Professors Against Plagiarism

استادان علیه تقلب

مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و هدف آن مبارزه با تخلف یا تقلب علمی در دانشگاه است

مقدمه

به‌نام خداوند هستی و هم راستی

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک، پذیرش یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرتد.

ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم. در این بلاگ قصد داریم برخی موارد و روش‌های تقلب‌ را بیان و ضمن آموزش به دانش‌جویان و تلاش برای اشاعه‌ی اخلاق و آداب حرفه‌ای در جمع خودمان‌، مسولان را وادار کنیم تا به مشکل تقلب و ریشه‌های آن واکنش جدی نشان دهند.

۲۱ مرداد ۱۳۸۷

استادان یا پژوهشگران حامی

حمایت

اگر می‌خواهید نامتان به‌عنوان یکی از حامیان ذکر شود، نام کامل و آدرس وبگاه خود را به آدرس ghodsi_AT_sharif_DOT_edu ارسال نمایید و در صورت تغییر گروه حامی ما را مطلع کنید..

تعداد زیادی آدرس بلاگ خود را فرستاده‌اند که متاسفانه امکان استفاده از آن به‌جای وبگاه نیست.

بایگانی مطالب

آخرین نظرات

این خبر اسفناک در اعتماد امروز چاپ شده است:

یکی از خبرگزاری ها فاش کرد
خرید و فروش رسمی مدارک معتبر دانشگاهی
گروه اجتماعی؛ در حالی که پس از تب و تاب اولیه بررسی مدارک مدیران، به نظر می رسید ماجرای صحت مدارک مدیران فروکش کرده است، دیروز خبرگزاری مهر گزارشی مفصل از فعالیت شرکتی منتشر کرد که به طور رسمی اقدام به تهیه مدرک معتبر دانشگاهی برای مدیران می کند؛ شرکتی که مدعی است در سه یا چهار هفته، در ازای دریافت مبلغ دو تا هشت میلیون تومان از کالج یا دانشگاه های معتبر دنیا به افراد مدرک دانشگاهی می دهد؛ مدرک «معتبر»ی که همه احتمالاتی را که پیش از این برای برخی مدیران دردسرساز شده بود، پیش بینی کرده و صحبت از استعلام های رسمی و ارائه ریزنمرات می کند.

براساس این گزارش موسسه «الف» با سابقه فعالیت در عرصه آموزش عالی، چندی است از طریق ای میل اقدام به تبلیغ برای فروش مدارک دانشگاهی می کند و مدعی است می تواند برای متقاضیان بدون نیاز به گذراندن واحد درسی یا قبولی در آزمون ورودی، تنها در صورت داشتن سوابق کاری، گذراندن دوره های علمی غیرآکادمیک، عضویت در سایت موسسه و ارائه رزومه، مدارک معتبر دانشگاهی از دانشگاه های معتبر اعطا کند. اعطای نشان دکترای افتخاری یکی از خدماتی است که این موسسه به افرادی ارائه می کند که سابقه اجرایی آنها به تشخیص موسسه در اندازه دکترای افتخاری باشد؛ مشابه همان مدرکی که چند ماه پیش وزیر کشور را با مشکل جدی مواجه کرد.

جست وجو در این موسسه، حکایت از فعالیت جدی، گسترده و مسبوق به سابقه این شرکت در سراسر کشور داشت. بخش هایی از این گزارش چنین است؛ «خبرنگار مهر پس از ارتباط تلفنی با یکی از اعضای این شرکت خود را در قامت فردی با مدرک کارشناسی از یکی از دانشگاه های کشور و با چند سال سابقه مدیریتی در بخش خصوصی معرفی کرد و درباره چگونگی تبدیل مدرک تحصیلی و سوابق کاری اش به مدرک تحصیلی بالاتر راهنمایی خواست.

فردی که پاسخگوی این تماس بود درخواست یک ملاقات حضوری برای دریافت مشاوره را پذیرفت. محل این شرکت مدرک فروشی در طبقه چهارم یک ساختمان بلند در بالای شهر بود، اما هیچ تابلویی موید فعالیت آن به چشم نمی خورد. آقای کاف (مشاور موسسه مدرک فروشی) در جلسه حضوری مشاوره مدعی شد مدارک که ابتدا وارد کشور می شوند مورد تایید وزارت علوم ایران نیستند اما این امکان وجود دارد در شرایطی خاص که البته تعهدات خاص خود را هم می طلبد تاییدیه وزارت علوم نیز اخذ شوند. آقای کاف پیشنهاد کرد؛ من سه سطح را پیشنهاد می کنم که عبارت از رده متوسط، رده بالا و رده عالی است.

هر کدام هم هزینه خاصی دارند ولی قطعاً توصیه ما انتخاب رده های بالاتر است. پیشنهاد می کنم مدرک رده های بالاتر را دریافت کنید زیرا تاییدیه هایی که از سوی دولت امریکا برای این مدارک وجود دارد اطمینان بیشتری برای شما حاصل می کند. آقای کاف درباره مراحل و چگونگی صدور این مدارک تحصیلی هم گفت؛ ابتدا آخرین مدرک تحصیلی و سوابق کاری و مستندات خود را به ما ارائه می دهید. مستندات ترجمه می شوند و برای دانشگاه مورد نظر ارسال می شوند و آنها بر مبنای این مستندات اقدام به صدور مدرک می کنند. این پروسه در صورتی که مدارک تان کامل باشد حدود سه یا چهار هفته طول می کشد. برای اخذ مدرک کارشناسی ارشد مبلغی حدود 5/2 تا شش میلیون تومان می گیریم. این بازه قیمت براساس درجه دانشگاهی است که مدرک را صادر می کند. همچنین به پروسه های خاصی برمی گردد که برای اخذ مدرک از هر دانشگاهی باید طی شود. به طور کلی برای یک دانشگاه متوسط حدود 5/2 میلیون تومان هزینه، برای دانشگاه های خوب حدود چهار میلیون تومان و برای دانشگاه های عالی دنیا نیز حدود شش میلیون تومان هزینه لازم است.»

نکات جالب توجه دیگری هم در این گزارش بود، از جمله اینکه ریزنمرات هم همراه با مدرک ارائه می شود؛ «مدارک به همراه اصل دانشنامه و ریزنمرات صادر می شود و قطعاً نمراتی که منظور می شود ارتباط مستقیمی با میزان سابقه کاری شما دارد.» نکته دیگر ارائه مدرک دیپلم به مدیرانی است که حتی دیپلم هم ندارند. موسسه مدعی است در صورتی که تحصیلات متقاضی زیر مقطع دیپلم باشد با داشتن سابقه کاری مرتبط با رشته مورد نظر می تواند از یکی از کالج های معتبر امریکایی مدرک دیپلم را برای متقاضی اخذ کند. نکته بسیار مهم دیگر این گزارش پیش بینی برای پیشگیری از مشکلات احتمالی بود، «یعنی مدارکی که این دانشگاه های خارجی بر اساس سوابق شغلی صادر می کنند مانند مدارکی است که به سایر دانش آموختگان شان می دهند. استعلام صحت مدرکی که به شما ارائه می شود بسیار ساده است زیرا حتی شماره دانشجویی شما در سایت دانشگاه ثبت شده و در هر کجای دنیا می توانید آن را اعلام کنید.»

در همین حال وزارت علوم که براساس دستور رئیس جمهور مشغول بررسی صحت مدرک مدیران از سال 64 به این طرف است، پس از انتشار این گزارش، موضع تندی در قبال فعالیت این شرکت اختیار کرد. مدیران میانی این وزارتخانه در گفت وگوهایی وعده دادند بلایی را که سر دانشگاه هاوایی آمد، برای این موسسه تکرار کنند.

مدیرکل دفتر ارزیابی و نظارت وزارت علوم به مهر گفت؛ «همان سرنوشتی که برای موسسه هاوایی رقم خورد، برای موسسات غیرمجاز نظیر موسسه مدرک فروشی الف نیز اتفاق خواهد افتاد.» مدیرکل دفتر حقوقی وزارت علوم نیز از طرح شکایت این وزارتخانه علیه این موسسه خبر داد. از سوی دیگر مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی نیز با تاکید بر اینکه «کار موسسه مدرک فروشی کاری تجاری است و وزارت علوم هیچ گاه به این گونه موسسات مجوز نمی دهد»، از وزارت علوم درباره تحقیق درباره مجوز این شرکت سلب مسوولیت کرد و گفت؛ «اصلاً به چنین موسسه یا موسساتی که کار مدرک فروشی را انجام می دهد مجوزی داده نمی شود که لازم باشد بررسی کنیم مجوز دارند یا خیر.» رجبعلی برزویی نهایتاً به ذکر این نکته بسنده کرد که «وزارت علوم با هماهنگی نیروی انتظامی با کلیه موسساتی که به شکل غیرقانونی و بدون مجوز وزارت علوم فعالیت می کنند به محض دریافت گزارش برخورد و نسبت به پلمب آنها اقدام می کند.»
موافقین ۱ مخالفین ۰ ۸۷/۱۱/۲۴
قاسم جابری پور

نظرات (۲۰)

۲۹ دی ۹۶ ، ۰۹:۴۰ گرافیست ارشد
تشکر ، خیلی عالی بود ...
ببخشید تو وبلاگ دیگه مطلب جدید قرار نمی دهید ؟
چون چند وقته انگار پست نمی زارید !
سپاس ...
لطفاً در خصوص دانشگاه جعلی niutm.us هم اطلاع رسانی بفرمایید. متاسفانه حتی دولتی ها هم با پرداخت چیزی حدود 10 میلیون تومان مدرک دمتری جعلی میگیرن.
سلام خسته نباشین آیا این موسساتی که مدرک میفروشن مثلا مدرک دیپلمشون جعلی یا تقلبی نیست ؟؟؟ لطفا جواب بدید
در پاسخ به دوست عزیز «نیما»
بنده به شخصه از آقای احمدی‌نژاد یا لااقل سیاست‌هاشون اصلا خوشم نمیاد و دلایلی برای خودم دارم. اما این دلیل نمیشه که به مرتبه علمی و دکترای ایشون تهمت تقلب وارد کنید!
ایشون رتبه بسیار خوب کنکور سراسری دوره شون بوده. مدرک دکتراش رو هم از دانشگاه خوبی مثل علم و صنعت گرفته و همونجا هم عضو هیئت‌علمی است.
من نمی‌دونم با چه مدرکی این حرف رو می‌زنید البته که من تابه‌حال این اتهام رو نشنیده بودم.
با سلام
وقتی مدرک تحصیلی رییس جمهور قبلیمون آقای احمدی نژاد دکترای تقلبی بود چه انتظار دارید مردم عادی با این بیکاری دنبال مدرک نباشن؟بخدا مردم هرجا که بخان برن سر کار نمیگن کار بلدی یا نه میگن مدرکت چیه آخه مگه مدرک خالی به درد کار میخوره؟به نظر من اگه کاری بلدی مدرک نداری برید مدرکش رو هر قیمتی شده بخرید اگه کارش رو بلدین مدرکش رو بخرید تا عذاب وجدان نکشید
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
 با سلام به دوستان
من 8 سال سابقه کار حسابداری و مالی با مدرک دیپلم ریاضی دارم.
به دلایلی موفق به گرفتن مدرک دانشگاهی نشدم.
به دلیل مشکلات پیش امده از کار استعفا دادم و اکنون که دنبال کار میگردم هیچ جایی حتی حاضر نیست از تجربیات و معلومات من امتحان بگیره فقط میگن مدرک داری یانه؟
بخدا اگه واقعا با 6 م یه لیسانس بدن من خریدارم
اینم شمارم
***********
من وجود این موسسات رو تایید نمیکنم ولی وقتی یکی مثل من نیاز به مدرک داره اینا کارگشای خوبی هستن!
فعلا که صندلی های دانشگاه ها حسابی خالی شده! مدرک دانشگاه ها کلا بی ارزشه، مهم شعور و معرفت هست که خیلیا با گرفتن یه مدرک بالا کلا فراموشش میکنند..
سلام. اینکه توی این سایت اینقدر سر اسم دانشگاهها دعوا است موجب تعجب است. اصلا نام دانشگاه مهم نیست. دانشگاه آزاد یا دولتی و ... همش بستگی به دانشجویی دارد که در آن دانشگاه مشغول به تحصیل است. من هفته پیش خودم شاهد بودم که دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد توانسته بود برای پایان نامه اش یک مقاله isi با if بالا در رشته خودش چاپ کند. ای کاش به جای بحث کردن راجع به اسامی و عناوین، کمی به معلومات توجه می کردیم
اقا من یک کاری پیدا کردم درک فوق دیپلم میخواد از طرفی منم به علتی از دانشگاه انصراف دادم بنظر شما این مدارک که این موسسه میده به کار من میاد؟
۰۳ شهریور ۹۴ ، ۱۷:۲۴ خالد اسلامبولی
دوستان باور کنید مدارکی که دانشگاه آزاد به دانشجویانش داده ارزشی برابر این مدارک دارد ، وقتی مهندس فارغ التحصیل این دانشگاه یک اتحاد ساده را بلد نیست و یا رابطه فیثاغرث را نمی فهمه ، به نظر من کسی که دنبال این مدرک هست و یا اینمدرک را اخذ کرده حداقل در خودش این توانایی را دیده 
۰۲ بهمن ۹۳ ، ۱۳:۱۰ سمیه اخوان
پاسخ به بهرام. گفته اید که  اطلاعات یک بنا از فردی که دکتری مهندسی عمران دارد بیشتر است؟؟؟؟؟   چند احتمال را در گفته شما می توان یافت: اول اینکه کاری که انجام میدهید در حد آجر چیدن است که در آن صورت گفته شما صحیح است و اطلاعات یک بنا در این زمینه از دکتری عمران میتواند بیشتر باشد. دومین احتمال این است که دکتری عمران تا حالا ندیده اید.  سوم اینکه راجع به مهندسی عمران و مطالبی که در دانشگاه به مهندسین و کارشناسان ارشد و دکتری می آموزند هیچ اطلاعی ندارید.  یعنی مطالبی مثل "پایداری سازه ها" و "دینامیک سازه ها" و "روش اجزاء محدود" و "الاستیسیته و پلاستیسیته" و ....  را  اوستا بنا بهتر از یک مهندس عمران بلد است؟؟؟   جالب بود.   
سلام.من انبوه ساز مسکن هستم.حدود سه سال پیش7مهندس عمران استخدام کردم که سه نفر آنها از داناه آزاد گرمسار بودند.خدا شاهد است که به اندازه کارگر بناهای من هم آگاهی نداشتند چه رسد به استادبناها.از طرفی بنا دارم که به اندازه دکترای عمران آگاهی دارد.حتی بالاتر.آیا حق این استادبنا که دیپلم هم دارد این نیست که مدرک سوابق دریافت کند.من به عنوان کارفرما ترجیح میدهم مدرک براساس تجربه را استخدام کنم تا بی سواد مدرک دار
با سلام

من اظهارات این استاد دانشگاه آزاد را تایید می کنم. متاسفانه من واحد دانشگاهی می شناسم که اصلا توی یک رشته استاد نداره ولی دوره ی دکتری برق-الکترونیک بهش دادند!!!! این بود استیضاح مجلس از رییس این دانشگاه؟

در ضمن از مدیر محترم سایت خواهش می کنم یک قسمت جستجو به بلاگ اضافه کنند. ممنون می شم.
۱۱ مهر ۹۳ ، ۲۱:۵۵ مدرس دانشگاه آزاد
اقا جواد

یعنی شما باور می کنید که وزارت علوم دنبال چنین پرونده ای؟
وزارت علوم اخیرا به بیش از 200 واحد دانشگاه آزاد به اصطلاح اسلامی اجازه پذیرش دانشجو دکتری داده. ها ها ها

البته من به این افرادی که تو این دوره ها ثبت نام می کنند که بیشتر برای برادران مجلسی و دیگر برادران تیز هوش طراحی شده، دکی جون میگم. دکتر دو بخشه بخش اول دک و بخش اخر تر.

برای دکتر شدن باید زحمت کشید به طوریکه تر آخ رو بتونی بزنی!

بعضی اوقات دزدها از خیلی ها با شرفترند. از این لحاظ که تکلیف انسان با دزد مشخصه.

دانشگاه آزاد به اصطلاح اسلامی دیگه داره تیر آخرش و به علم این مملکت که صدور مدرک دکتری جعلی می زنه.

بابام تو رو به اونچه دوست دارید و می پرستید تولید قرص های ضد استفراغ و بالا ببرید چون بنده همشو می خرم چون هر ثانیه حالم از این وضعیت بهم می خوره.

دانشگاه آزاد به اصطلاح اسلامی اصطلاحی کاملا دزدی و جعلیه.

دانشگاه نیست چون ساختار دانشگاهی نداره.
آزاد نیست چون پول می گیره
اسلامی نیست چون در دین مبین اسلام برای آموزش پول از مردم نمی گیرند.
بابام تو رو بخدا این محل فریبکاری و دغل بازی رو جمع کنین.


۱۱ مهر ۹۳ ، ۰۱:۰۴ غلا مرضانقدی
سلام توی دنیا هر فردی که دریک یا چندزمینه تجربه کافی ومهارت اجام شغلی راداشته باشد نسبت به میزان تجربه کاری به او مدرک قابل قبول اعطا می گردد. به غیر ازکشور ماکه وقتی چهل سال هم تجربه داشته باشد آخرش عمله می شود بنده که حدود بیست وهشت سال درزمینه برق وتاسیسات وساختمان فعالیت دارم آخرش برقکارولوله کش یا استا معمار خواهم بود ولی یکی که امکان تحصیل برایش فراهم بوده بعداز چهارسال تحصیل دردانشگاه مهندس می شود ولی ماوماها هیچ. خیلی ها نان مدرک می خورند ما نان حاصل دست رنجمان را !!!!!!!!!!!!   آره مدرک خیلی کارارا که نمی کنه ........
پرونده مدرک‌فروشان پایتخت به جریان افتاد
موسسه "آفرند" که به طور غیرقانونی در زمینه خرید و فروش مدارک دانشگاهی فعالیت می کرد، تحت تعقیب است.

خبرگزاری مهر گزارش داد:

مدیرکل دفتر حقوقی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تشریح آخرین وضعیت پیگیری قضایی یک موسسه غیرمجاز آموزش عالی گفت: پرونده موسسه ای که در زمینه خرید و فروش مدارک دانشگاهی در تهران فعالیت می کرد اکنون توسط پلیس در دست بررسی است.

مدیر کل دفتر حقوقی وزارت علوم با اشاره به فعالیت موسسه مذکور و اقداماتی که وزارت علوم می تواند در خصوص توقف فعالیتهای این موسسه انجام دهد، گفت: طبق مقررات، اگر موسسه ای در امور آموزش عالی بدون مجوز وارد عمل شود اخطار انحلال دریافت می کند و اگر پس از دریافت اخطار انحلال به فعالیت ادامه داد این کلاهبرداری است و وزارت علوم علیه آن شکایت می کند.

موسسه یا شرکتی فعال در عرصه آموزش عالی چندی پیش از طریق ایمیل اقدام به تبلیغات برای دریافت مدارک دانشگاهی می کرد و مدعی بود که می تواند برای متقاضیان بدون نیاز به گذراندن واحد درسی و یا قبولی در آزمون ورودی، تنها در صورت داشتن سوابق کاری، گذراندن دوره های علمی غیر آکادمیک، عضویت در سایت موسسه و ارائه رزومه، مدارک معتبر دانشگاهی از دانشگاههای معتبر دریافت کند.

در حالی که پذیرش و دانش آموخته شدن از هر دانشگاه معتبر داخل و خارج از کشور شرایط و ضوابط علمی و تخصصی خاص آن دانشگاه را دارد و نه به راحتی می توان در یک دانشگاه معتبر پذیرفته شد و نه به راحتی بدون گذراندن دوره های آموزشی و علمی می توان از یک دانشگاه معتبر فارغ التحصیل و موفق به اخذ مدرک تحصیلی آن دانشگاه شد یکی دیگر از ادعاهای عجیب موسسه مذکور همکاری با بیش از 200 دانشگاه معتبر آمریکایی و اروپایی برای خریداری مدارک معتبر علمی از این دانشگاهها بود!

محمود کاظمی اکنون از برخورد با این موسسه خبر می دهد. مدیر کل دفتر حقوقی وزارت علوم اعلام کرد: موسسه "آفرند" که به طور غیرقانونی در زمینه خرید و فروش مدارک دانشگاهی فعالیت می کرد و وزارت علوم از آن شکایت کرده بود تحت تعقیب است و پلیس امنیت نیز به دنبال رسیدگی به پرونده این متهمان است.

http://www.tabnak.ir/fa/news/72841/%D9%BE%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%AF%D9%87-%D9%85%D8%AF%D8%B1%DA%A9%E2%80%8C%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B4%D8%A7%D9%86-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D8%AA%D8%AE%D8%AA-%D8%A8%D9%87-%D8%AC%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D9%81%D8%AA%D8%A7%D8%AF
لیست دانشگاهای معتبر وزارت نزدیک سیصدتاست. درصورتی که توی آمریکا سه هزار موسسه معتبرآموزشی هست. چندهزارتا هم غیرمعتبرن پول میگیرن و درجا مدرک با مهر برجسته و ریزنمره و هرچی که دوست داری برات صادر میکنن. فقط اسمشون یه کم عجیبه مثلا بجای دانشگاه مینسوتا که دانشگاه معتبریه میگن دانشگاه صنعتی مینسوتا و حروف اختصاری ام آی تی رو هم میزنن روش. خیلیم پول نمیخوان. این طرف ایرانی خیلی پول میگیره. توی سایت آفرند هم اسم دانشگاهاشون رو نزده و گفته که سکرته و بعدازاینکه پول دادی بهت میگیم. اصل اینه که وزارت تایید نکنه
بد نیست نگاهی به این سایت بیاندازیدتا لیست دانشگاهها را هم ببینید.
http://www.afarand.net/
در سایت مربوطه میخوانید که:
مدارکی که داده میشود شامل موارد زیر می باشد:

1- اصل دانشنامه با مهر برجسته

2- ریز نمرات

3- گواهی فارغ التحصیلی

4- گواهی تخصص

5- جایزه پایان نامه

6- تقدیرنامه

7- کارت فارغ التحصیلی

8- معرفی نامه از سوی اساتید



دانشگاه جهت اخذ پذیرش تحصیلی


به نظر من مورد 5و6 بسیار جالب است
واقعا چه افرادی پشت این قضیه هستند ؟
باور میکنید بهترین کار جهت از بین بردن اعتماد عمومی به تحصیلات عالی
همین راه است؟
انسان از تعجب میماند .
در این مورد هیچ تقلبی در کار نیست. در امریکا موسساتی به ثبت رسیده اند که رسما پول می گیرند و مدرک صادر می کنند و ادعا ندارند که کلاسی برگزار میکنند تزی نوشته می شود و جلسه دفاعی برگزار می شود. مدرک آنها هم کسانی که به دلیلی آرزوی داشتن مدرک دانشگاهی و قاب کردن آن را در دل دارند، را ارضا می کند. همه هم می دانند که مدرکشان ارزش ندارد ولی با این حال دولت آمریکا گواهی می کند که این مدرک از طرف این موسسه صادر شده است.
در ایران هم چنین مدارکی قاعدتا نباید کسی را نگران کند چون مدرک صادره از خارج وقتی در ایران ارزش پیدا می کند که وزارت علوم آن را تایید کند.
برای من این سوال مطرح شده که این دانشگاه های آمریکایی معتبر کدام ها هستند، چون 6 میلیون تومان حتی هزینه یک ترم تحصیلی در چنین دانشگاهی را هم نمی شود. علاوه بر این برخوردهای وزارت علوم با این موسسات تاثیری ندارد، فوقش دفترشان را به دبی منتقل می کنند. حتی اگر کلا چنین موسساتی در داخل ایران از بین بروند، تا وقتی دانشگاه های خارجی که مورد تایید وزارت علوم هستند مدرک می فروشند نمی توان کاری در مورد مدرک کرد.

شاید این وضعیت مدرک فروشی باعث شود که ارزش مدرک از بین برود و آنچه واقعا ارزشمند است جایگزینش شود.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی