Professors Against Plagiarism

استادان علیه تقلب

مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و هدف آن مبارزه با تخلف یا تقلب علمی در دانشگاه است

مقدمه

به‌نام خداوند هستی و هم راستی

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک، پذیرش یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرتد.

ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم. در این بلاگ قصد داریم برخی موارد و روش‌های تقلب‌ را بیان و ضمن آموزش به دانش‌جویان و تلاش برای اشاعه‌ی اخلاق و آداب حرفه‌ای در جمع خودمان‌، مسولان را وادار کنیم تا به مشکل تقلب و ریشه‌های آن واکنش جدی نشان دهند.

۲۱ مرداد ۱۳۸۷

استادان یا پژوهشگران حامی

حمایت

اگر می‌خواهید نامتان به‌عنوان یکی از حامیان ذکر شود، نام کامل و آدرس وبگاه خود را به آدرس ghodsi_AT_sharif_DOT_edu ارسال نمایید و در صورت تغییر گروه حامی ما را مطلع کنید..

تعداد زیادی آدرس بلاگ خود را فرستاده‌اند که متاسفانه امکان استفاده از آن به‌جای وبگاه نیست.

بایگانی مطالب

آخرین نظرات

۳ مطلب در آبان ۱۳۹۲ ثبت شده است

وب در خدمت بشریت یا ....

ااا پیامی | چهارشنبه, ۲۲ آبان ۱۳۹۲

خیلی وقت‌ها از خودم می‌پرسم که اوضاع پژوهشگران الان بهتر است یا بیست سال پیش؟ هیچوقت هم جواب درستی برای آن پیدا نکرده‌ام. از یک طرف با دسترسی نامحدود به مقالات و کتب در اینترنت دیگر لازم نیست که کسی روزهایش را در این کتابخانه، به آن کتابخانه رفتن صرف کند و آخر هم نداند که آخرین دستاوردهای علمی شاخه مورد نظرش را به دست آورده یا نه. نرم‌افزارهای شبیه‌سازی هم کار آزمایشگاهی را بسیار ساده کرده‌اند. از طرف دیگر همین اینترنت ابزار تقلب و همین شبیه‌سازها ابزار داده‌سازی برای خیلی‌ها شده است و بسیارند پژوهشگرنمایانی که ارزش واقعی کار دیگران را نیز زایل می‌کنند.

تا دیروز خدا را شکر می‌کردم که اینترنت فقط ابزار تقلب و تخلف برای قشر آکادمیک است، اما امروز مقاله‌ای در تایم دیدم که که چشمانم گرد شد (خیلی گردتر از وقتی وب‌سایت‌های فروش مقالات و پایان‌نامه‌ها را می‌دیدم). در همین اینترنتی که الان من و شما داریم از آن استفاده می‌کنیم به صورت گسترده معاملات غیرقانونی تبلیغ و انجام می‌شود. خیلی راحت. جرایمی بسیار سنگین. این موارد چند نمونه استخراج شده از تصاویر وب سایت های واقعی باز نشر شده در تایم است: نیم‌گرم هروئین قهوه‌ای با کیفیت 7.52$، 25گرم کوکائین درجه یک با خلوص 80% 190.12$، پاسپورت جعلی کشور انگلستان با [ادعای] ثبت واقعی مشخصات در دیتابیس دولت انگلستان و درج مهرهای ورود و خروج مورد نیاز 2500پوند، اسکناس قلابی باکیفیت صد دلاری 35$، استخدام قاتل حرفه‌ای با قیمت توافقی، تصاویر هرزه‌نگاری کودکان و تجاوز که عده‌ای آدم بیمار حاضرند مبالغ کلانی برای دیدن آنها خرج کنند. همه اینها در وب سایت‌هایی خیلی معمولی انجام می‌شود.

اما چگونه؟ وجود وبسایت‌های واسطه‌گری مثل ایبای برای کالا و فایور برای ساده و معمولی (مثل سفارشات اختصاصی خطاطی یا ویدیوهای کوتاه و اختصاصی کمدی) در اینترنت کاملا شناخته شده است. فروشنده کالا را تبلیغ می‌کند. خریدار وجه را به سایت واسطه می‌پردازد. خدمت انجام و کالا پست می‌شود و سرانجام وقتی خریدار تایید کند که معمله به پایان رسیده مبلغ از واسطه به فروشنده پرداخت می‌شود و اگر هم اختلافی پیش آید تا زمان رفع آن مبلغ به هیچکدام از طرفین داده نمی‌شود. در چنین سایت‌هایی کالاها و خدمات غیرقانونی و حتی غیر اخلاقی به هیچوجه قابل ارائه نیست.

دو چیز امروزه موجب شده که فعالیت‌های غیر قانونی در اینترنت غیر قابل تعقیب شوند. یکی سیستمی عمومی که با واسط قرار دادن چند کامپیوتر به عنوان پروکسی (بدون حافظه و آرشیو) تعقیب کردن مبدا و مقصد ارتباطات اینترنتی را ناممکن می‌کند. دیگر پولی به نام بیت‌کوین که (دقیقا همانند پول نقد و بر خلاف انتقالات کارتی و بانکی) بدون واسطه و از طریق برنامه رمزگزار بین دو نفر قابل نقل و انتقال است (روی تصویر کلیک کنید). کابوسی که الان پلیس‌ها با آن روبرو هستند قابل پیش‌بینی‌ است. چاپخانه‌های اسکناس‌های جعلی قبلا از طریق دستگیری توزیع‌کنندگان انجام می‌شد، اما الان کسانی که این اسکناس‌ها را خرج و پخش می‌کنند اصلا تولیدکننده را نمی‌شناسند. قتلی اتفاق می‌افتد، قاتل هم دستگیر می‌شود اما آمر به قتل به هیچوجه قابل شناسایی نیست. مبارزه با توزیع مواد مخدر سخت می‌شود .....

این مقاله را که خواندم نفسی به آرامش کشیدم که دانشگاهی‌ام و نه پلیس. اینترنت گرچه راه دزدی را در محدوده کاری من باز کرده، اما خدمات بسیاری هم به من ارزانی کرده است و همچنین برای گرفتن دزدها کافی است اندکی چشمانم را باز کنم و هر مقاله یا پایان‌نامه‌ای را تایید نکنم. همین.


Academic Fraud in China

PaP-admin | جمعه, ۱۰ آبان ۱۳۹۲

"A detailed review of all 2,047 biomedical and life-science research articles indexed by PubMed as retracted on May 3, 2012 revealed that only 21.3% of retractions were attributable to error. In contrast, 67.4% of retractions were attributable to misconduct, including fraud or suspected fraud (43.4%), duplicate publication (14.2%), and plagiarism (9.8%)."


اگر ایران بود، همه ی کاسه کوزه ها را سر دانش جوی بیچاره خراب می کردند. کاش در ایران هم شبیه  این برخورد با انبوهی از تقلب توسط استاد و دانشجو می شد. واقعیت آن است که استاد مسوول تخلف احتمالی در مقاله ای است که نامش به عنوان نویسنده درج شده است.

با تشکر از دکتر احسان الله کبیر.