Professors Against Plagiarism

استادان علیه تقلب

مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و هدف آن مبارزه با تخلف یا تقلب علمی در دانشگاه است

مقدمه

به‌نام خداوند هستی و هم راستی

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک، پذیرش یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرتد.

ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم. در این بلاگ قصد داریم برخی موارد و روش‌های تقلب‌ را بیان و ضمن آموزش به دانش‌جویان و تلاش برای اشاعه‌ی اخلاق و آداب حرفه‌ای در جمع خودمان‌، مسولان را وادار کنیم تا به مشکل تقلب و ریشه‌های آن واکنش جدی نشان دهند.

۲۱ مرداد ۱۳۸۷

استادان یا پژوهشگران حامی

حمایت

اگر می‌خواهید نامتان به‌عنوان یکی از حامیان ذکر شود، نام کامل و آدرس وبگاه خود را به آدرس ghodsi_AT_sharif_DOT_edu ارسال نمایید و در صورت تغییر گروه حامی ما را مطلع کنید..

تعداد زیادی آدرس بلاگ خود را فرستاده‌اند که متاسفانه امکان استفاده از آن به‌جای وبگاه نیست.

بایگانی مطالب

آخرین نظرات

در این چند هفته پیام‌های متعددی دریافت کردیم که چرا در مورد تز دکترای آقای حسن روحانی ، رییس جمهور منتخب، چیزی نمی‌نویسیم. در این خصوص توضیحات زیر ضروری است:

۱- این بلاگ نویسندگان متعددی دارد که ظاهرا هیجیک علاقه‌ای به درگیر شدن در این موضوع را، چند هفته قبل از انتخابات، نداشتند.

۲- اصولا سیاست این بلاگ بررسی و اعلام موضع، یا افشاگری در این موضوعات حقوقی نیست و ما در این چند سال پیش اصلا درگیر چنین موضوعاتی نشده ایم؛ آخرین مورد باز نشر ۴ سال پیش یک خبر از یک روزنامه معتبر خارجی که حاوی خبر  تقلب یک استاد ایرانی بود، با این که اصل خبر پس از چند ساعت اصلاح و منتشر شد،  اما موجب صدور حکم غیابی تخلف اداری برای این جانب گردید.

۳- بررسی ادعای یک تقلب علمی،  کاری است قضایی و وقت گیر که   باید توسط کمیته ای از افراد خبره در آن زمینه و آگاه به قوانین تقلب صورت گیرد. در این مورد خاص، بررسی ادعای وجود تقلب در تز دکترای آقای روحانی، یا باید توسط دانشگاه خارجی صادر کننده مدرک صورت گیرد (که ظاهرا این کار انجام شده ا ست) یا توسط یک کمیسیون مستقل در قوه قضاییه (که با توجه به مواضع قوه قضاییه بعید است انجام شود). به علاوه بررسی تز یا مدارک دکترای مسولین عالی مقام دیگر هم طرح خواهد شد.

۴- بنده نسبت به نیت خیر افرادی  که این کمپین وسیع را، درست قبل از انتخابات آغاز کرند، مشکوک بودم و لذا دلیلی بر درگیر شدن نمی‌دیدم.

موافقین ۲ مخالفین ۳ ۹۶/۰۳/۱۵
PaP-admin

نظرات (۲۰)

"ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم"

لااقل این جمله را از وبلاگتان حذف کنید.
زرشک!

نمیشه علاقه درگیر شدن درسایر مصادیق تقلب رو هم نداشته باشید و کلا این وبلاگ را جمع کنید؟

بنده بعنوان یکی از قدیمی ترین افرادیکه این وبلاگ را سرلوحه کار خودم می دانم و به دانشجویان آن را توصیه کرده ام از این موضع گیری شما شرمنده شدم! یا زنگی زنگی یا رومی رومی


چنانکه مشاهده می شود استقبال جالبی از این بی تفاوتی "استادان علیه تقلب" نسبت به تز کذایی آقای روحانی نشده است! با مردم باشید وگرنه مثل خیلی از سیاستمداران سرنگون خواهید شد.
عادلانه‌تر این بود که حداقل، مستندات این دوستان رو بررسی می‌کردید.
من تمام مباحث مربوط به تقلب رو پیگیری کردم.

واقعا عجیب هست، مطرح کردن بحث نیت! بیشتر نیت خودتون رو بروز دادید استاد قدسی!

http://www.snn.ir/detail/News/617721/76

من موندم شما خودتون از وجدان خودتون خجالت نمیکشید؟
نه نمیکشید دیگه... وقتی اینجوری زل میزنین تو چشم ملت و میگین ما از اولشم به نیتشون مشکوک بودیم و چه خوب شد که اصن چیزی نگفتیم و مثه کبک سرمون رو کردیم زیر برف...
واقعا که... شما خودتون رو هم قشر فرهیخته‌ی مملکت میدونید...

« ... تا آن جا که من می دانم، زیر تمام قراردادهای استعماری را کسانی که امضاء گذاشته اند، همگی از میان ما تحصیل کرده های دکتر و مهندس و لیسانسیه بوده اند و همین ما از فرنگ برگشته ها. ...» شهید دکتر علی شریعتی
سلام
چقدر زشت و تهوع آور است ادعای استادان علیه تقلب و عبور آرام از کنار تقلب حسن روحانی!
شما یا صداقت ندارید یا شهامت و یا هر دو!
1- خوب حالا که انتخابات تموم شده. بازم کسی علاقمند نیست؟ میشه بپرسم موارد قبلی چه ویژگی داشتند که شما علاقمند بودید در موردشون مطلب بنویسید؟

2- میشه بپرسم چرا این مورد حقوقیه اما همه موارد دیگه ای که اینجا بررسی و صریحا اعلام نظر و افشاگری شد حقوقی نبودند؟ کی گفته شما حکم بدید؟ دهها مصداق بارز تقلب با ادله و شواهد دقیق بیان شده و شما بدون موضعگیری خاص مثل خیلی از موارد قبلی میتونید نظر خودتون رو بگید.
آیا اون مصداق تقلبی که در مقاله فلان استاد بود و شما در این سایت اعلامش کردید در پایان نامه رییس جمهور منتخب هست یا نیست؟

3- توصیه میکنم یه کم مطالب قبلی وبلاگتون رو مرور بفرمایید تا رویه قبلی خودتون و روال برخورد با تقلب در سایر کشورها و دانشگاهها که خودتون بارها بهش اشاره کردید رو ببینید. کِی بوده که شما با کوچکترین تقلبی روبرو شدید و اظهار نظر رو به مراجع قضایی واگذار کردید؟
این جمله آخرتون هم منظور همون "بگم بگم" بود؟ یعنی اگه مدرک آقای روحانی رو بررسی کنید ما هم مدرک بقیه مسئولان رو بررسی می کنیم؟ خوب بکنید! مگه شعار شما تا الان غیر از این بوده؟

4- این مورد آخر هم خیلی جالب بود! باشه! موارد قبلی همه خیرخواهانه اینجا نیت ها مشکوک! شما حرف حق رو بگید. مگه در موارد قبلی شما نیت سنجی میکردید!


فکر کنم "همه با هم برابرند اما بعضی ها برابرترند".

الآن که بعد از انتخابات است. پس لطفا به آن بپردازید! و گر نه شک ما در سیاسی بودن مشی این بلاگ از شک به یقین تبدیل خواهد شد...
۲۷ خرداد ۹۶ ، ۲۲:۳۹ سمیه اخوان
جناب آقای دکتر قدسی از اینکه موضع وبلاگ را به صورت صریح بیان کردید تشکر می کنم.  طی چندین سال که معاون پژوهشی دانشکده بوده ام ایمیل های زیادی دریافت می کنم که برخی افراد برخی دیگر را متهم به تقلب میکنند.  عموما پاسخ این ایمیلها را نمی دهم و گاهی نیز یک پاسخ استاندارد را برای آنها می فرستم و از فرستند و اتهام زننده می خواهم که حضورا به دفتر من بیاید و مدارک محکمه پسند راجع به تقلب فرد مورد نظر را هم بیاورد.  تا کنون کسی به دفترم مراجعه نکرده است و فقط به ایمیل زدن بسنده کرده اند.
همانطور که فرمودید اثبات ادعای تقلب کار دشواری است. مواردی که من با آنها برخورد داشته ام عموما راجع به دانشجویانی است که استاد راهنمای خودشان را متهم به تقلب می کنند یا دانشجویانی که دانشجویان دیگر را به دزدی ایده خودشان متهم می کنند. عموما انتظار دارند که با یک ایمیل من به دنبال جدال با استاد یا دانشجویی بروم. 
قضیه دوستانی هم که در دوران انتخابات اتهام تقلب به افراد میزدند نیز به همین ترتیب بود.  انتظار داشتند که با چند ایمیل به اساتید قدیمی چند دانشگاه میزنند آنها به دنبال اثبات اتهام بروند و ایمیل زننده نیز در پشت کیبورد احساس کند که کاری انجام داده است. 
همانگونه که دهها بار در این وبلاگ آمده است ، عبارت تقلب طیف بسیار وسیعی دارد: از چهار لغت دنبال هم که مشابه آن در منبع دیگری باشد تقلب تلقی می شود تا اینکه تمام  یک مقاله یا تز را با تغییر نام به چاپ برسانند.
بهر حال مجدد از زحمات شما تشکر می کنم و برایتان طلب سلامت دارم.
۲۷ خرداد ۹۶ ، ۱۰:۳۵ طلبه اُ منفی
عنوان پیشنهادی: «استادان علیه تقلب، به جز تقلب روحانی!»
مثل «سوهان برادران سوهانی به جز جمشید!» :)

به قول طلبه‌ها این موضوع تعبدی نیست که بدون نیت یا با سوء نیت باطل باشه! توصلیه! :)
واقعا جالب بود... به کار اونها مشکوک هستید؟ به مدارکشون نگاه کنید(این حداقل کار هست) به کپی بودن رساله‌ی دکترای آقای رئیس جمهور مشکوک(مطمئن) نیستید؟

بعضی از کامنت‌ها خیلی جالب بود... با دقت و بدون جهت‌گیری سیاسی بخونیدشون، باشد که رستگار شوید... دست مریزاد... وقتی اون وضع رئیس جمهور مملک باشه، از استاد دانشگاهش چه توقعی میشه داشت... شایدم مهم نیست هر کسی اعتراضی داره باید بره به جهنم...
با این خبر اعتبار سایت شما مخدوش شد. شما هم به مساله علم به صورت سیاسی نگاه می کنید. لااقل خبری از اقدام برای کشف سرقت علمی منتشر می کردید تا ظاهر را حفظ کرده باشد. همین کار را هم نکردید. 
دقیقا هدف شما از این سایت چه بوده؟ حالگیری رقبای دانشگاهی تان؟؟؟
به نظرم باید در این مورد هم بنویسیم. فرقی نباید باشه.
شما یه سری استاد هستید که فقط دنبال این هستید که یه دانشجویی تقلب بکنه و چنان باهاش برخورد کنید که طرف از زندگی ناامیده شده و خودکشی کنه! مثل چند تا از هم دانشگاهی های خودم که زیر دست شما بودن!
حقیقتاً برای من مایه ی ننگه که تو دانشگاهی درس میخونم که اساتید به قدری عقده ای اند که تقلب بین مسئولین و اساتید و... براشون اصلاً مهم نیست ولی یه دانشجوی بدبخت اگه یه تمرین کپی کنه، مستحق شدیدترین مجازاتهاست!
البته بی شک اگه رئیس جمهوری تقلب کرده بود که مواضع سیاسیش با شما متفاوت بود چنان بلایی سرش میآوردید که در تاریخ سابقه نداشت. واقعاً متأسفم برای شما که بقیه رو به سوء نیت متهم میکنید.
۱۶ خرداد ۹۶ ، ۱۵:۳۸ حسین بوذرجمهری
سلام
به نیت اونها شک دارید، خودتون نمیتونید با خلوص نیت در این مسیر گام بردارید؟ رسانه‌ای هم نکنید! تو وبلاگتون هم ننوسید! ولی نیتتون رو خالص کنید و قربه الی الله شروع کنید ببینید واقعا حقیقته یا نه؟ و اگر حقیقت بود برای احقاق حق قدم بردارید.

که اگر این کار رو نکنید ما به نیت شما مشکوکیم ;)
جرأتش رو نداشتین.
سلام
حقیقتا اگر شما عملکرد مناسبی در این قضیه نداشته باشید با قاطعیت میشه گفت که در ادعاهای خودتون که در مقدمه وبلاگ و ... ذکر کردید صادق نیستید.

۱۵ خرداد ۹۶ ، ۲۲:۲۰ دانشجوی دکترای برق دانشگاه تهران
اگر دغدغه این مسائل در شما به اندازه ی کافی باشد؛ بی طرفانه و حتی بدون تعصب بجای اینکه انگ بزنید که نیت این عده چیست؛ حداقل مستندات رو نگاه می کردید؛ با این تجربه ای که دارید می گفتید ؛ دانشجویان عزیز ؛ جوانان پر شور؛ کارتون اینجاش ایراد داره و یا این جوری بررسی بکنید بهترست
به نظرم حداقل حق پذیری در جنابعالی و رفقایتان ایجاب می کرد که بجای انگ و احساسی دونستن این کار ، بیایید مطالبشون رو بررسی کنید؛ اصلا اعلام موضع نکنید که برایتان به ظاهر بد بشود؛ اخلاق حرفه ای را رعایت کنید؛ دفاع کنید
این موضع بی حال و بی بخار شما ؛ اون هم در قبال یک نفر که از ابتدای انقلاب با عنوان دکتر داره این ور و اون ور میره و تازه به ادعای خودش 78 دکترا گرفته؛ معلوم می کنه که بقیه مواضعتان نیز از روی دغدغه نیست؛ دکانی است که به به و چه چه دارد
کاشکی عیار خودتان را اینگونه نمایان نمی کردید
۱۵ خرداد ۹۶ ، ۲۲:۱۶ محمدصادق اکبری
شما به نیتشون چکار دارید؟
آیا واقعا در تز دکترای آقای روحانی سرقت علمی صورت گرفته با نه؟
سلام،

سیاست‌های دوگانه ظاهرا به این‌جا هم سرایت کرده است!!! تقلب، تقلب هست. چه رئیس جمهور باشد چه استاد دانشگاه.

۱۵ خرداد ۹۶ ، ۱۵:۱۴ عَقـایِدِ یِکــ رِضــا
بسیار عالی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی