Professors Against Plagiarism

استادان علیه تقلب

مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و هدف آن مبارزه با تخلف یا تقلب علمی در دانشگاه است

مقدمه

به‌نام خداوند هستی و هم راستی

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک، پذیرش یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرتد.

ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم. در این بلاگ قصد داریم برخی موارد و روش‌های تقلب‌ را بیان و ضمن آموزش به دانش‌جویان و تلاش برای اشاعه‌ی اخلاق و آداب حرفه‌ای در جمع خودمان‌، مسولان را وادار کنیم تا به مشکل تقلب و ریشه‌های آن واکنش جدی نشان دهند.

۲۱ مرداد ۱۳۸۷

استادان یا پژوهشگران حامی

حمایت

اگر می‌خواهید نامتان به‌عنوان یکی از حامیان ذکر شود، نام کامل و آدرس وبگاه خود را به آدرس ghodsi_AT_sharif_DOT_edu ارسال نمایید و در صورت تغییر گروه حامی ما را مطلع کنید..

تعداد زیادی آدرس بلاگ خود را فرستاده‌اند که متاسفانه امکان استفاده از آن به‌جای وبگاه نیست.

بایگانی مطالب

آخرین نظرات

اولین دوره افزایش حساسیت نسبت به مقوله تاراج علمی

Nader Naghshineh | چهارشنبه, ۱۵ ارديبهشت ۱۳۸۹
با سلام خدمت اعضا وخوانندگان محترم این وبلاگ

پس از چندسال تلاش و توجه شما اساتید و دانشجویان گرامی عضو این وبلاگ، بالاخره دانشگاه تهران موافقت خود را با برقراری اولین دوره آموزش نکات اخلاقی وحقوقی در رابطه با مقالات علمی را بیان کرد. در طراحی این دوره بسیار مدیون نکته سنجیها و نظرات منعکس شده در این وبلاگ بودم. البته دوره در اصل برای یک سوم مخاطبین اعلام شده طراحی شده بود اما وقتی دانشگاه تهران امر بر افزایش ظرفیت می دهد می بایست اطاعت کرد. برای اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۹/۰۲/۱۵
Nader Naghshineh

نظرات (۹)

۱۵ فروردين ۹۷ ، ۱۱:۳۲ علی داودزاده
سلام.من به عنوان یک شخصیت علمی که صاحب عنوان فوق تخصص در یک رشته دانشگاهیست و نزدیک به 30 سال در دانشگاه های متعدد فعالیت علمی کرده است و نه به عنوان عضوی از بستگان کسی که شایعاتی در مورد تقلب او در نمایشگاه بین المللی مخترعین ژنو ایجاد شده است، اعلام می کنم مشاور علمی کم سن و سال ترین مخترع نمایشگاه بوده ام و او را در عرصه های مختلف حمایت و همراهی کرده ام.این که سرقت علمی کاری زشت و نکوهیده است تردیدی نیست اما در مورد شخصیت شگفتی سازی که در آن نمایشگاه موفق به اخذ رتبه دوم نانو و مدال نقره شده است و در این جا به سرقت و تقلب متهم شده است متعجب و شگفت زده ام.به نظر می رسد باید انگیزه افراد شایعه ساز مورد بررسی روانشناسانه قرار بگیرد.
ممنون اگر تصویر را برای من بفرسنید. ظاهرن از شناسه ی همکاری سو استفاده شده بود که من شناسه را بستم و پست را بستم. اما شاید بخاطر فیلترینگ نتوانستم تصویر پست را ببینم.
سلام!
من این وبلاگ رو از طریق گوگل ریدر دنبال میکنم. چند ساعت پیش خبری در گوگل ریدر اومد که به وضوح غیرمرتبط به این وبلاگ هست. البته لینک این خبر در خود وبلاگ حذف شده بود. خواستم بهتون خبر بدم که احتمالا هک شده اید. من یک عکس از صفحه این خبر در گوگل ریدر ذخیره کردم و میتونم در صورت نیاز براتون بفرستمش.
۱۹ ارديبهشت ۸۹ ، ۰۶:۵۲ Faramarz Ashenai Ghasemi
جناب نقشینه، با سلام

پیشنهاد می کنم حداقل خلاصه ای از پاورپوینتی را که تهیه می کنید، در سایت قرار دهید، یا به برخی از دیگر اساتید عضو این سایت میل کنید. تا آنها نیز نسبت به برگزاری چنین دوره هایی همت ورزند. زیرا برای دانشجویان شهرستانی، آمدن به تهران و شرکت در چنین دوره با ارزشی، تقریباً بسیار دشوار و پر هزینه است، تازه برای دانشجویان سایر دانشگاهها نیز با توجه به بعد مسافت، حضور در جلسات مزبور چندان ساده نمی باشد.
امیدوارم جسارت نشده باشد، پیشنهاد بنده فقط بدان خاطر است که فکر می کنم هدف همه اعضای عضو این وبلاگ، در درجه اول، کاهش امر تقلب در جامعه علمی کشورمان است.
با احترام
سلام

شنیده بودیم که برای رواج اخلاق در جوامع، هزینه می کنند نه اینکه هزینه بگیرند !!!

آقای دکتر نقشینه! اقدامتان بسیار ارزشمند است و جای تشکر دارد اما آیا دانشگاه تهران، نمی تواند در رواج اخلاق در جامعۀ علمی کشور، هزینه کند ؟ !!!
بسیار عالی که بالاخره این دوره آموزشی در حال برگزاری است و چیزی که تعجب آور است این است که متقاضیان باید برای شرکت در آن هزینه بپردازند در حالی که در دانشگاه های مختلف نه تنها برای چنین دوره هایی از دانشجویان پول نمی گیرند بلکه با مشوق هایی مانند صدور گواهی نامه و پذیرایی مفصل سعی می کنند افراد را به حضور تشویق نمایند.
در مورد خبر جناب علی هم تنها کاری که می توان کرد ابراز تاسف است. متاسفانه از آنجا که هیچ برخوردی با مدعیان دروغین اختراع و اکتشاف صورت نمی گیرد نشر این مطالب خجالت آور کم کم به روال عادی نشریات و خبرگزاری های زرد تبدیل شده است
متاسفانه لینک خبر در نظر قبلی جا افتاد که خبر تحت عنوان "کوچک‌ترین شرکت‌کننده در مسابقات ژنو شگفتی آفرید" از این قرار است.
http://www.farsnews.net/newstext.php?nn=8902110555

همچنین نام سرپرست پژوهشکده دانش آموزی که با اینجانب صحبت کرد و توضیحاتش کافی نبود هم همانطور که در خبر آمده آقای شهرانی است که اشتباها در مطلب قبلی شهسواری نوشته شده.
با سلام

نظر شما راجع به این خبر چیست؟
مخصوصا قابل توجه استادان شیمی و مهندسی شیمی.
البته من شخصا با خبرگزاری تماس گرفتم و سوالهایی از آنها کردم که در نهایت آقای شهسواری (روز دوشنبه)خودشان تماس گرفتند و صحبتهایی بین ما رد و بدل شد و با ذکر اینکه فرداسه شنبه قرار است از طرف تلویزیون هم مصاحبه ای با این دختر خانم بکنند قرار شد که خود آن خانم با من تماس گرفته و هر گونه توضیحی لازم بود بدهند ولی از تماس خبری نشد تا اینکه دیشب در اخبار شبکه اصفهان مصاحبه این دختر خانم هم پخش شد و احتمالا دیشب در شبکه سرتاسری هم پخش شده یا اینکه امشبل پخش می شود. البته در مصحابه تلویزیونی ایشان گفتند که یکی دانشگاههای انگلیس ایشان را بورسیه کرده بدون ذکر مقطع.
همچنین صرف نظر از نظرات مختلف در باره اعتبار نمایشگاه اختراعات ژنو نام خانم طیبه داودزاده Tayebeh Davoudzadeh هم در لیست جوایز نمایشگاه نیست: http://www.inventions-geneva.ch/pdf/2010/FR2010-Palmares.pdf
خسته نباشید و دستتان درد نکند. خیلی کار مفیدی است.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی