Professors Against Plagiarism

استادان علیه تقلب

مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و هدف آن مبارزه با تخلف یا تقلب علمی در دانشگاه است

مقدمه

به‌نام خداوند هستی و هم راستی

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک، پذیرش یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرتد.

ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم. در این بلاگ قصد داریم برخی موارد و روش‌های تقلب‌ را بیان و ضمن آموزش به دانش‌جویان و تلاش برای اشاعه‌ی اخلاق و آداب حرفه‌ای در جمع خودمان‌، مسولان را وادار کنیم تا به مشکل تقلب و ریشه‌های آن واکنش جدی نشان دهند.

۲۱ مرداد ۱۳۸۷

استادان یا پژوهشگران حامی

حمایت

اگر می‌خواهید نامتان به‌عنوان یکی از حامیان ذکر شود، نام کامل و آدرس وبگاه خود را به آدرس ghodsi_AT_sharif_DOT_edu ارسال نمایید و در صورت تغییر گروه حامی ما را مطلع کنید..

تعداد زیادی آدرس بلاگ خود را فرستاده‌اند که متاسفانه امکان استفاده از آن به‌جای وبگاه نیست.

بایگانی مطالب

آخرین نظرات

روبروی دانشگاه تهران

ااا پیامی | دوشنبه, ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۲

خیابان نوستالژیک مقابل دانشگاه تهران. یادش به خیر. زمانی بود که تیغ سانسور خیلی تیزتر از امروز بود و کتاب هایی هم که از زیر این تیغ رد می‌شدند به دلیل کمبود کاغذ نایاب بودند اما ..... اما آدم کتابخوان خیلی بیشتر بود. کتابفروشی ها، کتاب دست‌دوم فروش ها و حتی دستفروشان سرشان شلوغ از مشتری های تشنه مطالعه بود. دانشجویان مغازه به مغازه دنبال کتاب‌های درسی نایابشان می‌گشتند تا شاید دست دوم آن را به چند برابر قیمت پشت جلد پیدا کنند و بخرند. مثل امروز نبود که کتابفروشی‌ها پر از کتاب باشد و دانشجویان بگویند همین جزوه استاد بس است کی پول کتاب خریدن را دارد (و در دلشان این باشد که کی حال کتاب خواندن را دارد). مثل امروز نبود که کتابفروش ها فقط کارشان باشد عرضه تست برای کنکوری ها و حل المسائل برای دانش آموزان و  ICDL برای پشت میزنشین‌ها. 

منظره جلوی دانشگاه تهران به اندازه کافی تلخ و دل گیر شده بود. آن قدر تلخ که حتی خوردن نان خامه‌ای دور میدان هم کام را شیرین نمی‌کرد. اما چندی است که این گذر نه تنها تلخ، بلکه تهوع‌آور شده است. دیدن اعلاناتی که جماعت علاف و مدرک‌پرست را فرا می‌خوانند قدم زدن به این خیابان را تکلیفی شاق کرده است.



تا مدتی به خودم می‌گفتم به درک. بگذار دلشان خوش باشد که مقاله چاپ کرده‌اند و فوق‌لیسانس و دکترا گرفته‌اند. پس فردا که استاد و تحلیلگر و سخنران شدند، ملت به ریششان خواهند خندید و آنوقت می‌فهمند که یک من ماست چند من کره دارد. از اینها گذشته این چیزها همه‌های دنیا هست. مگر در کشورهای پیشرفته نیستند موسساتی که برای فروش مدارک تحصیلی دانشگاه‌های «نیست در جهان» تبلیغ می‌کنند، بگذار اینجا هم مدارک جعلی دانشگاه‌های آکسفورد و کمبریج را به مشتی نادان بفروشند.  مگر نیست که در آنجا برخی پول می‌دهند تا دیگران برایشان مقاله و رساله بنویسند تا اسم در کنند. بگذار اینجا هم بدهند تا رتبه بگیرند و دوزار روی حقوقشان برود.

اما مشکل اینجاست که در این زمینه و در ایران دارد کم کم از شور به در می‌شود. گزارش صدای آلمان (زیر) بخشی از این واقعیت را می‌نمایاند. گزارش چند روز پیش بی‌بی‌سی فارسی هم چکیده‌ای است از چند مقاله خبرآن‌لاین (بخوانید: این، این، و این). این مشکل فقط به دانشگاه‌های ایران محدود نمانده، بلکه بخشی از دانشجویان ایرانی خارج از کشور نیز آن داخل گردیده‌اند. با پایین ماندن نرخ ارز سیل دانشجویان ایرانی که زندگی و تحصیل در خارج از کشور را ارزان یافتند، به راه افتاد. با ترقی نرخ دلار به سه برابر در مدت کمتر از یک سال، این گرایش در دانشجویان پدید آمد که هر چه زودتر فارغ‌التحصیل شود و بسیاری این سریعترین راه را با گذر از دکان دلالان مقاله و پایان‌نامه در مقابل دانشگاه تهران پیدا کرده‌اند. 

سازی که امروز برخی مشغول نواختن آن هستیم، فردا صدایش در خواهد آمد. صدایی که نه فقط موجب سرافکندگی جامعه علمی ایران خواهد بود، بلکه زیان‌های بسیار مهیب‌تر به ما وارد خواهد ساخت. امروز به دلایلی که از دست ما خارج است، ارتباط میان دانشگاه‌های کشورمان با دنیا دارد کمتر و کمتر می‌شود. بیایید لااقل به دست خود کاری نکنیم که فردا به حکم ایرانی بودن در خارج از کشور مورد سوظن و پیش‌داوری قرار گیریم و هیچ‌ کدام‌مان نتواند از هیچ دانشگاهی پذیرش یا موقعیت مطالعاتی بگیرد و در داخل کشور نیز استاد بودن و دانشجو بودن و پژوهشگر بودن، افتخار و احترامی نداشته باشد.


موافقین ۲۰ مخالفین ۳ ۹۲/۰۲/۳۰
ااا پیامی

نظرات (۳۹)

خانم حسن پور

1- در مورد کارشناسی ارشد، یعنی فردی مراجعه میکند میگوید من موضوع پروژه ام فلان است و شما و گروهتان تحقیق میکنید و پایان نامه آماده میکنید؟ یعنی اینقدر گروه بزرگی دارید که توانایی تحقیق و آماده کردن پایان نامه ارشد در تمام رشته ها را دارند؟ فقط رشته های مهندسی، به همراه زیر شاخه هایشان تعداد زیادی را شامل میشه. آیا شما فرد متخصص در هر گرایش را دارید؟

2-  فرمودید: از زمان تحویل پروپوزال تا پایان نامه آماده برای یک موضوع تحقیقی در کارشناسی ارشد 4 تا 5 ماه زمان میبرد و فرمودید برای هر پایان نامه فقط یک فرد را در نظر میگیرد.  میتونم بپرسم چه مبلغی بابت این چهار پنج ماه دریافت میکند؟ حدودی بفرمایید. باید خیلی رقم بالایی باشد که یک فرد در قبالش حاضر باشه چهار پنج ماه تمام وقت روی موضوع پروژه فرد دیگه ای کار کند. چه مبلغی از مشتری میگیرد؟ مبلغی که مشتری میپردازه منطقا باید شامل چهار پنج ماه حقوق بالای فرد محقق در تیم شما، هزینه ای که احتمالا مسوولان شرکت جدا میگیرند، و سایر هزینه هایی جانبی را شامل بشه. 

3- فرمودید  در کارشناسی ارشد بعد از پذیرش پروپوزال شش ماه بعد باید دفاع کنند (یعنی پایان نامه باید چهار پنج ماهه آماده باشد که بعد از شش ماه دفاع کنند) و برای دکتری یک سال و نیم زمان تعیین کردید. حقیقتش من از قوانین جدید اطلاعی ندارم.  در زمان ما (دهه دهشتاد)، بعد از تصویب پروپوزال معمولن یک سال تا یک سال نیم و گاهی بیشتر انجام پروژه طول میکشید. در مورد دوره دکتری  هم همینطور. معمولن بعد از امتحان جامعه دو سه سال (و یا گاهی بیشتر) درگیر انجام پروژه بودند. این زمانهایی که اشاره کردید، قوانین جدید وزارت علوم است؟

4- در مورد خرید پایان نامه، خودتان در قسمت یک جوابیه فرمودید برای مقاطع کاردانی و کارشناسی پایان نامه آماده به فروش میرسانید. 
در مورد کارشناسی ارشد،یعنی فردی مراجعه میکند میگوید موضوع تحقیقم فلان است، و تیم تحقیقاتی شما یک محقق دقیقا در زمینه ایشان دارد و ظرف سه چهار ماه پایان نامه آماده را تحویل میدهد و ایشان میرود دفاع میکند؟ یادم هست، زمان ارشد خودم، بعد از تمام شدن تحقیق ها و انجام شبیه سازیها و آماده شدن نتایج، فقط نوشتن پایان نامه و تایید گرفتن از استاد سه چهار ماه طول کشید. 

5- مجددا تاکید کردید کاری / تحقیقی که تحویل میدهید کاملا نو و بدون کپی کاری است. چرا نتایج این تحقیقات نو و بدون کپی کاری را در مجلات معتبر به چاپ نمیرسانید؟ چرا اعضای تیم شما که قادر هستند هر سه چهار ماه یک کار تحقیقاتی نو و بدون کپی کاری ارایه بدهند به موسسات تحقیقاتی بزرگ در ایران یا خارج کشور نمیروند؟ چرا واقعا وفتشان را اینگونه تلف میکنند؟ آیا درآمدی که از شرکت شما دارند اینقدر زیاد است که باعث شده عطای رفتن به موسسات تحقیقاتی بزرگ را به لقای ماندن در شرکت شما ببخشند؟

6- لطف میکنید کمی در مورد دانشگاه های محل تحصیل مشتریان خود توضیح دهید؟ واقعا علاقه مند هستم بدانم این افراد در کدام دانشگاه ها و زیر دست کدام اساتید تحصیل میکنند؟ 

7- من هنوز هم باور دارم کاری که شما و گروهتان انجام میدید، کلاهبرداری ، کپی کاری و جعل است. ببینید عزیز من، وقتی یک مشتری با یک موضوع مشخص برای انجام پروژه ارشد به شما مراجعه میکند (یا وقتی شما یک موضوع تعریف میکنید)، فرض بر این است که آن موضوع، موضوعی نو و بدیع است و کار مشابهش قبلا انجام نشده. فردی که در تیم شما تصمیم به آماده سازی پایان نامه میگیرد، حداقل  چند ماهی باید صرف خواندن کتاب/مقاله و کلا آشنایی با موضوع بکند و تازه بعد از آن میتواند شبیه سازی یا ایده پردازی یا کارهای مرتبط انجام دهد و تازه تمام این مراحل قبل از نوشتن پایان نامه هست. مگر اینکه موضوعی که تعریف میکنید، موضوعی باشد که قبلا رویش کار شده باشد و مطالبش آماده باشد که شما و افراد تیمتان بتوانید ظرف سه چهار ماه یک پایان نامه بر اساسش تحویل بدید.
فکر میکنم اکثر خوانندگان این سایت با روش تحقیق و روند آماده سازی پایان نامه آشنا هستند، بعید میدونم شما بتونید با این حرفها آنها را قانع کنید. این ادعاهای شما احتمالا فقط لبخند را به لب خوانندگان این سایت میاره.

8- فرمودید کارهایتان علمی است و برای هر کار ده پانزده مقاله از سایت ساینس دیرکت انتخاب میکنید. عزیز من، آیا واقعا میدونید خواندن و درک کامل یک مقاله که در یک مجله معتبر چاپ شده، چند وقت طول میکشه؟ بسیاری از مقالات مجلات معتبر، حاصل مدت ها پژوهش هستند. لطف میکنید بفرمایید خواندن و فهم این ده پانزده مقاله ای که اشاره کردید چه مدت طول میکشه؟ 

9- سوالی که پرسیدم را جواب ندادید؟ در یک ماه چند پایان نامه ارشد تهیه میکنید؟ تعداد اعضای تیمتان چند نفر است؟ با توجه به اینکه گفتید هر فرد فقط روی یک پروژه کار میکند، باید تیم بسیار بزرگی داشته باشید.  شخصا بسیار بعید میدونم اعضای تیم شما بدون تقلب و کپی کاری بتوانند هر سه چهار ماه یک پایان نامه با موضوعی کاملا نو و جدید ارایه دهند. شاید هم تقلب میکنند و شما به عنوان مسوول گروه خبر ندارید. 

10- عزیز من، این روزها مجلات بی ارزش مثل قارچ سبز میشوند و احتمالا وزارت علوم روحش هم از وجود بسیار از این مجلات خبر ندارد که آنها را در لیست سیاهش بگذارد. اینکه میفرمایید در زمان کم میتوانم بهترین مقاله در سطح بین المللی را ارایه دهم، دقیقا ناشی از بی اطلاعی و کم سوادی شما نسبت به اصول تحقیق و چاپ مقاله در مجلات معتبر است. 

11- با بند آخر قسمت 9 جوابیه تان کاملا موافق هستم.  مطمئنم حتما میتوانید در زمان کم مقالاتی ارایه کنید در ژورنال هایی که نامش را نه من و نه احتمالن بسیاری از خوانندگان این سایت نشنیده اند.


در پایان، من واقعا مشکلی با اینکه شرکت هایی نظیر شما برای افراد ضعیف (که فقط به دنبال گرفتن مدرکی هستند) پایان نامه آماده کنند ندارم. به هر حال مشکل اصلی از شما نیست.   این حجم زیاد پذیرش ها در دوره های ارشد و دکتری  و گسترش انواع اقسام دانشگاه های جدید بدون کادر علمی مناسب و همینطور نیاز مالی یک سری از دوستان واقعن با سواد در دانشگاه های برتر، زمینه را برای تاسیس و سواستفاده شرکت هایی نظیر شما فراهم میکند.
فقط  وجهه علمی  به این کارتان ندید و اینگونه از کارتان دفاع نکنید. 

ممنون از پاسخ شما اما جوابتان را تک به تک می دهم که شما را در جریان کار بگذارم

من خانم هستم 


1.  پایان نامه اماده برای افرادی است که در مقطع کاردانی و کارشناسی فعالیت دارند لذا در زمانی که استاد مثلا در یک موضوع کلی از ایشان چندین صفحه تحقیق میخواهد به ما مراجعه میکنند. در مورد پایان نامه کارشناسی ارشد بله دقیقا بدین صورت است حتی زمانی هم میشود که از ما موضوع هم میخواهند مشاوره موضوعی به آن ها داده می شود و پس از تایید از ایران داک و استاد پروسه کاریشان شروع میشود و لذا از زمان تحویل پروپوزال تا پایان نامه 4-5  ماه زمان می برد و کسی که این پایان نامه ها را می نویسد شخصی است که هم رشته و هم تراز شخصی می باشد که بابت سفارش کارش مراجعه کرده است با این تفاوت که نحوه ی نوشتار را کاملا مسلط می باشد.

 

2. جناب آقای محترم حتی در خود دانشگاه هم برای تحویل پایان نامه باید از زمان پذیرش شدن پروپوزال 6 ماه بعد دفاع نمایند چگونه می شود که شما این مساله را به صورت یک ساله برانداز می فرمایید برای دکترا هم این زمان نهایتاً 1 سال و نیم می باشد.

3. پایان نامه اماده نمیخرد جناب، سفارش کار می دهند برایشان کار را انجام میدهیم در صورتی هم که هر گونه مطلبی را متوجه نشدند برایشان کلاس توجیهی می گذاریم.

 

4. دقیقا این کاری است که ما انجام می دهیم و تضمین میکنیم که کاری که انجام میدهیم کپی برداری یا جعل از نوشتار های دیگری نیست.

5. کار به صورت فله ای نیست و برای هر کاری زمان مشخص خودش انجام می شود.

6. علمی است زیرا با توجه به مقاله های جدید و بیس انجام می شود تعداد 15-10 مقاله از ساینس دایرکت برای هر موضوع انتخاب می کنیم . و با توجه به موضوع پژوهش و نوآوری جدیدی که قرار  است اعلام گردد مطالب موجود در فرم را مینویسم و برای دانشجو مقاله های دریافتی را هم تحویل می دهیم که در صورت نیاز بتواند مطالعه کافی در مورد موضوع داشته باشد.

 7. تقلب در صورتی است که مثلا شخصی از اطلاعات شما یا کسی دیگر استفاده کند و نام خود را بر آن بگذارد.

8. برای هر پایان نامه یک شخص در نظر میگیریم و در صورتی که کاری در دست داشته باشند از دادن کاری دیگر به ایشان پرهیز می کنیم.

9. میتوانم شما را در دفتر خود پذیرا باشم. زیرا مجلاتی که کار میکنم به هیچ عنوان در لیست سیاه وزرات علوم دیده نمیشوند هیچ گونه نوشتار کپی شده ای در مجلاتم استفاده نمیشود. در زمان کم می توانم بهترین مقاله را در سطح بین المللی به شما ارائه دهم در ژورنالی که هیچ یک از دفاتر دیگر حتی نام انها را نشنیده اند.

ببین دوست من .عزیزم.گلم.مهندس.دکتر.فرهیخته.کل مشکل ما اینه که به علت ترس از یه نا هنجار.یه هنجارو قایم میکنیم.در صورتی که اینکار خودش باعث فساد و رانت میشه.
خوب اینا یعنی چی؟یعنی شما اگه بخوای بری شریف (همون جایی که هر کی خوب حفظ کردو تست زد قبول شد) تز بخونی یک جوری باهات برخورد میشه که انگار رفتی دزدی(میتونی امتحان کنی یه بار بری)
در صورتی که با یه رانتی تزا و پایان نامه ها از اونجا در میاد و میشه یه موسسه کنار دانشگاه مثل همین اقا!!!
سوال اینه که ایا فقط توو این مبحث ما اینطوری رفتار میکنیم؟

نه . کلا ما سیستمون اینجوریه(کلا الگوریتم مغزمون اینجور خروجی میده بیرون)
تفکیک جنسیتی از دوران دبستان و ماهواره و محدودیت دسترسی به اینترنت و......... از مصادیق بارز برای توضیح اون جمله اول عرایضمه
در صورتی که هنجار باید ازادانه باشه ولی تاکید کرد که آی مردم خوب استفاده کنید (یا با جریمه و-یا فرهنگ سازی)
مشکل کل سیستم ما اینه- امیدوارم روزی بیاد برم ازین مملکت ویرانه

با سلام دوستان به نظر شما کسب در آمد از این راه برای کسانی مثل من که تا سر بازی نرفتم کار خوبی گیرم نمی یاد و الان مشکل مالی دارم ،موردی داره ؟ این یه مهارتیه که دارم و فعلا استفاده ازش تنها راه ادامه تحصیلمه 

جناب آقای حسین پور

اجازه بدید خیلی رک خدمتتون عرض کنم که خیانتی که امثال شما به علم و دانش در کشور ایران می کنید رو اعراب با آتش زدن کتابخانه ها و مغول ها با کشتن دانشمندان ایرانی در نیشابور نکردند. حیرت انگیزه که فکر میکنید پولی که بدست میارید حلاله و براش زحمت میکشید.پلیس برای بازداشت امثال جنابعالی حتی نیاز به حکم قضایی هم ندارد چرا که مصداق بارز جرم مشهود و علنی است.مقاله و پایان نامه ای که یک دانشجوی متقلب از امثال جنابعالی خریداری میکند منجر به کسب رتبه علمی میشود که این دانشجو لیاقت چنین جایگاه و رتبه ای را ندارد و علاوه بر اینکه حقوق آینده این دانشجو مصداق جرم "تحصیل مال نامشروع "است جنابعالی هم در این جرم و کار نامشروع و حرام دخیل هستید و اگر به مسایل شرعی معتقد هستید تا آخر عمر اون شخص ،اگر از این مدرک درآمد کسب میکند برای شما هم گناه منظور میشود.واقعا متاسف هستم برای شما که نه تنها سرافکنده نیستید بلکه با جسارت از جرم مشهود خود دفاع هم میکنید.

میخواستم جواب این آقای مدیر مسئول را بدهم که یونس عزیز به خوبی این کار را انجام داد. یونس مچکریم!
خدمت جناب آقای حسن پور مدیر مسوول یکی از این دفاتر

لطفن اگر تمایل داشتید موارد زیر را روشن بفرمایید:

1- در آگهی ها نوشته شده،" پایان نامه آماده."
یعنی شما و گروهتان، برای هر سفارشی که میگیرید، وقت میگذارید و تحقیق میکنید و یک پایان نامه کاملا نو و جدید (بدون تقلب و کپی کاری) تحویل میدهید؟ یعنی مثلا یکی می آید می گوید من دانشجوی کارشناسی ارشد هستم و نیاز به پایان نامه دارم، یک موضوع میدهد، و شما و همکارانتان شب و روز تحقیق میکنید و در مورد موضوع داده شده یک پایان نامه تحویل میدهید و نان حلال به دست می آورید؟
بدون هیچ تقلب و کپی کاری از کار دیگران؟ و برای هر فرد یک پایان نامه مستقل تحویل میدهید و یک پایان نامه را به چند نفر غالب نمیکنید؟

2- تهیه یک پایان نامه چقدر زمان میبرد؟ معمولا  تهیه پایان نامه کارشناسی ارشد حداقل یک سالی وقت میبرد و دکترا هم دو سه سالی نیاز به تحقیق دارد. شما که پول حلال در می آورید و زحمت تهیه پایان نامه را میکشید، چقدر زمان صرف تهیه آن میکنید؟

3- فرمودید:
"انتظار دارید دانشجویان شاغلی که با هزاران مشکل مالی و اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند بیایند و با توجه به آموخته های خودشان که خود شما هم خوب می دانید که این دانشگاه های امروزی واقعا به معنای کامل هیچ مطلب مفیدی به دانشجویان خود یاد نمیدهند مقاله یا پایان نامه یا پروپوزال بنویسد؟"
خیر کسی چنین انتظاری ندارد. ولی قطعا این انتظار هم وجود ندارد که فرد دانشجو با پرداخت مبلغی به عده ای سود جو پایان نامه آماده خریداری کند. 

4- فرمودید:
" دانشجویانی هستند که معدلشان 18-19 در زمان کارشناسی ارشد است اما در ارائه مقاله و پایان نامه شان مشکل دارند دلیل هم دال بر این است که  زمان ارائه درس روش تحقیق که می شود همان پیش زمینه کل اعتبار اینده شان استاد زحمت کش می فرماید برو خودت پیدا کن!!! موضوع هم هر چه باشد مربوط به رشته ات باشد بس است!!"
یعنی شما با مدرک کارشناسی ارشد و تیم همراهتان، این توانایی را دارید که برای تمام دانشجویان ارشدی که به شما مراجعه میکنند یک موضوع تحقیق مناسب پیدا کنید و سپس خودتان آن تحقیق را به سرانجام برسانید و به آن دانشجوی نیازمند بفروشید؟ و موضوع مورد تحقیق هم کاملا نو و جدید هست؟ شما که ادعا میکنید کارشناسی ارشد دارید، آیا واقعا با مفهوم تحقیق آشنا هستید؟ اگر واقعا چنین کاری میکنید، واقعا حیف هست استعداد شما و تیم همراهتان اینگونه در راه تهیه پایان نامه برای دانشجویان ضعیف تلف شود!

5- فرمودید:
"این را هم با دلیل و مدرک برایتان میگویم نه اخاذی در کار است و نه این که جعل و یا کلاه برداری"
من واقعا شک دارم که تمام پایان نامه هایی که شما و گروهتان تهیه میکنید، کاملا نو و بدون هیچ گونه تقلب و کپی کاری باشد. هر فردی با مفهوم تحقیق و نو آوری آشنا باشد به قطع میداند تهیه پایان نامه جدید کاری زمان بر است، نه کاری که به صورت فله ای!
 6-فرمودید:
" من 24 ساله می توانم در عرض 1 ساعت بر حسب هر رشته ای پروپوزال مورد تایید تحویلشان دهم!"
از همین جمله معلوم میشود کاری که انجام میدهید تا چه حد علمی هست.  همین جمله صحت ادعاهای پیشین شما مبنی بر انجام تحقیق و نو آوری را هم زیر سوال میبرد. آیا یک کارشناس ارشد یک رشته خاص، صلاحیت و اصولا توانایی نوشتن پروپوزال برای هر رشته ای ! را دارد؟ آیا پروپوزالی که نوشته میشد اصلا علمی میتواند باشد؟

7- فرمودید:
"شما به این کار میگویید تقلب؟! من به این کار می گویم تبحر! "
بنده حداقل به این کار میگویم تقلب! 
 
8- فرمودید:
"پس نه جاعل هستم و نه علاف..."
علاف احتمالا نه، ولی جاعل بله. 
شما در یک ماه چند تحقیق و پایان نامه آماده میکنید؟ آیا واقعا بدون هیچ جعل و کپی کاری تمام تحقیقات را آماده میکنید؟ احتمالا خود شما هم با مفهوم تحقیق آشنا نیستید!

