Professors Against Plagiarism

استادان علیه تقلب

مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و هدف آن مبارزه با تخلف یا تقلب علمی در دانشگاه است

مقدمه

به‌نام خداوند هستی و هم راستی

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک، پذیرش یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرتد.

ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم. در این بلاگ قصد داریم برخی موارد و روش‌های تقلب‌ را بیان و ضمن آموزش به دانش‌جویان و تلاش برای اشاعه‌ی اخلاق و آداب حرفه‌ای در جمع خودمان‌، مسولان را وادار کنیم تا به مشکل تقلب و ریشه‌های آن واکنش جدی نشان دهند.

۲۱ مرداد ۱۳۸۷

استادان یا پژوهشگران حامی

حمایت

اگر می‌خواهید نامتان به‌عنوان یکی از حامیان ذکر شود، نام کامل و آدرس وبگاه خود را به آدرس ghodsi_AT_sharif_DOT_edu ارسال نمایید و در صورت تغییر گروه حامی ما را مطلع کنید..

تعداد زیادی آدرس بلاگ خود را فرستاده‌اند که متاسفانه امکان استفاده از آن به‌جای وبگاه نیست.

بایگانی مطالب

آخرین نظرات

وب در خدمت بشریت یا ....

ااا پیامی | چهارشنبه, ۲۲ آبان ۱۳۹۲

خیلی وقت‌ها از خودم می‌پرسم که اوضاع پژوهشگران الان بهتر است یا بیست سال پیش؟ هیچوقت هم جواب درستی برای آن پیدا نکرده‌ام. از یک طرف با دسترسی نامحدود به مقالات و کتب در اینترنت دیگر لازم نیست که کسی روزهایش را در این کتابخانه، به آن کتابخانه رفتن صرف کند و آخر هم نداند که آخرین دستاوردهای علمی شاخه مورد نظرش را به دست آورده یا نه. نرم‌افزارهای شبیه‌سازی هم کار آزمایشگاهی را بسیار ساده کرده‌اند. از طرف دیگر همین اینترنت ابزار تقلب و همین شبیه‌سازها ابزار داده‌سازی برای خیلی‌ها شده است و بسیارند پژوهشگرنمایانی که ارزش واقعی کار دیگران را نیز زایل می‌کنند.

تا دیروز خدا را شکر می‌کردم که اینترنت فقط ابزار تقلب و تخلف برای قشر آکادمیک است، اما امروز مقاله‌ای در تایم دیدم که که چشمانم گرد شد (خیلی گردتر از وقتی وب‌سایت‌های فروش مقالات و پایان‌نامه‌ها را می‌دیدم). در همین اینترنتی که الان من و شما داریم از آن استفاده می‌کنیم به صورت گسترده معاملات غیرقانونی تبلیغ و انجام می‌شود. خیلی راحت. جرایمی بسیار سنگین. این موارد چند نمونه استخراج شده از تصاویر وب سایت های واقعی باز نشر شده در تایم است: نیم‌گرم هروئین قهوه‌ای با کیفیت 7.52$، 25گرم کوکائین درجه یک با خلوص 80% 190.12$، پاسپورت جعلی کشور انگلستان با [ادعای] ثبت واقعی مشخصات در دیتابیس دولت انگلستان و درج مهرهای ورود و خروج مورد نیاز 2500پوند، اسکناس قلابی باکیفیت صد دلاری 35$، استخدام قاتل حرفه‌ای با قیمت توافقی، تصاویر هرزه‌نگاری کودکان و تجاوز که عده‌ای آدم بیمار حاضرند مبالغ کلانی برای دیدن آنها خرج کنند. همه اینها در وب سایت‌هایی خیلی معمولی انجام می‌شود.

اما چگونه؟ وجود وبسایت‌های واسطه‌گری مثل ایبای برای کالا و فایور برای ساده و معمولی (مثل سفارشات اختصاصی خطاطی یا ویدیوهای کوتاه و اختصاصی کمدی) در اینترنت کاملا شناخته شده است. فروشنده کالا را تبلیغ می‌کند. خریدار وجه را به سایت واسطه می‌پردازد. خدمت انجام و کالا پست می‌شود و سرانجام وقتی خریدار تایید کند که معمله به پایان رسیده مبلغ از واسطه به فروشنده پرداخت می‌شود و اگر هم اختلافی پیش آید تا زمان رفع آن مبلغ به هیچکدام از طرفین داده نمی‌شود. در چنین سایت‌هایی کالاها و خدمات غیرقانونی و حتی غیر اخلاقی به هیچوجه قابل ارائه نیست.

دو چیز امروزه موجب شده که فعالیت‌های غیر قانونی در اینترنت غیر قابل تعقیب شوند. یکی سیستمی عمومی که با واسط قرار دادن چند کامپیوتر به عنوان پروکسی (بدون حافظه و آرشیو) تعقیب کردن مبدا و مقصد ارتباطات اینترنتی را ناممکن می‌کند. دیگر پولی به نام بیت‌کوین که (دقیقا همانند پول نقد و بر خلاف انتقالات کارتی و بانکی) بدون واسطه و از طریق برنامه رمزگزار بین دو نفر قابل نقل و انتقال است (روی تصویر کلیک کنید). کابوسی که الان پلیس‌ها با آن روبرو هستند قابل پیش‌بینی‌ است. چاپخانه‌های اسکناس‌های جعلی قبلا از طریق دستگیری توزیع‌کنندگان انجام می‌شد، اما الان کسانی که این اسکناس‌ها را خرج و پخش می‌کنند اصلا تولیدکننده را نمی‌شناسند. قتلی اتفاق می‌افتد، قاتل هم دستگیر می‌شود اما آمر به قتل به هیچوجه قابل شناسایی نیست. مبارزه با توزیع مواد مخدر سخت می‌شود .....

این مقاله را که خواندم نفسی به آرامش کشیدم که دانشگاهی‌ام و نه پلیس. اینترنت گرچه راه دزدی را در محدوده کاری من باز کرده، اما خدمات بسیاری هم به من ارزانی کرده است و همچنین برای گرفتن دزدها کافی است اندکی چشمانم را باز کنم و هر مقاله یا پایان‌نامه‌ای را تایید نکنم. همین.


موافقین ۲ مخالفین ۱ ۹۲/۰۸/۲۲
ااا پیامی

نظرات (۷)

لطفا این ویدپو را از سازندگان ابزار بسیار کارآمد تور ببینید در قسمت توضیحاتشان در زمینه Deep web. بر اساس گفته ها واسناد نشان داده شده٬ مشکل Deep web بزرگنمایی شده است در مقابل خدمتهایی که این ابزار به بشر (بخصوص در ایران) کرده است.
۰۴ آذر ۹۲ ، ۲۳:۳۵ هادی فلاح

امان از لحظه ای که بزای ذره ذره این دزدی های  پژوهشی در قیامت جواب ندارند
و بیچاره وب...
۲۷ آبان ۹۲ ، ۰۱:۲۲ پاپیون_روزنامه نگار انلاین
سلام اساتید دلسوز و دلسوخته ی من
استادان علیه تقلب_ در یک سرچ  بدنبال وبسایت رسمی یکی از اساتیدم بودم که شما را یافتم. امکانات بی دریغ "وب" دقیقا مانند هر امکان دیگر(مثال معروف چاقوی جراحی و کارد قصابی و..) می تواند هم شفا دهد هم از بیخ و بن کور کند!
دوستان عزیزم
وقتی مدارک دانشگاهی با "پیک موتوری" درب خانه ی فلان مسئول یا فلان مقام می رود! وقتی سوء تفاهم آموزش عالی( علمی_کاربردی) به کارشناس پرورش قارچ و فیتو پلانگتون( بدون رعایت سیلابس) اجازه ی ادامه تحصیل در رشته برق!! می دهد یا.... چرا همه انتقادات را به وب وارد کنیم؟ من در یک درس سه واحدی در دوره کارشناسی قرار شد یک اپلی کیشن برای موبایل بنویسم!استاد مربوطه فرموده بودند یا "کار گروهی" یا هیچ!!{تکنفره هرگز} جاوا(زبان مادری ام شده بود با سالها زحمت) شروع کردیم_ همگروهی من اصلا پیدایش نبود!! نبود که نبود
دو شب مانده به تحویل پروژه ایمیلی دریافت کردم:
دانگ ام را محاسبه نموده با شماره عابر بانکش که سریع بفرست 350 تومن را که من بنام هر دو  تحویل بدهم!!
اوین کارم تذکر بودش بود_ من اپ را تقریبا نوشته بودم
قرار بود او اسلاید تهیه کند برای پرزنتیشن
قبول نکرد_ پولش را می خواست
به استادم که اکنون معاونت پژوهشی دانشکاه است نوشتم و اصل ایمیل را هم فرستادم ..نوشتم فاجعه..فاجعه...داد بی داد..تقلب 
استاد عزیزم نوشت:"....چه خبر است فلانی دوباره شلوغ بازیهات شروع شد---تو مال خودت رو بفرست کارت به دیگران هم نباشد"
....من درس را افتادم
یک ترم ماندم5نمره پروژه نگذاشت که نیافتم
دوست متقلبم درس را پاس کرد_فارغ التحصیل..فارغ ...  از  خواندن..فارغ البال شد
اینها و بسیاری بیشتر ازینها را به چشم دیده ام
مقصر"وب" نیست_ مقصر آن تفکریست که"قانون بقای پایان نامه_ پروپوزال و پروژه" را در ایران نهادینه کرد
با افتخار در لینک"فصل کرگدن" هستید
پاینده ایران
سر افراز اساتید فرهیخته ایرانی
پاپیون./.
در مورد سودمند یا زیانبار بودن اصل تکنولوژی من بیشتر با بهروز هم نظر هستم تا محمود. درست است که تکنولوژی جدید همراه خود گاه مشکلاتی را می‌آورد ولی با همان خلاقیت و نوآوری که اصل تکنولوژی ایجاد شده، مشکلات نیز به تدریج قابل حل است. منظور من از نگاه به این موضوع و سنجش معایب و مزایای آن صرفا در زمان حاضر بود. کما اینکه این مقاله دنباله‌ای هم داشت. اصل مقاله تایم به مناسبت دستگیری یک آنارشیست افراطی در حدود یک ماه پیش بود. او شخصی بود که بزرگترین بازار نامشروع اینترنتی به نام Silk Road را ساخته و مدیریت می کرد. گرچه او پس از دو سال و نیم فعالیت بازداشت شد اما نشان می دهد که حتی در زمان حاضر نیز نیروهای امنیتی در این مورد دست و پا بسته نیستند.

اما در مورد بیت کوین، من چنین چیزی ننوشتم اما واقعیت این است که بیت کوین توسط فردی ناشناس ساخته و نقدینگی ثابتی از آن به جریان افتاد (و طی پروسه مشخصی رشد دارد). در آن زمان خیلی ها آن را راهی برای نپرداختن کارمزدهای بانکی و معامله راحت می دیدند. اما امروزه تقریبا هیچ سایت آبرومندی نیست که آن را بپذیرد در مقابل حدود 1.5% از گردش جهانی آن تنها در سایت Silk Road بوده است. هیچ کشوری آن را ممنوع نکرده. اما هیچ کشوری هم آن را به رسمیت نشناخته است.
۲۴ آبان ۹۲ ، ۲۰:۲۴ بهروز صمیمی

در دوران دبستان کتابی به نام "از آتش تا اتم" را میخواندم که ترجمه منابع شوروی بود و در توجیح انرژی هسته ای .  ولی مثال جالبی راجع به کشف آتش در آن بود مبنی بر اینکه وقتی آتش کشف شد خیلیها نگران شدند زیرا تا قبل از آن افراد نمیتوانستند لطمه و ضرر شدیدی به دیگران برسانند ولی با کشف آتش به سهولت میشد که از روی دشمنی زندگی یک خانواده را در یک چشم بهم زدن به آتش کشید و خیلیها معتقد بودند که زندگی قبل از آتش ساده تر و امن تر بود.  

شاید مقایسه کشف آتش با  موج سوم تمدن بشری یا همان انقلاب تکنولوژی اطلاعات، مقایسه بجایی باشد.  انسان بعد از کشف آتش با انسان قبل از آن متفاوت است و انسان بعد از انقلاب تکنولوژی اطلاعات با انسان قبل از آن تفاوت دارد.   مزایای آن را شاید ما ، به عنوان دانشگاهی ،فقط در حیطه کار خودمان فقط محدود کنیم ولی دنیا متحول شده است و لیست مزایای اینترنت مثنوی هفتاد من کاغذ است (مثنوی چندصد مگابایت) .  معایب آن نیز فراوان ولی مثل هر تکنولوژی جدید نیاز به زمان برای رفع معایب هست. خاطرم هست که یکی از تفریحات افراد بی فرهنگ تلفن زدن به خانه دیگران و فوت کردن در گوشی تلفن بود ولی با پیشرفت تکنولوژی این مسئله حل شد.  حتما خوانده اید که یکی از قوانین در انگلستان بعد از اختراع اتومبیل این بود که یکنفر باید با یک پرچم جلوی اتومبیل ، پیاده حرکت میکرد و به مردم اخطار میداد که کنار بروند.  خیلیها این هیولای آهنین را خطرناک میدانستند.

با سلام 
نکته‌یی که در مورد بیت‌کوین فرمودین تا حدودی صحیح است ولی تمام ماجرا نیست.. احتمالاً با این گونه تعریف از این سرویس به کاربران این‌طور القا می‌شود که بیت‌کوین سرویسی است صرفاً زیرزمینی و زمینه‌آفرینِ فساد 
چگونه می‌توان در چنین شرایطی نفسی در آرامش کشید؟ مگر نه این است که بسترسازی و توسعه و آموزش این ابزار توسط دانشگاهیان انجام می‌شود؟
در حقیقت چندی است که پرسشهایی از این قبیل آنچنان مرا مشغول کرده است که در درستی مسیر کاری (توسعه و بسط تکنولوژی) دچار تردید شده‌ام.

چند سال پیش در یک کنفرانس مهندسی، سخنران افتتاحیه که رشته‌اش علوم انسانی بود مثل «یک دیوانه سنگی را در چاهی می‌اندازد و صد تا عاقل نمی‌توانند درش بیاورند» را برای بیان مشکلاتی بکار برد که تکنولوژی مولد آن است. در آن هنگام اکثر حاضرین و منجمله خودم لبخند معنی‌داری زدند، لیکن بعداً اندیشیدم که مبحث واقعاً جای تامل دارد...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی