Professors Against Plagiarism

استادان علیه تقلب

مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و هدف آن مبارزه با تخلف یا تقلب علمی در دانشگاه است

مقدمه

به‌نام خداوند هستی و هم راستی

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک، پذیرش یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرتد.

ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم. در این بلاگ قصد داریم برخی موارد و روش‌های تقلب‌ را بیان و ضمن آموزش به دانش‌جویان و تلاش برای اشاعه‌ی اخلاق و آداب حرفه‌ای در جمع خودمان‌، مسولان را وادار کنیم تا به مشکل تقلب و ریشه‌های آن واکنش جدی نشان دهند.

۲۱ مرداد ۱۳۸۷

استادان یا پژوهشگران حامی

حمایت

اگر می‌خواهید نامتان به‌عنوان یکی از حامیان ذکر شود، نام کامل و آدرس وبگاه خود را به آدرس ghodsi_AT_sharif_DOT_edu ارسال نمایید و در صورت تغییر گروه حامی ما را مطلع کنید..

تعداد زیادی آدرس بلاگ خود را فرستاده‌اند که متاسفانه امکان استفاده از آن به‌جای وبگاه نیست.

بایگانی مطالب

آخرین نظرات

میرزاده در جلسه هیات رئیسه دانشگاه آزاد:

تنها 4 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد در موضوع سرقت علمی مقالات مشارکت داشتند

خبرگزاری فارس: تنها 4 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد در موضوع سرقت علمی مقالات مشارکت داشتند

رئیس دانشگاه آزاد با بیان اینکه تنها 4 نفر از اعضای هیات علمی این دانشگاه در مقالاتی که به عنوان سرقت علمی مطرح شده، مشارکت داشتند، گفت: دستور ویژه‌ای برای تشکیل کمیته بر روی این موضوع صادر شده است.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، هشتاد و دومین جلسه هیات رئیسه دانشگاه آزاد به ریاست حمید میرزاده و با حضور اعضای هیات رئیسه برگزار شد.

بنابراین گزارش در ابتدای جلسه، میرزاده با تسلیت فرا رسیدن اربعین حسینی(ع) گفت: حرکت عظیم گردهمایی مسلمانان سراسر جهان در روز اربعین در کربلای معلا، یک سرمایه عظیم معنوی برای مردم ایران و مسلمانان جهان است و این افتخاری برای دانشگاه آزاد اسلامی است که در قالب ستاد اربعین خدمتگزار این زائرین است.

میرزاده با اشاره به اینکه تنها 4 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان مسئول مکاتبات در مقالاتی که اخیرا به عنوان سرقت علمی مطرح شده‌اند، مشارکت داشته‌اند، گفت: هرچند چنین موارد معدودی در جامعه 33 هزار نفری اعضای هیات علمی تمام وقت بسیار نادر و کم است اما از آنجاییکه سرقت علمی از بدترین انواع تخلف و تقلب علمی است دستور ویژه‌ای برای تشکیل کمیته بر روی این موضوع صادر شده و این کمیته به ریاست معاون پژوهشی دانشگاه اقدامات خود را آغاز کرده است.

میرزاده با اشاره به تجربه خود به عنوان مسئول علمی دو نشریه معتبر اشپرینگر گفت: در این مسئله علاوه بر نقش نویسندگان مسئول باید از نشریاتی که این مقالات را پذیرش کرده اند نیز بازخواست شود زیرا مجلات علمی ناشران بین المللی مجهز به سیستم های تشخیص اصالت مقالات قبل از چاپ آنها هستند.

وی با بیان اینکه در مقابل جامعه 70 هزار نفری اساتید و دانشمندان ایرانی وجود تعداد معدودی نویسنده که مرتکب تقلب علمی شده اند، بسیار ناچیز است، گفت: شتاب بالای رشد علمی ایران در این سالها باعث شده دشمنان کشور بخواهند از این مسئله سوء استفاده کنند که این امر ضرورت توجه به این مسئله را می‌طلبد.

میرزاده با ابراز گلایه از زیر سوال بردن دانشمندان برتر کشور در برخی سایت‌ها و رسانه‌های داخلی گفت: عده‌ای با اغراض معلوم و نامعلوم با سوار شدن بر این موج ایجاد شده از خارج کشور (که در مورد تنها کمتر از 3هزارم درصد از اعضای هیات علمی بوده است) درصدد تخریب دانشمندان کشور هستند که یا از روی جهالت است و یا از همصدایی با دشمنان کشور یا با اهداف سیاسی و غرض های خاصی نسبت به انتشار اخبار کذب اقدام می‌کنند.

رئیس دانشگاه آزاد با اشاره به جلسه شب گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: رئیس جمهور در این جلسه تاکید کرد آمایش دانشگاه آزاد اسلامی باید در شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی و تصویب شود.

در ادامه این جلسه سید طه هاشمی با بیان اینکه با ایجاد سامانه نقل و انتقالات تعداد درخواست‌ها از 45 هزار به 16 هزار کاهش پیدا کرده، افزود: نقل و انتقالات با هدف تسهیل بیشتر عملکرد حوزه دانشجویی و شفافیت بیشتر پروسه تنها از طریق سامانه نقل و انتقال انجام می شود.

وی افزود: با بومی گزینی و ایجاد این سامانه تقاضای نقل و انتقال نیز بسیار پایین آمده و امیدواریم این روند ادامه یابد. به موجب یکی از اصلاحات انجام شده در روند نقل و انتقال، شرایط نقل و انتقال تمامی فرزندان و کارکنان دانشگاه با اعضای هیات علمی یکسان شده است.

هاشمی خاطر نشان کرد: همچنین امکان مهمان شدن و ادامه تحصیل دانشجویان سایر دانشگاه‌ها اعم از دولتی، غیر انتقاعی و غیر دولتی در دانشگاه آزاد اسلامی در صورت داشتن شرایط قانونی فراهم شده است.

براساس گزارش معاون برنامه ریزی و امور اقتصاد دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی، سال آینده کنگره ملی دانشگاه آزاد اسلامی در 1404- آینده و راهبردها برگزار خواهد شد که هدف از آن بررسی آینده دانشگاه و جایگاه آن در هرم علمی کشور، نقش آن در رشد علمی کشور و سهم آن در تولید جهانی علم و اثر بخشی در حوزه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۸/۲۷
PaP-admin

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی