از کشور های با ملیتی دیگر را می شود پیدا کرد, خدا کند مدیر این سایت نخواهد این طور القا کند که ایرانی ها اند تقلب هستند
ناصر
۲۲ مرداد ۹۱ ، ۲۰:۰۸ علیرضا قضاتی
 این موضوع از جنبه های مختلف جالب و قابل بررسی هست.  ولی یک جنبه اون اینه که آقای فرید زکریا  بیشتر مجری هست تا خبرنگار و تحلیل گر. قبلا کار خبرنگاری می کرد ولی الان عمدتا مجریست . یعنی وقتی که قرار است یک برنامه پربیننده مثل "جی پی اس" را اداره کنید خیلی فرصت تحلیل اخبار و نوشتن مقالات تحلیلی ندارید.  در این شرایط چند نفر خبرنگار جوان و پرانرژی را در اختیار شما میگذارند و یا شما آنها را استخدام می کنید تا مطالب تحلیلی را برای شما بنویسند.  کاری شبیه به گرفتن دانشجوی تحصیلات تکمیلی که قرار است به اساتید در تحقیق و انتشار نتایج "کمک"  کنند.  به زبان دیگر اینکه آقای فرید زکریا خودش مقاله تقلبی را ننوشته و زیر دستهای او این کار را کرده اند.  ولی ببینید که چقدر قشنگ مسئولیت این کار را به عهده گرفته است .  بجای اینکه آسمون ریسمون ببافه که من نبودم و کار این خبرنگار جوان زیر دستم بوده ، آمده و قشنگ اعلام می کنه که غلط کردم و مسئول بودم و دیگه اینکار رو نمی کنم.  (دقیقا همون کاری که استادای ما هم وقتی مقاله شان معلوم میشود تقلبیه انجام میدهند). 
 ایشون ایرانی نیستند. هندی تبار هستند. 
نکته اموزنده عذرخواهی ایشون هست. خیلی صریح و بی پرده اشتباه خودش رو پذیرفته و عذر خواهی کرده. 
مقایسه کنید با عکس العمل اساتید ایرانی متقلب وقتی مچشان را میگیری که قلان مقاله ات کاملاً دزدی است! آسمان را به زمین میبافند ولی یه کلمه نمیگند تقصیر خودمان بود و اشتباه کردیم! 
 آقای بیگانه، این آقا اصلیتی هندی داره!!! یکم سرچ هم بد نیست.....
۲۱ مرداد ۹۱ ، ۱۵:۰۹ بیگانــــه
 ایرانی‌ها آخر، کار خودشون رو می‌کنن :-)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی