Professors Against Plagiarism

استادان علیه تقلب

مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و هدف آن مبارزه با تخلف یا تقلب علمی در دانشگاه است

مقدمه

به‌نام خداوند هستی و هم راستی

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک، پذیرش یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرتد.

ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم. در این بلاگ قصد داریم برخی موارد و روش‌های تقلب‌ را بیان و ضمن آموزش به دانش‌جویان و تلاش برای اشاعه‌ی اخلاق و آداب حرفه‌ای در جمع خودمان‌، مسولان را وادار کنیم تا به مشکل تقلب و ریشه‌های آن واکنش جدی نشان دهند.

۲۱ مرداد ۱۳۸۷

استادان یا پژوهشگران حامی

حمایت

اگر می‌خواهید نامتان به‌عنوان یکی از حامیان ذکر شود، نام کامل و آدرس وبگاه خود را به آدرس ghodsi_AT_sharif_DOT_edu ارسال نمایید و در صورت تغییر گروه حامی ما را مطلع کنید..

تعداد زیادی آدرس بلاگ خود را فرستاده‌اند که متاسفانه امکان استفاده از آن به‌جای وبگاه نیست.

بایگانی مطالب

آخرین نظرات

۳ مطلب در تیر ۱۳۹۳ ثبت شده است

لینک به منبع اصلی

و نیز این لینک

با تشکر از دکتر بهروز پرهامی

لینک مطلب

ختصاصی همشهری آنلاین

هشدار وزارت علوم درباره «نشریات جعلی» در سطح بین‌المللی؛ اخاذی با چاپ مقاله

آموزش > عالی - همشهری آنلاین:
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نسبت به وجود نشریاتی هشدار داد که با استفاده از هویت نشریات معتبر بین‌المللی، نسبت به راه‌اندازی وب‌سایت‌هایی اختصاصی اقدام کرده و با همان مشخصات نشریات اصلی و معتبر، فعالیت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، دکتر مظفر شریفی مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نامه‌های جداگانه به معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی سراسر کشور، نسبت به وجود نشریات که تحت عنوان «نشریات جعلی» از آنها نام برده است، هشدار داد.

در این نامه‌ها درباره «نشریات جعلی» آورده شده است: «نشریات جعلی» از طریق وب‌سایت‌های خود که توسط افراد سودجو اداره می‌شوند، با همان هویت نشریات اصلی و معتبر بین‌المللی، اما در واقع بدون اطلاع نشریه اصلی و به صورتی غیرقانونی فعالیت می‌کنند و با فریب دادن نویسندگان و دریافت هزینه‌های بالا، بدون انجام فرآیند داوری و به سرعت مقاله‌های آنها را در وب‌سایت‌های جعلی خود منتشر می‌کنند.

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزوده است: این «نشریات جعلی» معمولاً جعل هویت آن دسته از نشریات معتبری را در دستور کار خود قرار می‌دهند که یا دارای وب‌سایت نیستند، یا فقط در قالب چاپی منتشر می‌شوند.

مظفر شریفی از معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها خواسته است در صورت مواجهه یا شناسایی وب‌سایت‌های نشریات جعلی، نسبت به معرفی عنوان و آدرس وب‌سایت‌های جعلی به دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اقدام لازم صورت گیرد.

بر طبق این گزارش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تا کنون معرفی نشریات نامعتبر را در دستور کار داشته و تا کنون 254 عنوان از نشریات نامعتبر بین‌المللی را به جامعه علمی کشور معرفی کرده است. اکنون علاوه بر «نشریات نامعتبر»، شناسایی دسته‌‍ای دیگر از نشریات با عنوان «نشریات جعلی» را در دستور کار قرار داده است؛ نشریاتی که با استفاده از هویت نشریات معتبر بین‌المللی، نسبت به راه‌اندازی وب‌سایت‌هایی اختصاصی اقدام کرده و با همان مشخصات نشریات اصلی و معتبر، فعالیت می‌کنند.

عناوین برخی نشریات معتبر بین‌المللی که جاعلان با سوء استفاده از نام این نشریات به اخاذی از متقاضیان چاپ مقاله می‌پردازند، عبارت هستند از:

  • PENSEE
  • NATIONALPARK-FORSCHUNG IN DER SCHWEIZ
  • JOKULL
  • Wulfenia
  • Bradleya
  • Bothalia
  • Afinidad