Professors Against Plagiarism

استادان علیه تقلب

مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و هدف آن مبارزه با تخلف یا تقلب علمی در دانشگاه است

مقدمه

به‌نام خداوند هستی و هم راستی

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک، پذیرش یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرتد.

ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم. در این بلاگ قصد داریم برخی موارد و روش‌های تقلب‌ را بیان و ضمن آموزش به دانش‌جویان و تلاش برای اشاعه‌ی اخلاق و آداب حرفه‌ای در جمع خودمان‌، مسولان را وادار کنیم تا به مشکل تقلب و ریشه‌های آن واکنش جدی نشان دهند.

۲۱ مرداد ۱۳۸۷

استادان یا پژوهشگران حامی

حمایت

اگر می‌خواهید نامتان به‌عنوان یکی از حامیان ذکر شود، نام کامل و آدرس وبگاه خود را به آدرس ghodsi_AT_sharif_DOT_edu ارسال نمایید و در صورت تغییر گروه حامی ما را مطلع کنید..

تعداد زیادی آدرس بلاگ خود را فرستاده‌اند که متاسفانه امکان استفاده از آن به‌جای وبگاه نیست.

بایگانی مطالب

آخرین نظرات

۶ مطلب در مرداد ۱۳۹۱ ثبت شده است

دعوت از انجمن‌های علمی

PaP-admin | شنبه, ۲۸ مرداد ۱۳۹۱

 تهیه فهرست جامعی از همه‌ی مجلات نامعتبر، کاری تخصصی و دشوار است. این بلاگ نظرات بسیاری را در این رابطه  جمع‌آوری کرده است. برخی از دانشگاه‌ها هم فهرست‌های خود را در محدوده‌ی فعالیت شان اعلام کرده‌ا ند.

به نظر می‌رسد که انجمن‌های علمی و تخصصی در زمینه‌های مختلف بهتر از هر جا می‌توانند حرف نهایی را در مورد مجله‌‌های نامعتبر در زمینه‌ی تخصصی خود بزند.

لذا از همکاران و مسولان عزیز این انجمن‌ها درخواست می‌شود که این موضوع را در دستور کار خود قرار دهند.

بدیهی است که این بلاگ آماده‌ی هر گونه  همکاری  است.

از پیام یک خواننده:
-------------------------
اخیرا سایتی کلاهبرداری با آدرس http://wulfeniajournal.at/ با ارسال ایمیل به محققین، پژوهشگران و اساتید (خصوصا به امیلهای آکادمیک) از آنها در خواست مینماید که مقالات خود را به مجله wulfeniajournal
 
که یک مجله معتبر آی اس آی ایمپکت دار در زمینه کشاورزی و گیاهشناسی است و در سایت تامسون هم نمایه شده است، بفرستند و ظرف مدت کوتاهی مقاله خود را چاپ کنند
با جستجوی این ژورنال در گوگل متوجه میشویم که دو سایت با آدرسهای زیر وجود دارد که
که یک سایت بسیار ساده است که در آن دستورالعمل نحوه نوشتن مقاله و نحوه فرستادن آن و نیز اسامی سردبیر و هیات تحریریه آمده است. ضمن اینکه نوشته شده که این سایت پولی بابت چاپ مقالات نمیگیرد و ضمنا آرشیو مقالات قبیلی بصورت الکترونیکی وجود ندارد و به نظر میرسد که فقط هارد کپی آن منتشر میشود. اما سایت دوم با آدرس
 
یک سایت بسیار شکیل  است که مقاله (در تمام زمینه ها) را باید در آن بصورت انلاین سابمیت مینماید. در این سایت چیزی بابت میزان هزینه دریافت شده برای چاپ مقاله نوشته نشده است . همچنین در این سایت آرشیو مقالات چاپ شده وجود دارد
که با کلیک کردن روی هر شماره مقالات منتشر شده در آن شماره ظاهر میشود. که پی دی اف آنها را نمیشود از سایت دانلود کرد. حال اگر عنوان این مقالات را در گوگل سرچ کنید به نکته بسیار جالبی میرسید. تمامی مقالاتی که در این آرشیوها و حتی آخرین شماره باصطلاح چاپ شده است مربوط به مقالاتی است که در سالهای قبل در یکی از ژورنالهای انتشارات الزویر چاپ شده است.
به نظر میرسد که اعضای کلاهبردار این سایت هر ماه تعدادی از مقالات قدیمی چاپ شده در سایر مجلات را بطور تصادفی انتخاب کرده و در سایت خودشان تحت عنوان مقالات چاپ شده در آخرین شماره خود قرار میدهند
من فکر میکردم که پس از ارسال پول به شماره ای که این سایت داده و در زیر آمده است دیگر جوابی نمیدن، اما امروز متوجه شدم که حداقل یکی از مقالات مربوط به ماه آگوست را پس از اخذ پول چاپ کردند. در همین شماره اولین مقاله قبلا توسط انتشارات الزویر چاپ شده بود
ضمنا بانک دریافت کننده پول در ارمنستان است در حالیکه مقاله در اتریش چاپ میشود
  
 
ضمنا یک چنین کلاهبرداری توسط یک سایت برای مجله

Archives Des Sciences
 
نیز صورت میگیرد که البته با این تفاوت که این سایت تقلبی مقالات دریافت شده را پس از اخذ پول چاپ میکند
لطفا این ایمیل را سریع به تمامی همکارنتان بفرستید
*Wufenia journal WILL send you the FORMAL ACCEPTANCE LETTER AS SOON AS YOU PAY THE PUBLICATION FEE.

Payment details (Based on the author`s affiliation)Method 1 : Wire-Transfer
The Publication Fee of accepted papers in Wulfenia is 540 USD whereas the authors can take the advantage of a 30 USD discount by choosing method 1. Amount: 510(USD) or 419(EUR) Beneficiary: TAYLORS PUBLICATIONS LLC Beneficiary Bank: VTB BANK (ARMENIA), YEREVAN BRANCH Bank Address: NALBANDIAN, NO.46, YEREVAN, ARMENIA SWIFT code: ARMJAM22XXX EUR Account: 16048185548602 USD Account: 16048185548601 Method 2 : Online payment
Use the following link to send your money:

http://taylorspublications.com/540usd.php
Important Note:
PLEASE PAY ATTENTION THAT THE IP OF YOUR
COMPUTER SHOULD BE THE SAME AS WHERE YOU
HAVE PROVIDED YOUR CREDIT CARD.

Possible errors in payment process:
Fraud codes:101 Customer's IP country not match selected country 102 Customer's IP country in block list 103 Customer's IP US state missmatch 104 Fraud card holder 105 Fraud card number 106 Customer's browser language in block list 107 Customer's country in block list 108 Fraud email 109 Fraud IP 110 Fraud phone 111 Customer's browser in block list 112 Maximum transactions limit per hour 113 Hour IP limit 114 Multiple attempts with different customer details

فارس: استاد خائن دستگیر شد

PaP-admin | سه شنبه, ۲۴ مرداد ۱۳۹۱

استاد خائن دستگیر شد

خبرگزاری فارس: استاد دانشگاهی که مقاله دانشجویش را در نشریه بین المللی به نام خود چاپ کرده بود به جرم خیانت در امانت دستگیر شد.

خبرگزاری فارس: استاد خائن دستگیر شد

به گزارش خبرنگار انتظامی فارس،  رئیس پلیس آگاهی لرستان با بیان اینکه چندی پیش با شکایت فردی به نام محمدباقر پرونده‌ای تحت عنوان سرقت ادبی و خیانت در امانت پیشروی کارآگاهان برای بررسی گشوده شد گفت: این فرد در شکواییه خود مدعی شد که استادش که فردی به نام محمد 39 ساله است پایان نامه او را ربوده است.

سرهنگ علی کبکی افزود:  با ثبت این شکایت تحققات کارآگاهان برای بررسی زوایای پنهان این پرونده آغاز شد و آنان با بررسی اظهارات شاکی دریافتند که استاد این دانشجو بدون اجازه پایان نامه و مقاله وی را به نام خود ثبت و در یک مجله بین اللملی به ثبت رسانده است.

رئیس پلیس آگاهی لرستان با بیان اینکه پس از تایید اظهارات شاکی، مأموران اداره مبارزه با جعل و کلاهبرداری این یگان، اقدام به احضار متهم کردند که این استاد دانشگاه در اعترافات خود به بزه انتسابی اعتراف کرد.

وی افزود: این استاد دانشگاه به همراه پرونده تشکیل شده در اختیار مقام قضایی قرار گرفت.

انتهای پیام/

بامدادخبر – لیلا اسفاری: فرید زکریا از سردبیران خوش‌نام مجلهٔ «تایم» و مجری و مفسر سرشناس برنامه جی.پی.اس (GPS) در شبکه‌ی «سی.ان.ان» (CNN)، به اتهام دزدی ادبی به مدت یک ماه از کار در هر دوی این رسانه‌ها معلق شد.

به گزارش روزنامه‌ی آمریکایی هافینگتون پست، زکریا متهم شده در یادداشتی با عنوان «کنترل اسلحه در آمریکا» که در ستون ثابت خود در تایم منتشر کرده، بخش‌هایی از مقالهٔ «ژیل لپور» (Jill Lepore) درباره «اِن.آر.اِی» (انجمن ملی اسلحه آمریکا) را کپی کرده است. یادداشت لپور در هفته‌نامه‌ی «نیویورکر» منتشر شده بود.

در همین حال، روز جمعه (۱۰ آگست-۲۰ مرداد) زکریا به این دزدی ادبی اعتراف کرد. او در متن عذرخواهی خود که در «آتلانتیک وایر» (The Atlantic Wire) منتشر شده نوشته است: «خبرنگاران به پاراگراف‌هایی از مقاله من در تایم اشاره کرده‌اند که شباهت بسیاری به پاراگراف‌هایی از نوشته‌ی «ژیل لپور» در نیویورکر دارد. آن‌ها درست می‌گویند. من اشتباه وحشتناکی کردم. من دچار خطای بزرگی شدم و کاملا تقصیرکارم. من بی‌پرده از ژیل لپور، از ویراستارانم در تایم، و از خوانندگانم عذرخواهی می‌کنم.»

مجله‌ی تایم در پاسخ گفته که عذرخواهی فرید زکریا را پذیرفته است: «آنچه او انجام داد نقض استاندارد‌های ما بود زیرا ما شرایطی برای نویسنده گان ستون‌ها در تایم داریم که از این قرار است: نوشته‌ها باید واقعی و اصلی باشند، و نه تنها زاویهٔ دید بلکه تمام کلمه‌هایی که روزنامه‌نگاران استفاده می‌کنند متعلق به خودشان باشد. در نتیجه ما ستون فرید را برای یک ماه به حالت تعلیق در می‌آوریم تا بررسی‌های بیشتر انجام دهیم.»

سی.اِن.اِن نیز در اقدامی مشابه اعلام کرد که با بازنگری در آخرین پست وبلاگ زکریا در وب‌سایت این شبکه، به این نتیجه رسیده‌اند که‌‌ همان دزدی ادبی در نسخه کوتاه‌تری که وی در آخرین پستش نوشته بود وجود دارد. سی.ان.ان پس از پاک کردن پستِ زکریا، وی را به مدت یک‌ماه برای انجام بررسی‌های بیشتراز کار در این رسانه معلق کرد. 

این بار اول نیست که زکریا محکوم به سرقت ادبی شده است. پیش از این در سال ۲۰۰۹، روزنامه‌نگار دیگری به نام «جفری گلدبرگ» (Jeffrey Goldberg) فرید زکریا را به دزدی ادبی متهم کرد. وی می‌گوید زکریا مطلبی را بدون آوردن منبع از او نقل قول کرده است که نوعی دزدی ادبی به شمار می‌آید. 

دزدی ادبی در آمریکا جرمی بسیار جدی است و طبق قوانین این کشور، مقاله‌ها و نوشته‌ها سرمایه ادبی هستند و حق کپی‌رایت در موردشان اجرا می‌شود. جنجال‌هایی که بعد از این دزدی ادبی ایجاد شده به هیچ‌وجه به نفع روزنامه‌نگار برجسته‌ای هم‌چون فرید زکریا که جایزه‌های بسیاری نیز برده، نیست و باید دید که «تایم» و «سی.اِن.اِن» چه تصمیم‌هایی درمورد زکریا در آینده خواهند گرفت.

منبع اصلی

برخورد علمی به رتبه‌بندی مجلات آی‌اس‌ای. بر روی تصویر بالا کلیک کنید.