9- فرمودید:
"اقای محترم دکتران و مهندسان جامعه ما همه با همین شیوه ی شما پیش می روند و پیش داوری می کنند من از شما دعوت می کنم به دفتر ما سری زده و اگر دیدید که کار من دزدی علمی دارد یا اینکه جعلی است یا اینکه مجلات کار شده مان بی اعتبار است بعد به خود اجازه دهید تبلیغ منفی در مورد کسب و کار دیگران داشته باشید."
کاش جناب دکتر قدسی و یا همکارانشان بابت این کار وقت بگذارند و تحقیق کوچکی بکنند. شاید واقعا هوش و استعداد نابغه ای در میدان انقلاب در حال تلف شدن است.

پاسخ:
پاسختان عالی بود.
۱۳ مهر ۹۲ ، ۲۰:۰۶ مژگان لطفی
آدرس زیر صد دانشگاه برتر آسیا را لیست کرده
http://www.timeshighereducation.co.uk/world-university-rankings/2012-13/regional-ranking/region/asia

جای تاسفه که فقط سه دانشگاه تهران و شریف و صنعتی اصفهان توی لیست هستن و رتبه هاشون هم خیلی خوب نیست.
۱۲ مهر ۹۲ ، ۱۵:۲۰ میرمقتدایی
چند تا سئوال دارم:
1- توی مدرسه سر جلسه امتحان نشستیم. هوشنگ درس خونده و پرویز از بچه تنبله هاست  و درس نخونده .  هوشنگ تمام جوابها رو که حاصل تلاش خودشه در اختیار پرویز قرار میده.  از نظر اخلاقی کدوم کار بدی کردند؟ آیا "تقلب" اتفاق افتاده؟ هوشنگ فکر میکند که  فقط پرویز که بچه تنبله هست کار بدی کرده. او فکر میکند که این کاستیه معلم بوده که شرایط را برای تقلب آماده کرده.   به این ترتیب هوشنگ اصول اولیه اخلاق آکادمیک را یاد نمیگیرد و به مدرسه رفتن ادامه میدهد.
2- در اداره، هوشنگ به عنوان ارباب رجوع مبلغی به پرویز که کارمند است پرداخت میکند تا کار او خارج از نوبت و با اغماض انجام شود. کدام کار بدی کرده اند؟  هوشنگ که پرداخت کننده مبلغ است فکر میکند پرویز که دریافت کننده وجه است عمل غیر اخلاقی انجام داده است . او فکر میکند که اگر من رشوه پرداخت نکنم کسی دیگر اینکار را میکند و با یک گل بهار نمیشود. او سیستم اداری را مقصر میداند.   به این ترتیب هوشنگ کار خود را توجیح میکند و اخلاق کاری و اجتماعی را یاد نمیگیرد.
3- مقابل دانشگاه تهران در شرکتی نشسته ایم.  هوشنگ درسهاشو خوب خونده و پرویز که شاگرد تنبل هست به هوشنگ مراجعه کرده که در مقابل دریافت پول برای او پروپوزال ، پایان نامه و مقاله ISI بنویسد. سئوال:  آیا هوشنگ میتواند عوض شود؟
۱۲ مهر ۹۲ ، ۰۳:۲۷ حسن پور مسئول یکی از این دفاتری که در عکس ضمیمه گذاشته اید
اقای محترم شما که ادعا دارید این رو به روی دانشگاه تهرانیها کلاه بردار هستند شاید واقعا باید دید شما را عوض کنم.
من 24 سال سن دارم  دانشجوی کارشناسی ارشد هستم و مسئول دفتری هستم که در داخل این عکس اورده اید
نمیدانم با چه استنادی دیگران را علاف و جاعل قلمداد می کنید؟؟؟؟؟
وقتی دانشجویی که 3 سال برای پایان نامه خود تحقیق کرده است و با تب و تاب درس خواندن و کلی هزینه و کلی دردسر پایان نامه را پیش استادان محترمش می برد و استاد محترم حتی به خود زحمت خواندن نمیدهد و از چند فونت و طرز صفحه بندی و شماره تیتر ها ایراد می گیرد!!! انتظار دارید کسی وقت خود را هدر دهد و خودش کارهایش را انجام دهد؟؟؟ 
انتظار دارید دانشجویان شاغلی که با هزاران مشکل مالی و اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند بیایند و با توجه به آموخته های خودشان که خود شما هم خوب می دانید که این دانشگاه های امروزی واقعا به معنای کامل هیچ مطلب مفیدی به دانشجویان خود یاد نمیدهند مقاله یا پایان نامه یا پروپوزال بنویسد؟؟؟ دانشجویانی هستند که معدلشان 18-19 در زمان کارشناسی ارشد است اما در ارائه مقاله و پایان نامه شان مشکل دارند دلیل هم دال بر این است که  زمان ارائه درس روش تحقیق که می شود همان پیش زمینه کل اعتبار اینده شان استاد زحمت کش می فرماید برو خودت پیدا کن!!! موضوع هم هر چه باشد مربوط به رشته ات باشد بس است!!!
می توانم به جرات بگویم جزء قوی ترین دفاتری هستم که در داخل انقلاب کار میکنم نه اینکه ژورنال پولی کار کنم ! یا اینکه بیایم برای دیگران از مقاله کسی دیگر کپی پیست کنم! من واقعا زحمت می کشم تا پولی که در می آورم حلال باشد. 4 سال است در این دفتر مشغول به کار هستم و شاید بتوانم با اطمینان کامل بگویم که زندگیم را برای کارم گذاشته ام.
این را هم با دلیل و مدرک برایتان میگویم نه اخاذی در کار است و نه این که جعل و یا کلاه برداری 
شما خود را جای من بگذارید
وقتی دکترین محترم که به دفترم می آیند و ادعا دارند که عضو هیئت علمی فلان دانشگاه یا رئیس یکی از بخش های قوه قضاییه یا مدیر سازمان ///// هستند و حتی زحمت نوشتار پروپوزال خود را نمیکشند!!! و من 24 ساله می توانم در عرض 1 ساعت بر حسب هر رشته ای پروپوزال مورد تایید تحویلشان دهم!!! شما به این کار میگویید تقلب؟! من به این کار می گویم تبحر! وقتی من که تحصیلاتم در رشته ای دیگر است و می توانم خدماتی به هر مشتری ارائه دهم که استاد مربوطه اش حتی ایرادی از هیچ کدام از قسمت های کارش نگیرد پس نه جاعل هستم و نه علاف...
اقای محترم دکتران و مهندسان جامعه ما همه با همین شیوه ی شما پیش می روند و پیش داوری می کنند من از شما دعوت می کنم به دفتر ما سری زده و اگر دیدید که کار من دزدی علمی دارد یا اینکه جعلی است یا اینکه مجلات کار شده مان بی اعتبار است بعد به خود اجازه دهید تبلیغ منفی در مورد کسب و کار دیگران داشته باشید.
من در حدود روزانه 400 اعلامیه در انقلاب و در کل تهران پخش می کنم در روزنامه همشهری آگهی دارم با خارج از کشور کار می کنم! بعد که سری به سایت هموطن خود میزنم و می بینم خیلی راحت تمام تلاش مرا با پیش داوری زیر سوال می برد انگار زحمت این چندین سال خاک خوردن کارم بر تنم می ماند.... حاضرم تمامی قراردادها را در اختیارتان قرار دهم تا با تک تک مشتری ها صحبت کنید و ببینید کدامشان با مشکلی مواجه شده اند.
یا کدامشان دزدی یا جعل یا سرقت ادبی یا به قول شما مدرک پرست یا علاف هستند!!!
نشریات داخل کشور کم و متاسفانه بیشتر از شش ماه جواب نمی دهند و رابطه و ... دیگر جای همه چیز گرفته هست
در این اوضاع خراب متاسفانه کلاهبرداران فعال هستند و موقعی مدرک پولی می شود مقالات هم پولی و جعلی می شود.
۳۱ خرداد ۹۲ ، ۱۴:۱۴ پیام صلواتی
جناب دکتر قدسی در اخبار آمده که ریاست جمهور احمدی نژاد جدیدا مدرک دکتری افتخاری از دانشگاهی در کانادا گرفته که متعلق به آیت الله سیستانی میباشد. خوب بود در این مورد هم مطلبی نوشته میشد.

http://www.tabnak.ir/fa/news/327226/%D9%88%D8%A7%DA%A9%D9%86%D8%B4-%D8%AF%D9%81%D8%AA%D8%B1-%D8%A2%DB%8C%D8%AA%E2%80%8C%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D8%B3%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D9%87%D8%AF%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%DA%A9%D8%AA%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%A7%D8%B2%D9%87-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D8%AD%D9%85%D8%AF%DB%8C%E2%80%8C%D9%86%DA%98%D8%A7%D8%AF-%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85

اینجانب در یکی از واحدهای دانشگاه.... به مدت 15 سال است مشغول تدریس هستم. در این مدت، یک آمار واقعی و عینی از اخذ مدرک دکترا در واحد.... توسط حدود 50 نفر از همکاران جای تامل است. من وضعیت شغلی و گرفتاریهای 32 نفر از این همکاران را در حین اینکه دانشجوی دکترا بودند به دقت بررسی کردم .متوجه شدم که این عزیزان در طول دو سال پس از امتحان جامع و شروع به کار روی پایان نامه، تقریبا میتوان گفت که مطالعه و کار بر روی پایان نامه توسط آنها مطلقا در طول روز انجام نگرفته است. زیرا همه این افراد در زمان کار بر روی پایان نامه، دارای سمت اداری پر مشغله بودند. و یا در چندین واحد دیگر هم تدریس میکردند.از شب این آقایان و آن خانم اطلاعی ندارم. ولی از ظاهر روزشان میشد فهمید که شب به زور به شام و نماز میرسیدند و میخوابیدند تا بتوانند روز بسیار پر از مشغله ی دیگری را سپری کنند.

جاب است بدانید که همه دفاع بسیار کم اظطرابی داشتند. (مثلا اکثر این افراد حتی در روز دفاع هم از همه جا مرخصین گرفته بودند!)

این را از مردم نشنیدم این را در طول 15 سال دیدم. 

.............................................

با تشکر از آقای پیامی، منصفانه بود. واقعا ما در مالزی شب و روز مشغول تحقیق خالصانه هستیم خوب عده ای تقلب میکنند  ما باید تاوان آن را بدهیم. البته همچنانکه آقای علی در بالا مرقوم کردند و ما هم اطلاع داریم دانشجویان دکترای واحدهای داخل ایران که دنبال پایان نامه آماده هستند مگر تعدادشان کم است. در بعضی از این واحدها اصلا استاد وقت ندارد پایان نامه را بخواند و همه میدانیم که جلسه دفاع داخل زیاد جو جدی ندارد. به قول دوستان: پایان نامه را نوشتی؟ بله. یک مقاله داری؟ بله.  دکتر جان برو شیرینی بخر.

این رویه باعث شده که تمایل به خرید پایان نامه و خرید یک مقاله در بعضی از واحدهای داخل ایران در سطح دکترا دارای مشتریان فراوان باشد.

 

در ادامه سه نظر فوق، مسلما در دانشگاه های با رتبه تک رقمی جهانی مثل هاروارد و استنفورد و ام آی تی قضیه کاملا متفاوت است هر چند که هیچکس مدعی نیست که در این دانشگاه ها هیچ دانشجوی ضعیفی وجود ندارد و البته (متاسفانه) دانشجویان این دانشگاه ها هم معمولا نمی خواهند به ایران برگردند و دانشجوی ارشد و دکتری تربیت کنند. برعکس گروهی از دانشگاه ها هم نه هیئت علمی و نه امکانات مناسبی دارند و دانشجویان آنها چه با تقلب و چه بی تقلب فارغ التحصیلانی ضعیف خواهند شد. نمونه این دانشگاه ها همه جا هست، از اروپا و آمریکا گرفته تا مالزی و هند. و البته از آنجا که وزارت علوم در مورد اروپا و خصوصا انگلستان با دست و دلبازی بیشتری دانشگاه ها را تایید می کند، تعداد این دانشگاه ها کم نیست.

اما به جز این دو دسته چندان در مورد این مقاله موضوعیت ندارند، گروه سومی هستند میان این دو گروه. یعنی دانشگاه های متوسط و نسبتا خوب. که باز هم در آمریکا و اروپا و مالزی و هند و چین و ژاپن و .... فراوان اند. بسیاری از دانشجویان ایرانی در این دانشگاه ها زحمت می کشند و کار می کنند و مقاله منتشر می کنند و امید دارند به ایران بازگردند و به کشورشان خدمت کنند. در مقابل بسیاری دیگر از دانشجویان ایرانی هم هستند که فقط هدفشان این بوده که مدرکی بگیرند و پس از آن جایی دستشان بند شود و حقوق و مزایایی بگیرند. اینها همان کسانی هستند که در ایران چرتکه می انداختند که اقامت و تحصیل در خارج از کشور چقدر هزینه می برد و بعدا در عرض چند سال (با دریافت حقوق استادی!!) این سرمایه به دستشان بر می گردد. حالا که دلار گران شده هم حساب و کتابشان بهم خورده و پلان اقتصادی شان اینگونه تغییر کرده که اگر پولی به مقاله و پایان نامه فروشان جلوی دانشگاه تهران بدهند و زودتر فارغ التحصیل شوند بیشتر به صرفه شان است!! زهی تاسف به حال دانشجویانی بعدها زیر دست این اساتید! می افتند و زهی تاسف به حال استادان خارجی که هنوز نمی دانند دانشجویان ایرانی دارند چه می کنند تا روزی که آبرویشان به خاطر مقالاتی که بنامشان چاپ شده به باد رود و پشت دستشان را داغ کنند که دانشجوی ایرانی نگیرند (خیلی هم تقصیری ندارند. وقتی تز از روی تزهای فارسی دانشگاه های ایران کپی می شود و وقتی موسسات ایرانی پرورش دزد و متقلب، علاوه بر فروش مقاله و پایان نامه، به دانشجو نما ها آموزش می دهند که چطور مطلب را نزد استاد ارائه کنند. استاد مگر علم غیب دارد). و زهی تاسف به حال اکثریت دانشجویان ایرانی که واقعا زحمت می کشند و عرق می ریزند و پژوهش می کنند و مقاله چاپ می کنند اما به جرم هموطن بودن با مشتی ابله، اعتبارشان به خطر می افتد.

با تشکر از توضیحات آقای سنایی پور. بله همینطور است. تعدادی از دانشجویان ایرانی در مالزی مشغول اینکار هستند. من هم در مالزی مشغول تحصیل هستم. فقط لازم به ذکر است که با توجه به مشکلات ارز و نیاز اینجانب به پول، مخارج زندگی من و خانواده ام در مالزی از نوشتن پابان نامه ی دکترا و چاپ یک مقاله برای دانشجویان دکترای واحد....می باشد. البته من قلبا از این کار بدم میاید ولی ......
آقای علی،  دانشگاههای  "خارج" از کشور طیف وسیعی را می پوشاند که از دانشگاههای درجه 3 مالزی که از راه دور دکتری می دهند تا استنفورد و برکلی و ام آی تی.  اگر دانشجوهای ایرانی فارغ التحصیل شریف و تهران و صنعتی اصفهان و امیرکبیر و شیراز و .... در ام آی تی می خواهند چند تا پایان نامه دانشگاه ....ایران  را سرهم کنند خیلی اوضاع خراب است ولی اگر فارغ التحصیلان دانشگاه... اینکار را در دانشگاه رده سه مالزی انجام می دهند قابل درک است.  همین طور دانشجویی که مدار تک ترانزیستوری را نمی تواند بایاس کند احتمالا الکترونیک 1 را در دانشگاه های "خوب" نگذارنده است.  فارغ التحصیلان دانشگاههای خوب ما را در شبکه اجتماعی متخصصین Linkedin می توانید پیدا کنید که همه یا در دانشگاههای تاپ مشغول تدریس هستند یا در بالاترین صنایع "خارج" مشغول به کار.   باید تاکید کرد که الزاما منظور از داشگاه خوب چند دانشگاه برتر دولتی نیست و هستند واحدهایی از دانشگاههای غیر دولتی که به لطف مربی های زحمت کش و به لطف علاقه بعضی از دانشجوها فارغ التحصیلان خوبی تولید می کنند.

سلام

من یک دانشجوی دکترای کامپیوتر در خارج از کشور هستم. دانشجویان ایرانی کلا دنبال پیدا کردن چند پایان نامه ی فارسی داخل کشور و ترکیب آنها و ترجمه ی آن هستند. و این پایان نامه را به خورد استاد بدبخت خارجی میدن. من اینجا دکترای الکترونیک را میشناسم که یک مدار تک ترانزیستوری را نمینواند بایاس کند. از این آقا چه انتظاری داشته باشیم  که بیاد ایران دانشچوی کارشناسی ارشد و دکترا تربیت کند.

آنچه "بی بی" تحت عنوان خداحافظی ایران با دانشگاه های بدون شهریه نوشته است از "بی بی سی " فارسی گرفته شده. 
سلام
در جواب به خانم علی پور
عبارت بیان شده معمولا به این معنی است که داوران نظرهای خود را از طریق سیستم کامپیوتری مجله ارسال کرده اند اما هنوز ادیتور در خصوص مقاله تصمیمی نگرفته است.
اینها هیچ کدام معنای خوب یا بدی نمی دهند. شما باید منتظر باشید تا ادیتور در خصوص پذیرش قطعی یا ویرایش یا مردود کردن مقاله تصمیم بگیرد. ادیتور حتی می تواند داوری های انجام شده را کافی نداند و مقاله را برای داوران دیگری بفرستد.
۱۲ خرداد ۹۲ ، ۱۳:۰۴ مریم علیپور
ا سلام خدمت اقای دکتر قدسی

من 2 ماه پیش مقاله ای برای یکی از مجلات قوی در رشته خودم (عمران) در الزویر فرستادم.دقیقا بعد از دوماه جواب required review completed در قسمت وضعیت مقاله نشون داده شد الان تقریبا 35 روزه در همین حالت مونده.چون این اولین مقالم هستش و من چیزی از این نکات نمی دونم خواهش می کنم اگه کسی به الزویر مقاله داده و این پیغام رو دیده بگه معنیش چی میشه؟و آیا در کل خوبه یا نه؟آیا اصلان جواب دادن اینقدر زود بعداز 2ماه نشانه خوبی هست یا نه؟

ایران با دانشگاه‎های رایگان خداحافظی می‌کند؟

در یکی از دانشگاه‌های ایران ظرفیت یک رشته تحصیلی در نوبت روزانه (رایگان) ۱۰ نفر و در همان رشته در نوبت شبانه و شعبه‌های پولی دانشگاه ۳۲ نفر اعلام شده است در حالی که طبق قانون این دانشگاه فقط مجاز به پذیرش هفت دانشجوی پولی بوده است. همین وضعیت کمابیش در اکثر دانشگاهها به خصوص دانشگاه‌های مشهور هم تکرار شده است.

آیا این روند به معنی آن است که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران راه حل افزایش ظرفیت تحصیلات تکمیلی در دانشگا‌ه‌های دولتی را در پولی کردن آنها دیده است؟

در این میان افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو دانشگاههای دولتی در نوبت های شبانه یا پردیس‌ها (شعبه‌ها)ی خودگردان به اندازه زیاد بوده که تعجب کارشناسان و ناظران را بر انگیخته‌ است.

به عقیده برخی از این کارشناسان، این می تواند آغازی برای حذف کامل آموزش عالی رایگان در ایران باشد. آنها می‌گویند دانشگاه‌ها می‌توانند از طریق کنکور ۲۰‌درصد ظرفیت دوره‌های رایگان خود در سایت اصلی را به صورت دانشجوی نوبت دوم پذیرش کنند. همچنین آنها می‌توانند به میزان ۵۰‌درصد از ظرفیت دوره‌های رایگان خود را در شعبه‌های دانشگاهی به صورت ظرفیت مازاد دانشجو جذب کنند. اما دفترچه انتخاب رشته آزمون کارشناسی ارشد چیز دیگری می‌گوید. مثلا ظرفیت یک رشته در دوره روزانه دانشگاهی دولتی ده نفر و در همان رشته شبانه و شعبه های پولی 32 نفر است. در حالی که این دانشگاه مجاز به جذب هفت نفر به صورت پولی بوده است.

از نظر کارشناسان، جذابیت درآمد برای دانشگاه‌هایی که همیشه منتظر بودجه‌های دولتی بودند و همچنین ظرفیت محدود دانشگاه‌های دولتی تمام امکانات آنها را به سمت درآمدزایی سوق خواهد داد و بتدریج باعث حذف امکان ادامه تحصیل رایگان برای جوانان با استعداد خواهد شد. ولی این کل داستان نیست و آنها نگرانی‌های دیگری هم دارند.

گسترش کمی آموزش عالی

افزایش ناگهانی و انفجاری جمعیت در دهه شصت و همچنین نیاز به تامین نیروی انسانی متخصص از دلایل اصلی گسترش آموزش عالی در ایران طی دهه‌های بعدی است. این گسترش به معنای توسعه کمی آموزش عالی در ایران بود که با احداث دانشگاه‌های جدید یا افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های موجود، محقق شد. توسعه کمی آموزش عالی تعداد دانشجویان را از حدود۱۵۰ هزار نفر در سالهای اولیه دهه شصت به حدود چهار میلیون نفر در سال تحصیلی ۹۱-۹۲ و تعداد دانشگاه‌ها را از کمتر از بیست به بیش از دوهزار واحد رساند، بطوریکه امروز ایران جزو ۱۰ کشور اول دنیا در نسبت دانشجو به جمعیت قرار گرفته است.

چگونگی مدیریت و مالکیت این واحدهای آموزشی نیز متنوع است. امروز مراکز آموش عالی کشور به ترتیب تعداد دانشجو عبارتند از دانشگاه‌های: آزاد اسلامی، پیام نور، وابسته به وزارت علوم، غیر انتفاعی، وابسته به آموزش و پرورش، و وابسته به سازمان‌ها و نهادهای حکومتی و وزارتخانه‌ها.

در همان سالها چون بودجه لازم برای توسعه آموزش عالی فراتر از توان دولتی در حال جنگ یا در حال بازسازی خرابی‌های ناشی از آن بود، به همین دلیل از همان ابتدا ایده استفاده از منابع مالی مردمی برای تحقق این امر مطرح شد و حتی بر اساس همین ایده دانشگاه آزاد اسلامی بنیان گذاشته شد. دانشگاهی که نه تنها بزرگترین دانشگاه ایران شد بلکه سومین دانشگاه بزرگ جهان نیز از نظر تعداد دانشجو محسوب می‌شود.

از دید برخی از صاحب نظران وجود تعداد زیاد جوانان مشتاق به ادامه تحصیل و ظرفیت محدود دانشگاه‌های دولتی، و همچنین سهولت افزایش واحدهای تحصیلی در دانشگاه آزاد اسلامی پس از گذشت چند سال این مجموعه را به یک نهاد اقتصادی قدرتمند تبدیل کرد و موجب شد که علاوه بر نیازهای اولیه توسعه آموزش عالی در کشور، جذابیت فعالیت‌های پرسود اقتصادی نیز به کمک گسترش دانشگاه‌ها بیاید.

ایجاد و توسعه دانشگاه پیام نور در داخل بدنه دولت و در رقابت با دانشگاه آزاد از اولین نتایج این جذابیت بود. اگر چه دانشگاه پیام نور هنوز نتوانسته است جایگاه دانشگاه آزاد را در تعداد دانشجو تصاحب کند ولی در زمان کوتاهی مقام دوم پر دانشجوترین دانشگاه ایران را بدست آورده است.

با نمایان شدن ظرفیت بازار و همچنین افزایش روزافزون تعداد متقاضیان ورود به دانشگاه‌های دولتی و مشهور، ایده پذیرش و جذب بخشی از این تقاضا با پرداخت شهریه مطرح و به سرعت اجرایی شد. به این گونه که دانشگاه‌های دولتی دو نوبته شدند؛ روزانه و شبانه. ورود به این دانشگاه‌ها هنوز از راه آزمون سراسری امکانپذیر است و دانشجویان نوبت دوم یا شبانه با انتخاب این دانشگاه‌ها در زمان انتخاب رشته، به این دانشگاهها راه می‌یابند.

تنها تفاوت دانشجویان نوبت دوم در دانشگاههای دولتی با نوبت صبح فقط پرداخت شهریه است و این دانشجویان در همان کلاس‌ها و ساعاتی تحصیل می‌کنند که دیگران و استادان آنها هم یکی هستند. این مسئله در ابتدا موجب اعتراض‌هایی در دانشگاه‌های مشهور و مهم شد، ولی چندان طولانی نشد. اعتراض‌ها از سوی دانشجویان نوبت روز بود که می‌گفتند با این کار ارزش زحمت آنها در درس خواندن و تلاش برای ورود به دانشگاه‌های برتر نادیده گرفته شده است.

موفقیت طرح پذیرش دانشجوی نوبت دوم موجب شد تا برخی از دانشگاه‌ها به فکر تاسیس شعبه بیافتند. این ایده نیز با افتتاح پردیس‌های خودگردان یا بین‌المللی دانشگاه‌های معتبر در بعضی از نقاط کشور به سرعت عملی شد. البته لفظ بین المللی الزاما به معنای وجود دانشجویان خارجی در این شعب نیست.

علاوه بر بخش دولتی، وجود میلیون‌ها جوان مشتاق به تحصیل موجب شد تا بخش خصوصی نیز مشتاق حضور در بازار تحصیلات عالی شود. حاصل فعالیت بخش خصوصی، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی غیر انتفاعی است. در سال‌های اولیه، متقاضیان احداث دانشگاه‌های غیر انتفاعی بیشتر از اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها بودند ولی امروز نام مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس نیز در این میان مطرح می‌شود. برخی از نهادهای حکومتی و کارخانه‌ها نیز در این زمینه فعال شده‌اند.

معنای دیگر توسعه با روش فوق این است که امروز به تقریب ۷۵ درصد دانشجویان ایرانی (سه نفر از چهار نفر) هزینه تحصیل خود را، برخلاف نص صریح اصل‌های سوم و سی‌ام قانون اساسی، خودشان پرداخت می‌کنند.

انتقادات و نگرانی‌ها

برخی از کارشناسان توسعه کمی آموزش عالی را بدون مطالعه و فقط بر اساس ضرورت‌های مقطعی و جذابیت‌های مالی می‌دانند و معتقدند این گسترش در نهایت آسیب‌هایی را نیز با خود به ارمغان می‌آورد. مهمترین این آسیب‌ها اشباع و لبریز شدن جامعه از جوانان تحصیل کرده بیکاری می‌شود که توان حرفه‌ای لازم برای ورود به بازار کار یا کارآفرینی را ندارند و بازار کار دولتی نیز گنجایش جذب آنها را ندارد.

دولت ممکن است با کمک به گسترش کمی دانشگاه‌ها حضور جوانان جویای کار در بازار کار را به تاخیر بیاندازد ولی این تاخیر فقط صورت مسئله بیکاری در جامعه را پیچیده‌تر می‌کند. آنها برای نمونه به افزایش باور نکردنی بیکاران با مدرک کارشناسی به بالا اشاره می‌کنند یا به حدود پانزده هزار پزشک عمومی‌ای که بنا بر گفته مسئولان به کارهایی همانند فروش موبایل یا دلالی مسکن روی آورده‌اند.

این کارشناسان همچنین معتقدند که ورود بخش خصوصی به حوزه آموزش عالی در قالب صاحبان دانشگاه‌های غیر انتفاعی موجب شده‌است که در برخی از رشته‌ها، کشور با مازاد ظرفیت روبرو شود و در رشته‌های دیگر با کمبود ظرفیت. به گفته مسئولان، دانشگاه های غیر دولتی عمدتا به سمت رشته هایی رفته‌اند که هزینه زیادی ندارد به عنوان نمونه رشته هایی که نیازی به آزمایشگاه ندارد.

بنابر گفته همین مدیران امروز در حدود ۲۸۰ دانشگاه غیر انتفاعی در ایران فعال هستند که در مجموع صدهزار صندلی خالی دارند. این مسئله و این اعداد می‌گویند که، در بهترین حالت، ما متخصصانی تربیت کرده‌ایم که بازار کار و جامعه توان جذب آنها را ندارد.

نتیجه این کار به گفته کارشناسان، هدر رفتن سرمایه و وقت جوانان و در نهایت سرخوردگی آنهاست.

علاوه بر این، کیفیت پایین و گاه غیر قابل قبول استانداردهای آموزشی در واحدهای دانشگاهی خود گردان اعم از دولتی و آزاد و خصوصی، نگرانی زیادی را در بین کارشناسان بوجود آورده است. کمبود کادر آموزشی متخصص و هزینه‌های زیاد تجهیز آزمایشگاه‌ها موجب شده است کیفیت آموزش در این دانشگاه‌ها چندان مناسب نباشد. از سوی دیگر همین نکات موجب شده‌اند که این دانشگاه‌ها بیشتر تمایل به ارائه رشته‌های نظری داشته باشند؛ بخصوص در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا.

افزایش متقاضیان ورود به مقاطع تحصیلات تکمیلی به حدود یک میلیون نفر در سال تحصیلی گذشته و محدود بودن ظرفیت دانشگاه‌های با سابقه و همچنین عدم امکان ادامه تحصیل در خارج از کشور برای بخش عمده‌ای از متقاضیان، موجب شده‌است که در حدود نهصد هزار نفر علاقمند به ادامه تحصیل از ورود به دانشگاه باز بمانند که البته این تعداد در سال‌های آینده افزایش چشمگیری نیز خواهد داشت. همین نیاز موجب شده است بطور خودکار بازاری جدید برای جذب این گروه از متقاضیان توسط دانشگاه‌های خودگردان شکل بگیرد.

کارشناسان آموزشی نگرانند که با توجه به اینکه فارغ التحصیلان مقاطع تحصیلات تکمیلی در دوره های کارشناسی ارشد و دکترا خود تربیت کننده نسل بعدی هستند؛ با این کیفیت پایین آموزش و تنها با گذراندن فقط دوره‌های نظری چه چیزی را به دانشجویان خود منتقل می کنند و حاصل کار آنها چه بلایی را متوجه کشور خواهد کرد؟

پاسخ:
ممنون. لطفا منبع یا نام نویسنده را برای ما بفرستید.
جناب داریوش، بسیاری از اساتید در دانشگاههای خوب ما در کنفرانسهای خوب و مجلات عالی مقاله می دهند و دانشجوهاشون هم از آنها الگو میگیرند.  بله در ایران الان طیف وسیعی از "دانشگاهها!" را داریم و طیف وسیعی از "اساتید" و به تبع آن طیف وسیعی از دانشجوها.  در بسیاری از دانشگاه هایمان دانشجوی دوره ارشد در رشته های مهندسی که مقاله دادن در آنها مشکل هست مثل الکترونیک ، مخابرات ، کامپیوتر و مکانیک ،  مقاله های خیلی قوی ای منتشر میکنند و چهار ترمه هم فارغ التحصیل می شوند. و این علی رقم تمام مشکلاتی است که شما لیست کردید.  حتما استاد راهنما در این موفقیت نقش بزرگی دارد ولی اصل اول اینه که این دانشجوها دید منفی به تحقیق و تحصیل ندارن.  چرا دانشگاههای عالی آمریکا و کانادا خواهان فارغ التحصیلان ارشد ما هستند؟  مجددا ذکر می کنم که انتقادات شما برای بخشی از دانشجو ها و اساتید صادق است ولی آنرا به همه تعمیم ندهید.
سلام
احسنت جناب داریوش
این وبسایت هم دلش خوشه
یه حرفهایی میزنن انگار که توی جو دانشگاه های ما و امر پژوهش در محیط های علمی نیستن
۱۰ خرداد ۹۲ ، ۱۸:۴۳ سید میلاد موسوی
درود فراوان؛
امیدوارم حالتان خوب و زندگی به کامتان باشد؛
به ما هم سر بزنید: iPendar.Blog.Ir
{چنانچه از این هرزنامه ناخشنود شدید، پوزش می خواهیم}
به نظر بنده هیچ هم تعجبی ندارد! در نظر بگیرید که،
۱. چه تعداد از استاید داخل کشور مقالات کنفرانس‌های تراز اول چاپ می‌کنند که از دانشجویان چنین انتظاری دارید؟ دانشجو از چه کسی الگو بگیرد؟
۲. چه تعدادی از استادهای داخل کشور در زمینه‌ی تخقیق فعالند و کاری جز طلب‌کار بودن از دانشجو انجام می‌دهند؟
۳. آیا جدا ۲ سال فوق لیسانس زمان کافی برای دست‌یابی به نوآوری در تحقیق است؟ چرا چنین انتظارهایی از دانشجویان دارید؟ یک سال برای درس‌هایی با مطالبات سنگین می‌رود. آیا یک سال برای خواندن مقالات حوزه، حصول اشراف، انجام تحلیل، بهبود وضعیت موجود، ارزیابی و نوشتن پایان‌نامه زمان کافی است؟ آیا کمک مالی به دانشجو می‌کنید؟ دانشجوها عموما مجبورند نیمه‌وقت کار کنند.
۴. فشار اتمام پایان‌نامه بر دانشجو زیاد است و به تمامی متوجه دانشجو است. اگر تمام نکند او را جریمه‌ی مالی می‌کنید. اگر تمام نکنید به او خوابگاه و رفاه و بیمه نمی‌دهید. اگر تمام نکند خارج رفتنش مشکل دار می‌شود. اگر تمام نکند سرباز، کار، ازدواج و بقیه‌ی زندگی‌اش تحت تاثیر مسقیم قرار می‌گیرد.
۵. دانشگاه چه کمکی به دانشجو می‌کند؟ حتی کتابخانه‌ی دانشگاه توانایی دریافت مقالات کلیدی را ندارد. حتی یک ارتباط مناسب و پایدار با اینترنت، حتی یک کامپیوتر آبرومند به دانشجو نمی‌دهید.
ای کاش فقط مشکل مقاله دادن و دکتری الکی گرفتن بود امروز دیگه دانشگاه ازاد و پیام نور کاری کردند که دیگه مدرک لیسانس هم اعتباری نداشته باشه
۰۸ خرداد ۹۲ ، ۱۶:۲۴ محسن مهدوی
باسلام واحترام
اگراین دستاوردهایی که نویسنده ی فوق آقای وصالی ابراز می کند صحت داشته باشد که برای سال های اخیر است بذرآن درچندین سال قبل ریخته شده است .آقای وصالی عزیز.نگرانی نویسنده ی روبروی دانشگاه   این است که این اتفاق  شوم بدترین عملکرد رادرآینده ی نزدیک خواهد داد .وکاممان راشیرین خواهد کرد!!!!!!!!!
۰۸ خرداد ۹۲ ، ۱۵:۲۵ سینا بخشایشی
جانا سخن از زبان ما می‌گویی...
اما باید امیدوار بود!
هنوز تا شکست فاصله زیادی هست،
و تا پیروزی.
با سلام
اتفاقی به طور پستتون خوردم. باید بگم همه این حرفا رو قبول ندارم. این که نظام آموزشی ما ایرادات اساسی داره درش شکی نیست. اینکه بازار کار ما هیچ ارتباطی با دانشگاه و مدرک نداره هم واقعیتیه. چرا صنعت کاری به دانشگاه و دانشجو نداره هم سوال مهمیه. اما برای تحلیل آینده نظام یا حتی نظام آموزشی باید اطلاعات بیشتری رو مورد توجه قرار بدیم. هرچه حال رو بهتر ببینیم آینده رو بهتر پیش بینی می کنیم. ای کاش یه اشاره ای هم بی غرض به پیشرفتهای ایران تو سالهای اخیر در زمینه علم می کردیم. ای کاش کمی هم نیمه پر و کنار نمیه خالی نشون بدیم(یا بر عکس نیمه خالی رو کنار نمیه پر نشون بدیم) تا طرف مقابل هم بیشتر حرف ما رو قبول کنه و هم تحلیل بهتری داشته باشه. نیاز به یه کار علمی داریم نه احساسی. حرف باد هواست. اطلاعات تنها چیریه که تو این صفحه پیدا نمی شه. به قول یکی از اساتید امروز تنها چیزی که ارزش داره حرفه و کسی مهمه که بیشتر حرف می زنه.
سلام
با توصیف نان خامه ای دور میدان انقلاب نوستالوژی دوران مدرسه را برایم زنده کردید که دانشگاه بیرجند من را از آن دور انداخت...گفتید تقلب؛اساتید اصلا حواسشون نیست خب دانشجو ها شیطونی می کنن دیگه :دی
من خودم اصلا اهل تقلب نیستم و دوست دارم نمره م حلال باشه
یه استادی داشتیم سر امتحان حواسش نبود که من از اول تا آخر جلسه داشتم با گوشیم تو یاهو مسنجر چت می کردم...البته تقلب نه ؛فقط چت...
با فشار اقتصادی و بیکاری بیش از حد نه کسی توان خرید کتاب های زیاد داره و مردم به سمت مدرک گرایی میرن. تا یه مدت بیکار میشی همه به جای اینکه بگن فلان کاره جدید واست هست میگن بورو ادامه تحصیل بده...!!!!!
همه چیمان لنگ میزند. نظاممان شده یه سیستم قراضه. اینورش رو درست میکنی یه جای دیگش زوارش در میره. چند سال دیگه مملکتمون به تلی از خاکستر تبدیل خواهد شد
"امروز به دلایلی که از دست ما خارج است، ارتباط میان دانشگاه‌های کشورمان با دنیا دارد کمتر و کمتر می‌شود. "
نکته اصلی همینه. این جماعت متقلب چون مطمئن هستند که پاسخگوی اعمالشون نیستند به کارشون اصرار دارند.
جالبه که دهها مقاله علمی مینویسند ولی حاضر نیستند حتی در یکی از شبکه های مجازی علمی مثل linkedin یا researchgate عضو بشن

با سلام 
به نظر من  مقاله تازه شده زیر میتواند در  وب بلاگ شما مورد استفاده قرار گیرد :
Rampant Plagiarism in Two Journals
An investigation by The Scientist reveals blatant misuse of open-access articles.


جناب آقای دکتر قدسی سلام.  از اینکه می بینم با پشتکار تحسین برانگیزی به کار این وب پیج می رسید واقعا خوشحال می شوم.  آقای پیامی هم از حامیان غیز رسمی سایت شما ست که باید به ایشان هم دست مریزاد گفت. 
اما راجع به این پست باید بگویم که حساب دانشگاه و مدرک چیزی نیست که غیز از خود دانشگاهیان گروه دیگری نگران آن باشد.  حتی خود دانشگاهیان هم غم آنرا نمی خورند.  اگر در صنف طلا فروش فردی عیار کمتر را به جای عیار بالا تر بفروشد هم صدای دیگر زرگرها بلند می شود و هم صدای مردم. ولی وقتی فلان دانشگاه با داشتن یک نفر مربی در رشته کامپیوتر در سال 60 نفر ورودی ارشد فقط در یکی از گرایشتهای مهندسی کامپیوتر می گیرد نه صدای دانشگاهیان بلند می شود و نه صدای دانشجو و نه نهادهای نظارتی.  من روزی را می بینم که دکترهای رشته های پرطرفداری مثل برق و مکانیک و کامپیوتر به مسافرکشی بپردازند (امیدوارم که این پیشگویی از بدبینی و عدم قدرت برون یابی باشد.‌) چند سال پیش فکر نمی کردیم که فردی با مدرک مهندسی دنبال پارتی برای استخدام به عنوان آبدارچی باشد ولی به وقوع پیوست . 
بهر حال باید مانند هند به سمتی برویم که چند دانشگاه برتر (مثل IITهند) با کیفیت زیاد باقی بمانند حتی اگر هزاران موسسه "آموزش عالی" با دریافت پول مدرک صادر می کنند.  پاینده باشید.
من خودم برای تحقیق درس کارافرینی که 3 واحدی بود تحقیق گاوداری شیر ده 150 راسی رو خریدم و ارایه دادم و 18 گرفتم .بنظرتون باید چطوری روش باید کار میکردم تا 18 بگیرم.تو ادارع جهاد کشاورزی و گاوداری ها میچرخیدم !
سلام
ببخشید 1 سوال داشتم...
استادی را فرض کنید که چند سال در یک دانشگاه کار کرده و از امکانات و دانشجویان آن دانشگاه استفاده کرده و سپس از آنجا رفته، ولی حالا در سوابق کاری خودش هیچ اشاره ای به حضور خود در آن دانشگاه نمیکند.
این کار اخلاقی است؟!

من از قول سردبیر یکی از معتبرترین ژورنال های حوزه مدیریت نقل قول میکنم، در کنفرانسی که مدتی پیش فرصت شد با ایشون گپی بزنم، وقتی فهمید ایرانی هستم، بلافاصله گفت 90% از مقالاتی که ما از ایران و چین میگیرم، پلاجریزم هستند، همین باعث شده که خیلی مشکوک باشیم به نویسندگان ایرانی. من واقعاً شرمگین شدم از این موضوع. کاش این دوستان مقاله نویس حداقل دور ژورنال های درجه یک رو خط میکشیدند و به فرستادن دستاوردهای خود به ژورنال های پاکستانی اکتفا میکردند تا لااقل آبروی ما رو جلوی آدم های معتبر فیلد نبرند!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی